Gamingdator till blivande 9-åring - vad sjutton ska en icke-gamande, men datorintresserad förälder välja?

Permalänk
Medlem

Komplett.se
Uppgraderingspaket - Ryzen 5 2600X - 4790:- (525 kr i cashback på detta paket)
1x AMD Ryzen 5 2600X Processor
1x ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
1x HyperX Fury DDR4 16GB 2666MHz (2x8GB)

Deepcool D-Shield V2 chassi - 399:- (ingen koll på detta, bara tog ett billigt.)
Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD - 731:-

Netonnet
ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB 1990:-
Corsair VS550 V3 (550w) 529:-

Totalt: 7914:- (med cashback)

Kompetent burk med möjlighet att uppgradera i framtiden.

Skärm är lite hugget som stucket i budgetsegmentet imo. Kan rekommendera en ACER VA 27", kostar runt 1800. Stor skärm med bra svärta och fäger. Endast 60hz dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxDS:

Komplett.se
Uppgraderingspaket - Ryzen 5 2600X - 4790:- (525 kr i cashback på detta paket)
1x AMD Ryzen 5 2600X Processor
1x ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
1x HyperX Fury DDR4 16GB 2666MHz (2x8GB)

Deepcool D-Shield V2 chassi - 399:- (ingen koll på detta, bara tog ett billigt.)
Kingston A2000 500GB NVMe M.2 SSD - 731:-

Netonnet
ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB 1990:-
Corsair VS550 V3 (550w) 529:-

Totalt: 7914:- (med cashback)

Kompetent burk med möjlighet att uppgradera i framtiden.

Skärm är lite hugget som stucket i budgetsegmentet imo. Kan rekommendera en ACER VA 27", kostar runt 1800. Stor skärm med bra svärta och fäger. Endast 60hz dock.

Förutom att jag inte skulle köpa ett 1060 så ser detta bra ut tycker jag. Ta ett 1660 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Självklart får Ts köpa vilken dator som helst, men jag kan inte begripa varför en beg dator inte skulle funka. Köpa en ny, och sen tröttnar kanske barnet på att spela känns onödigt. Finns ju massvis med bra datorer här för ca 5000kr som skulle lätt hålla i flera år. Sen uppgraderar man datorn efter hand. Om intresset är kvar vill säga. Barnen är alldeles för bortskämda idag, och tyvärr bidrar jag själv till detta. Så det är riktat till alla pappor

Men om ingen köper nytt kommer begagnatmarknaden att dö ut...

Det är även bekvämare att beställa nytt och få det hemlevererat och få garanti för att det funkar än att åka och köpa på privatannonser och riskera att köpa något defekt eller eller att bli blåst om det ska skickas.
Om en begagnad för ca 5k "lätt håller flera år" så borde ju en sån jag nu kommit fram till efter div råd här (3600 eller 9400F, troligen med ett 1660Ti) hålla ytterligare något år och då är det ändå inte så mycket mer pengar per år.
Håller en begagnad för 5kkr måttet i tre år är det 1667kr/år och håller då den för 10500kr som jag senast räknade på då istället fem år så är det 2100kr/år. Vid 6.3 år går det jämnt ut. Visst är det lite mer pengar att köpa nytt, men prisskillnaden blir alltså inte gigantisk så som jag ser det.
Att däremot köpa den där maskinen för 5kkr och så kommer man hem och börjar köra och efter 45 minuter när allt blivit genomvarmt så börjar skärmen flimra eller det blir svart i rutan eller skiten blådumpar och startar om...då blev det kanske helt plötsligt 6-7k eller mer för den begagnade när man får byta en av de vitala delarna.

Sen att många barn, inklusive våra, är lite för bortskämda kan jag hålla med om! Men vi håller ändå våra rätt hårt beträffande mobiler och annat slit&släng som vi inte tycker de behöver. Stora grabben klagar över att hans S5 mini är trött, men jag tycker den kan duga ett tag till och han får köra på kontantkort. Så de får i alla fall långt ifrån allt de pekar på.
Har man riktig tur tröttnar de på att spela och använder datorn till något kreativt och lärorikt, men det är väl dessvärre troligen en helt orealistisk dröm.
Skulle han tröttna helt efter ett år visst är det säkert mer förlust om man säljer den nya än den begagnade, men den risken kan jag ta.
I övrigt har jag fått nog av moralpredikningar nu.

För övrigt - TACK alla ni som kommit med bra förslag på byggen i nivå med det jag funderat på och även styrt in mig i lagom nivå om det blir AMD. Jag har börjat läsa och labba med var jag får mest för pengarna om jag köper det färdigbyggt på samma ställe.
TACK även till er andra som säger att det mesta duger - nu vet jag att det jag tittar på i alla fall kommer kännas långt ifrån segt nu och förhoppningsvis minst ett par tre år framåt.

Permalänk

Det var inga moralpredikningar från min sida, för som sagt jag är inte själv alltid bättre.
Utan mest att det är mycket pengar att lägga ut på en snart 9 årig kille. Men som du skriver nytt är bättre med bla garanti osv. Så lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Det var inga moralpredikningar från min sida, för som sagt jag är inte själv alltid bättre.
Utan mest att det är mycket pengar att lägga ut på en snart 9 årig kille. Men som du skriver nytt är bättre med bla garanti osv. Så lycka till

du blev nog orättvist beskylld för moralpredikingar för att jag citerade ditt inlägg och så blev det istället ett svar på flera. No hard feelings. Mycket pengar - men ibland kan det bli bra och roligt så. Men det är ingen vana att han får prylar för i närheten av så mycket pengar i varken födelsedagspresenter eller julklappar.

Permalänk
Medlem

Slänger in mitt förslag i mixen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade valt grafikkort först, därefter billigaste processorn som matchar grafikkortet, och därefter billigaste skärmen som klarar det datorn kan leverera. Chassi, lagring och minne är sekundärt och inom rimliga gränser inget som direkt har med prestanda att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S