Inga skyhöga systemkrav för Star Wars Jedi: The Fallen Order

Permalänk
Inaktiv

Folk missuppfattar det precis som många gör i denna tråd..
Behövs EJ men KAN användas till nåt bra, kortare laddtider etc
Den stora massan har ju som bekant pengarna och ett missförstånd kan kosta om inte skjortan så bara lite för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Folk missuppfattar det precis som många gör i denna tråd..
Behövs EJ men KAN användas till nåt bra, kortare laddtider etc
Den stora massan har ju som bekant pengarna och ett missförstånd kan kosta om inte skjortan så bara för mycket.

Det är dock inte så rekommenderade specs brukar användas. Kortade laddningstider beror nästan alltid på det medium du förvarar filerna på. Alltså SSD kontra HDD. Inte på mängden minne man har i datorn.

Rekommenderade specs är oftast för att man ska nå X FPS eller en viss form av "flyt". Och så länge man har "Nog" med minne så kommer allt överflödigt minne ge noll effekt på din spelprestanda. Så de enda som faktiskt missförstått något här eller verkar ha gjort det är de som faktiskt satt dessa specifikationer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Det är dock inte så rekommenderade specs brukar användas. Kortade laddningstider beror nästan alltid på det medium du förvarar filerna på. Alltså SSD kontra HDD. Inte på mängden minne man har i datorn.

Rekommenderade specs är oftast för att man ska nå X FPS eller en viss form av "flyt". Och så länge man har "Nog" med minne så kommer allt överflödigt minne ge noll effekt på din spelprestanda. Så de enda som faktiskt missförstått något här eller verkar ha gjort det är de som faktiskt satt dessa specifikationer.

Att det var så stor skillnad på minimum och rekommenderade specs borde få en liten klocka att ringa. Ingen sätter ju ett visst minimum utan att vara på absolut säkra sidan att det kommer att flyta, nåt annat är inte logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Att det var så stor skillnad på minimum och rekommenderade specs borde få en liten klocka att ringa. Ingen sätter ju ett visst minimum utan att vara på absolut säkra sidan att det kommer att flyta, nåt annat är inte logiskt.

Som sagt. Activision gjorde det med BLOPS. Där visade sig att både deras rekommenderade och minimum var fullständigt felaktiga. Spelet flöt på bra med sämre inställning än minimum. Det är helt enkelt så att det inte är de mest kunniga som sätter dessa specifikationer utan de höftar dem oftast.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, precis... klassiska SweClockers-byggrådstrådar... 8 GB RAM och ett 2080 Ti.

Poängen är att du kommer ha nytta att ditt RAM till så mycket mer än spel.

Om man spelar till 90% så tror jag inte det kommer hjälpa mig på annat sätt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om man spelar till 90% så tror jag inte det kommer hjälpa mig på annat sätt?

Beror på om du är som mig och har "alla" tabbar öppna i chrome samtidigt som du spelar och ser på film och/eller stream samtidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Avstängd

Om folk tänker efter lite så menas det nog att spelet kan dra nära 16.

Har man ett system med bara 16 så lär windows börja dra i Pagefile och då går prestandan åt skogen.

Permalänk
Medlem

Gå in här o kolla system requirements så står det "Coming Soon" hahahhah

https://www.origin.com/swe/en-us/store/star-wars/star-wars-je...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om man spelar till 90% så tror jag inte det kommer hjälpa mig på annat sätt?

Som jag skrivit tidigare så utnyttjar Windows tillgängligt fysiskt minne till att göra hela din dator snabbare, genom att läsning från relativt sett långsamma lagringsmedium som SSD kan minimeras.

Testa att deaktivera virtuellt minne på en dator med 8 GB RAM och berätta hur det gick att spela.

Såhär går det med GTA V och 8 GB RAM, utan virtuellt minne:

Man kommer inte ens till huvudmenyn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Beror väl på situation? Om någon t.ex. väljer 32 GB bara "därför att" och inte pga. behov så är det väl mer okunnigt än att kritisera den som gör detta? Däremot finns det självfallet de som verkligen behöver denna mängd eller tom. mer.

Kanske skulle förtydligat och sagt "mer än 8GB" minne, att rekommendera någon att köra 8GB är hål i huvudet. Visst finns det specialfall där det räcker, men personerna det gäller har oftast koll själva på att det förhåller sig så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skaffade 16GB redan 2011. Före det hade jag en stationär burk som hade 4GB, har ens aldrig haft 8GB som var den standard 2012-2016.

RAM var billigt då, och nu när jag köpte nya datorn var det även handelskrig och skit, var inte beredd att betala över 4000:- för 32GB...
Var betydligt roligare förr, gav runt 900 för 16GB förra gången!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Uppdaterade nyheten med den informationen! Då blev det ju genast rimligare (och tråkigare).

EDIT: Behöver oavsett dela med mig av bilden Jonny på FZ snodde ihop. ❤
https://www.fz.se/nyhet/281176-hiskeliga-32-gb-ram-rekommende...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Testade lite själv ikväll, kom max upp i 7 Gb med spel, Steam, discord och Chrome igång.

Permalänk
Medlem

Känns spontant som en PR ploj. Se bara på Crysis. Det är tydligen coolt att vara tungdrivet oavsett vad det beror på. Så 32gb måste ju innebära ett grymt spel. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

16GB är minimum skulle jag säga.
Jag har MSI afterburner och ibland går jag upp i 10GB i spel. Sedan beror det ju på om man har Chrome öppet osv naturligtvis.
Jag har en äldre dator ska jag väl säga och ändå är mina 12GB RAM precis över gränsen.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var lite overkill i våras bär jag köpte 16GB, en jäkla tur att jag gjorde det.
Känns som att de har sett till att många trådar på CPU'n blir viktig också när en 1700 är rekommenderat över en 2600, men det rullar på en FX 6100.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Varför använder så många av er Chrome? Den suger onödigt mycket ram o cpu mot tex firefox.
Och spionerar mer om jag inte missminner mig.

Jag har själv gått över till Firefox och DuckDuckGo! Är nöjd med bytet.
Provar Tor då o då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Varför använder så många av er Chrome? Den suger onödigt mycket ram o cpu mot tex firefox.
Och spionerar mer om jag inte missminner mig.

Jag har själv gått över till Firefox och DuckDuckGo! Är nöjd med bytet.
Provar Tor då o då.

Ja jag håller på att gå över även jag, använder dock ibland Chrome med Google eller Edge med Bing (Bing är dock inget vidare), men standardläsaren är Firefox med DuckDuckGo.

On Topic;

Japp detta var nog bara en reklamkupp.
Och vi gick på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Var var de skyhöga kraven? GTX 650 är ju riktigt gammalt. 8gb ram var standard på datorer redan för 5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Var var de skyhöga kraven? GTX 650 är ju riktigt gammalt. 8gb ram var standard på datorer redan för 5 år sedan.

Rekommenderade var 32GB minne.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Rekommenderade var 32GB minne.

Rekommenderat är inget krav. 32gb kan väl knappast anses vara jawdropping för recommenderade system settings heller. Snart 2020 nu, 32gb borde vara standard för alla som köper en redig desktop, 16gb känns väldigt 2015, passade bra med quadcore processorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Rekommenderat är inget krav. 32gb kan väl knappast anses vara jawdropping för recommenderade system settings heller. Snart 2020 nu, 32gb borde vara standard för alla som köper en redig desktop, 16gb känns väldigt 2015, passade bra med quadcore processorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Och varför skriva ut något när spelet uppenbarligen inte flyter på bättre med det? För hör och häpna. Ytterst få sitter med 32 GB minnen. 37% av de som sitter på Steam kör med 8 GB i primärminne. 35% sitter på 16 GB. Mindre än 5% sitter på mer än 16 GB. Idag klarar man sig fint med 16 GB om man inte ska göra något specifikt som kräver just mer än 16 GB ram. Jag har 13 flikar uppe med Chrome just nu och ändå använder jag bara 34% av mitt primärminne. Varför skulle jag lägga ut pengar på något jag inte behöver?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför EA rekommenderade 32GB till att börja med, för att sedan halvera rekommendationen och dessutom utan någon som helst förklaring. Trött PR-Nisse? Hynix, Samsung eller Micron shills? Känner mig rammad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok, då kan vi lägga ner detta.

