Återköp måste godkännas?

Permalänk
Avstängd

Återköp måste godkännas?

Hej!

Jag köpte ett gigabyte rtx 2070 super som jag hört skulle vara knäpptyst (vilket är det jag vill ha).
Men det låter på tok för mycket. Kanske är jag bortskämd då mitt gamla gtx 1080 var väldigt tyst.
I alla fall jag skulle vilja byta ut det emot msi rtx 2070 super trio (vilket jag hoppas ska vara tystare).

Nu kontaktar jag chat på inet som säget att jag måste göra en förfrågning om att göra ett återköp.
"Du kommer inom några dagar efter vi godkänt ditt återköp få en bekräftelse per epost som även innehåller en eventuell returfraktsedel"

Och efter det 7 dagar plus 3 dagar för banken. Så ungefär 2 veckor utan grafikkort för min del.

Jag valde att handla hos inet för att allt verkade så bra och enkelt.
Men hade jag vetat detta hade jag aldrig handlat på inet.

Kan inte bara han jag pratade med skicka en returfraktsedel till min email. Jag fattar inte var problemet är?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill ha svar på? Den rutin du beskriver framgår ganska tydligt i deras försäljningsvillkor.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFraja:

Vad är det du vill ha svar på? Den rutin du beskriver framgår ganska tydligt i deras försäljningsvillkor.

Jag förklarade i chatten varför jag ville göra ett återköp.
Varför kan inte han då skicka mig en fraktsedel?
Varför ska jag vänta flera dagar?

Allt verkade så bra innan jag beställde.

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Jag var osäker innan jag köpte gigabyte kortet. Då jag helst ville köra på msi kortet, men det får inte plats i mitt chassi. Så jag tänkte jag testar gigabyte kortet och blir jag inte nöjd så kan jag säkert byta ut det emot msi kortet plus ett nytt chassi enkelt och smidigt.

Lika enkelt och bra som netonnet och elgiganten. Inte 2 veckor. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt kortet.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Administrativ avgift

@robalm: För att Inet har den rutinen -> anmäl via deras E-tjänst -> få retursedel och instruktioner -> alla på ett företag ska inte ha tillgång till att skapa fraktsedlar hur som helst. Att de erbjuder returfrakt är en extra service men handla på andra butiker som inte erbjuder detta du Antingen skickar du själv nu direkt på egen bekostnad eller använder deras E-tjänst vilket man brukar få svar <24h

Handla på faktura om du inte kan vara utan pengar ett tag

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har alltid fått retursedeln inom 1 dag från att jag anmält det, gjorde det senast igår på kvällen och retursedlarna låg där idag.

Sen är 7 dagar i värsta tänkbara scenario, typ att du lämnar in fredag kväll efter stopptid för Postnord och att paketet blir försenat någon dag innan det når Inet. I normalfall så tar det 2-3 dagar, men alla företag måste ta hänsyn till utomstående problem, just för att om man säger 3 dagar och det sen råkar ta 4 dagar pga peak eller försening utanför ens kontroll så blir kunden arg.

Sen har ju alla större 14-60 dagars faktura, så du kan lätt beställa ett annat kort idag och byta dom imorgon/fredag och hinna få tillbaka pengarna och betala fakturan i tid. Så förstår inte riktigt problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r_b89:

Har alltid fått retursedeln inom 1 dag från att jag anmält det, gjorde det senast igår på kvällen och retursedlarna låg där idag.

Sen är 7 dagar i värsta tänkbara scenario, typ att du lämnar in fredag kväll efter stopptid för Postnord och att paketet blir försenat någon dag innan det når Inet. I normalfall så tar det 2-3 dagar, men alla företag måste ta hänsyn till utomstående problem, just för att om man säger 3 dagar och det sen råkar ta 4 dagar pga peak eller försening utanför ens kontroll så blir kunden arg.

Sen har ju alla större 14-60 dagars faktura, så du kan lätt beställa ett annat kort idag och byta dom imorgon/fredag och hinna få tillbaka pengarna och betala fakturan i tid. Så förstår inte riktigt problemet?

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Förmodligen så granskar dom alla ärenden manuellt, för att kunna be om mer information direkt och stoppa felaktiga reklamationer där det är uppenbart att man själv orsakat problemet till exempel.

Sen kan du ju alltid som @andra94 säger skicka med egen frakt om det nu är panik. Ser dock inte vad problemet är, om det tar 1minut eller 4h att få retursedlarna. För ingen butik kan ju ge dig ett nytt kort oavsett om du returnerar i butik eller inte då banken tar 1-3 dagar.

Så oavsett vem du handlat från så hade du fått ligga ute med pengar om du nu inte väljer faktura. Sen att det tar några dagar extra när paketet måste skickas, kontra lämnas in i butik är ju ganska uppenbart när man handlar online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

För att de inte sitter 24/7 och är redo att skriva ut en ny fraktsedel? Om det är så hemskt att handla över nätet, åk till en butik då.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte vad problemet är, det är så bara oavsett vad om du vill eller inte. Inet har det så, istället för att klaga borde du vara glad att Inet ens skickar retursedlar, de har ingen skyldighet att göra det.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

Personligen så får jag ryck på företag som skickar retursedel digitalt. Är så jävla mycket mer mek då, då väntar jag hellre en vecka på en retursedel...

Permalänk
Medlem

Folk kan verkligen gnälla på allt nuförtiden...

Du får gratis returfrakt för att du ångrar dig. Är det så bråttom åk till en butik och handla då. Fast då gnäller du väl över att det kostar mer och bensinpengar...

De gånger jag behövt anmäla återköp eller reklamation hos inet har det gått snabbt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Förstår faktiskt inte vad problemet är, det är så bara oavsett vad om du vill eller inte. Inet har det så, istället för att klaga borde du vara glad att Inet ens skickar retursedlar, de har ingen skyldighet att göra det.

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

Det stämmer visst, ta det lungt så kommer en fraktsedel snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

Fria returer finns det inget lagkrav på i Sverige/EU precis som @Philip320 säger. Nu är ju dock Inet generösa och erbjuder detta. Det står även i deras Försäljningsvillkor att du måste anmäla ditt återköp.

"För att erhålla fri retur och fri returfrakt skall du anmäla ditt återköp inom 30 dagar på /service och erhålla en returfraktsedel. Skickar du in din vara med ett fraktsätt där du själv står för frakten ersätter Inet AB inte denna frakt."

Det är det som gäller och det du godkänt i kassan när du betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Men jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att skicka mig en retursedel?
1 dag det borde gå på 1 min...

Skrivet av r_b89:

@robalm: Förmodligen så granskar dom alla ärenden manuellt, för att kunna be om mer information direkt och stoppa felaktiga reklamationer där det är uppenbart att man själv orsakat problemet till exempel.

Sen kan du ju alltid som @andra94 säger skicka med egen frakt om det nu är panik. Ser dock inte vad problemet är, om det tar 1minut eller 4h att få retursedlarna. För ingen butik kan ju ge dig ett nytt kort oavsett om du returnerar i butik eller inte då banken tar 1-3 dagar.

Så oavsett vem du handlat från så hade du fått ligga ute med pengar om du nu inte väljer faktura. Sen att det tar några dagar extra när paketet måste skickas, kontra lämnas in i butik är ju ganska uppenbart när man handlar online.

Som r_b89 skiver/administration/utredningar tar tid https://driva-eget.se/kalkyler/vad-kostar-en-anstalld/ , att ha en anställd som alltid sitter i standby för att hantera allting på 1minut, där även åf förväntas att ta alla kostnader utan någon form av granskning hade antagligen slagit hårt på slutpriset, generellt vill ju alla betala så lite som möjligt så den butiken hade nog haft svårt att konkurrera.

Permalänk
Medlem

@robalm:

Fast det står också;

"Vi har kostnadsfri retur på inet.se och du behöver bara göra en återköpsanmälan för att få en kostnadsfri retursedel mejlad till dig."

Mao. Följ våra rutiner, det är inte en ett vanligt kundtjänst ärende för vi vill ha den personalen till annat eller välja att prioritera på ett visst sätt osv.

Vilket är helt förståeligt, de snappar också upp om det eg kanske borde vara ett garantiärende, om produkten inte omfattas av fri retur eller vad det nu kan vara och kan då ha specifik personal till detta, varpå det går fortare i det hela för alla.
De vill förmodligen också ha en en koppling mellan returen och ärendet så paketet hamnar rätt direkt baserat på sitt post id, vilket de mycket väl kan ha integrerat mellan anmälningsdokumentet och fraktsystemet, och det då blir extra tid om kundtjänst ska ut en fraktsedel manuellt eller registrera ärendet för köparen.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

"Fria returer
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten."

Vilket inte stämmer. Det borde stå..
Om du behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står vi självklart för returfrakten om vi godkänner vilket tar 1 till 3 dagar.

din argumentation känns inte rimlig... att sagt företag skulle ha x antal anställda som ska svara direkt, samma sekund och skicka en frakthandling kan man ju räkna ut mellan tummen och pekfingret att det inte är realistiskt.
Sen kan inte ett företag beräkna hur många som skickar in ärenden, det kan va 5 idag och 500 ärenden imorn?
man får räkna med ledtid. oavsett var du handlar.

Har själv gjort ett Återköp på inet ett par gånger, sist så tog det ca 1h så hade jag allt jag behövde, valde dock att åka in med kortet direkt istället och fick det löst på 1,5h TOTALT.

så nja, du får nog lugnt vänta lite på att de bearbetar din förfrågan, att det kan ta tid kan eventuellt bero på om de vill ha mer info om de t.ex. måste skicka in hårdvaran på RMA, om det nu skulle vara så att hårdvaran är trasig.
eller om det handlar om ett enkelt återköp.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd

De här ett typiskt "Ilandsproblem"...
Att Inet tar lite tid på sig är ju helt klart normalt. Att de tar en stund innan man får sin retur godkänd är ju inte direkt konstig. Precis som att de tar en stund innan din order skickas från butiken när du beställt från butiken. Om man har så jäkla bråttom att kunna göra en retur om de så behövs så är de snabbaste sättet att handla direkt i butik istället för på nätet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder...

Om det är riktigt brådis kan du väl åka förbi en butik och lämna tillbaks kortet?
Att du inte gillar deras rutiner ger ingen grund att de ska göra gräddfil åt dig. Som sagt ovan så kan inte den personen som sitter i chatten ordna en fraktsedel, utan det är flera rutiner som de ska gå igenom innan de skickar retursedel.

Köp ett annat kort på faktura så länge om du inte kan ligga ute med pengarna?
Annars kan du ju själv stå för frakten och skicka på en gång.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Brukar ta mindre än ett dygn i min erfarenhet att få godkänd retur av dem. Brukar vara lagom att ansöka om retur på kvällen, sova, åka o jobba, och sen när man kommer hem så kan man packa paketet och lämna in det.

Om du har bråttom så beställ nya kortet direkt, kanske från annan butik om du känner dig för det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hade ett felärende hos Inet och allt som allt tog det ca 10 dagar innan jag hade ersättningsvara.
Lite tråkigt att vara utan dator 10 dagar men...
Det som jag hängde upp mig på mest var att via chat fick man ett besked och när man ringde fick man ett annat.

Permalänk

personligen när jag skickar tillbaka varor oavsett butik så räknar jag typ med att de ska ta minst 7 dagar allt snabbare än det är bara bonus.

1 dag administration och utskick av fraktsedel till min mail.
1-5 dagar med Postmord till butiken
1 dag undersökning av varan hos butiken
(1 dag administration/mailkonversation om de hittar fel på varan eller tillbehör som saknas och vill göra avdrag.)
1-3 dagar återbetalning av pengarna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@robalm: har aldrig skickat retur utan lämnat i butik, då har det inte varit några problem alls. Men du kanske inte bor nära ett utlämningsställe.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Kom på ett tilläggs till originalfrågan om vad problemet är, det är ganska mycket med olika cash-back eller koder som följer med olika varor, har de nyttjats kan returen stoppas, och då måste de ta emot varan, betala för frakten och sedan lösa frakten tillbaka till personen om det skickats in.

som sagts tidigare, det finns massor av orsaker att de har detta system, och mycket av det jag läser och tänker själv får mig att inse att det är jättebra för oss som köpare även om det tar lite längre tid än att få en fraktsedel direkt, i längden minskar det handläggningen för en själv och alla andra.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Har inte fått något svar än, trotts att chatt killen sa en par timmar.
Har ingen skrivare hemma så jag kan inte skicka..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Har inte fått något svar än, trotts att chatt killen sa en par timmar.
Har ingen skrivare hemma så jag kan inte skicka..

Har du ens gjort en anmälan själv eller antar du att personen från chatten skall göra det?

Du kan vandra iväg till posten och bekosta frakten själv eller be dem skriva ut etiketten som inet skickar till dig.
***bort/mod***

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Till alla ni som sa att inte vem som helst kan skicka en retursedel. Jag fick det nu via chatten.

Nu får vi se hur allt går. Håller tråden uppdaterad.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Har du ens gjort en anmälan själv eller antar du att personen från chatten skall göra det?

Du kan vandra iväg till posten och bekosta frakten själv eller be dem skriva ut etiketten som inet skickar till dig.
***bort/mod***

Jag gjorde en själv.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inet

Hej,

Ber om ursäkt om det var otydligt på chatten som det verkar ha blivit.
Behöver du hjälp med att skapa en retursedel så kan vi absolut hjälpa er, i det här fallet verkar det som du ville endast ha informationen på hur du skapar ett återköp och får en retursedel mejlad till dig. Efter du har ansökt om ett återköp på vår hemsida så skickas det ut en retursedel till er mejl inom 24h på vardagar med en retursedel som du får använda om du vill ha fri retur.

Ett återköp hanteras inom 2-7 vardagar från och med att vi har fått in produkten.

Du är varmt välkommen att dra iväg ett PM till oss om något är oklart så hjälper vi dig gärna vidare!

Vänligen,

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inet:

Hej,

Ber om ursäkt om det var otydligt på chatten som det verkar ha blivit.
Behöver du hjälp med att skapa en retursedel så kan vi absolut hjälpa er, i det här fallet verkar det som du ville endast ha informationen på hur du skapar ett återköp och får en retursedel mejlad till dig. Efter du har ansökt om ett återköp på vår hemsida så skickas det ut en retursedel till er mejl inom 24h på vardagar med en retursedel som du får använda om du vill ha fri retur.

Ett återköp hanteras inom 2-7 vardagar från och med att vi har fått in produkten.

Du är varmt välkommen att dra iväg ett PM till oss om något är oklart så hjälper vi dig gärna vidare!

Vänligen,

7 dagar för att testa produkten?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]