Blizzard motverkar demokrati

Permalänk
Medlem

Blizzard motverkar demokrati

Tydligen har Blizzard bannat en spelare som uttryckt stöd för de frihetsdemonstrationer som pågår i Hong Kong mot den kinesiska diktaturens extrema förtryck mot sina medborgare som nu även börjar påverka Hong kong i strid mot internationella avtal. Sjuuuuukt dåligt av Blizzard, kommer aldrig köpa några produkter av dem igen!!

https://arstechnica.com/tech-policy/2019/10/blizzard-bans-pro...

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de måste göra politiska ställningstagande överhuvudtaget. De jobbar väl med att utveckla spel?!?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

En coach för ett nba lag i usa fick pudla efter att ha uttryckt stöd för Hong Kong protesterna. Det är helt galet.

Återstår att se om det i framtiden blir omöjligt att skriva kritiskt i forum som dessa.

Permalänk
Medlem

Så, vilda västern istället för att ha noll tolerans mot politiskt aktivism?
Vad händer när nästa 54 spelare utrycker sina åsikter?

Permalänk

@Almtom: Avslutade precis min wow-prenumeration. Riktigt jävla vidrigt att kinesiska maffiamutor går före simpla mänskliga rättigheter.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Haha såg ni vad South Park sa på Twitter om detta? Classic South Park 😂

https://twitter.com/SouthPark/status/1181273539799736320

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Tydligen har Blizzard bannat en spelare som uttryckt stöd för de frihetsdemonstrationer som pågår i Hong Kong mot den kinesiska diktaturens extrema förtryck mot sina medborgare som nu även börjar påverka Hong kong i strid mot internationella avtal. Sjuuuuukt dåligt av Blizzard, kommer aldrig köpa några produkter av dem igen!!

https://arstechnica.com/tech-policy/2019/10/blizzard-bans-pro...

Gissar att det är någon avdelning hos den kinesiska delen av Blizzard som har bannat spelare, och inte Blizzard i sig om det här nu ens stämmer. Men om detta stämmer så lär huvudkontoret ha ett och annat att säga om detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Fattar inte varför de måste göra politiska ställningstagande överhuvudtaget. De jobbar väl med att utveckla spel?!?

Fast det där går att vända på: varför ska de tillåta någon att sprida politiska ställningstaganden via deras speltjänster? De jobbar ju med att utveckla spel. Inte att sprida politik.

...

Jag säger inte att jag tycker det Blizzard gjorde var rätt, eller att de gjorde det av rätt orsak... (Nu lutar de väl mest mot den där regeln att man kan bli bannad för om man gör nått som "offends a portion or group of the public" vilket är rätt luddigt, för alla triggas ju av något i den här känsliga världen )

Men jag skulle respektera ett bolag som i reglerna rakt ut säger att "alla som nyttjar vår tjänst till spridning av någon form av politiskt ställningstagande åker ut, för det har inte här att göra"... Givet att bolaget sen förstås faktiskt konsekvent följer den regeln till punkt och pricka!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tyvärr stämmer det, finns i hur många nyhetskanaler som helst...

Skrivet av muSashi:

Gissar att det är någon avdelning hos den kinesiska delen av Blizzard som har bannat spelare, och inte Blizzard i sig om det här nu ens stämmer. Men om detta stämmer så lär huvudkontoret ha ett och annat att säga om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast det där går att vända på: varför ska de tillåta någon att sprida politiska ställningstaganden via deras speltjänster? De jobbar ju med att utveckla spel. Inte att sprida politik.

...

Jag säger inte att jag tycker det Blizzard gjorde var rätt, eller att de gjorde det av rätt orsak... (Nu lutar de väl mest mot den där regeln att man kan bli bannad för om man gör nått som "offends a portion or group of the public" vilket är rätt luddigt, för alla triggas ju av något i den här känsliga världen )

Men jag skulle respektera ett bolag som i reglerna rakt ut säger att "alla som nyttjar vår tjänst till spridning av någon form av politiskt ställningstagande åker ut, för det har inte här att göra"... Givet att bolaget sen förstås faktiskt konsekvent följer den regeln till punkt och pricka!

Ja, det är helt OK.
Antagligen misstolkas det av många "nyhetsmedier" att Blizzard gör ett ställningstagande när de i själva verket bara upprätthåller sina användarvillkor.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Tyvärr stämmer det, finns i hur många nyhetskanaler som helst...

Skickades från m.sweclockers.com

Tragiskt, trodde Blizzard var ett bättre företag än så!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Han uteslöts ur en livesänd turnering för att han bröt mot dess policy. Vår älskade Eurovision gör ju exakt samma sak. Inget ovanligt

Samt redan påpekats, det var asiatiska (kinesiska?) Blizzard som gjorde det. Kan ju komma att ändras när moderbolaget får höra om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Blizzard har säkerligen rätt att banna vem de vill av vilken anledning som helst enligt sina användarvillkor men det försvarar ju inte deras handlande? OK om personen uttryckt sig kränkande mot Kineser eller dyl men det ända han gjorde var att uttrycka stöd för de miljoner människor i Hong Kong som kämpar för sin frihet...

Skrivet av FakeNinja:

Ja, det är helt OK.
Antagligen misstolkas det av många "nyhetsmedier" att Blizzard gör ett ställningstagande när de i själva verket bara upprätthåller sina användarvillkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Tydligen har Blizzard bannat en spelare som uttryckt stöd för de frihetsdemonstrationer som pågår i Hong Kong mot den kinesiska diktaturens extrema förtryck mot sina medborgare som nu även börjar påverka Hong kong i strid mot internationella avtal. Sjuuuuukt dåligt av Blizzard, kommer aldrig köpa några produkter av dem igen!!

https://arstechnica.com/tech-policy/2019/10/blizzard-bans-pro...

Tyvärr handlar allt om att spelet lär bli förbjudet i Kina om Blizzard inte tar bort sådana kommentarer och Kina är en för viktig marknad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Pengar talar, glöm inte att Blizzard är företaget som tar betalt för att byta namn på battle.net.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Satt Blitzchung och spelade samtidigt som han göra sitt statement? Jag kan ha fel men jag har inte sett att han spelade Heartstone när han gjorde uttalandet.

Citat:

Blizzard's decision to suspend Hearthstone pro Chung 'blitzchung' Ng Wai for espousing support of the Hong Kong protests during a tournament post-match interview is a reminder that regardless of BlizzCon and the cult of fandom it's built over many years, Blizzard's goal is profit, not a friendship with its fans.

Jag kan förstå om Twich som plattform bannar han pga. politisk propaganda, men att Blizzard portar han på 1 år samt tar bort hans prispengar för ett uttalande som han inte gjorde när han spelade?

Kina är har snott Marcus Birro's offerkofta och whinar sönder på allt o alla som tycker något som går emot deras partilinje. De gick bananaz när en kinesiskt familj blev avvisade från hotel i sthlm när de inte hade någon bokning för just den dagen, folk var rasister osv. Säger man något om deras "social credit system" så är man på djuuuupt vatten

Rätt intressant läsning och Kina som marknad för Blizzard: https://www.pcgamer.com/blizzards-dramatic-hearthstone-ban-is...

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Fattar inte varför de måste göra politiska ställningstagande överhuvudtaget. De jobbar väl med att utveckla spel?!?

Fast de tar ju "politiskt" ställningstaganden så länge de gynnar dem. Det pratas friskt om mänskliga rättigheter, firhet som religon läggning mm. Men när det pratas om en stat som just nu lever i förtryck så backar de.

De som gjort ställningstaganden av denna sort har oftast bestraffats på något sett, från pengar och fråntagna medaljer till ens egna frihet och rättigheter. Men historien kommer alltid komma ihåg dessa individer/org/stater som stod upp för vad som borde vara rätt.

Permalänk

Potentiella intäkter från den kinesiska marknaden är väl för stora för att riskera att bli uteslutna där över en sån här sak. Men respekten för Blizzard sjönk lite där (som iofs inte är så hög nu för tiden).

Permalänk
Medlem

Här är en lång lista på företag som böjer sig för Kina i hopp om att pengaflödet till dem skall förbli oförändrat : https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/dfc6qi/disneyowne...

Man blir mörkrädd!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FakeNinja:

Fattar inte varför de måste göra politiska ställningstagande överhuvudtaget. De jobbar väl med att utveckla spel?!?

Det är väl just vad de försöker undvika. De straffar spelare som försöker göra tävlingarna till politisk arena.
Det här är för övrigt ganska vanligt i tävlingsvärlden. I OS vill man inte heller se politiska yttringar från deltagarna och det finns risk för avstängning av samma anledning.

Det är lätt att sympatisera med åsikterna som fördes fram i det här fallet. Jag förstår det här. Men det blir ett jävla problem för Blizzard om de ska behöva ta ställning till vilka politiska strömningar som är OK att framföra i tävlingar och vilka som inte är OK.

Därför bannar de väl folk som använder deras tävlingsplattformar för sin politiska agenda. Oavsett om de håller med om innehållet eller inte.

Jag ser faktiskt inte riktigt att det finns någon bättre lösning om Blizzard nu inte önskar bli domare över vilka politiska inriktningar som är bättre än andra också. Vill de hålla borta politiken från spelare så behöver de väl antagligen agera när övertramp görs på denna front.

Eller finns det kanske bättre lösningar på problematiken med politiska budskap inom tävlingar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

man kan ju se det på olika sätt, personligen tycker jag att deras agerande är lite magstark till att börja med, men sen kan man se det som så att spelaren använder sig av sin "maktposition" för att sprida sin politiska ställning? men vad vet jag, har nog inte hållt med om större delen som blizzard gjort sen Blizzard North gick i graven

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Har för mig att det står att politik inte är ok att prata om då det är en grogrubd till tjafs

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Skamligt, ett kraftigt överreagerande även om "tävlingen ej är till för politiska uttalanden". Men de är så klart livrädda för att flödet av de blodstänkta sedlarna ska sluta rulla in på banken. Har inte varit något superfan av Blizzard så det blir inte så svårt att hålla sig från att köpa något av dem i framtiden.

Kanske släpper de en speltelefon i samarbete med Huawei bundlad med Diablo Immortal?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Blizzard har säkerligen rätt att banna vem de vill av vilken anledning som helst enligt sina användarvillkor men det försvarar ju inte deras handlande? OK om personen uttryckt sig kränkande mot Kineser eller dyl men det ända han gjorde var att uttrycka stöd för de miljoner människor i Hong Kong som kämpar för sin frihet...

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är ett politiskt ställningstagande, vilket var emot Blizzards regler för denna tävling. Straffet är inte större än vad som står i reglerna, men handlingarna runtomkring, och det hetsiga rapporterandet, gör företaget en björntjänst.

Hela situationen är väldigt olycklig eftersom Blizzard inte kan vinna. Det är pest eller kolera för företaget att stå i valet mellan ett politiskt ställningstagande som jag misstänker att många individer på huvudkontoret stöder; på andra sidan har man alltså den situation vi ser nu.

De kan inte vinna. Jag tänker mer på det än att de ska ha gjort ett politiskt ställningstagande.

Permalänk
Medlem

DN nu med!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DiamondDogs:

Potentiella intäkter från den kinesiska marknaden är väl för stora för att riskera att bli uteslutna där över en sån här sak. Men respekten för Blizzard sjönk lite där (som iofs inte är så hög nu för tiden).

Det kan ju också vara så att blizzard inte vill att tävlingarna ska vara en politisk arena. Likt andra tävlingar som vanligen har precis samma inställning. Just för att de ska slippa politiskt tjafs.

