Intel prissänker F-processorer utan integrerad grafikdel

Permalänk
Melding Plague

Intel prissänker F-processorer utan integrerad grafikdel

Hårdnande konkurrens från AMD leder till ytterligare en prisjustering från Intel, som drar av 25 dollar på processorer utan integrerad grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skönt när Zen 2 pressar på Hoppas dom får till Zen 3 ännu bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Core i5-9400F ser ju ut som ett riktigt okej köp tänkte jag sen såg jag att en ryzen 2600 är 300kr billigare.

Permalänk
Medlem

Aldrig fel med prissänkningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här har ju ingen större betydelse i högre klasserna, men i lägre klasserna så blir ju 9400F bättre alternativ för t.ex. HTPC:n, speciellt eftersom man får billigare ITX-moderkort för Intel än för AMD.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det är ju rimligt att de är märkbart billigare. Även om många inte köper en 9900k för grafikdelen så är den bra att ha om man ska använda den som HTPC i framtiden så att man kan strunta i ett extra grafikkort.
9900kf ligger idag på samma eller högre pris än vanliga k om man kikar i Sverige.

9500f har 6 kärnor inte 8.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju rimligt att de är märkbart billigare. Även om många inte köper en 9900k för grafikdelen så är den bra att ha om man ska använda den som HTPC i framtiden så att man kan strunta i ett extra grafikkort.
9900kf ligger idag på samma eller högre pris än vanliga k om man kikar i Sverige.

9500f har 6 kärnor inte 8.

Det är dock lite märkligt att intel väljer att plocka bort grafikdelen mer och mer, gpudelen är enligt mig något som kan ge konkurrensfördel mot AMD, eftersom AMD har väldigt få cpuer med inbyggd gpu där man som bäst/mest kan köpa en 3400G, över det finns den ingen bättre cpu från amd med inbyggd gpu.

Men som det är nu kan man ju välja inbyggd gpu eller ej så då har man iaf valmöjligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Det är dock lite märkligt att intel väljer att plocka bort grafikdelen mer och mer, gpudelen är enligt mig något som kan ge konkurrensfördel mot AMD, eftersom AMD har väldigt få cpuer med inbyggd gpu där man som bäst/mest kan köpa en 3400G, över det finns den ingen bättre cpu från amd med inbyggd gpu.

Men som det är nu kan man ju välja inbyggd gpu eller ej så då har man iaf valmöjligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl ingen större efterfrågan. Skulle ju kunna släppa fler moderkort med inbyggd grafik också i såfall som i gamla dagar.

Permalänk
Snusfri

i3 9100F blev man sugen på nu till att para ihop med mitt gamla 1070 som ligger på hyllan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

i3 9100F blev man sugen på nu till att para ihop med mitt gamla 1070 som ligger på hyllan.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev lite sugen jag med, då den var väldigt billig. sitter idag med en I3-8100 i ett Z370 kort och den bromsar lite då den saknar turbo om 9100F har så det kanske kan ge en liten boost. Vad tror du, skulle det ge något eller är det väldigt mycket pengar i sjön? Har annars en r5-1600 som jag kör i 3.9GHz så är egentligen en lan burk det eventuellt skall vara till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Blev lite sugen jag med, då den var väldigt billig. sitter idag med en I3-8100 i ett Z370 kort och den bromsar lite då den saknar turbo om 9100F har så det kanske kan ge en liten boost. Vad tror du, skulle det ge något eller är det väldigt mycket pengar i sjön? Har annars en r5-1600 som jag kör i 3.9GHz så är egentligen en lan burk det eventuellt skall vara till.

Nej ifall du ska uppgradera så är i5 9400F minimum du bör satsa på.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BM-Mods:

Blev lite sugen jag med, då den var väldigt billig. sitter idag med en I3-8100 i ett Z370 kort och den bromsar lite då den saknar turbo om 9100F har så det kanske kan ge en liten boost. Vad tror du, skulle det ge något eller är det väldigt mycket pengar i sjön? Har annars en r5-1600 som jag kör i 3.9GHz så är egentligen en lan burk det eventuellt skall vara till.

Håller med @anders9110 ska du uppgradera, gå på i5 eller bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej ifall du ska uppgradera så är i5 9400F minimum du bör satsa på.

Jag misstänkte något sådant.

Skrivet av THB:

Håller med @anders9110 ska du uppgradera, gå på i5 eller bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag trodde. Får nog låta den stå, eller ja, blir nog att sälja det och sedan satsa på en R5-3600 till min main burk.

Jag tackar för snabba svar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Lite för lite försent som vanligt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Blev lite sugen jag med, då den var väldigt billig. sitter idag med en I3-8100 i ett Z370 kort och den bromsar lite då den saknar turbo om 9100F har så det kanske kan ge en liten boost. Vad tror du, skulle det ge något eller är det väldigt mycket pengar i sjön? Har annars en r5-1600 som jag kör i 3.9GHz så är egentligen en lan burk det eventuellt skall vara till.

Enligt UserBenchmark så är 9100F ca 13% snabbare än 8100, så turbon gör en del skillnad i alla fall. Men inte direkt värt att lägga pengar på kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är dock lite märkligt att intel väljer att plocka bort grafikdelen mer och mer

Inget som helst märkligt, har med yields att göra. Om inte Intel sålde F varianterna skulle alla chips med ej fungerande GPU men fungerande CPU del inte ha något användningsområde, samma dies som används på desktop används av mobile t.ex där F varianterna inte kan användas. Att Intel tidigare inte sålde F varianterna till lägre pris antyder att andelen trasiga chips var relativt låg och det gick att sälja av de som fanns utan problem. Skulle F varianterna varit för bra prissatta skulle Intel tvingats sälja fungerande dies som F SKUs för att täcka efterfrågan (som vi sett på t.ex produkter som R9 290), då är ett oattraktivt pris som motsvarar tillgången att föredra (från Intels sida).

Nu däremot när Zen 2 har tagit över en stor del av desktop marknaden så har Intel nästan lika stor tillgång på F chips som tidigare (samma chips används till mobile) även om man säljer färre CPUer på desktop sidan. Finns helt enkelt ingen anledning att att köpa F varianterna jämfört med Ryzen med den gamla prissättningen men trasiga dies rullar fortfarande in från tillverkning för andra segment. På fullt fungerande dies har Intel inte samma press att sänka priserna på, F varianterna däremot måste man bli av med på desktop sidan och därav prissänkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt UserBenchmark så är 9100F ca 13% snabbare än 8100, så turbon gör en del skillnad i alla fall. Men inte direkt värt att lägga pengar på kanske.

Nej, troligtvis så är man ju mer begränsad av att det är bara 4Kärnor :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sando:

Det här har ju ingen större betydelse i högre klasserna, men i lägre klasserna så blir ju 9400F bättre alternativ för t.ex. HTPC:n, speciellt eftersom man får billigare ITX-moderkort för Intel än för AMD.

Den integrerade grafiken är väl det enda som gör en viss modell intressant till en htpc, utan den så är den ointressant för dä kan man ju lika gärna skaffa en enkortsdator som htpc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det här har ju ingen större betydelse i högre klasserna, men i lägre klasserna så blir ju 9400F bättre alternativ för t.ex. HTPC:n, speciellt eftersom man får billigare ITX-moderkort för Intel än för AMD.

Är det inte dumt att använda en CPU utan iGPU i en HTPC??
Om man bortser från AAA spel så räcker en iGPU långt även för spelande.
Media konsumtion (film, musik) är väl inga problem alls med en modern CPU.

En prisdiff på 300 kronors engångskostnad är för mig inte tillräckligt för att köpa en processor utan igpu. Jag ser det som en liten billig livlina om grafikkortet rycker.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Intel borde ha sänkt priserna när 3700x utannonserades. Nu ligger man på efterhand. 3900x har ju höjts i pris pga den stora efterfrågan och kommer knappast gå ner tills 3950x släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Intel borde ha sänkt priserna när 3700x utannonserades. Nu ligger man på efterhand. 3900x har ju höjts i pris pga den stora efterfrågan och kommer knappast gå ner tills 3950x släpps.

Priserna har ju inte höjts i Sverige vad jag kan se, däremot så finns det scalpers i ex. USA som säljer i andrahand via NewEgg etc. för 3950X-priser...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Priserna har ju inte höjts i Sverige vad jag kan se, däremot så finns det scalpers i ex. USA som säljer i andrahand via NewEgg etc. för 3950X-priser...

Lägsta priset har inte höjts nej men diverse affärer har höjt sina priser. Tex wehhallen och netonnet har höjt sina priser med 100sek medans dustin och inet har höjt sitt pris till runt 6200sek.

Permalänk
Medlem

i3 9100F för under en tusenlapp verkar faktiskt väldigt intressant om det är gäjjming på en smal budget som gäller

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är det inte dumt att använda en CPU utan iGPU i en HTPC??
Om man bortser från AAA spel så räcker en iGPU långt även för spelande.
Media konsumtion (film, musik) är väl inga problem alls med en modern CPU.

En prisdiff på 300 kronors engångskostnad är för mig inte tillräckligt för att köpa en processor utan igpu. Jag ser det som en liten billig livlina om grafikkortet rycker.

Ska man ha en CPU för bara 1080p film och musik men som skall gå i Windows miljö så funkar en AMD 5350. Kostade 750 kr med moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

i3 9100F för under en tusenlapp verkar faktiskt väldigt intressant om det är gäjjming på en smal budget som gäller

Dagens pris är 990kr men sedan slutet på juli så har den legat runt 1000kr. Läser man artikeln så skall de sänkas med 300kr vilket då skulle landa på 700kr men jag tror eller det verkar som att svenska priset redan är inprisat på den tänkta sänkningen för 97dollar efter sänkning talar ju för att priset ska landa runt en tusenlapp vilket det redan kostar idag och även sedan några månader tillbaka.

Men prismässigt ligger ju 9100F väldigt nära en begagnad i5 7400 vilket jag finner intressent då de är relativt lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är dock lite märkligt att intel väljer att plocka bort grafikdelen mer och mer, gpudelen är enligt mig något som kan ge konkurrensfördel mot AMD, eftersom AMD har väldigt få cpuer med inbyggd gpu där man som bäst/mest kan köpa en 3400G, över det finns den ingen bättre cpu från amd med inbyggd gpu.

Men som det är nu kan man ju välja inbyggd gpu eller ej så då har man iaf valmöjligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju med största sannolikhet CPUer där GPU delen är mer eller mindre defekt.

Permalänk
Medlem

Det är för liten prissänkning på de bättre modellerna i mina ögon.

Skrivet av Elektron:

Det är dock lite märkligt att intel väljer att plocka bort grafikdelen mer och mer, gpudelen är enligt mig något som kan ge konkurrensfördel mot AMD, eftersom AMD har väldigt få cpuer med inbyggd gpu där man som bäst/mest kan köpa en 3400G, över det finns den ingen bättre cpu från amd med inbyggd gpu.

Det är en USP för Intel, men det är bra att man kan köpa dem utan GPU inbyggd, för det vill jag absolut inte betala för även om den kan accellerera vissa program (phototshop bl.a har jag för mig). Valmöjlighet förnöjer.

Och om man vänder på det så tycker jag att det är dåligt av AMD att de inte har någon högpresterande processor med inbyggd grafikdel när de nu har sådana.

Tänk om man bara hade kunnat köpa ett 2080 Ti utan RTX ... det hade varit fint det du.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

vad vore meningen med att välja en KF modell före en K modell innan prissankningen? Grafikdelen i chippet är fortfarande där rent fysiskt?

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det är ju med största sannolikhet CPUer där GPU delen är mer eller mindre defekt.

Vad gjorde de isf med dessa defekter innan F-modellerna, för att slänga något som går att sälja låter osannolikt att företag skulle göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På tiden, vanliga K modellen har ju varit någorlunda billigare t.o.m. Skulle kunna tänka mig ett 8600K -> 9700KF byte bara priset är rätt (har riktigt dåligt 8600K exemplar som körs i 4.75GHz 1.325v eller något sånt)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional