Noctua släpper svarta varianter av populära NH-D15, NH-U12S och NH-L9i

Permalänk
Medlem

Hoppas nu bara på att de hoppar på RGB-tåget så det blir lite stil på bygget

Permalänk
Gallerikonnässör

Så länge de fortsätter sälja beige/bruna fläktar är jag nöjd.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Skulle aldrig köpa en Noctuafläkt som inte är bajsbrun!

#noctuabrownforlife! Blir inte snyggare än såhär:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Såg dessa på LTT's senaste video tidigare idag. Jag gillar deras säregna färgkombination, men är sjukt svag för helt svartlackerade prylar.

Tror detta kommer bli nästa inköp när det är dags för ny kylare, om jag inte går över till AIO.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändring.
Permalänk
Medlem

Trevlans om man inte gillar de beiga och bruna fläktarna ihop med de polerade kylarna. Nu har jag inget emot det så skaffade det till min. Men vill man ha något speciellt tema eller liknande så stör det ju förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Expertgissare

Next stop, RGB town.
SCHHhhooooooo! SCHHhhooooooo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag väntar egentligen också på den "svarta" varianten av NF-A12x25 PWM till NH-U12A. Men man har ju vant sig vid de bruna så de får kanske bli kvar!

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha Noctua i brun-beige, får man titta på en annan kylare. Nej jag tycker inte alla har rätt till en färg som passar dem. Produkter av toppkvalité har inte bara hög hållbarhet och bra prestanda. Utan sticker ofta ut i mängden utseendemässigt, vilket Noctua gör! Finns det någon som bygger datorer i dag, som inte förknippar brun-beige med Noctua och Toppklass. Snacka om att få två tråkiga färger till att bli något bra

Så att de nu börjat med svarta fläktar tycker jag är tråkigt, även om jag förstår att man många blir glada för detta.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Är ju skönt att dom sticker ut lite, ser man dom där bruna fläktarna i burken så vet man att det är kvalitet.

Men valmöjligheter har väl aldrig skadat någon :^)

Permalänk
Medlem

Finns det inte tillräckligt med svarta och vita produkter idag? Trist med det här färglösa.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Kommer också i Linus Tech Tips limited editions om nån är intresserad: https://noctua.at/en/noctua-introduces-chromax-black-cpu-cool...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nostradamus, anno 1564:

"Apokalypsens första tecken är när Noctua frångår det bajsbeiga färgtemat."

Så håll i hatten alla foliehattar, för nu lär det bli åka av.

Permalänk
Medlem

För mig är grisrosa och brunt synonymt med "bra skit" Men finns det nu kunder de skulle kunna ha som de tappar på grund av färgschemat så är det väl förståeligt att de ger fler alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det vore även bra om dom inte gjorde specialfläktar. Går ju liksom inte att byta till valfri variant. Ligger ju en tanke bakom detta men blir så genomskinligt vissa gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Beställde redan igår..har den gamla men vill ha den svarta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller på att byta ut mina fläktar till chromax serien. Två chassifläktar hittills. Ska sen byta ur fläktarna på min nh-d15s am4 ryzen edition. Fläktarna är bra men bara vetskapen om att det är bruna fläktar som sitter i datorn gör att jag känner mig lite illa till mod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"ett långt arbete" 😂 HAHAHA. Det drygaste företaget någonsin. Horribelt att utveckla en ny färg på något som redan existerar ska ta +5 år. Stfu, jag har själv haft Noctua kylare i 2011 och skrivit till dem angående svarta färgen. Konstigt nog andra tillverkare både mindre som större hade ingen problem under alla dessa år att tillverka kylare i olika färgvarianter, utan att förlora på kvalitén, som dessutom presterar likvärdig Noctuas kylare. Typisk manipulativ marknadsföring. Dopamin styrning heter det. Nu tror de kanske att alla ska gå och köpa den "inte bajs liknande" kylare bara för att de heter Noctua. Och viktigaste av allt, man kan inte glömma +20-40$ prispåslag för något "nytt" som "kunden" efterfrågar 😂

Permalänk
Medlem

Hatar originalfärgen som jag tycker sabbar allt. Tar en svart fläkt alla dagar i veckan före allt annat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nu när man ska byta till en AIO vattenkylare DÅ släpper de svarta versioner av deras kylare...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

"ett långt arbete" 😂 HAHAHA. Det drygaste företaget någonsin. Horribelt att utveckla en ny färg på något som redan existerar ska ta +5 år. Stfu, jag har själv haft Noctua kylare i 2011 och skrivit till dem angående svarta färgen. Konstigt nog andra tillverkare både mindre som större hade ingen problem under alla dessa år att tillverka kylare i olika färgvarianter, utan att förlora på kvalitén, som dessutom presterar likvärdig Noctuas kylare. Typisk manipulativ marknadsföring. Dopamin styrning heter det. Nu tror de kanske att alla ska gå och köpa den "inte bajs liknande" kylare bara för att de heter Noctua. Och viktigaste av allt, man kan inte glömma +20-40$ prispåslag för något "nytt" som "kunden" efterfrågar 😂

Nu är det ju så som Linus på LTT förklarade att det kräver några ytterligare steg i produktionen med ett komplext nytt lager av beläggning på värmeledarna. Det är tydligen ingen lätt uppgift att påföra extra lager då monteringsmetoden som oftast består av lödning kan skada rören som innehåller vätska, vilket redan verkar vara en komplicerad process. Jag skulle dock gärna ge mina extra slantar till Noctua för de svarta produkterna de erbjuder oss konsumenter, då jag anser att de är riktigt fina.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Skulle aldrig köpa en Noctuafläkt som inte är bajsbrun!

Inte för att vara den MEN om din avföring har den färg som Noctuas fläktar har så borde du uppsöka en läkare. :<

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu kan man kanske till och med fundera på att köpa sig Noctua.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nu är det ju så som Linus på LTT förklarade att det kräver några ytterligare steg i produktionen med ett komplext nytt lager av beläggning på värmeledarna. Det är tydligen ingen lätt uppgift att påföra extra lager då monteringsmetoden som oftast består av lödning kan skada rören som innehåller vätska, vilket redan verkar vara en komplicerad process. Jag skulle dock gärna ge mina extra slantar till Noctua för de svarta produkterna de erbjuder oss konsumenter, då jag anser att de är riktigt fina.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara sån men det låter som ren sälj-BS i mina öron. Vad är det som hindrar att man pulverlackerar efter lödningsprocessen? Andra tillverkare har ju gjort det här i åratal utan att skryta om "extra komplexitet".

Noctua har ju redan visat upp en efterföljare till D15 (som har bra många år på nacken nu) som är planerad till "första halvan" 2020. NH-U12A presterar likvärdigt, är tystare och betydligt mindre vilket indikerar att det finns förbättringspotential hos "gamla" D15.

Noctua kunde gjort det här för längesedan, efterfrågan fanns. Det verkar ju inte släppas någon svart NH-U12A utan det är end-of-life-produkter man valt. Pulverlacka vad man redan har i lager innan efterföljare släpps, motivera en prishöjning på en föråldrad produkt och gör reklam för det via en känd Youtube-kanal med "special editions". Win-win-win.

Inget fel med det per se, man möter ju en efterfrågan. Säljsnacket kunde man dock skippat tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Fett snygga!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ja ja då får jag väl sucka lite för mig själv nu då.
Här har jag i flera år, varje gång jag ska ändra något i datorn, övertygat mig själv med mantrat "skönheten sitter i funktionen, skönheten sitter i funktionen..." vad ska jag nu skylla på då, bådar inte gott för plånboken när de väl kommer till butik

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

När får vi se dessa fläktar med rgb???

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Inte för att vara sån men det låter som ren sälj-BS i mina öron. Vad är det som hindrar att man pulverlackerar efter lödningsprocessen? Andra tillverkare har ju gjort det här i åratal utan att skryta om "extra komplexitet".

Noctua har ju redan visat upp en efterföljare till D15 (som har bra många år på nacken nu) som är planerad till "första halvan" 2020. NH-U12A presterar likvärdigt, är tystare och betydligt mindre vilket indikerar att det finns förbättringspotential hos "gamla" D15.

Noctua kunde gjort det här för längesedan, efterfrågan fanns. Det verkar ju inte släppas någon svart NH-U12A utan det är end-of-life-produkter man valt. Pulverlacka vad man redan har i lager innan efterföljare släpps, motivera en prishöjning på en föråldrad produkt och gör reklam för det via en känd Youtube-kanal med "special editions". Win-win-win.

Inget fel med det per se, man möter ju en efterfrågan. Säljsnacket kunde man dock skippat tycker jag.

Utan att ha något på fötterna här misstänker jag att ev konkurrenter som har svarta kylare helt enkelt väljer design före funktion då det svarta isolerar komponenterna och minskar förmågan att avge värme. Detta är något Noctua inte velat göra och därför gått den långa och jobbiga vägen för att få en både snygg och effektiv kylare.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Utan att ha något på fötterna här misstänker jag att ev konkurrenter som har svarta kylare helt enkelt väljer design före funktion då det svarta isolerar komponenterna och minskar förmågan att avge värme. Detta är något Noctua inte velat göra och därför gått den långa och jobbiga vägen för att få en både snygg och effektiv kylare.

skiljer ca 1c mellan be quiet svarta och noctuas bruna kylare
så prestandan med svarta färgade kylare verkar funka bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

skiljer ca 1c mellan be quiet svarta och noctuas bruna kylare
så prestandan med svarta färgade kylare verkar funka bra

Ok. Ja det var bara en tanke

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Utan att ha något på fötterna här misstänker jag att ev konkurrenter som har svarta kylare helt enkelt väljer design före funktion då det svarta isolerar komponenterna och minskar förmågan att avge värme. Detta är något Noctua inte velat göra och därför gått den långa och jobbiga vägen för att få en både snygg och effektiv kylare.

Utan att heller ha något på fötterna så är jag ganska övertygad om att det finns färgteknologi idag (går att applicera otroligt tunna och precisa lager) som inte påverkar värmeledningsförmåga nämnvärt. Har ingen kunskap inom termodynamik, men tror inte heller att den sista överföringen mellan metall och luft är den mest kritiska delen i en processorkylare så länge ytarean är mer än tillräcklig, utan det är värmetransporten från IHS ut till flänsarna via bas och värmeledningsrör som gör mest skillnad.

Så försämrar man värmeöverföringen i sista steget någon eller några procent gör det nog minimal skillnad gissar jag. Be Quiet! Dark Rock Pro 4 presterar nästan identiskt med en NH-D15 och har nästan en identisk vikt. Har enligt deras hemsida en "special black coating with ceramic particles", dvs. någon form av färg, inte anodisering (som jag tolkar det i alla fall). Skulle den påverka värmeöverföringen nämnvärt skulle de inte vara så nära varandra i prestanda med samma vikt i mina ögon.

Tror du tillskriver Noctua betydligt mer cred än de förtjänar i det här fallet. Att de är noggranna och utvecklar förbannat bra produkter säger jag inte emot (har själv flera Noctua-kylare och fläktar), men i det här fallet tror jag inte att det är mer komplicerat än att man slängt på färg på EoL-produkter. Varför skulle de lägga ner en massa resurser på en utgående produkt med en ersättare runt hörnet?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070