Styr skärmens ljusstyrka direkt i Windows

Permalänk
99:e percentilen

Styr skärmens ljusstyrka direkt i Windows

I dagarna upptäckte jag ett knep som jag bara inte förstår hur jag kunnat missa i så många år, och som jag skulle önska att alla kände till. Lösningen på ett av våra kanske vanligaste vardagsproblem som datoranvändare har legat precis framför ögonen på oss hela tiden.

Problemet

Nästan alla skärmar erbjuder möjlighet att justera ljusstyrka, kontrast och andra bildegenskaper. Variationen är dock stor med avseende på hur enkelt och smidigt det är, vanligen inom ett spann från acceptabelt till eländigt.

På mitt skrivbord står i dagsläget en Acer Nitro XV273K och en Asus ROG Swift PG278Q. Den sistnämnda har det bästa användargränssnitt jag någonsin varit med om på en skärm: Att ändra från högsta till lägsta ljusstyrka tar "bara" 5−6 sekunder, och det har aldrig gjort mig irriterad på skärmen.

På XV273K (som i övrigt är en makalöst bra och prisvärd skärm) är situationen snarast den motsatta. Menysystemet är erbarmligt dåligt, vilket tydliggjordes inte minst i @Laxpuddings recension. Här tar det minst 15 sekunder att ändra ljusstyrkan, vilket blir väldigt irriterande när man, som jag, gör det dagligen.

Även bortsett från kvaliteten hos själva menysystemet finns det förstås andra nackdelar med att justera ljusstyrkan med skärmens knappar. Det går till exempel ofta inte att komma åt dem om man har två skärmar precis intill varandra, och man behöver göra samma sak flera gånger om man har flera skärmar.

Lösningen

Inget ont som inte för något gott med sig. Just XV273K:s värdelösa användargränssnitt fick mig att börja undersöka om det kunde finnas något annat sätt att justera ljusstyrkan. Först hittade jag Acer Display Widget, som kan användas för att ändra ljusstyrka och andra bildegenskaper … på Acer-skärmar … i Windows … och det är varken snabbt eller väldesignat. Rekommenderar inte det till någon.

Eftersom Display Widget var så bra, men samtidigt så dåligt, frågade jag den eminente Thomas hur det kunde tänkas fungera, och fick då veta att det sannolikt var DDC/CI som användes under huven. Därifrån behövdes det inte många sökningar för att förstå att DDC/CI tillsammans med MCCS möjliggör styrning av de flesta moderna skärmar direkt från operativsystemet.

Rent konkret finns det olika program som implementerar DDC/CI och exponerar skärmens parametrar för användaren. Jag har testat ett par av dem på mina datorer med Windows 10 och EVGA GTX 980 respektive Asus GTX 960.

Monitorian (Windows)

Monitorian är fri mjukvara med öppen källkod enligt MIT-licensen. Programmet smälter i princip sömlöst in i Windows grafiska gränssnitt genom att längst ner till höger placera en liten ikon som fungerar väldigt likt reglaget för ljusstyrka på bärbara datorer.

Monitorian gör inget mer än att lägga till reglage för ljusstyrka, men det är nog bäst i klassen om man inte behöver något mer avancerat än så. Installationen kunde inte bli enklare; glöm bara inte att högerklicka på ikonen och markera Start on sign in.

    + Mycket enkelt att använda
    + Ser ut som en del av Windows
    + Fri mjukvara
     Kan bara styra ljusstyrkan
     Inga avancerade funktioner

ClickMonitorDDC (Windows)

ClickMonitorDDC är ett kraftfullt litet program som låter användaren styra alla möjliga parametrar, såsom ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur och till och med videokälla. Det är gratis, men källkoden är inte fri/öppen.

Inte bara kan programmet göra väldigt mycket, utan det är även väldigt smidigt att använda. För att ändra ljusstyrkan på mina skärmar behöver jag bara klicka på de vita siffrorna nere till höger (vilka i mitt fall representerar XV273K respektive PG278Q) och sedan på någon av knapparna märkta 0 till och med 100 för att omedelbart välja motsvarande ljusstyrka. Det går även att hovra över siffrorna och scrolla.

ClickMonitorDDC gör inga försök att se ut som en del av Windows, men erbjuder i gengäld tillgång till samtliga parametrar skärmen exponerar, egendefinierade kortkommandon, automatiska tidsbaserade ändringar och andra avancerade funktioner. Det kan till och med automatiskt justera skärmens inställningar baserat på vilket program som körs i fullskärm.

    + Kan styra allt från ljusstyrka till videokälla
    + Kortkommandon
    + Mycket kraftfulla automatiseringsfunktioner
     Ser hemmasnickrat ut
     Kunde ha varit mer intuitivt
     Stängd källkod

Andra operativsystem

DDC/CI ska fungera på Linux med hjälp av ddcutil, men det har jag inte hunnit prova. På macOS verkar MonitorControl som ett intressant alternativ. Om du kör Linux eller macOS, prova gärna och berätta hur det funkar!

