Varmt och fläktarna går: byta kylpasta och flytta radiatorn?

Permalänk

Varmt och fläktarna går: byta kylpasta och flytta radiatorn?

Har dom senaste dagarna fått problem med att min processor blir väldigt varm när jag spelar och att fläkten går upp i varv väldigt under korta perioder. Misstänker själv att det är kylpastan som behöver bytas ut.

Men så började jag fundera på att om jag ändå ska skruva isär allting att jag skulle ge mig på vattenkylning istället. Kylarna jag har tittat på är Corsair Hydro H115i eller H150i (mest för att dom finns i lager i butik nära mig). Men eftersom detta med vattenkylning är nytt för mig så väcks det en massa frågor.

Funderar då på att montera radiatorn i fronten på chassit (BeQuiet dark base pro 900). Hur mycket jobb är det? Får radiatorerna och fläktarna plats utan att behöva offra hårddiskar? (Har sjukt mycket lagring men det är en annan historia...)

Eller är det smidigare att montera radiatorn på annat sätt?

Och har försökt googla mig till svaren men inte lyckats, så därför vänder jag mig till er

Eller ska jag bara glömma allt och bara byta kylpastan? Eller en annan fläkt? Har idag en be quiet! Dark Rock TF.

Eller är jag ute och cyklar och oljudet kommer någon annanstans ifrån? Har inte lyckats hitta någon bra programvara för att kolla värmen på processorn. Vet att det inte är grafikkortet i alla fall.

Hoppas jag inte varit för jobbig med min första post. Men vill kunna spela utan att få tinnitus på kuppen.

System:
ASUS ROG MAXIMUS XI EXTREME Z390
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz
ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance

Förtydligade rubriken från "Behöver råd."/Thomas Y
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Börja gärna med att nämna hur varm processorn blir, frekvenser, VCORE och övriga delar. Vattenkylning kommer definitivt att få ner temps men det är också en del arbete och väldigt dyrt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

ser lite trångt ut i fronten på chassit, skulle vara om fläktarna satte på "utsidan" och radiatorn på insidan om du förstår hur jag menar, men vet inte hur mycket plats det är imellan HDD och fronten.

https://imgur.com/a/l8L2d i detta fallet har personen valt att modifiera toppen, men då känns det vettigare att göra som @Vzano sa: vilka temps har du nu?
mig veterligen så ligger la 9900K på hyffsat höga temps?
då kanske det går att lösa med lite ny kylpasta istället för +1500~ Kr för en ny kylare när det kanske inte ens behövs?
Själv kör jag med en AiO och tycker det är nice, det ända jag stör mig på är att slangarna nästan alltid är för långa eller korta för att dra dem på ett snyggt sätt ( kanske lite lätt OCD på det )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Att fläktarna varvar upp kan ju också vara en väldigt aggressiv fläkt kurva, utan info på temp så är det svårt att gissa rätt.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att ljudet kommer ifrån CPUn?
Vad har du för nätaggregat till exempel? Billigare modeller är kända att orsaka en hel del oljud när man pressar dem något.

Men som tidigare säger, behöver lite information om hur varmt, fläkthastigheter, spänningar, etc.
T.ex. HWiNFO fungerar ju bra för att ta reda på det mesta.

Sen är ju just en i9-9900K väldigt känd för att gå varm, och så länge du inte går över Intels specificerade maxtemperatur så är det ju ingen egentlig fara med CPUn, vilket i ditt fall är 100°C.

Permalänk

Svar...

Då ska vi se, till att börja med så har jag följande nätaggregat: be quiet! Straight Power 11 1000W. Och är inte 100% på att det kommer ifrån CPUn, har faktiskt inte kunnat identifiera ljudet.

Och lite data från HWMonitor:
Temp CPU (min/max): 53/81
Temp Mainboard: 26/29
GPU: 37/77

Fläktar:
CPU: 1237/1286 (Så inte CPU fläkten som varvar)
GPU 1: 0/3351
GPU 2: 0/2113

Som jag ser det ovan så är det ju inte CPU-fläkten som spökar, utan det är fläktarna på grafikkortet som rusar. Så då blir ju frågan helt annat. Varför gör dom det? Speciellt med tanke på att det är ett nytt fenomen sedan några dagar sedan. Helt tyst i samband med spel innan. Inte ändrat några inställningar eller drivrutiner senaste dagarna som skulle kunna förklara det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ThomasBorg:

Då ska vi se, till att börja med så har jag följande nätaggregat: be quiet! Straight Power 11 1000W. Och är inte 100% på att det kommer ifrån CPUn, har faktiskt inte kunnat identifiera ljudet.

Och lite data från HWMonitor:
Temp CPU (min/max): 53/81
Temp Mainboard: 26/29
GPU: 37/77

Fläktar:
CPU: 1237/1286 (Så inte CPU fläkten som varvar)
GPU 1: 0/3351
GPU 2: 0/2113

Som jag ser det ovan så är det ju inte CPU-fläkten som spökar, utan det är fläktarna på grafikkortet som rusar. Så då blir ju frågan helt annat. Varför gör dom det? Speciellt med tanke på att det är ett nytt fenomen sedan några dagar sedan. Helt tyst i samband med spel innan. Inte ändrat några inställningar eller drivrutiner senaste dagarna som skulle kunna förklara det.

Spela in ljudet, kolla fläktkurvan för fläktarna på grafikkortet. Du kan testa och byta kylpasta och undervolta kortet och se ifall det hjälper att få ner temperatur och ljudnivån. https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

ny uppdatering i mjukvaran som ställt om fläktkurvorna?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inaktiv

81 grader är väl ganska normalt för 9900K. Tycker inte att det borde gå så fort att behöva byta ut kylpastan.