Sony: "Inte säkert att Playstation 5 blir fullt bakåtkompatibel med Playstation 4"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Inte säkert att Playstation 5 blir fullt bakåtkompatibel med Playstation 4"

Bakåtkompatibilitet med föregående generation är bekräftat för Playstation 5. Samtidigt aviserar företaget att 100 procent kompatibilitet inte är garanterat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nyhet:

Hur viktigt är bakåtkompatibilitet mellan Playstation 5 och Playstation 4 för dig?

Helt avgörande. Blir inget köp om inte de PS4-titlar jag är intresserad av stöds av PS5:an.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Helt avgörande. Blir inget köp om inte de PS4-titlar jag är intresserad av stöds av PS5:an.

Fast det är klart att du i slutändan ändå kommer köpa PS5, precis som att folk uppgraderade från PS3 till PS4 trots avsaknad av kompatibilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur viktigt är bakåtkompatibilitet mellan Playstation 5 och Playstation 4 för dig? Är det viktigt att även de tidigare generationerna stöds?

Nästan avgörande. Den måste stödja alla ospelade spel jag äger i mitt PSN bibliotek.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nästan avgörande.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

Naje, men så har de väl ändå inte sagt, att den kanske blir bakåtkompatibel? De säger att de kanske inte blir 100% bakåtkompatibel.
Dvs den blir det, men kanske inte för ett fåtal titlar.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nästan avgörande.

Okej, jag förstår problemet men de kan fan inte säga att "konsolen blir bakåtkompatibel" och sen flera månader senare säga "...kanske". Isf borde de sagt "kanske" från början.

En sak man gör är ju att gardera sig för eventuell framtida huvudvärk. Säger man "kanske" tre år innan någon upptäcker att inte hela biblioteket av spel går att göras kompatibelt, så slipper man repressalier eller krav att gottgöra det.

Permalänk
Avstängd

Var ju samma med PS2, bakåtkompatibel med PSX med några få undantag.

Bakåtkompatibla PS3an hade ju dock en hel PS2 i sig också, så var ju snarare 2 maskiner än en bakåtkompatibel Är ju inte den billigaste lösningen direkt.

Skulle gissa att som med PS2 och psx så kommer 99,99% av spelen fungera.

Permalänk
Medlem

För mig är bakåtkompabilitet inget som kommer stoppa mig från att köpa en PS5. Det kan däremot göra att jag köper en mycket tidigare än jag gjort med de två senaste generationerna där jag väntat 3-4 år in i dess cykel.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hakro807:

Fast det är klart att du i slutändan ändå kommer köpa PS5, precis som att folk uppgraderade från PS3 till PS4 trots avsaknad av kompatibilitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men i slutet av dess livscykel och så blir det en PS4 nästa år istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Konstigt, om den är baserad på x86 så förstår jag inte direkt varför det inte ska fungera. Mina spel från 90-talet fungerar på min moderna PC idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande då jag mer eller mindre tänkt ersätta min PS4 med en PS5. Men om det blir på detta vis kanske jag måste ha kvar PS4an, ifall att.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Konstigt, om den är baserad på x86 så förstår jag inte direkt varför det inte ska fungera. Mina spel från 90-talet fungerar på min moderna PC idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Spel från sent 90-tal kan fungera, men då beror det ju på att de använder directX emellan som kompatiblitetslager.
Att få ett spel innan directX (eller opengl)-tiden att fungera på ny hårdvara utan en emulator som dosbox är oftast omöjligt.

Konsoller är ju low level programmerade för att fungera på ett specifikt sätt på en specifik hårdvara, inte riktigt samma grej. Är mycket närmare mantle än directX/opengl om något

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NodCommander: PC-spel för Windows är kodade mot generaliserade gränssnitt med tillhörande grafikdrivrutiner som står för stödet för aktuella grafikkort, processorer, med mera. Konsolutvecklare kodar i regel mot mer hårdvarunära gränssnitt, i fallet Playstation 4 gränssnitt vid namn GNM och GNMX.

Utvecklare kan även välja att förbigå dessa och koda direkt mot hårdvaran, vilket ställer högre krav på deras kompetens och resurser men låter dem kräma ur mer prestanda ur hårdvaran. Just den hårdvarunära utvecklingen gör koden beroende av saker som instruktionsuppsättningar i både processor- och grafikdel, vilket kan göra att vissa hårdkodade PS4-spel inte fungerar på PS5 där den saknar aktuella instruktioner (eller utför dem på annat sätt).

Ett exempel jag funderade över medan jag skrev artikeln var instruktionen FMA4 som är en del av av PS4:ans Jaguar-kärnor, men som inte officiellt stöds i Zen-arkitekturen. Som jag har förstått det stöds instruktionen egentligen i Zen men inte officiellt, vilket fick mig att fundera på om Sony kan nyttja den i PS5 för bakåtkompatibilitet med PS4, trots att den egentligen inte ska stödas. Oklart. Men det finns andra instruktioner som kapats från Bulldozer-arkitekturen till Zen, exempelvis XOP och LWP, och har utvecklare hårdkodat mot dessa kan det kanske ställa till med bekymmer med bakåtkompatibilitet.

