Styr skärmens ljusstyrka direkt i Windows

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

VAD? Jag har 6 skärmar som jag dagligen ändrar styrkan och färger med 3-4 klick. Har jag missat något???
Har Nvidia kontrolpanelen för 4 skärmar+ Intel grafikinställningar som man kommer lätt fram till genom ett högerklick.

https://i.imgur.com/fcXW7Bw.png

Jag har gjort så i flera år....varför använda andra program? Finns ingen inställning som funkar alltid.

Det nVidia kontrolpanelen ändrar är Signalen från GPU:n. Det de andra programen gör är att styra skärmen att ändra skärmens inställningar. Precis samma resultat som att knappa på skärmens menyer, men att slippa göra just detta.

Så länge du inte har en kalibreringsfil för respektive skärm så rekommenderar jag att låta inställningarna i nVidia-kontrollpanelen vara "original" och ändra skärmarna. Trådskaparen eller @laxpudding kommer säker ihåg artikeln där detta förklaras närmare!

Förövrigt riktigt bra tips! Tack för denna. En typisk sak jag inte visste att jag saknade.

Edit:Ops! Skrev innan jag läste hela tråden.
Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Är det denna teknik som används i lapotops?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom skillnaden att ändra ljuset i skärmen och via mjukvara som påverkar grafikkortet här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

För den som har en prioritet att spara energi är det också väl värt att tänka på att när du sänker ljuset i skärmen (skärmens menyer, via DDC etc.) – alltså dämpar ljuset från dioderna, så drar skärmen också mindre energi. Mjukvarulösningarna som påverkar grafikortet (f.lux, AMD/Nvidia kontrollpanel etc.) kommer endast att reducera omfånget på signalen från grafikkortet. Signalen går helt enkelt på en lägre dynamik. Istället för att använda 0-255 kommer den kanske använda 0-220 där "vitt" är en nivå av ljusgrå. Men skärmens belysning är fortfarande på med oförändrat ljusnivå och drar lika mycket energi som innan samt med lika mycket ljusgenomsläpp i svart. Dvs lägre kontrastförhållande.

Alla lösningar som f.lux och night mode etc. är i grunden en sådan bitreduktion av signalen och agerar därför som en kontrastförsämrare samt adderar posterisering – sämre upplösning i färgerna, något som jag går igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/28307-frc-fixar-fargerna-...

Nu kan ju upplevelsen av f.lux och liknade förstås väga över behovet av att spara energi och rädda de bitar som finns. För den som arbetar med krav på att färg ska följa en viss standard och se ut på ett visst sätt är dock dessa program som vitlök för vampyrer.

Permalänk
Avstängd

Om du inte är rädd för terminalen i Linux behöver du bara använda xrandr för att justera ljusstyrkan (brightness):

xrandr --output DP-3 --brightness 0.5 # 0 - 1.0

din output får du från:

xrandr | grep " connected" | cut -f1 -d " "

Fördelen är att xrandr följer med de flesta Linuxdistributioner så du slipper installera tredjepartsprogram. Finns fler saker man kan göra med xrandr, bara checka manualen.

/eXpander

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pellepelikan:

Är det denna teknik som används i lapotops?

Ja. Inte exakt koll på protokollen, men man vill på en bärbar definitivt minska lysdiodernas styrka för att spara på batteriet.

Permalänk
Medlem

Alling och Thomas levererar som vanligt. Kingarna! Snyggt jobbat

Permalänk
Hedersmedlem

Kul!

Testade precis Monitorian, funkar finfint på min sekundära skärm (Dell U2713UM) men min primära skärm (Acer Predator XB271HU) funkar det bara halvt på. Den kan se vad ljusstyrkan är, d.v.s. om jag ändrar ljusstyrkan och sedan kollar igen i Monitorian, så uppdateras den. Däremot så respekterar inte bildskärmen kommandon att ändra ljusstyrka.

Klickade runt lite snabbt i OSD:n men kunde inte hitta något uppenbart för att lösa det.

XB271HU ansluten med Displayport och G-sync aktiverat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu kan ju upplevelsen av f.lux och liknade förstås väga över behovet av att spara energi och rädda de bitar som finns. För den som arbetar med krav på att färg ska följa en viss standard och se ut på ett visst sätt är dock dessa program som vitlök för vampyrer.

Jag är lätt allergisk mot såna program och gillar inte alls hur bilden blir, undrar varje gång man aktiverar nått sån om det bara är folk med större synfel än mig som står ut med att använda dem.

