Inga skyhöga systemkrav för Star Wars Jedi: The Fallen Order

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UncleDirty:

Hm kommer detta endast släppas i Origin ?

Blir inget köp då jag kommer aldrig förlåta EA för behandlingen av Uo/Origin!

Jepp, det är en EA-titel så endast tillgänglig via Origin för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Beror på om du är som mig och har "alla" tabbar öppna i chrome samtidigt som du spelar och ser på film och/eller stream samtidigt

kan ha ett par tabbar öppna, har man många så suger det nog lite minne. denna tab tar lite över 100mb i minne så man får fläska på med rejält med tabbar, hur många har du öppna?

Skrivet av Sveklockarn:

Som jag skrivit tidigare så utnyttjar Windows tillgängligt fysiskt minne till att göra hela din dator snabbare, genom att läsning från relativt sett långsamma lagringsmedium som SSD kan minimeras.

Testa att deaktivera virtuellt minne på en dator med 8 GB RAM och berätta hur det gick att spela.

Såhär går det med GTA V och 8 GB RAM, utan virtuellt minne:
https://i.imgur.com/9KELofL.png
Man kommer inte ens till huvudmenyn...

Friar inte windows upp minne när det behövs någon annanstans? eller använder det virtuellt minne medan den tömmer ramet? hur mkt fart tjänar jag på att ha 32gb vs 16gb, någon som testat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Som jag skrivit tidigare så utnyttjar Windows tillgängligt fysiskt minne till att göra hela din dator snabbare, genom att läsning från relativt sett långsamma lagringsmedium som SSD kan minimeras.

Testa att deaktivera virtuellt minne på en dator med 8 GB RAM och berätta hur det gick att spela.

Såhär går det med GTA V och 8 GB RAM, utan virtuellt minne:
https://i.imgur.com/9KELofL.png
Man kommer inte ens till huvudmenyn...

Fast det gjorde Half-Life 2 också, så det säger ingenting. Vissa spel är designade för att ha virtuellt minne oavsett, så jag brukar alltid låta några hundra MB vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Eller så har man lärt sig att nyttja resurserna på ett nytt sätt. Hur kan det vara något negativt? Grundkraven är 8GB och GTX560 så det är inte direkt så att det krävs en monsterdator för att ens kunna starta spelet och jag förstår verkligen inte hur någon kan tycka att det är negativt att spelet kan nyttja mer RAM i de fall det finns. Det är väl bara bra att spelutvecklarna inte hålls tillbaka av låga minnesmängder?

Menar du på fullaste allvar att det är orimligt att ett AAA-spel år 2019 skulle kräva 8GB RAM? Det har väl i stort sett varenda större titel krävt de senaste fem åren eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det han skrev var ett skämt och en pik på alla som vägrar acceptera att nya spel kommer att kräva mera RAM. Det är jätte många här som av någon anledning håller 8Gb heligt och blir nästan lite arga när det visar sej att dom faktiskt kan behöva mer. Lite konstigt kan man tycka då RAM är en av den billigaste komponenten i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast det gjorde Half-Life 2 också, så det säger ingenting. Vissa spel är designade för att ha virtuellt minne oavsett, så jag brukar alltid låta några hundra MB vara kvar.

Exemplifiera gärna med någon max fyra år gammal speltitel som bryr sig om virtuellt minne idag.

Som sagt, folk underskattar hur mycket RAM som behövs för att köra så mycket som en helt naken Windows 10-installation, och konstigt vore det väl annars för ett operativsystem som släpptes 2015?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kan ha ett par tabbar öppna, har man många så suger det nog lite minne. denna tab tar lite över 100mb i minne så man får fläska på med rejält med tabbar, hur många har du öppna?

Friar inte windows upp minne när det behövs någon annanstans? eller använder det virtuellt minne medan den tömmer ramet? hur mkt fart tjänar jag på att ha 32gb vs 16gb, någon som testat?

Jadu, ibland kan det bli ett gäng tabbar efter datorn varit igång ett par veckor. Jag startar väldigt sällan om min burk. Men absolut minimum blir 6 tabbar Netflix, facebook, twitter, reddit, youtube, sweclockers. Sedan kan det ju bli multipla fönster med youtube öppna ibland med när man jämför olika saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Exemplifiera gärna med någon max fyra år gammal speltitel som bryr sig om virtuellt minne idag.

Som sagt, folk underskattar hur mycket RAM som behövs för att köra så mycket som en helt naken Windows 10-installation, och konstigt vore det väl annars för ett operativsystem som släpptes 2015?

Kan inte ge nåt exempel eftersom jag inte har kört helt utan virtuellt minne sen dess.

Köra naken Windows 10? Du klarar dig med 2GB RAM.

Som i skrivande stund med ett gäng Chrome-flikar, en pausad video (MPC-BE), några program, så drar processerna kanske 1,5-2GB varav Chrome är 1GB av dessa. Är man inte sån som har en massa flikar uppe så drar Chrome inte mycket
Med det sagt, skulle t ex min mamma behöva en ny dator skulle jag inte köra mindre än 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Mja att du inte vill lägga några hundringar extra på lite mer ram betyder inte att 32gb är några vansinna speccs för rec system requirements. Jag har också knappt över 10% ram usage just nu på mina 32gb, men förstår inte vad det har med saken att göra? Det är när ram'en tar slut det blir problematiskt. Att man för det mesta inte använder allt är naturligt. Jag skulle nog klara mig med 16 eller kanske tillomed 8gb 95% av tiden. Precis som jag skulle klara mig med ett inbyggt grafikkort eller en gammal dual core processor 70-80% av tiden framför skärmen.

Min poäng är att 16 GB räcker idag. Även om man spelar. Vilket verkar även stämma med detta spel eftersom de ändrat rekommendationen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan inte ge nåt exempel eftersom jag inte har kört helt utan virtuellt minne sen dess.

Köra naken Windows 10? Du klarar dig med 2GB RAM.

Som i skrivande stund med ett gäng Chrome-flikar, en pausad video (MPC-BE), några program, så drar processerna kanske 1,5-2GB varav Chrome är 1GB av dessa. Är man inte sån som har en massa flikar uppe så drar Chrome inte mycket
Med det sagt, skulle t ex min mamma behöva en ny dator skulle jag inte köra mindre än 4GB.

Jag använder i skrivande stund drygt 10 GB minne, största enskilda processen är Firefox på ~2,5 GB nu. Det klart att jag tekniskt skulle kunna köra det utan att ha mer än 2 GB fysiskt minne, men jag har ett begränsat livsspann och ett väldigt begränsat tålamod att vänta på saker som går att köpa sig fri från med små medel.

Den här datorn kostade 6% mer av att få 32 istället för 16 GB RAM, så det var inte mycket att fundera över...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag använder i skrivande stund drygt 10 GB minne, största enskilda processen är Firefox på ~2,5 GB nu. Det klart att jag tekniskt skulle kunna köra det utan att ha mer än 2 GB fysiskt minne, men jag har ett begränsat livsspann och ett väldigt begränsat tålamod att vänta på saker som går att köpa sig fri från med små medel.

Den här datorn kostade 6% mer av att få 32 istället för 16 GB RAM, så det var inte mycket att fundera över...

Det är det felet folk gör, utgår från sina egna höga krav jämfört med vad som behövs för gemene man. Inte direkt så man kan gå efter användningen här på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det är det felet folk gör, utgår från sina egna höga krav jämfört med vad som behövs för gemene man. Inte direkt så man kan gå efter användningen här på sweclockers

Jag har dock en aning om vad jag behöver eftersom de datorer jag köpte 2012 och 2015 också var utrustade med 32 GB RAM, medan den från 2010 bara hade 8 GB.

Det värsta som kan hända av 'för mycket' RAM är att någon får en snabbare dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har dock en aning om vad jag behöver eftersom de datorer jag köpte 2012 och 2015 också var utrustade med 32 GB RAM, medan den från 2010 bara hade 8 GB.

Det värsta som kan hända av 'för mycket' RAM är att någon får en snabbare dator.

Vad du och jag personligen behöver är irrelevant för diskussionen.
Skulle jag köpa nytt nu skulle jag nog köpa 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har dock en aning om vad jag behöver eftersom de datorer jag köpte 2012 och 2015 också var utrustade med 32 GB RAM, medan den från 2010 bara hade 8 GB.

Det värsta som kan hända av 'för mycket' RAM är att någon får en snabbare dator.

Och hur exakt får man en "snabbare dator" av oanvänt ram?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och hur exakt får man en "snabbare dator" av oanvänt ram?

Genom att köra Windows 10.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xinpei:

Och hur exakt får man en "snabbare dator" av oanvänt ram?

För att förtydliga; oanvänt ram används som diskcache i Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |