Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

För er som har skärmen, stänger ni av den helt efter användning eller låter ni den hamna i power saving mode?

Är lat så stänger aldrig av mina skärmar. De går i standby efter 10-15min.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

jag stänger av skärmen precis som vanligt?
Varför skulle jag låta den stå tills power saving mode? (Som jag dessutom stängt av)

Om du stänger av datorn så hamnar monitorns i power saving mode om inte du manuellt slår av den..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Om du stänger av datorn så hamnar monitorns i power saving mode om inte du manuellt slår av den..?

Aldrig tänkt på, stänger nästan aldrig av datorn men när jag väl stänger av den så stänger jag skärmarna också.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Aldrig tänkt på, stänger nästan aldrig av datorn men när jag väl stänger av den så stänger jag skärmarna också.

Finns ju en power off inställning när du trycker in skärmens kontroll verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjänagubben:

Finns ju en power off inställning när du trycker in skärmens kontroll verktyg.

Jodå jag vet eftersom jag stänger av skärmarna själv när jag inte använder datorn

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Just nu är skärmen som jag förstått det slut i alla svenska butiker och det väntas komma in nya först i november. Kollade med en affär och de skulle få in färre skärmar in det fanns förbokningar i systemet.

Finns det några andra rimliga alternativ om man vill ha skärmen innan november?

Sitter alla bara och väntar? Någon som vet något om produktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban89:

Kanske lite dum fråga men... Spelar det nån roll vilken sida man köper från? Elgiganten vs Inet? Bättre support hos Inet? Värt att vänta 3 veckor extra för man gillar Inet mer?

Giganten har 30 dagars prisgaranti och öppet köp 30 dagar (klubbmedlem 50 dagar)
finns affären lokalt borde du kunna lämna den åter där utan några strul.

Inet har väl liknande lösningar om man så behöver så vilket som egentligen

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Permalänk
Medlem

Även Webhallen säljer nu skärmen, dock inget i lager just nu: https://www.webhallen.com/se/product/307830-LG-27GL850-27-IPS...

Edit: Har nu lagt en beställning. Får se när skärmen är i lager och kan skickas. Hoppas på att kontrast är ok vilket är det minus som Hardware Unboxed hade att anmärka på. Har just nu en billig skärm som jag anser är ok så borde bli nöjd.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Även Webhallen säljer nu skärmen, dock inget i lager just nu: https://www.webhallen.com/se/product/307830-LG-27GL850-27-IPS...

Edit: Har nu lagt en beställning. Får se när skärmen är i lager och kan skickas. Hoppas på att kontrast är ok vilket är det minus som Hardware Unboxed hade att anmärka på. Har just nu en billig skärm som jag anser är ok så borde bli nöjd.

La en beställing också, Frågade kundservice om dom vet på ett ungefär när dom kan tänka sig att få in den i lager, men dom hade ingen info .

Såg att min beställning på inet hade kortas ner Inväntas 31 okt 2019 woho

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Är att lägga en beställning samma som att köpa skärmen? Är det att ni har en känsla för vilken butik som får in den först eller hur avgör ni?

Permalänk
Medlem

För min del så väljer jag den butik som finns närmast mig ifall det uppstår problem så att jag kan besöka den fysiska butiken istället för att skicka tillbaka saker. Skärmen kostar mer på Webhallen men för min del så är det värt det.

Att lägga en beställning är ett köp, skillnaden är att produkten inte finns i lager vilket innebär att du kan avbryta köpet under längre tid samt att du då får vänta på varan. Om du väljer att betala i butik när varan finns i lager så är dock köpet inte genomfört.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Lyckades orsaka en massiv repa på min gamla hederliga Benq när jag skulle skaka ur skräp ur mitt Corsair K70 (metallram)...

Står nu mellan denna och Asus TUF Gaming VG27AQ. Läst recensioner av båda och kommer endast fram till att det är ett svårt beslut.

Ni som valt denna framför Asus-skärmen, hur resonerade ni?

Edit: Fel länk.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack,
Har redan kikat på dessa väldigt omfattande tester och tycker mig inte se någon klar, tydlig, överväldigande "vinnare".

Vad var det som fick er att välja den ena över den andra?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Tack,
Har redan kikat på dessa väldigt omfattande tester och tycker mig inte se någon klar, tydlig, överväldigande "vinnare".

Vad var det som fick er att välja den ena över den andra?

LG verkar ha en stabil låg responstid oavsett om man kör 60Hz eller 144Hz samt har väldigt bra färgåtergivning i sin panel. Det klarar inte Asus motsvarighet, dessutom tycker jag formspråket på LG skärmen är bättre med mindre skärmkanter. Asus har lite bättre kontrast, men annars verkar LG lite bättre på allt. Jag skulle kört på LG.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Tack,
Har redan kikat på dessa väldigt omfattande tester och tycker mig inte se någon klar, tydlig, överväldigande "vinnare".

Vad var det som fick er att välja den ena över den andra?

Jag väljer LG pga att jag även ska sitta med bildredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

LG verkar ha en stabil låg responstid oavsett om man kör 60Hz eller 144Hz samt har väldigt bra färgåtergivning i sin panel. Det klarar inte Asus motsvarighet, dessutom tycker jag formspråket på LG skärmen är bättre med mindre skärmkanter. Asus har lite bättre kontrast, men annars verkar LG lite bättre på allt. Jag skulle kört på LG.

Mycket bra - tack!

Nu en helt annan fråga. Min dator kommer nog få krysta ordentligt för att klara 1440p i mer krävande spel tills jag vill sponsra en uppgradering av GPU ...

Hur är uppskalningen från 1080p till 1440p? Lika usel som man kan vänta sig?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Mycket bra - tack!

Nu en helt annan fråga. Min dator kommer nog få krysta ordentligt för att klara 1440p i mer krävande spel tills jag vill sponsra en uppgradering av GPU ...

Hur är uppskalningen från 1080p till 1440p? Lika usel som man kan vänta sig?

Har inte provat men eftersom 1440p inte är jämt delbart av 1080p så ser det nog kasst ut. Sen beror det ju på hur bra skärmen scale:ar såklart.

Har själv ett 1080 och det funkar bra i 1440p. I nyare spel får man inte 144fps+ men 100-120 och eftersom skärmen har freesync är det inget större problem.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Hur är uppskalningen från 1080p till 1440p? Lika usel som man kan vänta sig?

Generellt ja, eftersom det är faktor 1 1/3-del. Så grafiken får en skänk av xbox360-känsla med alla aliasing-effekter i rörelser. Finns dock de som inte stör sig alls – samt de som inte tål det ens i ett par sekunder.

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Mycket bra - tack!

Nu en helt annan fråga. Min dator kommer nog få krysta ordentligt för att klara 1440p i mer krävande spel tills jag vill sponsra en uppgradering av GPU ...

Hur är uppskalningen från 1080p till 1440p? Lika usel som man kan vänta sig?

Då både Nvidia och AMD har vettiga lösningar för uppskalning av bilden innan den når skärmen så är detta ett bättre alternativ som bör landa nån stans mittemellan angående FPS, men det kommer antagligen se enormt mycket bättre ut jämfört med att rätt uppochner köra skärmen i 1080p.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Det börjar bli drygt att vänta. Är det nån här som har fått sin levererad från Elgiganten än? Funderar nästan på att beställa Aorus-skärmen istället så jag har nåt bra att lira RDR2 & Outer Worlds på.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa när den finns i lager för att slippa vänta om man måste returera skärmen pga fel.
Senaste jag såg var 11 november.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Lenovo Legion Y27q-20 kanske är ett bättre alternativ om du inte vill vänta. Har samma LG Nano-IPS panel som 27GL850 och är något billigare

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när Webhallen får in skärmen i lager? Ser att Inet troligtvis får i lager under nästa vecka.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

@johanLW: Vet ej, beställde i slutet av september och bekräftat leveransdatum saknas ännu.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@johanLW: Vet ej, beställde i slutet av september och bekräftat leveransdatum saknas ännu.

Samma här, gjorde en beställning samma dag som de la upp den. Vore önskvärt om de åtminstone hade ett preliminärt datum.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk

Fick min från Elgiganten för några dagar sedan; inga direkta klagomål än så länge. Ytterst lite backlight bleed på nedre vänstra hörnet men inget som man märker av. Kollar jag på en svart bakgrund och går lite åt sidan/ställer mig upp så blir det även ett sorts grått ljus som kommer fram; vet inte om det är så på alla IPS-paneler.

Detta har inte direkt med skärmen att göra, men det är lite irriterande att mitt 2070 Super vägrar köra den i 144hz tillsammans med en annan 1080/60-skärm i idle-clocks, utan måste istället gå upp i max-clocks och dra dubbelt så mycket ström som när jag ställer in skärmen på 120hz. Detta i sin tur gör att fläkten går av och på konstant när jag bara sitter och stirrar på skrivbordet.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

@johanLW: Ser nu att den finns i lager hos leverantör så hoppas jag får min snart, beror nog på hur många som hann beställa före mig.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: Gryyyymt! då är det bara att hålla tummarna att jag är en av dem som får leverans. Skulle vara skönt att veta hur många som beställt och vilken plats i listan en ligger.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz