Får jag rätt lön? (Java Utvecklare)

Permalänk

Får jag rätt lön? (Java Utvecklare)

Hej sweclockers!

Jag har jobbat som systemutvecklare i cirka 2 år nu då jag frilansa i ett år och nu varit på mitt nuvarande ställe i 1 år. Jag är största delen självlärd under 6 ish års tid då jag bara hobby programmerat på fritiden men gick en YH utbildning för 2 år sedan för att jag ville få ett "Intyg" på vad jag kan så att jag enklare skulle få jobb eftersom att det kändes som att rekryterare bara ignorerade mina ansökningar när jag inte hade någon efter gymnasie utbildning. När jag fick ett erbjudande från mitt nuvarande jobb erbjöd dom mig 30.000 vilket jag tyckte lät rimligt och att det är ett roligt företag som jag kände att jag verkligen kan utvecklas och lära mig mycket på. Hursomhelst, Jag har inget att gämföra med då jag inte jobbat på det här sättet innan och det har börjat kännas lite orättvist när jag lär upp ny exade personer från 5 åriga CS utbildningar som jag vet har högre ingångslön än vad jag fick. Har även dragit igång ett ex antal projekt som kör i produktion under min tid här.

Så min fråga är, Jag ska snart ha ett lönesamtal med min team leader och undrar vad jag kan förvänta mig. Min tanke är att jag fick en mindre ingångslön än andra eftersom att jag inte har haft speciellt mycket intyg på vad jag kan och det förstår jag men nu under detta år har jag vad jag tycker iallafall visat upp vad jag kan. Så ska jag förvänta mig en löneförhöjning på 2% eller kan jag argumentera för en högre?

Sen kanske jag är helt ute och cyklar och får precis den lönen som min kunskap är värd, som sagt så har jag inte speciellt mycket koll på allt det här.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

CSutbildningar?

Permalänk
Medlem

Om man vet vad man håller på med så låter 30 lite, nu vet jag inte precis vad man brukar få som Java systemutvecklare men under 35 låter lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

CSutbildningar?

Computer Science antar jag, ger nog både bredd och lite djupare kunskaper om det är 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

CSutbildningar?

Computer Science

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Du skriver inte din ålder men om jag vore du hade jag begärt 35-37k. Det kostar mycket att nyanställa och det är svårt att hitta driftigt folk. Om du är så duktig som du säger tror jag du kan räkna med 35 i alla fall, om inte är det bara att söka sig vidare. Jag kollade nyligen upp vad genomsnitsslönen är för systemutvecklare:

SCB har Män
18-24: 30 800kr
25-34: 38 100kr
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Alla Studier
Män: 43 000kr
https://allastudier.se/jobb-o-lön/2828-datakonsult-systemutve...

Lönestatistik
Män, Skåne, 32år: 33 000kr
https://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Systemutvecklare-...

Unionen:
Något luddigt men runt 32 000kr-42 000kr
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/syst...

Saco
40 830Kr
https://www.saco.se/studieval/jamfor-loner/

Jobbsafari
43 100kr
https://www.jobbsafari.se/jaemfoer-din-loen?lang=sv

Permalänk
Medlem

30 är på tok för lågt

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Ålder????

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Glömde nämna det, Jag är 24 år. Men spelar det ofta någon roll i detta yrke, Borde det inte vara erfarenhet och prestation?

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

För lågt.

Permalänk

En till fråga, Hur går jag till väga på bästa sätt för att få ut en högre lön under lönesamtalet. Kan även nämna att företaget är ett företag på 400 personer där cirka 50% jobbar inom tech även ett av sveriges mest framgångsrika startups.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

En till fråga, Hur går jag till väga på bästa sätt för att få ut en högre lön under lönesamtalet. Kan även nämna att företaget är ett företag på 400 personer där cirka 50% jobbar inom tech även ett av sveriges mest framgångsrika startups.

Kan rekommendera denna, finns många bra tips om (löne)förhandling: https://www.adlibris.com/se/bok/i-will-teach-you-to-be-rich-s...

Permalänk
Medlem

30k brukar ses som en normal ingångslön för förstagångsjobbare inom it. Men med din erfarenhet och jag hoppas väl dokumenterade meriter och projekt är plus 35k mer rimligt tbh.

Detta gäller dock sthlm, mindre lön i mindre städer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

En till fråga, Hur går jag till väga på bästa sätt för att få ut en högre lön under lönesamtalet. Kan även nämna att företaget är ett företag på 400 personer där cirka 50% jobbar inom tech även ett av sveriges mest framgångsrika startups.

Du ska argumentera för vad du kan och vad du bidrar med. Inte vad andra har eller gör.

Du har redan i trådstarten gett perfekta exempel på bra argument. Du har startat projekt och du lär upp nyexade. Sen är statistik aldrig fel, men kan bero på chefen vad det är för typ. Om det är en ung och oerfaren chef så är statistik bra för att ge hen självförtroende att ge den lön du förtjänar. En erfaren chef vet värdet av kunskap o borde kunna höja till 35 utan problem.

Det viktiga är att fråga. Du kan inte få mer än ett nej! (O sen söker man sig vidare några månader senare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Glömde nämna det, Jag är 24 år. Men spelar det ofta någon roll i detta yrke, Borde det inte vara erfarenhet och prestation?

Arbetslivserfarenhet är viktigt oavsett om du jobbat inom branschen eller inte. Dvs om det står mellan dig med utbildning och en annan utan utbildning men som är 35 får han sannolikt högre lön än dig.

Nu talar jag från egen erfarenhet bara.

Permalänk
Medlem

Du borde förhandlat bättre vid anställningstillfället. Sannolikheten att du skulle få en löneökning på 5 lök som anställd på ett medelstort-stort företag är i stort sett 0.

Sök dig vidare och använd din nuvarande anställning som hävstång när lönen kommer på tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Hej sweclockers!

Jag har jobbat som systemutvecklare i cirka 2 år nu då jag frilansa i ett år och nu varit på mitt nuvarande ställe i 1 år. Jag är största delen självlärd under 6 ish års tid då jag bara hobby programmerat på fritiden men gick en YH utbildning för 2 år sedan för att jag ville få ett "Intyg" på vad jag kan så att jag enklare skulle få jobb eftersom att det kändes som att rekryterare bara ignorerade mina ansökningar när jag inte hade någon efter gymnasie utbildning. När jag fick ett erbjudande från mitt nuvarande jobb erbjöd dom mig 30.000 vilket jag tyckte lät rimligt och att det är ett roligt företag som jag kände att jag verkligen kan utvecklas och lära mig mycket på. Hursomhelst, Jag har inget att gämföra med då jag inte jobbat på det här sättet innan och det har börjat kännas lite orättvist när jag lär upp ny exade personer från 5 åriga CS utbildningar som jag vet har högre ingångslön än vad jag fick. Har även dragit igång ett ex antal projekt som kör i produktion under min tid här.

Så min fråga är, Jag ska snart ha ett lönesamtal med min team leader och undrar vad jag kan förvänta mig. Min tanke är att jag fick en mindre ingångslön än andra eftersom att jag inte har haft speciellt mycket intyg på vad jag kan och det förstår jag men nu under detta år har jag vad jag tycker iallafall visat upp vad jag kan. Så ska jag förvänta mig en löneförhöjning på 2% eller kan jag argumentera för en högre?

Sen kanske jag är helt ute och cyklar och får precis den lönen som min kunskap är värd, som sagt så har jag inte speciellt mycket koll på allt det här.

Du kan antagligen inte mer än de som kommer från 5åriga CSprogram, dock så behvöer ALLA oavsett arbetsplats ALLTID skolas in på en arbetsplats. DU kan tugget och gången på det arbetet du har, och är säkert skitbra på det. Dock anställer man civilingenjörer från datateknik&datavetenskap är kanske inte alltid poängen att denne ska sätta sig och knacka kod får då finns det billigare kodknackare från YH utbildningar och liknande som har fått lära sig att göra just det, knacka bra kod. Dessa individerska lämpligast skolas in på arbetsplatsen och introduceras till arbetet (det du gör med dom) för att därefter säkerligen sätta sig in i någon form av utveckling eller dyl.

Nu är kanske inte detta fallet på just DIN arbetsplats. Men jag är kanske taskig som säger det svart på vitt nu men jag har svårt att se ett scenario där en självlärd programemrare efter 1 år på en arbetsplats besitter större kunskap eller har ett större löneanspråk än en nyexad från en 5årig utbildning. Ni kommer helt enkelt med helt olika förutsättningar och förväntningar och ni medför olika uppsättningar färdigheter. Civing datateknik är inte 5 års kurser i att programmera java, det är så mycket mer med kombinatorik, datalogik, algoritmer, matematik, och så mycket mer.

Som exempel (förutsatt att de nu inte har samma kassasystem då ...) så kan inte en veteran från coop sätta sig ner i stolen på ica och börja scanna utan det kanske finns en nyanställd praktikant eller dylikt som kan just det systemet. Det behöver liksom inte betyda någonting och detta förekomemr på ALLA arbetsplatser OAVSETT befattning.

Du är säkert jätteduktig på det du gör och du kan det säkert bra. Dock har ni inte samma förutsättningar och heller inte samma förväntningar på er.

Detta är min åsikt, hugg gärna till om ni anser jag har fel

Och missförstå mig rätt, jag säger inte att du inte är värd 35, 45, eller 55k/månaden, det jag hakade upp mig på är att du jämför dig med kollegor som har helt andra förutsättningar och förväntningar på sig och som, förlåt, har ett helt annat värde för företaget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallepårymmen:

En till fråga, Hur går jag till väga på bästa sätt för att få ut en högre lön under lönesamtalet. Kan även nämna att företaget är ett företag på 400 personer där cirka 50% jobbar inom tech även ett av sveriges mest framgångsrika startups.

Jag kan inget om löner inom IT men inom min bransch som säljare av automation så är tyvärr den enda lösning att byta arbetsplats om man vill ha upp lönen mer än de normala procenten. Trist men sant då den ökningen man begär äts upp 10 gånger om på att anställa en ny person då introduktion och utbildning kostar både tid och pengar. Erfarenheten borde vara värd så mycket mer om nu personen visar sig ha rätt kunskap och lyckas inom sitt yrke.

Detta är något som svenska företag behöver lära sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Håller med Dakkie; med en master i datavetenskap har man lagt heltid i fem år på att lära sig teorin bakom att använda datorn som ett verktyg. Har svårt att tro att en självlärd efter ungefär lika lång tid skulle kunna lika mycket. Man hoppar nog över de tråkiga bitarna, t.ex.

Sen har ju jag då lärt mig oerhört mycket varav långt ifrån allt kommer vara användbart på en arbetsplats där jag skulle knacka java. Om då någon skrivit Java i sex år samt gått en YH i 2 år där jag antar man fokuserar på ett språk, t.ex Java, , är denne säkert mycket mer kapabel att snappt producera värde för företaget.

@kallepårymmen hur menar du att du lär upp dem? Om du lär upp dem i hur ni arbetar på ditt företag och era tekniker är det tyvärr ingenting som har med era utbildningar att göra, utan bara det faktum att du har jobbat där sedan innan. Om du lär de Java betyder detta att företaget anställer helt fel folk. Inte en chans att man kommer från 5år CS och inte kan programmera.