Butiken Computersalg, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

@maxzo: Varför behöver du chassit för att kunna testa övriga komponenter? Det är bara att koppla in och kortsluta PWR_ON pinsen på moderkortet för att starta datorn.

Köpte dammsugarfilter från CS nyligen och fick hem ett filter när det stod att det var ett 6-pack på hemsidan. Kontaktade kundtjänst och de makulerade fakturan och jag fick behålla filtret. Kan inte vara missnöjd då kundtjänst var både snabb och trevlig. Väntar på en USB-switch från de just nu.

Permalänk
Medlem

Uppdatering på RL05 leveransen: Chassit kom äntligen fram idag, det tog 16 dagar från att beställningen gjordes till att rätt produkt kom fram.

Skrivet av Penguin:

@maxzo: Varför behöver du chassit för att kunna testa övriga komponenter? Det är bara att koppla in och kortsluta PWR_ON pinsen på moderkortet för att starta datorn.

@Penguin: Ja det slutade med att jag gjorde så, men det är ganska omständigt och det känns lite dumt att ha ett stort dyrt grafikkort balanserandes endast i PCIe-sockeln.

Permalänk
Medlem

+ Priserna
- Leveranstid
- Service

Man har blivit bortskämd med "dagen efter leverans". Hos Computersalg har jag alltid fått vänta någon vecka på leverans.

Aldrig varit med om sämre service, skickade in ett moderkort på RMA 2018-12-05, idag, drygt tre veckor senare, skriver dom att dom behöver ytterligare 2-4 veckor pga helgdagar. Knappast rimligt att behöva vänta närmare två månader på att få en defekt produkt utbytt eller reparerad

Permalänk
Medlem

Mailade 16.13. Fick svar 16.21. Har paket på väg med vara som bara fanns i fjärrlager. Än så länge stämmer den beräknade leveranstiden som man får nästan direkt i samband med beställning. Lämnade deras lager idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick prylen idag (eller alltså, igår blir det ju nu eftersom att klockan hann slå 00.00) så det var en dag före beräknad leverans. Lite intressant att min produkt beställdes från deras fjärrlager, vilket var Gandalf i SVERIGE (fraktlappen från UPS sitter kvar på lådan). Alltså min produkt skickades från Sverige till Danmark och de skickade produkten vidare från Danmark till mig.. i Sverige. Har Gandalf ingen drop-shipping?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köpte en 43" UHD/4K skärm från Viewsonic samt ett brädspel till familjen.
Brädspelet fanns i deras egna lager och skärmen på "fjärrlager" a.k.a hos annan distributör.

Informationen på hemsidan sa 3-5 dagars leverans med tanke på hemsidan, men direkt efter ordern var det 5-7 dagars leverans eftersom helg inträffade. No biggy, hade jag haft bråttom hade jag inte köpt från härifrån - priset är key i detta fall, inte leveranstiden.

På 5'e eller 6'e dagen fördröjdes leveransen på skärmen ytterligare med 3-4 dagar, vilket totalt nu resulterade i en leveranstid på 10-11 dygn med helger inräknat. Lite besviken att det utsatta datumet inte kunde hållas, men hade mina misstankar från början när det kommer till stora paket etc. Brädspelet anlände dock till mitt lokala postombud enligt tidigare aviserat datum (5-7 dagar).

Utsatt dag kom och timmarna gick fram emot lunch, då mitt centrala postkontor (ej ombud) skickade ett sms att jag hade ett paket att antingen hämta eller boka utkörning för. Hämtade det senare under eftermiddagen på postens kontor här i stan och vipps, done deal!

+ Bra priser
+ Bra information längs vägen
- Något rörig hemsida
- Lång leveranstid

Noteras skall dock att bra / låga priser och snabb leveranstid ofta inte går hand i hand (om det är så är det antingen kampanj eller någon som gjort fel) och i detta fallet vad jag villig att vänta ett tag extra för att få en produkt till ett lägre pris sett till vad motsvarigheten i Sverige tog ut.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

I mitt fall Köpte en DELL Alienware AW2518H från Computersalg och varnar starkt från detta företag. Dom köper in produkter från Polska företag och dom utför ej någon överlåtelse av serviceavtal och äganderätt. Vilket innebär att man totalt saknar serviceavtal på DELL-produkten om man bor i norden. Så sjukt oseriöst av Computersalg om du frågar mig.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Köpte ett moderkort som jag sedan returnerade oöppnat.

+Bra pris
+Ny batch med uppdaterat bios för Ryzen 2000
+Kunde köpa retursedel direkt på hemsidan för 100kr
-Ingen gratis retur
-Längre leverans än de stora svenska sidorna
-Kundtjänst skriver på danska trots uppmaning om svenska eller engelska

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt chassi Thermaltake Core P5 och en ny pump.

Tog två dagar innan paketen gick iväg. Beställde en söndag och de skickades på tisdagen. Och på torsdagen fick jag sms om att de var redo att hämtas ut. (Sen strular postnord men det kan jag inte beskylla Computersalg för)

Så min upplevelse har varit positiv. Men som flera sagt: Bra priser - lite längre leveranstider

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ze:

"fri frakt vid köp över 500" lägger en diskmaskin i varukorgen för 4300, wips så var priset 625kr mer. Hur får jag fraktfritt när jag beställer för över 500kr? Någon rabattkod jag måste ange? Eller är det vara falsk marknadsföring?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske råkade visa danska kronor innan du började lägga i varukorgen och gå till kassan där det uppdaterades till svenska?

Permalänk
Avstängd

Så länge man inte får en defekt vara och vill använda RMA så är dessa ÅF bra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Köpt komponenter därifrån till en komplett dator iförra veckan! kommer garanterat beställa ifrån dom igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Köpte ett moderkort som jag sedan returnerade oöppnat.

+Bra pris
+Ny batch med uppdaterat bios för Ryzen 2000
+Kunde köpa retursedel direkt på hemsidan för 100kr
-Ingen gratis retur
-Längre leverans än de stora svenska sidorna
-Kundtjänst skriver på danska trots uppmaning om svenska eller engelska

Ingen nätbutik för elektronik har gratis retur. Det får man endast vid reklamationer.

Jag glömde bort Komplett. Det är väl typ enda nätbutiken för elektronik som gör det?

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt köp, ett par DDR4-minnen som fanns i lager.
Beställde kl14 och kl18 fick jag mail om att varan skickats, tog 2 dagar innan den fanns på ICA.
Helt ok bara man är medveten om en eller två extra dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Ingen nätbutik för elektronik har gratis retur. Det får man endast vid reklamationer.

Jag glömde bort Komplett. Det är väl typ enda nätbutiken för elektronik som gör det?

Det är klart det finns butiker med fri retur, annars hade jag inte nämnt det.

CDON hade fri retur sist jag handlade där. Inet har med fri retur.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

hm, om man beställer typ en hel dator i delar därifrån, bortsett från chassi,nätagg o skärm typ, men allt annat, vissa delar i fjärrlager och ska ta 3-5 dagar vissa i lager och kan skickas samma dag, hur stor chans är det att man får allt inom typ en vecka-10 dagar eller så ? och i gott skick?

bra priser har dom i alla fall

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Ok, here we go.
Köpte (på företag) i maj 2018 en laptop, MSI GS65 för ca 34000 kr. Vid den tidpunkten var Computersalg de enda som hade versionen med 32 GB RAM i lager.
Fungerade utmärkt tills januari 2019 då ena fläkten börjar skorra, ett rejält missljud som via snabb googling verkar drabbat flera ägare av samma laptop. RMA upprättas och det dröjer två månader tills datorn kommer tillbaka, med reparerade/utbytta delar. Det skorrande missljudet har nu ersatts av ett något lägre missljud/coilwhine men i tillägg ett generellt extremt högt fläktljud vid idle. Mjukvaran för att styra fläktarna gör ingen skillnad. Ljudet är sanslöst redan vid 0% CPU och ca 1800 RPM enligt mjukvaran (Dragon Center).
Ny RMA upprättas, deras reparationspartner har uppenbarligen misslyckats med reparationen så de får en ny chans. Två månader till dröjer och datorn kommer tillbaka i maj, med exakt samma fläktljud. Jag spelar in en video där ljudet hörs tydligt och bifogar i nästa RMA. Nu dröjer det tills efter semestern innan datorn kommer tillbaka, och den här gången är inte bara fläktljudet kvar exakt som innan, datorn är dessutom skadad i hörnet på chassiet, som att den tappats. Detta vill de ha betalt för att åtgärda. I tillägg har nu tillverkargarantin gått ut eftersom det har gått ett år efter inköp (varav ca 6 månader har datorn varit på service).

Eftersom den är köpt på företag finns ingen möjlighet till att få en ersättningsvara eller att häva köpet av varan, som uppenbarligen misslyckats att repareras tre gånger.

Eftersom datorn är tänkt att användas i kontorsmiljö är den i praktiken oanvändbar pga ljudvolymen.

Finns det något att göra?
Hyfsat besviken på den här cirkusen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@John L:
Ouch bådar inte gott, har precis startat ett RMA-ärende på minnen, minnena har mottagits av dem igår måndag 2019-08-12, fick ingen uppdatering av mitt RMA-ärende, när jag ringer är de direkt defensiva och nämner tillverkarens ansvar. Inte kul att vara företagskund på nätet. Man kanske ska ha som regel att köpa som privatperson och lämna in kvitton istället.

Permalänk
Medlem

Allt jag köper till min privata firma, som typ datorer, ser jag till att köpa som privatperson och sedan redovisa som utlägg och bokföra in i firman. Detta just för att få KKL:s utökade skydd till privatpersoner.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Kontakt vid retur

Någon som försökt få kontakt med dem via telefon?
Jag har skickat tillbaka en defekt/trasig köksassistent (läckte olja, samt att motorhuvudet hoppade/studsade vid minsta ansträgning tex vid tillagning av deg).

Ringer numret som finns att hitta på hemsidan: 08 124 551 00 men inget svar senaste tre dagarna när jag försökt ringa. Får ett röstmeddelande att abonnenten inte går att nå för tillfället.

Kom dock fram för någon vecka sedan när retursedel och dylikt skulle beställas, och då var servicen god. Litet orosmoment nu när man inte får tag på dom, det är inte kundservice i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa en parfym från dem. Är det någon här som vet om man får äkta vara eller får man fakeparfymer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skitföretag. Köpte en produkt. Ångrade köpet och meddelade dem det. Undrade om det var okej att inte hämta ut paketet utan låta det ligga tills det returnerades. det var okej, men döm om min förvåning när de skickar en ny faktura efter att de fått tillbaka den

Permalänk
Medlem

Har köpt en del av dom men dom svarar inte tillbaka på email.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Dom hade en bra deal på en 32tums tv som jag är sugen på..
Inte lika sugen efter att ha kollat igenom den här tråden..
Ser att dom erbjuder klarna, blir inte det en form av säkerhet om nu varan skulle vara defekt och man måste skicka tillbaka den?
Är inte så sugen på förskottsbetalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt RMA-Ärende slutade väl, inget knussel, tog iofs tre veckor men det får man väl räkna med. I Slutändan hade jag sparat fler tusenlappar genom att köpa vissa komponenter till en ny dator från dom. Känns mycket seriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS-A750:

Tänkte beställa en parfym från dem. Är det någon här som vet om man får äkta vara eller får man fakeparfymer?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett seriöst företag med små margínaler och vad jag uppfattar som "diversifierade" inköpskanaler/distributörer. Tror inget de säljer är "fejk" men teoretiskt kan ju en av deras kanaler vara oärlig. Är det för billigt så är det såklart något lurt. Jämför med Amazon/Ebay.

Permalänk
Medlem

Beställde en kyl/frys (Bosch) från dem. När DHL 2 dagar senare ringde om leveransen meddelande de att enheten var transportskadad och de frågade om jag fortfarande ville ha den utkörd, vilket jag givetvis inte ville. Jag mailade Computersalg som inom 40 minuter fixade en ny leverans, förlängde fakturan osv. En ny kyl/frys kom ett par dagar senare.

Helt klart nöjd med den servicen!

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Beställde en kyl/frys (Bosch) från dem. När DHL 2 dagar senare ringde om leveransen meddelande de att enheten var transportskadad och de frågade om jag fortfarande ville ha den utkörd, vilket jag givetvis inte ville. Jag mailade Computersalg som inom 40 minuter fixade en ny leverans, förlängde fakturan osv. En ny kyl/frys kom ett par dagar senare.

Helt klart nöjd med den servicen!

Tack för input.. Tyvärr brukar det ju mest vara dom som är missnöjda som bemödar sig med att skriva på internet och då blir det lätt felvinklat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Reklamation hos computersalg

Jag fick ju utföra ett reklamationsärende nu och har precis fått ersättningsvara som verkar vara helt felfri.

Beställde LG 27GL850-B hos dem i slutet på oktober (endast p.g.a att de är de enda som har varan i lager, än idag) och direkt när jag slog på den så kunde jag snabbt konstatera fel. Tyckte nog att det verka vara backlighten som hade gett upp till vänster på den.

Felsökte lite grann (kunde ju vara jag själv som dragit in kabel fel) och fick igång backlighten faktiskt genom att dra ur och in DP-kabel.

Men dagen efter, så blinkade skärmen till vid vanligt användande och skärmen var död på samma ställe återigen.

Iväg med reklamation mot computersalg, med fullständig felbeskrivning och bilder på problemen - får retursedel och skickar tillbaka.
ca 1 vecka senare skickar de med information om att de ersätter med ny vara.

Har nu på lunchen idag hämtat ut nya varan (1,5 min ifrån jobbet och hem) och den verkar fungera alldeles utmärkt.

Så på den fronten så har de ju skött sig som de sig bör.
Men de kör varan ifrån fjärrlager (gissade på ifrån polen) och ja på kartongen kunde jag konstatera att nog så är fallet. "importer: LG electronisk polska"
Gråimport-ish`??

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Jag har nyligen handlat över 13000 kr då va det black Friday(jag kunde aldrig drömma om datorkomponenter som jag köpte på Computersalg, sparade minst 6000 kr). snabb leverans, jättebra priser. Man kan även köpa varor åt Klarna.