Extra HDD i en Dell Precission T3610

Permalänk

Extra HDD i en Dell Precission T3610

Jag försöker installera en extra hårddisk i min Dell Precission T3610 men utan att lyckas.
HD00 är ordinarie disken, en SSD på 512 GB
HD01 är den nya disken, en SATA-disk på 1 TB.
Den nya disken syns i BIOS men inte i Windows10. I BIOS är SATA mode satt till RAID. Om jag i stället ändrar mode till ATA eller AHCI så bootar inte datorn, felmeddelande ”Inaccesible boot device” fås trots att bootordningen är att HD00 ska boota först.
Vad är fel?

Permalänk
Avstängd

Har du kört datorhanterare bland systemverktygen och initierat HDD:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ricerunner: Jodå, disken syns där men den har ingen enhetsbokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jag försöker installera en extra hårddisk i min Dell Precission T3610 men utan att lyckas.
HD00 är ordinarie disken, en SSD på 512 GB
HD01 är den nya disken, en SATA-disk på 1 TB.
Den nya disken syns i BIOS men inte i Windows10. I BIOS är SATA mode satt till RAID. Om jag i stället ändrar mode till ATA eller AHCI så bootar inte datorn, felmeddelande ”Inaccesible boot device” fås trots att bootordningen är att HD00 ska boota först.
Vad är fel?

Om disken har varit ensam i RAID (som vanligtvis är för flera diskar) så har den antagligen blivit en "singel disk", därför syns den inte i AHCI, som är den som ska används för enskilda diskar.

Skrivet av Herr Thomas:

@Ricerunner: Jodå, disken syns där men den har ingen enhetsbokstav.

Du ska antagligen skapa en partition på den, kan du ta en skämdump på hur det ser ut i diskhanteraren? Knappen Print Screen "fotogrferar" din skärm.

Andra alternativ är att Windows bootsektor har installerats på "fel" disk, dvs bootsektorn på ena disken och Windows på den andra. Vad händer om du bara startar datorn med SSD inkopplad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@OldComputer:
SSD-disken har suttit ensam i datorn tidigare så både Windows och startpartition ligger på den disken.
I datorhanteringsverktyget syns den nya disken som "felfri (primär partition" men alla val som finns om man högerklickar är nedtonade i grått dvs icke nåbara.

Edit:
Efter lite meckande i diskverkyget fick jag äntligen till det genom att först ta bort och sen skapa nya partitioner på disken så nu funkar allt.
Problem solved

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Thomas:

@Ricerunner: Jodå, disken syns där men den har ingen enhetsbokstav.

Återigen, har du initierat den?
Initiera den så får den en bokstav.

Eftersom den beter sig så kan du kanske testa köra installationsverktyget för windows, i steget där man väljer ta bort, formatera, eller ny.