Intel prissänker F-processorer utan integrerad grafikdel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Vad gjorde de isf med dessa defekter innan F-modellerna, för att slänga något som går att sälja låter osannolikt att företag skulle göra?

Skickades från m.sweclockers.com

De har väl lagrat dem tills nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Blev lite sugen jag med, då den var väldigt billig. sitter idag med en I3-8100 i ett Z370 kort och den bromsar lite då den saknar turbo om 9100F har så det kanske kan ge en liten boost. Vad tror du, skulle det ge något eller är det väldigt mycket pengar i sjön? Har annars en r5-1600 som jag kör i 3.9GHz så är egentligen en lan burk det eventuellt skall vara till.

mja, tycker du säkerligen skulle kunna ha mer tur via köp på eBay då.

Så länge det skickas från en användare inom EU regionen så blir det ej någon importmoms osv.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

lite coffe lake guide:

intressant att t.ex 9400F finns som 6kärnig eller 8kärnig med 2 kärnor avstängda.
Precis som jag trodde så är 9350K och 8350K en omplåstrat 7600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är det inte dumt att använda en CPU utan iGPU i en HTPC??
Om man bortser från AAA spel så räcker en iGPU långt även för spelande.
Media konsumtion (film, musik) är väl inga problem alls med en modern CPU.

En prisdiff på 300 kronors engångskostnad är för mig inte tillräckligt för att köpa en processor utan igpu. Jag ser det som en liten billig livlina om grafikkortet rycker.

Du har rätt, men samtidigt är det trevligt att flytta ut gamla kort från huvudburken till htpc för lite lättare spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De har väl lagrat dem tills nu.

Jag tänkte dock lite bredare än bara denna generationen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Sett till svenska priser motsvarar detta 300 kronor ned över samtliga modeller. I skrivande stund har prissänkningarna inte trätt i kraft hos svenska återförsäljare, som troligen sitter kvar på gamla lager med tidigare inköpspriser."

Fungerar det inte ganska ofta så att tillverkaren ger tillbaka pengar på inköpspriset så att de kan sänka sina priser utan att tappa marginaler? Om det inte är så så skulle det ju ta väldigt lång tid för vissa butiker att kunna sänka priserna, vilket väl inte är önskvärt för tillverkaren? Samt att de butiker med hög omsättning skulle få en orättvis fördel och de butiker som har lägre omsättning skulle få ännu svårare att få slut på sina lager.

Hur som helst är det bra att de nu sänker priserna. "Borde" väl gjorts redan från början kan man tycka men Intel har såklart noll incitament att dra ner sina priser "bara för att" sålänge folk accepterar priset även om det är en produkt med färre funktioner, men är väl många som aldrig använder den inbyggda GPU'n och för dem spelar ju då en avsaknad av den ingen roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tänkte dock lite bredare än bara denna generationen

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen till Pentium och Celeron processorerna oftast är inte hela grafikdelen defekt alternativ kassering eller sälja till företag som ej behöver grafikdelen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad gjorde de isf med dessa defekter innan F-modellerna, för att slänga något som går att sälja låter osannolikt att företag skulle göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om det är så osannolikt, men spekulerar bara...
Låt säga att de har en mindre procentandel med defekta grafikkretsar. Dels kostar det då att sortera upp dessa och dels inför man en produkt som är bunden att vara billigare samtidigt som den konkurrerar med deras egna befintliga produkter. Detta kan mycket väl innebära att man väljer att kassera sådana kretsar om man är väldigt ledande på marknaden och säljer med goda marginaler, det är inte som att det inte kasseras kretsar oavsett.
Idag har man dels en konkurrent och dels tillverkningsproblem, då är det helt plötsligt logiskt att göra allt man kan med de kretsar man får fram...
Kan ha fel, men känns inte alls omöjligt... Vad som däremot verkar omöjligt är att de skulle haft 0% misslyckade grafikkretsar förut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skewgen:

Jag vet inte om det är så osannolikt, men spekulerar bara...
Låt säga att de har en mindre procentandel med defekta grafikkretsar. Dels kostar det då att sortera upp dessa och dels inför man en produkt som är bunden att vara billigare samtidigt som den konkurrerar med deras egna befintliga produkter. Detta kan mycket väl innebära att man väljer att kassera sådana kretsar om man är väldigt ledande på marknaden och säljer med goda marginaler, det är inte som att det inte kasseras kretsar oavsett.
Idag har man dels en konkurrent och dels tillverkningsproblem, då är det helt plötsligt logiskt att göra allt man kan med de kretsar man får fram...
Kan ha fel, men känns inte alls omöjligt... Vad som däremot verkar omöjligt är att de skulle haft 0% misslyckade grafikkretsar förut.

Troligen, och det är tack vare AMD vi ser dessa i handeln 🙌

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Varför är det så jäkla svårt att få tag på t.ex. en I3 9400, d.v.s. med grafikdel? Är ju totalslut överallt.
Jag skulle vilja ha en I3 till min brandvägg, men går ju inte få tag på :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Varför är det så jäkla svårt att få tag på t.ex. en I3 9400, d.v.s. med grafikdel? Är ju totalslut överallt.
Jag skulle vilja ha en I3 till min brandvägg, men går ju inte få tag på :/

Vad ska du med grafik till i brandväggen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vad ska du med grafik till i brandväggen?

Ja hur hade du tänkt konfigurera brandväggen vid installation utan grafikkort? datorn behöver något form av grafikkort, dels för att konfigurera den och dels brukar det vara svårt att starta helt utan grafikkort. Eller ja, det underlättar att ha någon form av grafik i datorn iaf och då är ett integrerat ypperligt skulle jag säga.
Vill inte köpa och stoppa in ett separat grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |