Kan inte göra en reset av windows och nu kan jag inte spara i bios!

Permalänk

Kan inte göra en reset av windows och nu kan jag inte spara i bios!

Efter att jag bytte upp mig till en ny dator, så beslutade jag mig för att göra om min gamla till en serverdator.
En lång tid senare så beslutade jag mig för att göra en reset av Windows 10.
För att göra en lång historia kort: jag kunde inte installera om win 10... efter flera försök med hjälp av olika guider så inser jag att jag inte kan spara mina bios heller och nu så vill den göra en bios setup varje jag startar datorn.

Först så gick jag bara in i recovery och valde att resetta. Ta bort allt och installera windows om på nytt.
Fick bara svaret att det misslyckades och återställer allt till det vanliga.

Okay...

Jag följer en guide som kontrollerar om det finns några korrupta filer via cmd. Jag hittar korrupta filer som datorn påstår har korrigerat.

Försöker igen. samma fel...

Jag plockar fram min windows 10 recovery USB som jag använt på datorn tidigare, samt min nya dator.

Inget händer. Den vägrar boota upp min USB...

Jag tar bort min windows SSD och väljer att använda en annan jag hade... Jag bootar USB minnet och skickas till Asus Bios...

Testar en ny USB med windows recovery... Den syns inte ens i bios, bara mina gamla (fastän den inte är inkopplad).

Jag testar olika saker (inget viktigt,) i Bios och upptäcker då att Bios inte sparar det jag ändrar, ALLS.

Jag testade att plocka ut CMOS batteriet för att återställa Bios. Startade datorn, och placera ett nytt batteri in i datorn...

Nu behöver jag göra en setup (F1) och hamnar i Bios... Bios visar mitt USB minne som inte ens är kopplat in till datorn och kan fortfarande inte spara inställningar i bios...

Nu kan jag inte ens komma in i windows för den bara vill göra en bios setup...

Någon som vet vad tusan som har hänt!?

Jag vet lite om datorer och har byggt min nuvarande själv utan problem, men är inte så duktig på dessa saker. Någon som kan tänkas veta vad som kan vara felet?

Permalänk

@Sharkbait1986:

Är inte heller någon expert i ämnet, men jag hade kopplat ur alla diskar, laddat hem senaste BIOS-versionen från Moderkortstillverkarens hemsida och flashat om BIOS.
(Samt läst igenom guider hur man utför det för just det specifika moderkortet innan då.)

Ska göras med försiktighet!

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

@Sharkbait1986:

Är inte heller någon expert i ämnet, men jag hade kopplat ur alla diskar, laddat hem senaste BIOS-versionen från Moderkortstillverkarens hemsida och flashat om BIOS.
(Samt läst igenom guider hur man utför det för just det specifika moderkortet innan då.)

Ska göras med försiktighet!

Jag har ännu inte gjort detta. Jag försöker just nu reda ut vad för moderkort det är jag har då denna dator var färdigbyggd och vet inte specifikt vad för moderkort jag har.
Allt jag vet just nu är att jag har ett Asus kort mini-ATX. Lite svårt att lista ut när jag inte kan komma in på datorn och kolla =(

I övrigt så tänkte jag om någon kanske har erfarit detta och har någon indikation på vad som kan vara felet?