Men det är bara jag som "tänker högt" här, återstår att se vad Sony landar i gällande bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Var ju samma med PS2, bakåtkompatibel med PSX med några få undantag.

Bakåtkompatibla PS3an hade ju dock en hel PS2 i sig också, så var ju snarare 2 maskiner än en bakåtkompatibel Är ju inte den billigaste lösningen direkt.

Skulle gissa att som med PS2 och psx så kommer 99,99% av spelen fungera.

Fast PSX var väl en PS2 i grunden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backlulund:

Fast PSX var väl en PS2 i grunden?

Skickades från m.sweclockers.com

psx är förkortningen för sonys första playstation, på senare tid har det kanske blivit vanligare att skriva PS1 men absolut ingen skrev PS1 förr, och jag är obstinat och vägrar ändra mig

Har för mig att PS2 hade en psx-cpu i sig dock, men ändå fungerade den inte med riktigt alla psx-spel

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Klubba: extra bökigt blev det i och med att Sony släppte en mediacenter-fokuserad version av Playstation 2 i Japan som kallades just PSX, vilket kanske är vad @backulund syftar på?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

psx är förkortningen för sonys första playstation, på senare tid har det kanske blivit vanligare att skriva PS1 men absolut ingen skrev PS1 förr, och jag är obstinat och vägrar ändra mig

Ah, du menar så, det stämmer att ps1 hade kodnamnet Playstation X där förkortningen kan ha levt kvar.
Men den officiella PSX var ju en PS2 med DVD och hårddisk, men den lanserades nog bara i Japan.

Men då är jag med hur du tänker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som det också står på wikipedia så är det ett vanligt namn för första Playstation. "Alla" skrev PSX förr i tiden.

"The PlayStation[a] (officially abbreviated as PS and commonly known as the PS1 or its codename PSX) is a home video game console developed and marketed by Sony Computer Entertainment."

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console)

Permalänk
Medlem

Men angående bakåtkompabiliteten så är det för mig faktiskt väldigt viktigt denna gång. Eftersom jag har slutat spela på min Ps4 och den numera bara samlar damm så är det flera Ps4-spel jag tänker plocka upp och (förhoppningsvis) spela i 60fps på Ps5 sen när den släpps.

Några exempel är Uncharted 4, FFVII Remake och TLOU 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Naje, men så har de väl ändå inte sagt, att den kanske blir bakåtkompatibel? De säger att de kanske inte blir 100% bakåtkompatibel.
Dvs den blir det, men kanske inte för ett fåtal titlar.

Det är väl det som återstår att se, de står ju att de utvärderar läget och inget säger vilken % kompatibilitet det blir, kan bli mycket eller lite. Aja, man får vara optimistisk antar jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då blir det "inte säkert" PS5 för mig.

Å andra sidan så kanske PS Now på PC blir bra nog för PS5 spelen. Då blir det definitivt inget PS5.

PS Now Anywhere vore ju drömmen.

Permalänk
Medlem

PS now på PC har gjort att man kan skippa PS5 vilket är nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Och där vann Microsoft återigen.

Sony börjar jag nu tappa förståndet på hur dom i dessa aspekter aldrig kan gå framåt medan Microsoft har bevisat raka motsatsen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

För mig känns det som ett sätt för Sony att försöka hålla liv i PS4 lite längre, dvs hoppas på att folk inte bara säljer av och väntar på nästa konsol, utan faktiskt investerar lite mer pengar i nuvarande. Men man kan ha fel?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Det kommer säkerligen komma remasters på Ps4-spel till Ps5: God of War 4, Last of Us 2, Spiderman, Days Gone, Cyberpunk 2077, Death Stranding, Red Dead Redemption 2 m.m. Om så är fallet kan jag förstå att sony inte vill att man ska kunna köpa Ps4-versionerna (som kommer vara mkt billigare) och spela dem på Ps5.

Permalänk
Medlem

Varför är folk så sugna på bakåtkompatibilitet? Verkar oekonomiskt att köpa en PS5 för att spela ps4 spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Och där vann Microsoft återigen.

Sony börjar jag nu tappa förståndet på hur dom i dessa aspekter aldrig kan gå framåt medan Microsoft har bevisat raka motsatsen.

Återigen? När vann dem sist?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

kan jag förstå att sony inte vill att man ska kunna köpa Ps4-versionerna (som kommer vara mkt billigare) och spela dem på Ps5.

Haha, är det den slutsatsen du drar av den här nyheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BasseBaba:

Varför är folk så sugna på bakåtkompatibilitet? Verkar oekonomiskt att köpa en PS5 för att spela ps4 spel

Hur så?

Ett PS5 är väl billigare än att köpa ett PS4 plus ett PS5?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur så?

Ett PS5 är väl billigare än att köpa ett PS4 plus ett PS5?

Ja men jag förstår inte vad det är för PS4 spel man ska sitta och spela på PS5:an? Är det typ folk som spelar FIFA och NHL som inte klarar sig tills första generationen släpps på PS5:an?