Sammanfattning

Att ändra skärmens ljusstyrka är, i motsats till vad säkerligen de flesta tror, otroligt enkelt och smidigt. Det enda som krävs är en skärm med stöd för DDC/CI och MCCS samt ett litet program som agerar kontrollpanel. Varför detta inte finns inbyggt i operativsystemen kan man ju fråga sig, men det finns säkert en bra anledning.

Berätta gärna i tråden hur det fungerar för er. Glöm bara inte att speca skärm, kablage, grafikkort/dator och OS. Dimma lugnt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Waow!
Det här alltså!

Både genomgång av bakomliggande funktion och sedan genomgång av mjukvara som kan justera detta. Tack Alling för en fantastisk genomgång med jätteanvändbara tips.

Kommer nog bli Monitorian för min del. Är väl mest ljusstyrkan jag pillar på "on the fly".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jättebra upptäckt, tack för att du delar med dig!
En fråga, jag skummade och såg inte om det var någon speciell port som användes, hdmi, dvi, dp? Vad krävs där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

DDC/CI har faktiskt räddat en av mina skärmar en gång när OSD-timeouten hade blivit satt till 0 (misstänker kasst flash för det går inte att ställa den så lågt) och det inte gick att navigera menyn innan den var borta. Jag hade redan gett upp att lösa problemet när jag snubblade över Control My Monitor som enkelt kunde skicka fabriksåterställningskommando till skärmen och därmed få tillbaka OSD-timeout till ett rimligt värde.

Hade inte mina skärmar redan haft ljusstyrkekontroll med en knapptryckning skulle jag definitivt sätta upp något som använde DDC/CI för att styra ljusstyrka istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast, har någon skräp-mjukvara i dagsläget som lägger sig i bakgrunden och blockerar så jag inte kan stänga av datorn, men den får ner ljusstyrkan iaf.
sjukt irriterande dock.

Permalänk
Medlem

Jag förstår absolut att en del vill reglera ljusstyrkan nedåt, men jag är i vanlig ordning felvänd och har ljuset på 100%. Dels står skärmarna vid fönster så är det en gnutta ljus utifrån så behövs högre ljusnivå på skärmarna, men så tycker mina ögon om det av något skäl.

Men ska testa programmen då det låter väldigt smidigt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

ClickMonitorDDC är riktigt najs!
Eftersom man kan använda lite startargument på den så har använt den för att skapa kortkommandon så jag kan byta input på skärmen. Så nu är det bara att trycka Ctrl+Alt+Shift+1, 2 eller 3 för att gå till den input man vill.
Perfekt när man sitter vid datorn och har en konsol inkopplad till skärmen.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Najs! På Linux kan man använda ddccontrol. https://github.com/ddccontrol/ddccontrol (finns i Ubuntus repon)

T.ex. för att sätta ljusstyrkan på min skärm till 20%: ddccontrol -r 0x10 -w 20 dev:/dev/i2c-9

För att se en lista på skärmar och parametrar som stödjs: ddccontrol -p

Denna skärmen är ansluten via USB C -> HDMI -> DVI (digital)

Man kan också använda GUI (gddccontrol):

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zather:

ClickMonitorDDC är riktigt najs!
Eftersom man kan använda lite startargument på den så har använt den för att skapa kortkommandon så jag kan byta input på skärmen. Så nu är det bara att trycka Ctrl+Alt+Shift+1, 2 eller 3 för att gå till den input man vill.
Perfekt när man sitter vid datorn och har en konsol inkopplad till skärmen.

Nice. Funkar det även om inte datorn är den aktiva inputen? Alltså exempelvis att byta tillbaka till datorn från konsollen med tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nice. Funkar det även om inte datorn är den aktiva inputen? Alltså exempelvis att byta tillbaka till datorn från konsollen med tangentbordet.

Japp det gör det!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jättebra upptäckt, tack för att du delar med dig!
En fråga, jag skummade och såg inte om det var någon speciell port som användes, hdmi, dvi, dp? Vad krävs där?

Skickades från m.sweclockers.com

Monitorian fungerar på båda mina kontorsskärmar där en är kopplad med HDMI och den andra är kopplad med DVI.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Videoapan:

Jättebra upptäckt, tack för att du delar med dig!
En fråga, jag skummade och såg inte om det var någon speciell port som användes, hdmi, dvi, dp? Vad krävs där?

