Intel överger AMD inför Xe-lansering

Permalänk
Melding Plague

Intel överger AMD inför Xe-lansering

Det omaka samarbetet mellan ärkerivalerna AMD och Intel når vägs ände, när Kaby Lake-G med integrerad Radeon RX Vega-grafik utgår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Such sad, vi som trodde på en långvarig vänskap 😢

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Det har varit en intressant resa. Att AMD och Intel skulle gå i lag trodde man ju "aldrig", och det är ett erkännande från Intel's sida att AMD gjort bättre grafiklösningar än dem. Båda har ju haft som intresse att minska Nvidias dominans, Intel på lång sikt, och AMD både på kort och lång sikt. Men nu har väl Intel tillit till kommande Xe och då finns ju ingen anledning för dem att ge pengar till en konkurrent, så det är naturligt att det upphör.

Men har ändå varit en intressant grej och visar väl främst att båda är företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och att det i grund och botten inte finns någon "stolthet" i vilka man väljer att söka sammarbete med när det behövs. Har ju skrikits en del i fanboyskyttegravarna på båda håll om detta och det lär väl blossa upp igen nu när man skall reda ut vem som lämnat vem och varför etc.

Själv tycker jag bara det är coolt att det överhuvudtaget hände, och naturligt att det nu upphör

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj. Otippat.

”Hoppas” intel hann suga ut all kunskap som de behövde från AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Slog lösningen med Intel CPU + AMD-grafik någonsin igenom? Blev det någon större försäljning?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Slog lösningen med Intel CPU + AMD-grafik någonsin igenom? Blev det någon större försäljning?

Nej. Och det är också ett av skälen som anges till att de kommer sluta tillhandahålla produkten. Men i grund och botten handlar det väl dels om att de vill köra sin Xe-lösning, men också att produkten börjar bli utdaterad, och att köra sammarbete kring ytterligare lösningar är ju inte afärsmässigt försvarbart om de nu har egna produkter på gång som kan matcha eller gå om den som sammarbetet bygger på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fattade från första början att detta bara skulle vara något temporärt.

Permalänk
Medlem

Scenen börjar sättas upp!
Intel vs Nvidia vs AMD
Se till att ha öl och popcorn redo 2020!

Permalänk
Medlem

Det var väll rätt väntat. De vill ha något kontra Nvidia medans de väntade på att få sitt eget chip redo.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det ska bli spännande att se om deras grafikkort kommer flippa eller floppa! Intels tidigare grafikkortssatsningar har ju varit lite sådär (läs: inte alls) framgångsrika. Jag kommer ihåg deras i740 som aldrig kunde konkurrera med det som gällde då. Vi får hoppas de lyckas lite bättre denna gången..

Permalänk
Datavetare

Tyckte Kaby Lake-G kändes väldigt mycket "lagom dyr piprensare för EMIB".

De integrerade GPUer som Intel/AMD bygger för bärbara har en poäng då CPU+GPU drar extremt lite ström. Kaby Lake-G drar lika mycket ström som en CPU + motsvarande AMD/Nvidia GPU för bärbara och lyckas samtidigt vara både dyrare och svårare att kyla...

Som produkt var detta därför helt meningslöst och hade inte förväntat mig någon uppgradering.

Vad som förhoppningsvis kommer ut ur detta är att man använder EMIB långt mer. T.ex. så skulle alla desktop CPUer kunna sakna GPU, för de modeller där man vill ha en integrerad GPU stoppar man då dit en sådan m.h.a. just EMIB ("superlim chiplet").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är inte Intels först a stora satsning. Jag minns hur de marknadsförde i740 och i810 under pentium2 och celeron eran. Hårdvaran var skaplig, men drivrutinerna var horribla, och det enda OS jag lyckades få utlovad prestanda med ett i810 var i BeOS med två voodoo2 i SLI som avlastning.

Bildkvallan var docj helt ok för priset.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.