Permalänk
Medlem

Nej, 16gb räcker gott och väl för mina användningsområden. Denna datorn är tänkt att behållas till DDR5 kommer så inte värt att lägga pengar på DDR4 nu.

Permalänk
Medlem

Jag har 32GB. Använder ca 6GB i spel. Men alltid bra att ha. Minns när jag köpte 1GB en gång i tiden och alla tyckte 512MB räckte mer än väl men det tog inte lång tid innan 1GB användes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Utvecklare skapar spel och program som fungerar med de vanligaste konfigurationerna folk kör, eftersom de vill sälja så mycket som möjligt och inte stänga ute en stor del av marknaden. Ingen kommer släppa något som kräver 32 GB så länge det inte är standard, och de kommer inte bli standard så länge priserna inte går ner.

Det finns som sagt specifika saker som kräver mer RAM, men om man inte använder datorn till något av detta är det bara onödigt att skaffa en massa minne som inte används. Ungefär som att hyra en 4:a för man kanske ska skaffa familj någon gång i framtiden, men man inreder bara ett av rummen.
Går priserna ner så att 32 GB blir standardkrav i framtiden blir det billigare att uppgradera då. Då kanske det är DDR5 som gäller...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@ratatosk har helt rätt skulle jag säga. Hellre 32GB RAM än 16GB RAM (jag sitter dessutom på DDR3...), men inte för att man behöver 32GB RAM utan för att man behöver mer än 16GB RAM. Windows är otroligt flexibelt, en dator kan klara sig fint på 8GB RAM om man har en SSD. Men sedan sätter man i 16 eller 16+ GB RAM och känslan kan bli helt annorlunda. Så var det för en liten server jag kör hemma. 8GB RAM och inga problem, satte i 32GB RAM och nu ligger den och vilar på knappt 15GB RAM tio minuter efter uppstart.

Permalänk
Medlem

Om 2-3 år är dina lite slöare minnen extremt slöa 😉. Hur mkt minne använder ett modernt spel idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Jag är inte säker faktiskt - ursäkta om jag skapar diskussion nu - mina föräldrar har en Phenom 2, AMD 940 tror jag den heter, med 8GB DDR2 och en SSD. Det mesta flyter riktigt bra och vi satte i ett grafikkort så den klarar även av 1080p material. De spelar inget vad jag vet men allt från Excel till surf och annat fungerar och där behövs inte snabbare RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Så, du har inte webbläsare igång? kanske någon chat-klient? game launchers? någon podcast/film/radio?

Fan som det är nu när jag spelar ligger jag på minst 10GB, ofta runt 14-16 (Just nu 8GB utan spel igång). Och då är det inte tunga program i bakgrunden.
Jag skulle inte rekommendera någon som har råd, att köpa 16GB istället för 32GB, däremot skulle jag direkt avråda från att köpa 64GB för spel. Men om man har en tight budget är det en annan femma.

Nej, det har jag faktiskt inte

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Aka_The_Barf: Jag är inte säker faktiskt - ursäkta om jag skapar diskussion nu - mina föräldrar har en Phenom 2, AMD 940 tror jag den heter, med 8GB DDR2 och en SSD. Det mesta flyter riktigt bra och vi satte i ett grafikkort så den klarar även av 1080p material. De spelar inget vad jag vet men allt från Excel till surf och annat fungerar och där behövs inte snabbare RAM.

Tar för givet att i ett sådant här forum gör man mer än surfar och leker med excel. min dator på jobbet med 4 gb slö ram och en gammal i3a flyger fram i excel
Sen beror det på vad man är van vid och en SSD gör många gamla slöa datorer till en "ny" dator.

dra igång nya breakpoint på deras dator

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tar för givet att i ett sådant här forum gör man mer än surfar och leker med excel. min dator på jobbet med 4 gb slö ram och en gammal i3a flyger fram i excel
Sen beror det på vad man är van vid och en SSD gör många gamla slöa datorer till en "ny" dator.

dra igång nya breakpoint på deras dator

Jag har sett excelfiler som nog skulle knäcka de flesta datorer. Men absolut har du rätt i att det inte är den typ av användning som skulle ställa några krav på minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har sett excelfiler som nog skulle knäcka de flesta datorer. Men absolut har du rätt i att det inte är den typ av användning som skulle ställa några krav på minnena.

Finns sådana excel filer men jag tror inte det är något folk vanligt folk sysslar med...eller det kanske dom gör?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För spel närmsta åren, 16: nästa uppgradering för min del så har DDR5 släppts tror inte att det behövs mer än 16 då heller men det beror ju på vad det kostar/om det har blivit standard idagsläget hade jag uppgraderat idag hade jag stannat på 16. Har man andra användningsområden än spel så får man dimensionera efter det istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tar för givet att i ett sådant här forum gör man mer än surfar och leker med excel. min dator på jobbet med 4 gb slö ram och en gammal i3a flyger fram i excel
Sen beror det på vad man är van vid och en SSD gör många gamla slöa datorer till en "ny" dator.

dra igång nya breakpoint på deras dator

Mina elakaste Excelfiler på gamla jobbet var ett bra sätt att skaffa sig en halvtimmes extrarast innan jag bytte dator där.

Normalstora filer funkar utan problem men när man bråkar med mycket data på en gång så kan det knäcka det mesta.

Sen får man väl tänka på att det går att ha datorer till annat än spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker mina 64GB är i sniknaste laget. Nästa köp blir det 256- eller 512 GB.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Mina elakaste Excelfiler på gamla jobbet var ett bra sätt att skaffa sig en halvtimmes extrarast innan jag bytte dator där.

Normalstora filer funkar utan problem men när man bråkar med mycket data på en gång så kan det knäcka det mesta.

Sen får man väl tänka på att det går att ha datorer till annat än spel

Skickades från m.sweclockers.com

klart man kan men de flesta "vanliga" människor kör inte extrem laster på sin hemma dator. jobbar man med sådana saker så hamnar man i en helt annan prisklass och sits då ofta jobbet köper in vad som krävs och då brukar man inte snåla.

tror att de flesta användare idag har lite nytta av 32gb minne, iallafall om man inte är en nörd och gillar att fixa med foto och film och andra minnes krävande saker.
att framtidssäkra sig är svårt i våran värld. saker blir gamla så fort man köpt dom. om 3 år kommer mitt minne vara gammalt och förlegat och det kommer göra lite skillnad om det är 16 eller 32 gb eftersom det är så segt att det endå ska bytas ut.

sen finns det undantag, kolla på sandy bridge som än idag håller på många saker med lite överklock. fallet för min blev anvilnext 2.0. spelmotorn i nyaste assasin creed och nya ghost recon. jag och en polare körde betan och han satt på i5an. med allt på lägsta i 720p kunde han skryta med 18 fps
satte i min gamla ryzen 1700 och helt plötsligt kunde man köra det i 1080p medium med ca 50 fps. tabbade man ut och kikade belastades 10 trådar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

32 är definitivt bra, förr i tiden kunde jag byta grafikkort 4 gånger innan jag faktiskt bytte minnen, så det är lika bra att satsa på något vettigt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns sådana excel filer men jag tror inte det är något folk vanligt folk sysslar med...eller det kanske dom gör?

Nej visst är det så. "Office" hör vanligtvis till enklare användning, min poäng är bara att det inte alltid är så. Folk använder Excel till en mängd saker som det inte passar för egentligen och ibland innebär det extrema mängder data och/eller extremt ineffektiva funktioner som användarna själva "programmerar", då behöver man all prestanda man kan få.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MsSmith:

@ratatosk har helt rätt skulle jag säga. Hellre 32GB RAM än 16GB RAM (jag sitter dessutom på DDR3...), men inte för att man behöver 32GB RAM utan för att man behöver mer än 16GB RAM. Windows är otroligt flexibelt, en dator kan klara sig fint på 8GB RAM om man har en SSD. Men sedan sätter man i 16 eller 16+ GB RAM och känslan kan bli helt annorlunda. Så var det för en liten server jag kör hemma. 8GB RAM och inga problem, satte i 32GB RAM och nu ligger den och vilar på knappt 15GB RAM tio minuter efter uppstart.


Lite svårt att förklara, känslan förklarar jag kanske bäst som att datorn går mjukare.
Man skall ju inte heller glömma att, det minne som är ledigt ofta används som cache och även om man har en snabb SSD, är det inget som slår att ha filen i arbetsminnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har precis beställt 16GB mer efter nyheten om att en del PC spel kommer behöva 32GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Framtiden är redan här även om rubriken är något tillspetsad. "hela"?

https://www.sweclockers.com/nyhet/28328-hela-32-gb-primarminn...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Har precis beställt 16GB mer efter nyheten om att en del PC spel kommer behöva 32GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, ska man nu spela Star Wars Jedi: The Fallen Order så rekommenderas nu 32GB. Ska man bygga nytt känns det fel att snåla men samtidigt så funkar det oftast att peta i 16GB till bara man har två platser över.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, ska man nu spela Star Wars Jedi: The Fallen Order så rekommenderas nu 32GB. Ska man bygga nytt känns det fel att snåla men samtidigt så funkar det oftast att peta i 16GB till bara man har två platser över.

Tänke mera på framtidens spel (2020)

Är inte intresserad av star wars men det lär ju inte bli enda spelet.

Kör på ripjaws V 3600 CL16

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Tänke mera på framtidens spel (2020)

Är inte intresserad av star wars men det lär ju inte bli enda spelet.

Kör på ripjaws V 3600 CL16

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som framtiden redan är här då men ska gå att köra på 8GB som lägst så 16GB ska nog inte vara några problem.
Star Wars är det första spelet men tror absolut inte det är set sista, vi kommer dit men frågan är när det är standard.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja, ska man nu spela Star Wars Jedi: The Fallen Order så rekommenderas nu 32GB. Ska man bygga nytt känns det fel att snåla men samtidigt så funkar det oftast att peta i 16GB till bara man har två platser över.

Fast just det där är dumsnålt. Då fastnar man på 32. När man kan köpa 32 från början och kan bygga ut till 64. Idag håller en cpu förhållandevis länge men win använder minne och förbättra upplevelsen markant med mer minne och bygga in sig i en vägg är bara dumt när plattformen har alla möjligheter att leva många år och skall man kränga vidare grejerna så är alltid stora stickor mer efterfrågade än små.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte gå under 32GB vid nybygge idag, slår regelbundet i taket på de 16GB jag har i nuvarande burk när jag spelar och har webbläsare osv öppet.
Men som med allt annat så beror det på hur man använder sin dator, för min del skulle det bara vara dumsnålt att inte köpa 32GB medan för någon annan så räcker 16GB hur långt som helst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller med. 16GB räcker ju knappt för Google Chrome

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Fast just det där är dumsnålt. Då fastnar man på 32. När man kan köpa 32 från början och kan bygga ut till 64. Idag håller en cpu förhållandevis länge men win använder minne och förbättra upplevelsen markant med mer minne och bygga in sig i en vägg är bara dumt när plattformen har alla möjligheter att leva många år och skall man kränga vidare grejerna så är alltid stora stickor mer efterfrågade än små.

Man får köpa 2x16 då så man kan peta in 2x16 till när det väl behövs. Eller ska man satsa på 1x32 så man klarar 128GB för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stefflo:

Man får köpa 2x16 då så man kan peta in 2x16 till när det väl behövs. Eller ska man satsa på 1x32 så man klarar 128GB för att vara på säkra sidan.

Det är nog att ta i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk
Det sket sig! :'(
https://twitter.com/BenWalke/status/1181641904930328577

Citat:

We've updated our #JediFallenOrder Recommended Specs to now be 16GB RAM and not the previously listed 32GB.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Va fan!
Jag gav dem uttryckliga order, trots detta sänker de till 16 GB!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den här tråden och nyheten om att Star Wars Jedi Fallen kräver 32GB.

Luktar som om någon visste något före oss alla andra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil