Sony: "Inte säkert att Playstation 5 blir fullt bakåtkompatibel med Playstation 4"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja men jag förstår inte vad det är för PS4 spel man ska sitta och spela på PS5:an? Är det typ folk som spelar FIFA och NHL som inte klarar sig tills första generationen släpps på PS5:an?

Samtidigt som jag tycker att de skulle kunna skippa bakåtkompatibiliteten helt och hållet, så tycker jag ändå att det är en bra funktion.

Kan vara tråkigt att behöva göra sig av med hela sitt PS4-bibliotek bara för att man byter till den senaste spelkonsolen. Samtidigt så kan man ju förstås ha två konsoler.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BasseBaba:

Ja men jag förstår inte vad det är för PS4 spel man ska sitta och spela på PS5:an? Är det typ folk som spelar FIFA och NHL som inte klarar sig tills första generationen släpps på PS5:an?

Du menar att det inte släppts några bra spel till PS4? Finns väl minst ett tiotal i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Konstigt, om den är baserad på x86 så förstår jag inte direkt varför det inte ska fungera. Mina spel från 90-talet fungerar på min moderna PC idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inte hur många spel du har, kanske du bara har ett par st spel som kanske fungerar. Men ett realistiskt exempel; Ta 300st spel från 90-talet och testa dem på en modern Win10-PC, utan emulatorer och patchar. Jag är förvånad om ens hälften fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt det objektivt sett är viktigare att stödja tidigare generationer än den förra. Att ha en fungerande förra generationens modell om man ändå är nöjd på plattformen är ju troligare än att man underhåller äldre med lödkolven eller säkrat upp sig med halva källaren full av backup-maskiner.

Så ingen PS4 i PS5 men PS3+2+1 är bättre än PS4+5. Idealt är såklart allt, någonsin.

Inklusive en inbyggd eller som tillbehör Vita-kort och UMD-läsare..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det vore väl ändå på tiden att kunna spela PS2-spel igen, även om det bara är önsketänkande. Får nog göra ett nytt ryck med att lira på PC genom emulator istället.

Gran Turismo 3 A-Spec shall live again!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Återigen? När vann dem sist?

Skickades från m.sweclockers.com

Xbox 360>Xbox One - 1a

Xbox One>Xbox Scarlett 2a

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

100% måste då jag vill köra bloodborne, och vill inte köpa en ps4 bara för det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Varför är folk så sugna på bakåtkompatibilitet? Verkar oekonomiskt att köpa en PS5 för att spela ps4 spel

Därför innan proppen dras ut helt för PS4 kommer det ett antal spel som man vill spela och det är inte säkert att dem alla kommer till PS5.

Jag föredrar så få konsoler som möjligt framför TV:n

Ex. kommer jag spela FFVII Remake som släpps på PS4 även på min PS5 har jag tänkt.

Jag återvänder till en hel del spel och kan säga att på min Xbox One X har jag spelat en hel del 360-spel.
Och många av dem är spel jag inte hunnit med under 360-tiden.

Desto mer frustrerande är det att plocka fram PS3 igen för att fortsätta spel som ligger på hög.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nästan avgörande.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

Låter mer som Sony vill påpeka att de inte kan garantera att varenda titel och funktion från PS4 kommer att fungera på PS5. Iallafall är det så jag tolkat det. Det går inte heller emot något Sony sagt tidigare eftersom de inte lovat 100% bakåtkompatibilitet utan att det ska finnas en sådan kompatibilitet utan att gå in på djupet vad som menas.

Skrivet av NodCommander:

Konstigt, om den är baserad på x86 så förstår jag inte direkt varför det inte ska fungera. Mina spel från 90-talet fungerar på min moderna PC idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan eventuellt finnas spel som är enkom skrivet mot en viss funktion som PS4 hade men inte kommer att återfinnas i PS5. Att något baseras på X86 är inte alltid belägg för att man kan porta allt från en maskin till en annan. Bland annat kommer ju PS5 med ett helt nytt OS. Vilket kan ge komplikationer i sig själv.

Skrivet av Vangen:

Och där vann Microsoft återigen.

Sony börjar jag nu tappa förståndet på hur dom i dessa aspekter aldrig kan gå framåt medan Microsoft har bevisat raka motsatsen.

Okej? För Microsoft har ju verkligen gjort sig kända för en bra bakåtkompatibilitet?

Skrivet av Vangen:

Xbox 360>Xbox One - 1a

Xbox One>Xbox Scarlett 2a

Det är väl en smaksak iof. Men Xbox 360 spel fungerade inte alltid att köra på Xbox One. Sedan om Scarlett stödjer Xbox One spel fullt ut är det inte heller klart med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nästan avgörande.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

Du har tolkat nyheten helt fel.

Konsolen är bakåtkompatibel.
Men kanske att inte precis alla spel funkar klockrent.

Jag gissar att alla nyare spel (Pro/VR spel, alla spel från slutet av 2016 mao) och alla första-parts funkar bra men att ett antal äldre tredjeparts spel krånglar mer eller mindre. Om antalet är 1 eller 100 återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bakåtkompatibilitet känns alltid viktigt i början av en konsolls livscykel, men efter något år så är det inte lika viktigt längre. Jag är glad att min XBone kan spela de indiespel och andra mindre nedladdade titlar jag köpte till 360 som Braid, Trials och Geometry Wars men storspelen och annat som såldes på skiva är generellt mindre viktigt. Jag har ett gäng installerade men spelar dem knappt då det blir så tydligt att grafiken inte riktigt hänger med, och andra aspekter som kontrollerna exempelvis känns föråldrade. Vice City exempelvis är ett av mina favoritspel någonsin, men ärligt talat så är det inte alls lika kul idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Låter mer som Sony vill påpeka att de inte kan garantera att varenda titel och funktion från PS4 kommer att fungera på PS5. Iallafall är det så jag tolkat det. Det går inte heller emot något Sony sagt tidigare eftersom de inte lovat 100% bakåtkompatibilitet utan att det ska finnas en sådan kompatibilitet utan att gå in på djupet vad som menas.

Det kan eventuellt finnas spel som är enkom skrivet mot en viss funktion som PS4 hade men inte kommer att återfinnas i PS5. Att något baseras på X86 är inte alltid belägg för att man kan porta allt från en maskin till en annan. Bland annat kommer ju PS5 med ett helt nytt OS. Vilket kan ge komplikationer i sig själv.

Skrivet av ipac:

Du har tolkat nyheten helt fel.

Konsolen är bakåtkompatibel.
Men kanske att inte precis alla spel funkar klockrent.

Jag gissar att alla nyare spel (Pro/VR spel, alla spel från slutet av 2016 mao) och alla första-parts funkar bra men att ett antal äldre tredjeparts spel krånglar lite. Om antalet är 1 eller 100 återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då ändrar jag mig till att om den inte är fullt kompatibel med de ospelade spel jag har i mitt PSN bibliotek så blir det antagligen inget köp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Man kommer göra som med Playstation 4, släppa utvalda titlar på PSN-Store så att kunder måste köpa dem igen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, då ändrar jag mig till att om den inte är fullt kompatibel med de ospelade spel jag har i mitt PSN bibliotek så blir det antagligen inget köp.

Fair enough.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För mig är bakåtkompatibiliteten viktig av två anledningar som hänger ihop.

Låt säga att du har ett välinvesterat konto med ett gäng spel som du vill kunna ha tillgång till men framför allt möjligheten att utöka biblioteket med framtida spel. Jag jämför med en plattform som STEAM, som är detsamma om jag bygger en ny dator. Mina spel finns kvar precis som på min tidigare dator. Detta är ju endast en bekvämlighetsfaktor att bara behöva ha ett konto för alla dina spel vilket jag skulle kunna leva utan. MEN jag vill inte behöva ha flera fula spelkonsoler under TV:n. Ser helst att de ska vara gömda helt och hållet vilket blir desto svårare om man ska behöva ha flera stycken.

Hoppas på att det endast är ett fåtal titlar som de inte kan garantera bakåtkompatibiliteten på. Om majoriteten av titlar och särskilt de större titlarna är bakåtkompatibla är jag nog ganska nöjd

Permalänk
Medlem

Håller med, jag vill inte sitta med en massa gammal redundant hårdvara ikopplad. Bygger jag ny dator gör jag mig av med den gamla, köper jag ett PS5 vill jag kunna göra samma sak med mitt PS4. Jobbigt att förlita sig på att just det spelet man vill spela får en remaster och att behöva betala fullpris en gång till.

Permalänk
Surdeg 🍞

Lövet försöker förklara skillnaden mellan datan i Playstation 5 och Playstation 4.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Callemedskägget:

Lövet försöker förklara skillnaden mellan datan i Playstation 5 och Playstation 4.

https://www.youtube.com/watch?v=epo53YitZyc

DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Lövet försöker förklara skillnaden mellan datan i Playstation 5 och Playstation 4.

https://www.youtube.com/watch?v=epo53YitZyc

😂👍👍👍👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Modermodemet. Hjärtat i hårddisken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ingen riktig dealbreaker för mig men får hoppas dem har fått ordning på de innan släppet

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Ps4 är viktigt ja, men PS3 och tidigare är inte viktiga, och som sagt inte speciellt sannolika heller, annars hade ps4 haft ps3 också. Tycker däremot att det är konstigt, borde ju gå fixa med mjukvaru patcher på hårdisken? Där man ändrar helt enkelt koden till att anpassa sig till nya RDNA? eller vad nu problemet är? Låter jättekonstigt, så svårt borde de tinte vara? Med tanke på att båda konsoller är som laptops?

@Callemedskägget: Du det där var rysande, bokstavligen fick rysningar, bra skådespeleri, jag ser guld gubben lysa framåt tiden för dig??? Vad heter gubbjäveln nu... Joo Oscar... A star is born, må detta vara början på en ny "era" av ny Skarsgård talanger som pruttar ut unge efter unge med talang och lagom utseende... Ja jag tror det...:P Regissören är också nya Kubrick, gud det var rörande vacker strand scen.... gråter än.. vet inte varför jag gråter.. men det måste ju vara bra?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Ps4 är viktigt ja, men PS3 och tidigare är inte viktiga, och som sagt inte speciellt sannolika heller, annars hade ps4 haft ps3 också. Tycker däremot att det är konstigt, borde ju gå fixa med mjukvaru patcher på hårdisken? Där man ändrar helt enkelt koden till att anpassa sig till nya RDNA? eller vad nu problemet är? Låter jättekonstigt, så svårt borde de tinte vara? Med tanke på att båda konsoller är som laptops?

@CalleFZ: Du det där var rysande, bokstavligen fick rysningar, bra skådespeleri, jag ser guld gubben lysa framåt tiden för dig??? Vad heter gubbjäveln nu... Joo Oscar... A star is born, må detta vara början på en ny "era" av ny Skarsgård talanger som pruttar ut unge efter unge med talang och lagom utseende... Ja jag tror det...:P Regissören är också nya Kubrick, gud det var rörande vacker strand scen.... gråter än.. vet inte varför jag gråter.. men det måste ju vara bra?

Problemet är att varje specialkonstruerad krets kräver sin specifika kodning. Sedan har vi ju detta med att konsoler både mjukvaru och hårdvarumässigt skiljer sig ganska markant från PC även om det blivit betydligt mindre rörigt i och med införandet av x86.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är inte bakåtkompatibilitet något många säger att man vill ha, men få verkligen använder sig av? För mig att jag läste något om det för ett tag sedan. Klart en trevlig funktion men inget avgörande för mig.

Permalänk
Medlem

Är det möjligen så att Sony kommer skippa den onödiga touch-funktion på Dualshock med PS5, och att detta skulle kunna påverka kompatibiliteten med PS4-spel? För rent hårdvarumässigt bör det ju inte vara några problem då de bygger på samma arkitektur?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är det möjligen så att Sony kommer skippa den onödiga touch-funktion på Dualshock med PS5, och att detta skulle kunna påverka kompatibiliteten med PS4-spel? För rent hårdvarumässigt bör det ju inte vara några problem då de bygger på samma arkitektur?

De bygger inte på samma arkitektur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du menar att det inte släppts några bra spel till PS4? Finns väl minst ett tiotal i alla fall.

Absolut, och dom har man väl redan spelat?

Men fine, förstår nu att det kan finnas vissa use-case.
Själv har jag bara så begränsat med tid att jag aldrig hinner med att spela ens det som kommer till current-gen, att jag skulle veva igång ett "gammalt" PS4-spel när PS5:an väl kommit ser jag som helt orealistiskt, men som sagt, förstår nu att det finns folk som gillar annorlunda.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, och dom har man väl redan spelat?

Men fine, förstår nu att det kan finnas vissa use-case.
Själv har jag bara så begränsat med tid att jag aldrig hinner med att spela ens det som kommer till current-gen, att jag skulle veva igång ett "gammalt" PS4-spel när PS5:an väl kommit ser jag som helt orealistiskt, men som sagt, förstår nu att det finns folk som gillar annorlunda.

Jag köpte ett Xbox istället denna generationen, då jag köpte Playstation generationen innan. Så jag har inte spelat några PS4-spel. Efterföljaren till Xbox känns dumt att köpa i och med att Windows nu portar det mesta till PC, så ett PS5 där jag även kan spela PS4-spelen känns optimalt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De bygger inte på samma arkitektur.

Skickades från m.sweclockers.com

Båda bygger på samma ISA (instruktionsuppsättning), som är x86. Det som skiljer är mikroarkitekturen där PS4 bygger på Jaguar och PS5 sägs bygga på Zen 2. I praktiken så ska detta inte spela någon som helst roll då Zen 2 är en mycket mer kapabel mikroarkitektur. Tittar man på PC-branschen så ser vi i stort sett aldrig att bakåtkompatibiliteten dör när vi uppgraderar våra komponenter. Det som oftast ställer till det är när det sker stora förändringar i operativsystemet, och min gissning är att PS5 kommer köra ett BSD-baserat OS, precis som PS4 och PS3. Så där tror jag inte problemet sitter. Och Microsoft, som har använt Jaguar och kommer använda Zen 2, precis som Sony, har gått ut med att Xbox Scarlett kommer vara fullt bakåtkompatibelt. Så hårdvaran tvivlar jag är på är problemet.

När Sony säger att alla PS4-spel inte kommer fungera på PS5 så måste man gå tillbaka och titta på vad det är som skiljer PS4-spelen åt, och då är det framför allt sättet man spelar på som skiljer. Vi har VR-spel, Playstation Camera-spel, spel som har spelmekanik som är beroende utav touchplattan (t.ex. Tearaway). Om Sony överger dessa finesser med PS5 så innebär det ju också att dessa spel inte kommer fungera.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag står o pendlar mellan att köpa ps4 eller vänta på ps5 så det är helt klart något avgörande för min del.
Men om vissa nyckelspel inte är bakåtkompatibla kan jag bita i det sura äpplet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself