Intel: "Xe-grafik dubblerar prestandan mot Gen11 i bärbara datorer"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Xe-grafik dubblerar prestandan mot Gen11 i bärbara datorer"

Under en utvecklarmässa i Tokyo avtäcker Intel fler detaljer om nästa års grafikkort i Xe-serien. Dessa blir två gånger snabbare än Gen11 och stöder ray tracing redan vid debuten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det Intel själva motsäger? De bekräftar väl snarare ytterligare att raytracing kommer finnas från start?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vad är det Intel själva motsäger? De bekräftar väl snarare ytterligare att raytracing kommer finnas från start?

Första delen av artikeln är väldigt lustigt skriven. @loevet får nog ta och läsa igenom den en gång till och förtydliga för jag är helt lost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Även detta är svårt att tyda vad som menas:
"Prestandauppgifterna gäller hur Gen12-arkitekturen i mobilt utförande ska prestera jämfört med nuvarande Gen11. Jämfört med de Gen11 som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda."

Ja, det känns som en del... onödig text, vill inte säga redundant, men det går helt klart att skriva om.

"Enligt uppgifterna ska kommande Gen12 erbjuda dubbelt så hög prestanda som dagens Gen11, vilket går att finna i Ice Lake-processorer utrustade med inbyggd grafikenhet."

Permalänk
Medlem

@dlq84: förstår inte vad som är otydligt? Gen12 dubblerar prestanda jämfört med gen11?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Första delen av artikeln är väldigt lustigt skriven. @loevet får nog ta och läsa igenom den en gång till och förtydliga för jag är helt lost.

Även detta är svårt att tyda vad som menas:
"Prestandauppgifterna gäller hur Gen12-arkitekturen i mobilt utförande ska prestera jämfört med nuvarande Gen11. Jämfört med de Gen11 som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda."

Hmm?

Uppgifter handlar om hur gen 12 vs gen 11 presterar. Gen 12 ska erbjuda dubbla prestandan gentemot Gen 11 som Icelake CPUer är utrustade med.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Mithras @dlq84 det var en kvarleva från en tidigare mening som ändrades, har korrigerat texten nu.

Vad är det du tycker är otydligt i det stycket @dlq84?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt det där med att stöda raytracing, det är ju en del av DX12. Grafikkorten kommer stöda DX12. Jippi?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag fattar inte riktigt det där med att stöda raytracing, det är ju en del av DX12. Grafikkorten kommer stöda DX12. Jippi?

Bara för att raytracing är en del av DX12 betyder det inte att grafikkort som stödjer DX12 måste stödja raytracing. Mitt GTX980 stödjer DX12 enligt Nvidias egen hemsida, nock fan har jag ingen RayTracing stöd för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara för att raytracing är en del av DX12 betyder det inte att grafikkort som stödjer DX12 måste stödja raytracing. Mitt GTX980 stödjer DX12 enligt Nvidias egen hemsida, nock fan har jag ingen RayTracing stöd för det.

Men är det pga att det inte går eller för att Nvidia valt att inte lägga till stöd för det i drivrutinerna på Maxwell?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara för att raytracing är en del av DX12 betyder det inte att grafikkort som stödjer DX12 måste stödja raytracing. Mitt GTX980 stödjer DX12 enligt Nvidias egen hemsida, nock fan har jag ingen RayTracing stöd för det.

Du kan väl köra raytracing men det det finns inget dedikerat kisel för det och resultatet blir mer av ett bildpsel. Kan såklart ha missuppfattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men är det pga att det inte går eller för att Nvidia valt att inte lägga till stöd för det i drivrutinerna på Maxwell?

Kvittar väl helt varför? Poängen är att DX12 Stöd != RayTracing-stöd per automatik. Därför är det vettigt att nämna i artikeln huruvida Intels kommande grafikkort kommer ha det eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du kan väl köra raytracing men det det finns inget dedikerat kisel för det och resultatet blir mer av ett bildpsel. Kan såklart ha missuppfattat

I april släppte de stöd för dessa, jag har ärligt talat inte kollat om de släppt för lägre:

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Blir spännande på grafikkortsmarrknaden 2020

Kanske blir äntligen dags att byta ut mitt 970 utan att bli rånad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Blir spännande på grafikkortsmarrknaden 2020

Kanske blir äntligen dags att byta ut mitt 970 utan att bli rånad

Tja, RX 5700 presterar ju runt 100% bättre och kostar det samma om man justerar för inflation.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det på sikt kan bli konkurrens om toppsegmentet så att man inte behöver lägga ut 15k+.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara för att raytracing är en del av DX12 betyder det inte att grafikkort som stödjer DX12 måste stödja raytracing. Mitt GTX980 stödjer DX12 enligt Nvidias egen hemsida, nock fan har jag ingen RayTracing stöd för det.

Raytracing Ready ™

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Du kan väl köra raytracing men det det finns inget dedikerat kisel för det och resultatet blir mer av ett bildpsel. Kan såklart ha missuppfattat

Testade Quake II RTX på mitt Titan Xp. Prestandabetyg - Powerpoint

Permalänk
Avstängd

Är nyheten alltså att Intels kommande externa grafikkort ska vara dubbelt så bra som nuvarande grafikkretsar som är integrerade i deras processorer?
Det låter ju bra, men det låter verkligen inte fantastiskt.

Jag har en känsla av att det här är en jättedum fråga och att jag har missat något väldigt väsentligt om Xe-korten, men på vilket sätt skulle det vara bättre än valfritt nuvarande GT 1030, utöver ray tracing?

Edit: Nu insåg jag vad Gen11 innebar.

Men då undrar jag ändå, hur billigt tänkte de sälja grejerna egentligen?

Är det ungefär i paritet i 1050 tycker jag riktpriset torde landa på/under 100$, eller gå att strömförsörja med en handvev under maxbelastning, för att vara något att ha på tapeten.
För hur skoj är det egentligen med ray tracing om den ändå presterar som ett 1050 eller 1650?
Varför sätta racingdäck på en berlingo så säg?

Permalänk

Kanske de på mässan har tillgång till Gen11-grafik.

Permalänk
Medlem

Så man går från 10 till 20 FPS?

Det är alltid kul när man använder begrepp som "Dubbel prestanda" utan att säga dubbelt från vad. Ungefär som när Intel "revolutionerade" prestandan i sin iGPU för ett par år sedan där man gick från 5 till 10 FPS på low. Även då var det "DUBBEL PRESTANDA!" och det slogs stort på trumman.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så man går från 10 till 20 FPS?

Det är alltid kul när man använder begrepp som "Dubbel prestanda" utan att säga dubbelt från vad. Ungefär som när Intel "revolutionerade" prestandan i sin iGPU för ett par år sedan där man gick från 5 till 10 FPS på low. Även då var det "DUBBEL PRESTANDA!" och det slogs stort på trumman.

Jämfört med de Gen11-kretsar som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda. Kenichiro Yasu lyfter fram att där Ice Lake-familjens integrerade grafikdelar erbjuder upplösningar om 1080p i 30 FPS i populära e-sportstitlar siktar företaget på 60 FPS med den integrerade Xe-serien.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jämfört med de Gen11-kretsar som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda. Kenichiro Yasu lyfter fram att där Ice Lake-familjens integrerade grafikdelar erbjuder upplösningar om 1080p i 30 FPS i populära e-sportstitlar siktar företaget på 60 FPS med den integrerade Xe-serien.

Som sagt. "I belive it when i see it". Observera att man inte nämner inställningar.

Sedan till vilket pris? Iris Pro är ju ett bra exempel på en kompetent iGPU men där priset fullständigt skjutit den i sank.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling. Nästa laptop kommer bli något ultralätt, måste vara under kilot, och ska klara av Inventor så bra som möjligt. Vässad iGPU är en klart välkommen förbättring

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!