Utse "Årets datorbutik" i SweClockers Awards

Permalänk
Medlem

Jag blir mörkrädd när folk kärar ner sig i butiker?! Man trycker på "köp", betalar och får hem en vara från en återförsäljare som har en vinstmarginal. En butik som klarar av att leverera detta kan inte vara bättre än andra som gör exakt samma sak? Var du än vänder dig om problem uppstår så får du ett standardsvar från en obrydd kundservicemedarbetare som bara läst översta raden i ditt mejl. Det är något man kan räkna med vart man än vänder sig. Det spelar lixom ingen roll vilket företag som är deras arbetsgivare, för jobbet i sig själv är ett skitjobb. Har själv jobbat med det i 4 år... tyvärr är jag en person som bryr mig alldeles för mycket, å så för mig var det ohållbart. Ska du klara jobbet på en hållbar nivå så är det "läsa första raden och svara" som gäller och hoppas att någon annan får ärendet när kunden återkommer. Samma sak händer varesig det är inet, dustin eller cdon du vänder dig till. Får du ett bra svar så var det ren tur att personen du mejlade med hade ett standardsvar som råkade matchade din frågeställning.

För mig är årets vinnare amazon.de. Svensk handel har jag inte så höga tankar om på grund av oskälig prissättning. Om det beror på moms eller lagar anser jag vara oväsentligt. Pris för respektive produkt är det enda som borde vara vesäntligt. Och att butiken gör det som förväntas. Dvs inte skimmar ditt betalkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag blir mörkrädd när folk kärar ner sig i butiker?! Man trycker på "köp", betalar och får hem en vara från en återförsäljare som har en vinstmarginal. En butik som klarar av att leverera detta kan inte vara bättre än andra som gör exakt samma sak? Var du än vänder dig om problem uppstår så får du ett standardsvar från en obrydd kundservicemedarbetare som bara läst översta raden i ditt mejl. Det är något man kan räkna med vart man än vänder sig. Det spelar lixom ingen roll vilket företag som är deras arbetsgivare, för jobbet i sig själv är ett skitjobb. Har själv jobbat med det i 4 år... tyvärr är jag en person som bryr mig alldeles för mycket, å så för mig var det ohållbart. Ska du klara jobbet på en hållbar nivå så är det "läsa första raden och svara" som gäller och hoppas att någon annan får ärendet när kunden återkommer. Samma sak händer varesig det är inet, dustin eller cdon du vänder dig till. Får du ett bra svar så var det ren tur att personen du mejlade med hade ett standardsvar som råkade matchade din frågeställning.

För mig är årets vinnare amazon.de. Svensk handel har jag inte så höga tankar om på grund av oskälig prissättning. Om det beror på moms eller lagar anser jag vara oväsentligt. Pris för respektive produkt är det enda som borde vara vesäntligt. Och att butiken gör det som förväntas. Dvs inte skimmar ditt betalkort.

Jag tror att det finns flertalet människor både här på forumet och ute på stan som uppskattar bra kundservice och lokala butiker mer än priset. Det händer trots allt saker ibland eller att man ångrar sig, i dessa fall kan det vara skönt att fysiskt kunna gå till butiken och visa det som hänt och förklara eller slippa returfrakt om något skall tillbaka kan det ju bli en del om det ska skickas tillbaka till Tyskland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ingen röst från mig. Har inte köpt något alls i år. Tror inte jag röstat på någon butik över huvud taget på Sweclockers

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För att de bara fixar det om det är något strul. Elgiganten ska du prata med en timanställd ung tjej som har noll intresse. Visst, de gör en retur i slutändan och du får köpa nån annan stans. På Inet (och webbhallen) så pratar du med folk som kan och faktiskt vill. Ofta resulterar det med en alternativ ersättningsvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta är inte lika med alltid. Jag har då annorlunda upplevelse som gör att jag aldrig kommer handla på Inet igen och då var man en trogen kund sedan många år tillbaks...Nu är det Webhallen, NetOnNet och Proshop som gäller.

Permalänk
Medlem

Har väl aldrig egentligen haft problem med någon butik som jag kan minnas, har handlat en hel del sedan 90 talet.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Föll på Webhallen för min del då de verkar ha ryckt upp sig ganska ordentligt från mina tidigare intryck.

Inet är väl helt OK vanligtvis men supporten kan de verkligen jobba på. Serviceärenden tar ofta flera veckor och har även vart med om att de vägrade ta emot ett garantiärende då de hävdade enbart 1 års garanti trots att både tillverkaren samt övriga tillverkare gav 2 år (och när jag kollade tillbaka på produktsidan ett par månader senare efter jag gick direkt till tillverkaren för garantiservicen så hade de t.o.m. ändrat det till 2 år trots att de stod fast vid att det bara skulle vara 1 år till mig).

En annan mindre trevlig serviceupplevelse från Inet hade jag även bara nån månad tillbaka när jag funderade på en Ryzen-uppgradering. Jag ringde deras support och förklarade att jag tänkte uppgradera med ett X470 moderkort och en CPU ur den nya 3000-serien och därför undrade ifall de kunde kontrollera att moderkortet hade rätt BIOS (och om de annars kunde uppdatera det åt mig) men nope det kunde de enbart göra i butik om jag inte köper delar till en komplett PC och köper med den extra monteringsservicen — och utöver det så fick jag t.o.m. det briljanta förslaget göra en chansning och beställa ändå och när jag upptäcker att det inte har ett kompatibelt BIOS så gör jag en felanmälan och skickar tillbaka det till deras serviceverkstad där de då kan uppdatera det åt mig, med en genomsnittlig väntetid på "endast" 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem

Power fanns inte med i listan så jag avstår att rösta, även om bägge danskarna (Proshop & computerSalg) är bra.
NetonNet är skräp.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lär väl bli Inet igen trots usel kundservice, ockerpriser och värdelöst utbud.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hade nästan önskat att varje butik fick en betygsskala med viktning för support. Tyvärr är det ju ofta så att det går bra tills en dag när det inte går bra. Det spelar ingen roll om en butik har 1-2 dagar snabbare leveranser och fri frakt om det skär sig totalt vid supportärenden eller de har flera månaders väntetid vid återbetalning. I nuvarande format blir det mer av en popularitetstävling.

Permalänk
Medlem

Av svenska butiker har Netonnet fått mest inköp från mig bra priser, fyndhörna och kundservice.

Proshop ett köp för dom hade varan i lager men Dansk butik egentligen, Mindfactory Germany har fått mesta inköpen pga bra lager saldo och priser när Zen 2 släpptes i sommar.

Så röstade på Netonnet av förslagen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Alla verkar vi ha fått olika intryck av dem olika näthandlarna.

Jag personligen tycker att kundservicen på Inet är exakt så den skall vara.
Har ändå vart i kontakt med dem några gånger.
Trevliga och hjälpsamma.
Därav fortsätter jag gärna att handla av dem.
Ibland kan det skilja någon krona i pris, men många gånger är dem billigast enligt Prisjakt.

Inet ❤️

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Webhallen får min röst i år. mest handlat från dom och service samt priser är på topp.

servicen från inet är lika bra som webhallen men faller på priserna.

pingvin stång eller ej så får webhallen denna!

Permalänk
Testpilot

Inet alla dagar i veckan för större inköp.
Support i en klass för sig, bra utbud och bästa hemsidan för dator-relaterade produkter.

Up and runner för mig är dock Elgiganten - Dom har gaskat upp sig rejält och ställer sig stolt på andra plats utan tvekan med grymma kampanjer, trevlig golvpersonal och bra support (informativa och hjälpsamma säljare i Gävle butiken).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag måste tänka lite innan jag röstar, endast 2 butiker jag inte handlat ifrån.
Däremot väljer jag bort elgiganten direkt då de ofta använder ett eget servicecenter när något strular vilka jag ibland ifrågasätter kompetensen hos, handlar man av andra så kan man skicka in direkt till tillverkaren vilket inte alltid är möjligt med varor köpta av elgiganten.
Antar att elgiganten i förhandlingar själva tagit över garantihanteringen/ansvaret från tillverkaren.
Det är först när allt blir fel som man blir uppmärksammad om vad för företag man har att göra med.

Permalänk
Medlem

Första året jag röstar på annan butik än inet faktiskt, pga hur de hanterade ett serviceärende där DHL tappade bort ett paket, skapade flertalet ordrar på mitt konto och svarade på mejl etc med stavfel och väldigt oseriös ton. Samt ordrar beställda runt 1400-1500 som ej skickats samma dag trots sitt lovande att alla ordrar innan 1600 skickas samma dag. Mh nej finns en annan butik som faktiskt förtjänar årets tårta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Netonnet får min röst. Aldrig varit något krångel med leveranser etc och den fysiska butiken i Jönköping har personal som verkar trivas med vad de gör och har teknik som intresse. Ingen "Jag vet inte, jag jobbar bara här"-attityd. Inet har också seglat upp en del i rang hos mig då de har snabba leveranser och fri frakt på allt numera, men att de oftast ligger högre i pris avhjälps inte av en pingvinstång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Webhallen och Inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Lär väl bli Inet igen trots usel kundservice, ockerpriser och värdelöst utbud.

ser den här posten varje gång denna tråden körs och blir nyfiken, på vilket sätt har de dålig kundservice?

för mig har de alltid skickat ut ersättningsvara på en gång när jag felanmält / saken gått sönder, de har inte ens väntat på att bekräfta att det är trasigt utan de skickat ut den nya omedelbart och tar sedan retur på den gamla ( ibland inte alls ) utan något knussel som helst.

har handlar hos dom i många år nu, alla mina datorgrejer samt bekantas datorer och ingenting har någonsin varit nåt problem, alla har väl olika upplevelser antar jag, men det är därför de får min röst

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Grattis Inet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har mest erfarenhet av Inet och således blir det svårt att överväga en röst på annan butik. Jag har vid flera tillfällen skickat tillbaka returer på produkter som kanske egentligen inte borde ha accepterats som retur pga flera olika anledningar. Trots detta har Inet bistått och godkänt, vilket jag är mycket tacksam för. Stort plus för den enkla och effektiva navigeringen på hemsidan.

Med det sagt så har jag vid enskilda tillfällen beställt saker från Proshop, Komplett och Computersalg och jag har då inte haft några som helst negativa upplevelser. I princip lika snabb frakt som Inet, minus pingu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Hmm kan det vara en butik som börjar på i?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det vara så att Inet ger vad deras kunder verkligen vill ha? Bra kundservice?

Skrivet av talonmas:

För att de bara fixar det om det är något strul. Elgiganten ska du prata med en timanställd ung tjej som har noll intresse. Visst, de gör en retur i slutändan och du får köpa nån annan stans. På Inet (och webbhallen) så pratar du med folk som kan och faktiskt vill. Ofta resulterar det med en alternativ ersättningsvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ens det. Farsan köpte en laptop från dem. Det var solklart fabrikationsfel på den och den var in på "reparation" tre gånger. Den fjärde gången blev farsan less och krävde pengarna tillbaka eller en liknande vara. Först vägrade hon i kassan sedan de i kundservicen vägrade också. Slutade med att farsan tvingades hota med konsumentombudsmannen innan butikschefen gav sig... så man har ju ganska dålig erfarenhet av Elgiganten. Samma butik vars säljare är lika kunniga om sina produkter som en kartong.

Skrivet av Laggzor:

ser den här posten varje gång denna tråden körs och blir nyfiken, på vilket sätt har de dålig kundservice?

för mig har de alltid skickat ut ersättningsvara på en gång när jag felanmält / saken gått sönder, de har inte ens väntat på att bekräfta att det är trasigt utan de skickat ut den nya omedelbart och tar sedan retur på den gamla ( ibland inte alls ) utan något knussel som helst.

har handlar hos dom i många år nu, alla mina datorgrejer samt bekantas datorer och ingenting har någonsin varit nåt problem, alla har väl olika upplevelser antar jag, men det är därför de får min röst

Vanligtvis är det bitterhet för att deras "egna" webbutik inte vinner omröstningen. Personligen har jag aldrig haft ett dåligt bemötande med Inet. Och då handlar jag ändå friskt från dem varje år.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Skulle ha lagt en röst på Inet i år igen, men så blir det inte.
Min kompis bad mig om hjälp att plocka ihop en dator på inet, varpå jag gjorde detta. Sedan beställde han deras extra service för att få den ihopsatt och klar att användas direkt då den plockats ut från posten. Men när datorn väl kom var varken RGB belysningen på chassit inkopplad eller Windows OS installerat på datorn.. Fick guida honom via telefon hur man bootar från USB och sätter upp partitioner. Han skrev sedan till dem om detta varpå dem sa att dem skulle ta kontakt med honom, det var två månader sedan...

Komplett får därför min röst detta år

Permalänk
Inaktiv

Lutar åt Komplett då Amazon saknas. Då både lokala butiker belägna utanför fastlandet och andra utländska butiker listas så tycker jag ändå Amazon borde kunna vara med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Maxgaming, tätt följt av Webhallen och Inet.

Motivering? Finns en chattfunktion på Maxgaming där man alltid får svar inom någon mint och jag har aldrig upplevt några som helst problem med dom.
Allt skickas inom utlovad leveranstid och de har aldrig brutit några löften.

Jag handlar iofs mer från Inet & Webhallen så det är större chans att problem uppstår, men av vad jag upplevt än så länge så är MaxFPS (Gaming) bästa butiken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

webhallen för min del, pga sortiment o bra priser när man är medlem med förmåner osv.. vinner inet i år igen pga godis dom skickar i paket så är det ett stort skämt....

Permalänk

Min röst går till inet, deras service är hur bra som helst plus att priser och erbjudanden håller en riktigt bra nivå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick bli Max Gaming för mig detta år istället för Inet. Tycker det är en duktig "nykomling" och har enbart bra erfarenhet av dem. Inet har i vanlig ordning snabba leveranser och bra service, och ska jag vara ärlig är det därifrån jag handlar mest. Blev dock irriterad tidigare i år när jag la en beställning där med utlovad lagerstatus som sedan uppdaterades till nästa dag hela tiden. När jag väl tog kontakt med dem så visade det sig att man egentligen inte hade något aning om när produkten skulle komma in i lager igen. Det är en punkt de kan förbättra helt klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Inet är bra, men nu när det storköptes blev det webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Fick bli Max Gaming för mig detta år istället för Inet. Tycker det är en duktig "nykomling" och har enbart bra erfarenhet av dem.

Vad menar du? P.g.a. namnbytet?

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Inet, självklart. Före Amazon som jag annars vurmar för.

Brukar i övrigt resonera så här inför köp:

1. Inet (snabb leverans!, öppet köp, fri frakt, fri retur, bra kampanjer, bra service och produktkännedom)
2. Amazon.de (konkurrenskraftiga priser över tid, fri frakt, fri retur och öppet köp i 30 dagar om man inte är nöjd med varan, fri telefonsupport, relativt snabb leverans 4-5 arbetsdagar)
3. Elgiganten (öppet köp med lokal butik, bra service, bra kampanjer)