Vet du om det finns nån orsak till att skärmtillverkare är så dåliga på att erbjuda styrning av skärmens alla funktioner via andra sätt än besvärligt designade och underligt placerade knappar på monitorn ?
Jag tycker som sagt att nån typ av fjärr borde varit standard för länge sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@Alling Fantastiskt! Otroligt! 👏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vore intressant att veta i hur stor utsträckning folk ändrar ljusinställningar på sina monitorer. Jag gör det aldrig, men så har jag oftast samma miljö där jag använder dem. Men inte ens när jag reser och har laptop med mig så justerar jag ljusstyrkan på skärmen...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om det finns nån orsak till att skärmtillverkare är så dåliga på att erbjuda styrning av skärmens alla funktioner via andra sätt än besvärligt designade och underligt placerade knappar på monitorn ?
Jag tycker som sagt att nån typ av fjärr borde varit standard för länge sedan.

Det finns många gåtor runt skärmar. Som varför det år 2019 fortfarande säljs skärmar som endast kan firmware-uppdateras genom att man skickar in skärmen till service... Där tillverkarna skickar med handbok och extra mjukvara på cd-skiva...

Tror mycket beror på att vi har oss själva att skylla. Med "vi" menar jag då den genomsnittlige användaren som tar skärmen för given. Där 20 och 30 år gammal teknik som DVI och VGA fortfarande används och accepteras, till och med föredras. Det är helt enkelt en eftersatt kategori av produkter där man inte ställt krav och tillverkarna har kommit undan med dåliga lösningar i alla år.

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt, och galet att man inte hört talas om detta förut. Jag har saknat det!
Jag skulle dock gärna ha schemalagda ändringar; det absolut bästa vore integration i f.lux eller liknande. Överväger att lägga till det själv, men tyvärr så har ju Monitorian en icke-gratis och icke-open source-version med flera features. Det känns inte som att de vill ha flera fina funktioner i gratisvarianten isåfall, och jag känner inte heller för att bidra till den stängda.

Edit: ClickMonitorDDC klarar (som Alling nämnde i första inlägget) av att köra på timer, och även att ha hotkeys, traymeny med flera val m.m. Jag skulle föredra open source, men latheten vinner här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dual-Tjur:

VAD? Jag har 6 skärmar som jag dagligen ändrar styrkan och färger med 3-4 klick. Har jag missat något???
Har Nvidia kontrolpanelen för 4 skärmar+ Intel grafikinställningar som man kommer lätt fram till genom ett högerklick.

https://i.imgur.com/fcXW7Bw.png

Jag har gjort så i flera år....varför använda andra program? Finns ingen inställning som funkar alltid.

Menyn i Nvidias kontrollpanel erbjuder bara olika sätt att förstöra bilden på. Har inget att göra med att justera ljusstyrkan på skärmen.

Provade att dra i Nvidias reglage för "ljusstyrka" igår och nyanser försvann redan vid 52. Vid 60 kunde jag inte skilja 244 från 255, en skillnad som normalt är helt uppenbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Se på tusan, visste inte att det gick att "fjärrstyra" så pass mycket (även om jag borde insett det då mjukvaran till min skärmkalibrerare kan göra det ).

Stort tack för tipset!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektroman:

F.lux är mycket bättre än "nattlägesfunktionen" i Windows. I Windowsfunktionen finns bara på/av-läge medan f.lux anpassar sig efter en gradient.

Klarar det av våra ljusa sommrar och mörka vintrar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ska kanske testa om detta även går att göra med min qled tv, inkopllad till datorn.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Laxpudding:

Ja. Inte exakt koll på protokollen, men man vill på en bärbar definitivt minska lysdiodernas styrka för att spara på batteriet.

När vi är inne på ljusstyrka, vad bör kontrasten ställas in på, 100%?
Eller bottnar 100% vithetsnivåerna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klarar det av våra ljusa sommrar och mörka vintrar?

f.Lux baserar sin ton på solens upp och nedgång efter var du angivit att du är på jordklotet, så ja, det anpassar sig till det. Jag gillar också f.lux, speciellt funktionen att stänga av det tillfälligt om jag vill redigera en bild eller liknande kvällstid. Jag vill dock helst ha så skärmen själv ändrar styrkan på riktigt istället för att fuska.
Med det sagt har jag sedan jag uppgraderade mina datorer inte brytt mig om att installera det igen utan nöjt mig med Windows nattläge.. Vilket inte är så perfekt men skönare än inget och lättare än att justera ljus och färg varje kväll.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

När vi är inne på ljusstyrka, vad bör kontrasten ställas in på, 100%?
Eller bottnar 100% vithetsnivåerna?

Beror helt och hållet på skärm. De flesta har jag upplevt är bäst någonstans strax ovan mitten av reglaget, verkar finnas lite överdriven kontrast uppåt och utslätat nedåt i skalan.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Videoapan:

Beror helt och hållet på skärm. De flesta har jag upplevt är bäst någonstans strax ovan mitten av reglaget, verkar finnas lite överdriven kontrast uppåt och utslätat nedåt i skalan.

Hm bäst är kanske att kallibrera, efter någon form av testbild.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hm bäst är kanske att kallibrera, efter någon form av testbild.

Då jag jobbar med röntgenbilder och således bryr mig mycket om gråskalor så gillar jag denna bild som kalibrering.

Det ska gå att läsa Quality Control i alla tre rutorna där nere och de inre rutorna ska synas i två rutor på sidorna. Sen kollar våra fysiker på andra kvaliteter med strecken men enklast för gråskalor/gamma är rutorna med text och mindre rutor.

EDIT: Detta är alltså enligt DICOM som är en medicinsk standard för bildvisning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk

Intressant undersökning, tackar Undra om det här kan styra ljusstyrkan på en LG UltraFine 4K som inte har några fysiska knappar..

Permalänk
Medlem

Stort stort tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fast då är det väl också självklart varför du vill ändra ljusstyrkan i skärmen, dvs förändra styrkan hos lysdioderna (vilket Allings lösning gör) och inte vill påverka ljuset via Nvidias kontrollpanel? Det senare är endast en reduktion av antal bitar som beskriver bilden. Du påverkar inte nivån av ljus i svart och får därmed sämre kontrastförhållande.

Tack för svaret!

Ja. Jag har tänkt på detta. Nu när jag har tänkt efter så har jag ställt in alla mina skärmar (det långsamma sättet via skärmarnas egna menyer) väldigt mörka som utgångspunkt.

Därför har det funkat så bra enbart via grafikkorten hittills har jag förstått det.

Annars blir jag tokig när jag besöker andra. Många använder överdrivet mycket ljus+kontrast på sina skärmar och tv. På kvällarna blir det riktigt sjukt att titta på dessa. Lättare sätt att ändra inställningarna på skärmarna är mycket välkomna!

Permalänk
Hjälpsam

Första plattTV:n jag köpte ställde inte in ljusstyrkan genom att minska bakgrundsljuset, den gjorde det enbart genom att låta den sunkiga panlen försöka blockera ljuset.
Fanns ingen svärta, det var grått.
Så jäkla skönt när skiten gick sönder och jag kunde köpa en Panasonic Plasma med gott samvete.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Då jag jobbar med röntgenbilder och således bryr mig mycket om gråskalor så gillar jag denna bild som kalibrering.
http://2.bp.blogspot.com/-yen80UEfDRo/UH4nXbwndJI/AAAAAAAAALA/4VuSF_A2GNM/s1600/tg18-qc-2k-01.bmp

Det ska gå att läsa Quality Control i alla tre rutorna där nere och de inre rutorna ska synas i två rutor på sidorna. Sen kollar våra fysiker på andra kvaliteter med strecken men enklast för gråskalor/gamma är rutorna med text och mindre rutor.

EDIT: Detta är alltså enligt DICOM som är en medicinsk standard för bildvisning.

tack för bilden! Ser bra ut här

Permalänk
Skrivet av Alling:

Menyn i Nvidias kontrollpanel erbjuder bara olika sätt att förstöra bilden på. Har inget att göra med att justera ljusstyrkan på skärmen.

Provade att dra i Nvidias reglage för "ljusstyrka" igår och nyanser försvann redan vid 52. Vid 60 kunde jag inte skilja 244 från 255, en skillnad som normalt är helt uppenbar.

Det är tur att man har 6 skärmar ; Var och en har sina egna syfte och egna inställningar. Bara min 37 tums huvudskärm ändrar jag ofta på beroende på vad jag gör. Men målet är att ha allt så mörkt som möjligt.

Man får väl prioritera och offra på samma gång. Min Tv är från 2012. Har köpt nyare men inte gillat dem. Och alla som besöker mig säger att min gamla tv har jävligt bra färger

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att detta har jag åxå stört mig på sedan urminnes tider och fattar inte vrf Microsoft integrerar de som jag tror laptop tillverkarna gör! Så smidigt och inte krångligt med en ikon som man kan ändra på bara sådär. Du är min räddare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@Niclas: Hej

På min BenQ så funkar inte Monitorian på "pre-set" settings! (ok då det är just pre-set's, förståerligt)

Annars fin fint!!!

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jag måste erkänna att detta har jag åxå stört mig på sedan urminnes tider och fattar inte vrf Microsoft integrerar de som jag tror laptop tillverkarna gör! Så smidigt och inte krångligt med en ikon som man kan ändra på bara sådär. Du är min räddare!

.....så är det idag...
Operativsystem gör allt de inte ska, och nästan inget det ska. Bara massa knasiga bakgrundsaktiviteter o programsviter, medans användaren endast får väldigt begränsad kontroll över maskinvara, mjukvara o drift.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!