Mycket bra fråga! Mina skärmar är anslutna med DisplayPort (PG278Q har bara det och XV273K kräver det för att gå över 60 Hz i 4K), men som jag tolkar Wikipedia-artikeln ska det fungera även med HDMI, DVI och till och med VGA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det här är ju sjukt nyttigt, ett problem som man aldrig orkat forska i utan använder sig av skärmen för att göra det. skall prova detta hemma ikv efter jobbet

Edit: Provade nu på Jobbet. Sjukt Smidigt, då kör jag med ClickMonitor.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Riktigt intressant 🧐 skall helt klart kolla upp detta...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här var ju kungligt! Tack! Jag kommer skaffa monitorian på en gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Oavsett hur bra grundinställningar man har är f.lux ett måste som automatiskt anpassar färgtemperaturen efter dagsljuset. För man vill naturligtvis inte ha samma om man sitter i ett ljust rum som i ett mörkt. https://justgetflux.com/

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Tackar!

En funktion jag länge velat ha!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Oavsett hur bra grundinställningar man har är f.lux ett måste som automatiskt anpassar färgtemperaturen efter dagsljuset. För man vill naturligtvis inte ha samma om man sitter i ett ljust rum som i ett mörkt. https://justgetflux.com/

Samma funktion har funnits inbyggd i Windows ett bra tag nu. Tror det heter "Night light", kör engelska så vet ej vad det heter på svenska.

Denna roliga måste jag pröva när jag kommer hem. Lite enklare att justera monitorn så än att sitta och knappa på skärmen. Vilken sida brukar folk använda för att ställa in sina skärmar nu för tiden? Färger, gamma osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har känt till att en del skärmar har gått att fjärrstyra i datorn men är mer förundrad över varför inte alla skärmar övergett knapparna för minsta lilla pryl är ju mjukvaru/appstyrd idag.
Jag har en skärm som endast har en strömbrytaren och den regleras via en ir fjärr som en tv men varför monitorer inte styrs via kabel från datorn eller via en vanlig fjärr är för mig en gåta.
Många skärmar (om inte de flesta) har ju dessutom fruktansvärt dåliga reglage sett till placering och hur menyerna ser ut och fungerar.
Redan DVI stödde usb och med hdmi så kom nätverk så vad är det som gör det så segt att få bort reglagen på en monitor, ingen skulle ju tolerera en tv med lika usla reglage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TACK @Alling! Något sådant här har jag googlat efter flertalet gånger, utan att någonsin sitta rätt. Mina ögon kommer att vara dig evigt tacksamma.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Samma funktion har funnits inbyggd i Windows ett bra tag nu. Tror det heter "Night light", kör engelska så vet ej vad det heter på svenska.

F.lux är mycket bättre än "nattlägesfunktionen" i Windows. I Windowsfunktionen finns bara på/av-läge medan f.lux anpassar sig efter en gradient.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

F.lux är mycket bättre än "nattlägesfunktionen" i Windows. I Windowsfunktionen finns bara på/av-läge medan f.lux anpassar sig efter en gradient.

Det går att reglera, jag har iaf mer än av/på. Bland annat en slider- och timing-funktion. Men visst, f.lux. har lite mer funktioner. Inget jag saknat efter att gått över till Windows egna dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Riktigt nyttigt tips. Ska prova på mina skärmar som jag justerar dagligen. Blir absolut varianten med kortkommandon. Smidigt vore om man kan ha fördefinierade profiler, men det kanske man kan. Ännu smidigare vore automatisering mot klocka och/eller dagsljus.

Möjligheter, möjligheter..

Permalänk

VAD? Jag har 6 skärmar som jag dagligen ändrar styrkan och färger med 3-4 klick. Har jag missat något???
Har Nvidia kontrolpanelen för 4 skärmar+ Intel grafikinställningar som man kommer lätt fram till genom ett högerklick.

Jag har gjort så i flera år....varför använda andra program? Finns ingen inställning som funkar alltid.

Permalänk
Snusfri

Blir till att testa detta på min Philips BDM4065UC när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag har gjort så i flera år....varför använda andra program? Finns ingen inställning som funkar alltid.

Nvidias kontrollpanel påverkar inte skärmen det minsta. Det påverkar grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nvidias kontrollpanel påverkar inte skärmen det minsta. Det påverkar grafikkortet.

Det var väl självklart. Inte trodde jag att jag skulle ändra pinnarna på själva grafikkortet år 2019?
Funkar hur bra som helst så varför inte?

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det inte funka alls på min Acer XB271HU. Oavsett HDMI eller DP.
Update: Allt funkar utom att ändra ljusstyrka.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dual-Tjur:

Det var väl självklart. Inte trodde jag att jag skulle ändra pinnarna på själva grafikkortet år 2019?

Fast då är det väl också självklart varför du vill ändra ljusstyrkan i skärmen, dvs förändra styrkan hos lysdioderna (vilket Allings lösning gör) och inte vill påverka ljuset via Nvidias kontrollpanel? Det senare är endast en reduktion av antal bitar som beskriver bilden. Du påverkar inte nivån av ljus i svart och får därmed sämre kontrastförhållande.

Permalänk
Medlem