Hur ska man då undvika det här? Genom att förbjuda att man drar in politik i tävlingarna. Vilket är just vad blizzard gjort.
De försöker ju upprätthålla idén om att inte dra in politik i arenan och utdelar straff om man som tävlande inte sköter den delen.

Jag tycker faktiskt det är lite orättvist att blizzard får skit för att de vill hålla undan politik från tävlingarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är ju (som sagt) i princip standard att förbjuda politiska utspel vid alla slags ceremonier och evenemang.
Kan garantera att alla deltagare skrivit på avtal om hur dom skall sköta sig.
Bryter man medvetet mot detta får man helt enkelt skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Här är en lång lista på företag som böjer sig för Kina i hopp om att pengaflödet till dem skall förbli oförändrat : https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/dfc6qi/disneyowne...

Man blir mörkrädd!

Ok, hur gör du själv, du är medveten om att AMD har stor tillverkning i Kina

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Almtom:

Blizzard har säkerligen rätt att banna vem de vill av vilken anledning som helst enligt sina användarvillkor men det försvarar ju inte deras handlande? OK om personen uttryckt sig kränkande mot Kineser eller dyl men det ända han gjorde var att uttrycka stöd för de miljoner människor i Hong Kong som kämpar för sin frihet...

Skickades från m.sweclockers.com

Har du möjligtvis någon bättre idé för hur man ska hålla undan politik från tävlingarna?

Alltså det finns väl 3 huvudspår här.

Antingen tillåter blizzard att deras tävlanden drar in politik och gör tävlningen till en politisk lekplats och de bryr sig inte om innehållet. Det alternativet är visserligen möjligt, men räkna med att fokus kommer omfördelas från själva tävlingen till politiken. Jag tycker det låter som en trist utveckling för tävlingar generellt och så även här.

Alternativ 2 är att blizzard ska ta ställning till vilka åsikter de själva tycker om och släppa igenom den politik blizzard premierar och förbjuda motståndarpolitik. Det blir ett tämligen aktivt val för blizzard att själva bli politiska. Det ser jag också som ett lite märkligt val. Inte minst tror jag blizzard själva är ganska ointresserade att axla den rollen.

Alternativ 3 är att förbjuda politik från deltagarna under tävlingarna. Och det är det här alternativet de har valt. Likt hur många andra tävlingar gör. Håll politiken borta från tävlingen och om det inte sköts så kommer du inte få vara med.
Det här är rimligt för att blizzard behöver inte välja politisk sida. Låt bli med politik annars blir det reprimander. Nackdelen är att man måste genomföra straffen också om de ska ha någon verkan. Även om man kanske tycker politiken är vettig i sig.

Så vad är vettigast att göra? En del kanske tycker att alternativ 1 är vettigast. Det är förståeligt. Men det där måste man som tävlingsarrangör kunna välja bort också. Alternativ 2 tror jag inte någon tycker är bra. Jag hoppas att det finns förståelse för att alternativ 3 väljs av väldigt många tävlingsarrangörer.

Situationen är inte helt lätt att hantera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Blizzard har säkerligen rätt att banna vem de vill av vilken anledning som helst enligt sina användarvillkor men det försvarar ju inte deras handlande? OK om personen uttryckt sig kränkande mot Kineser eller dyl men det ända han gjorde var att uttrycka stöd för de miljoner människor i Hong Kong som kämpar för sin frihet...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner lite att Kinas censur går mot att bli direkt löjlig ibland. Men på samma sätt känns det direkt löjligt att kritisera ett spelföretag för att de inte vill att deras platform ska användas för politiska ställningstagande eller propaganda, för att de har regler för att motverka detta, eller för att de inte gör undantag när dessa ställningstagande är något som de flesta inblandande nog personligen kan ställa sig bakom.

Hade jag styrt över detta hade jag också agerat på samma sätt, trots att jag inte har mycket över för Kinas politiska maktstruktur.

Edit:
Detta är inte riktigt vad den klassiska strippen handlar om, men tycker det är applicerbart appropå att de skulle motverka demokrati.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz