Dags för ny ssd?

Dags för ny ssd?

Hej

Sitter idag på en 7år gammal Intel 320 120gb ssd och funderar på att köpa en ny nu när priset är ganska lågt. Stora frågan är väl om jag kommer märka någon skillnad på hastigheten emot den gamla?

Vad rekommenderar ni för ny ssd?

Fysiskt tror jag inte du märker nått men mäter du så blir det skillnad
Sant man får 1Tb till bra pris nu och då har du bra med plats för spelen med..
Om du Kör spelen på en mekanisk hårddisk nu? Så kommer det bli skillnad med att ha dom på ssd

Skrivet av Inteno:

Hej

Sitter idag på en 7år gammal Intel 320 120gb ssd och funderar på att köpa en ny nu när priset är ganska lågt. Stora frågan är väl om jag kommer märka någon skillnad på hastigheten emot den gamla?

Vad rekommenderar ni för ny ssd?

Vad får du för benchmark? Har själv en gammal intel (okänd modell, men 120GB stor) som bara ger ca 290MB/sek i test då disken bara klarar SATA II, dvs max 300MB/sek. För mig syns prestandan vid uppstart och kopiering av filer i större storlekar. Men inte om bara öppnar en enskild fil av rimlig storlek.

Sätt disken som sekundär och lagra enklare filer på den. Om disken är en SATA II - disk så kommer en ny disk garanterat att visa sin prestanda vid uppstart och större filer. Du kan exempelvis koppla den till din download-mapp eftersom internet ändå är slöare än disken.

I siffror blir det definitivt skillnad. I praktiken märker du ingen större skillnad.

Samsung Evo och Crucial MX500 diskar rekommenderar jag. Kan vara värt att kolla Prisjakt och tyska Amazon.