Behöver råd om uppgradering av min dator.

Permalänk
Medlem

Behöver råd om uppgradering av min dator.

Hej köpte en dator från webhallen ett par år sedan nu och vill nu uppgradera den och behöver då lite råd.
en Länk på datorn jag köpte: https://www.webhallen.com/se/product/248544-Webhallen-Config-...

Har uppgraderat den redan med 16G mer Ram. har kollat Ctrl+alt+delete och när jag spelar spel så används just då min GPU och CPU väldigt mkt ligger oftast runt 80%-100% så kan tänka mig att det är något jag behöver.

pris runt 6-7tusen kr, ungefär om ni tycker de är dom delarna jag tror.

tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

@tairo: Komponenter ska användas, gör de inte det är det något som är fel. Med det sagt, i ditt fall hade jag själv definitivt börjat med att byta processorn. Hitta en begagnad 6700K eller 7700K (glöm inte uppdatera BIOS) så kommer du få nytt liv i lådan. Du skulle även kunna köra på nyare 8- eller 9000-serien men då måste du byta moderkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@tairo: Komponenter ska användas, gör de inte det är det något som är fel. Med det sagt, i ditt fall hade jag själv definitivt börjat med att byta processorn. Hitta en begagnad 6700K eller 7700K (glöm inte uppdatera BIOS) så kommer du få nytt liv i lådan. Du skulle även kunna köra på nyare 8- eller 9000-serien men då måste du byta moderkort också.

Okej kändes som att de var för mkt som användes bara. När du menar 8- 9000 serie är det processor du menar då? Du skulle säga då att mitt grafikkort funkar bra att använda ett tag till?
Har hittat en i5 9600k 3.7ghz 6kärning som ja hade tänkt köpa. Va ja kunde se på den processor hade jag de ja behövde för mitt moderkort,men har kanske fel inte expert på detta:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@tairo Andreaz1 har rätt, om du köper en processor i 9000-serien måste du byta moderkort. Uppdatera BIOS till det senaste och köp en i7-7700K tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@tairo Andreaz1 har rätt, om du köper en processor i 9000-serien måste du byta moderkort. Uppdatera BIOS till det senaste och köp en i7-7700K tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara en fråga men varför behöver jag byta moderkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tairo:

Bara en fråga men varför behöver jag byta moderkort?

För att moderkorten som släpptes för 6000- och 7000-serien inte har stöd för processorer från 9000-serien.

För att vara 100% säker får du gå in på hemsidan för modellen av ditt moderkort och kolla i Cpu-support list, så står det exakt alla processorer som stöds.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

För att moderkorten som släpptes för 6000- och 7000-serien inte har stöd för processorer från 9000-serien.

För att vara 100% säker får du gå in på hemsidan för modellen av ditt moderkort och kolla i Cpu-support list, så står det exakt alla processorer som stöds.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska du ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@tairo: Komponenter ska användas, gör de inte det är det något som är fel. Med det sagt, i ditt fall hade jag själv definitivt börjat med att byta processorn. Hitta en begagnad 6700K eller 7700K (glöm inte uppdatera BIOS) så kommer du få nytt liv i lådan. Du skulle även kunna köra på nyare 8- eller 9000-serien men då måste du byta moderkort också.

Tack för svar föresten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tairo: Asus prime Z370-A + 9400F eller MSI B450 tomahawk max + 2600 skulle nog ge dig en bra prestanda boost, med möjlighet att skaffa en 9900k eller en 3700X m.fl senare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.