Företag: Bästa stället att spara pengar?

Permalänk
Medlem

Företag: Bästa stället att spara pengar?

Hejsan

Mitt företag har ett ordentligt överskott av kapital som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Övrig verksamhet ska få stabilisera sig på marknaden nu och därför vill jag att kapitalet mest ska få sitta i två eller tre år. Vanlig bankränta känns inte så aktuell och jag kan tänka mig att ta en liten risk genom att det inte finns insättningsgaranti - den är ändå för liten i jämförelse med kapitalet som ska sättas in. Har kikat lite på Tessin och 4Spar, där främst den första känns rimlig. Finns det några fler intressanta alternativ?

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Något utländsk bolag som är för stort för att gå under, alternativt utländsk valuta. Sveriges valuta kommer sannolikt fortsätta falla kommande 2-3 år och därför är det inte gynnsamt att endast spara kapitalet på räntebärande konton i Sverige i SEK.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta kontakt med någon form av finansiell rådgivning, tror inte detta forum är säkraste valet för tips.
Banken känns som ett bra första steg att kolla med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@MsSmith: Något utländsk bolag som är för stort för att gå under, alternativt utländsk valuta. Sveriges valuta kommer sannolikt fortsätta falla kommande 2-3 år och därför är det inte gynnsamt att endast spara kapitalet på räntebärande konton i Sverige i SEK.

Mvh

Har tänkt i samma bana, Euro eller Dollar känns mest rimligt att titta på. Förutsatt att inte Trump blir omvald och kärnvapen bombar någon orkan, förstås. Du har nog helt rätt i att den svenska valutan kommer fortsätta minska i värde ett tag till dessutom.

Skrivet av Ferrat:

Jag skulle ta kontakt med någon form av finansiell rådgivning, tror inte detta forum är säkraste valet för tips.
Banken känns som ett bra första steg att kolla med?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har säkert rätt! Problemet med bankpersonal är, åtminstone enligt min uppfattning, att de är lite...stängda och framför allt partiska. Skulle i sådana fall behöva hitta en person som kan höja blicken lite mer.

Permalänk
Medlem

Mina åsikt: Om du bara vill att lägga pengarna någonstans och ska växa, starta ett Nordnet eller Avanza (låga avgifter) kapitalförsäkring och investera i en fond med bra tillväxthistorik.

https://www.nordnet.se/tjanster/konton/entreprenor/placera-pe...

https://www.avanza.se/foretag/foretagskonton.html

Hör med en rådgivare om vilka fonder som passar dig/företaget.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MsSmith: Just Tessin och 4Spar verkar ju inte nämnvärt rumsrena. Speciellt då flera bolag har konkat på Tessin eller hamnat i obestånd och inte varit förmögna att återbetala lånebeloppen. Dessutom koppling mellan bolaget och ledningen i Tessin.

4Spar är ju helt utan insättningsgaranti så det känns även det rätt kasst om du vill vara säker på att pengarna finns kvar, räntan är ju hög av en anledning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har tänkt i samma bana, Euro eller Dollar känns mest rimligt att titta på. Förutsatt att inte Trump blir omvald och kärnvapen bombar någon orkan, förstås. Du har nog helt rätt i att den svenska valutan kommer fortsätta minska i värde ett tag till dessutom.

Du har säkert rätt! Problemet med bankpersonal är, åtminstone enligt min uppfattning, att de är lite...stängda och framför allt partiska. Skulle i sådana fall behöva hitta en person som kan höja blicken lite mer.

Finns oberoende finansiella rådgivare om det känns som att banken bara vill kränga sina egna fonder, men oavsett vart du vänder dig kommer det finnas intressekonflikter.

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering: Vi tog beslutet att tills vidare köra en klassiker och satte kapitalet på ett konto utomlands. Först funderades det på Schweiz men i slutändan föll det på HSBC i Frankrike.

Permalänk
Medlem

Aktier i amerikanska försäkringsbolag. Mina har gått upp 400 procent och fortsätter stiga.

Permalänk
Medlem

@micke7406: Spännande, hur länge har du hållit på där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@micke7406: Spännande, hur länge har du hållit på där?

När det gäller just försäkringsbolag så började jag satsa när Donald Trumpet blev president.
Men har handlat med aktier i stort sätt hela mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Aktier i amerikanska försäkringsbolag. Mina har gått upp 400 procent och fortsätter stiga.

Historisk avkastning är inget garanti för framtida sådan.

Hade placerat i Öst europa istället, undervärderat, goda utdelningar och troligtvis stor tillväxtpotential. Räntor samt företag.

Visa signatur

=)