32GB som rekommenderat var felskrivning.
Ska stå 16GB.

Slut frågor

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Och varför skriva ut något när spelet uppenbarligen inte flyter på bättre med det? För hör och häpna. Ytterst få sitter med 32 GB minnen. 37% av de som sitter på Steam kör med 8 GB i primärminne. 35% sitter på 16 GB. Mindre än 5% sitter på mer än 16 GB. Idag klarar man sig fint med 16 GB om man inte ska göra något specifikt som kräver just mer än 16 GB ram. Jag har 13 flikar uppe med Chrome just nu och ändå använder jag bara 34% av mitt primärminne. Varför skulle jag lägga ut pengar på något jag inte behöver?

Mja att du inte vill lägga några hundringar extra på lite mer ram betyder inte att 32gb är några vansinna speccs för rec system requirements. Jag har också knappt över 10% ram usage just nu på mina 32gb, men förstår inte vad det har med saken att göra? Det är när ram'en tar slut det blir problematiskt. Att man för det mesta inte använder allt är naturligt. Jag skulle nog klara mig med 16 eller kanske tillomed 8gb 95% av tiden. Precis som jag skulle klara mig med ett inbyggt grafikkort eller en gammal dual core processor 70-80% av tiden framför skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Mja att du inte vill lägga några hundringar extra på lite mer ram betyder inte att 32gb är några vansinna speccs för rec system requirements. Jag har också knappt över 10% ram usage just nu på mina 32gb, men förstår inte vad det har med saken att göra? Det är när ram'en tar slut det blir problematiskt. Att man för det mesta inte använder allt är naturligt. Jag skulle nog klara mig med 16 eller kanske tillomed 8gb 95% av tiden. Precis som jag skulle klara mig med ett inbyggt grafikkort eller en gammal dual core processor 70-80% av tiden framför skärmen.

Det är vansinnigt för att det är 2-4ggr mer än vad som normalt används och det kommer inte påverka hur spelet flyter över huvud taget. Om rekommendationen inte ska ha någon koppling till verkligt behov kan du med samma argument rekommendera 64GB eller ännu mer.

Jag gissar att de bara råkade ha 32GB i sin testmaskin och att de inte tänkte längre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Mja, men skulle vara kul att veta vad minnet används för.

En användning är t.ex. caching av texturer.
Naturligtvis gör man det helst på GPU sidan och GPU:er idag har ganska mycket minne...
Men antar det är sånt som skulle kunna ätas upp fort.

Jag har lite svårt att se vad mer som skulle kräva så mycket minne.
Datastrukturer är generellt mycket mindre.

Får researcha vad för typ av spel det här är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Det är vansinnigt för att det är 2-4ggr mer än vad som normalt används och det kommer inte påverka hur spelet flyter över huvud taget. Om rekommendationen inte ska ha någon koppling till verkligt behov kan du med samma argument rekommendera 64GB eller ännu mer.

Jag gissar att de bara råkade ha 32GB i sin testmaskin och att de inte tänkte längre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm det håller jag såklart med om, men det är ju en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

... Testa att deaktivera virtuellt minne på en dator med 8 GB RAM och berätta hur det gick att spela.
Så här går det med GTA V och 8 GB RAM, utan virtuellt minne: ... Man kommer inte ens till huvudmenyn...

Väcker minnen från den "gamla goda" DOS-tiden, där det gällde att hålla reda på (och så tomt som möjligt i) nedre och övre minnesområde.

Någon av mina kompisar köpte ett spel som krävde i princip hela det nedre minnesområdet för sig självt för att alls starta. I hela kompisgänget var det bara jag som (genom en specialkonfigurerad startfil) lyckades frigöra tillräckligt mycket för att komma över den puckeln. Då startade programmet, laddade in en del data, visade en vinjett och meddelade sedan att det dessutom krävdes betydligt mer minne i övre minnesområdet än jag hade installerat.

Permalänk
Medlem

Hm kommer detta endast släppas i Origin ?

Blir inget köp då jag kommer aldrig förlåta EA för behandlingen av Uo/Origin!