Red Dead Redemption 2 får rekordhögt lagringskrav till PC/Windows

Permalänk
Medlem

I'm ready!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hjälpsam

Efter en dags upphetsad diskussion på Internet, meddelas att lagringskravet i själva verket blir 75 GB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Segt. Måste installera av 2 spel på SSDn bara för detta. Blir att inte spela vid release med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

970 evo 250gb får svettas lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Så länge det är motiverat med högupplösta texturer, okomprimerat ljud osv så är det jättebra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Perfekt då man nyligen uppgraderat till SSD modell STOR!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ujujuj!
Du skulle bara höra hur folk resonerar kring grafikkortsköp i forumet hehe.
Också baserat på vilka spel som ska stoppas i datorn.
Tror inte det är helt ovanligt att folk lägger mer pengar på grafikkort än lagring för sina spel ;).

Skämt åsido.
Jag kände själv av utrymmesbegränsningen lite här. Men jag köper typ aldrig spel för nypris. Backloggen är ett ständigt gissel hehe.
Och ja, diskproblem blir det ju inte innan jag köpt spelet. Så jag sitter väl säkert ett tag till iaf.

Hehe så sant så. Har sett det! 😁

Det verkar finnas ett gäng personer här som både har råd och viljan att lägga 15k för ett grafikkort även fast de skulle kunna spela med mindre krävande grafik. Hade jag själv haft samma ekonomiska förutsättningar så hade jag nog säkerligen gjort detsamma. Så varför inte köpa en ny SSD också? Vill man ha något bra och kan köpa det, kör på för sjuttsingen! 😉

Jag har ju lirat färdigt det här spelet på Xbox One och fick det ganska billigt, så jag är en sån som oftast inte heller köper spel för nypriset. Tycker över 500 kr är mycket för ett spel. Man kan tro jag är född smålänning, haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ratatosk:

Efter en dags upphetsad diskussion på Internet, meddelas att lagringskravet i själva verket blir 75 GB?

Skulle inte bli förvånad faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara ett tecken på att installationen kanske baserar sig på konsoll-ursprunget, där filer kan ligga inbakade på flera ställen för att snabba upp laddningstider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Kan vara ett tecken på att installationen kanske baserar sig på konsoll-ursprunget, där filer kan ligga inbakade på flera ställen för att snabba upp laddningstider.

Har du något exempel på en modern konsoll/titel som har det så?

Permalänk

Tänker tillbaka på Red Alert där man kunde välja. Tog man den stora installationen fick man se filmer från verkliga kriget mellan banorna. Annars var det tur bara en bild. Tänk om den funktionen fanns i dom nya. Bort med allt skit och fokusera på spel och utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte jag tog i från tårna när jag köpte en 2TB SSD till nya burken. I denna takten får man ju expandera med fler SSD:er på nolltid!

Iofs behöver man ju bara ha det installerat medan man lirar det

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Release till Steam

Dröjer till december innan titeln når Steam enligt deras hemsida. Kanske får bli en större SSD i julstrumpan i år? ^^

Permalänk
Medlem

Jag köpte 1TB SSD av en anledning!

Permalänk

Fan.. Drogs mellan en 2TB o 4TB SSD sist jag uppgraderade datorn med en extra SSD.
Borde tagit 4TB'n ser jag nu.

Hoppas dessa 150GB ger den extra grafikkvalite man borde kunna förvänta sig av det.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag köpte 1TB SSD av en anledning!

Har inte kommit så långt själv men inför Flight Simulator 2020 och Red Dead Redemption 2 känns det nu motiverat

Permalänk
Medlem

Tja , Är väl ett smart dra och fläska på med riktigt högupplösta texturer och extra allt, så folk blir sugna på att köpa det igen om dom redan har den på konsol.

Men,, Gissar på att det blir 150Gig med denuvo, och sedan krymper den till 75gig efter att den knäckts och denuvo tagits bort. /sarkasm

Permalänk
Medlem

Billigt, billigt

660 kronor för ett gammalt spel!? Hur i hela friden tänker man där? Varför så billigt? Varför inte 6660 kronor? Åtminstone 3 6:or där...

PS Ja, just det, det är ju digitalt..inga distributions, material och packningskostnader...därför så billigt.

Digital kopia
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du något exempel på en modern konsoll/titel som har det så?

Nej men jag kan citera en intervju med Mark Cerny, chefsdesigner för PS5.

Citat:

In one example, an art asset that occurs repeatedly throughout an open-world city might be stored hundreds of times on the hard drive so it can quickly be loaded from any point in the game. Cerny says this new storage solution could allow developers to end that practice, either making room for more assets in the same installation size or freeing that space up on users' drives.

https://arstechnica.com/gaming/2019/10/sony-confirms-the-play...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Bara 64 GB? Ganska 2010.

Nu känner jag en "Wooosh" här

Pratar vi primärminne eller SSD nu? xD
Förstår inte alls oavsett vart 64Gb kom in i bilden...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yatagarasu:

Nu känner jag en "Wooosh" här

Pratar vi primärminne eller SSD nu? xD
Förstår inte alls oavsett vart 64Gb kom in i bilden...

Du skrev 512 Gb vilket jag antar betyder Gigabit, medans GB betyder gigabyte. 512/8=64
Men ja..... 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Nej men jag kan citera en intervju med Mark Cerny, chefsdesigner för PS5.
https://arstechnica.com/gaming/2019/10/sony-confirms-the-play...

Där ser man! Lite roligt att jag direkt kände att "detta känns som Playstation".

Tvivlar dock på att PC-versionen kommer att vara en port från PS4 (som kör Linux-derivat) utan snarare Xbox i så fall (som kör Windows-derivat). Undrar just vilket decennium konsoller kommer med flashlagring?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NordhNet:

Du skrev 512 Gb vilket jag antar betyder Gigabit, medans GB betyder gigabyte. 512/8=64
Men ja..... 🤔

Jag är trött, okej?

Gb/GB/MBs/Mbps - Same shit different names

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Yatagarasu:

Jag är trött, okej?

Gb/GB/MBs/Mbps - Same shit different names

Jag håller med och är lika dålig på det
Så länge det är ett ”G” framför är det antingen snabbt eller relativt mycket

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Kanske kan motivera en fysisk produkt mao, inkluderar ssd.

Kan man få köpa det på cartridge ?
Kanske köpa spelet på ett PCI Expresskort som man trycker in direkt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på skillnaden mellan vanlig mekanisk HDD och SSD... hur det påverkar prestandan i spelet.

Troligtvis är det väl mest laddningstiden man märker skillnad på. Då känner inte jag riktigt behovet av mer SSD-utrymme ännu.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dyrt att spela på PC. Både RAM och SSD verkar ska behövas uppgraderas snart för många låter det som... Dessutom kort för ray-tracing och alltfler gör väl uppgraderingen från 1080p till 4K. Processorn som en del sitter på lär snart vara gammal också när nästa generations konsoler kommer och utvecklarna anpassar sig efter all ny processorkraft som det medför... Uj uj uj. Kanske man ska lägga ner det här med spelande eller satsa på Stadia. Man lär spara några tusenlappar per år iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

150gb är inte så mycket så vem bryr sig
Sitter folk på 128gb SSD fortfarande 2019 så är det nog dags att uppgradera ändå

Permalänk
Medlem

Google Stadia, here I come. RIP min gamla spel dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nyfiken på skillnaden mellan vanlig mekanisk HDD och SSD... hur det påverkar prestandan i spelet.

Troligtvis är det väl mest laddningstiden man märker skillnad på. Då känner inte jag riktigt behovet av mer SSD-utrymme ännu.

Jag skulle tro att ett open world/sandbox-spel utan laddskärmar tjänar en hel del spelbarhet på SSD vs. HDD.