Testpilot: NZXT H510 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hade det varit glas runt hela så hade den varit skitsnygg. Nu är det bara snyggare än alla fula p12 chassin. Men gillar att de använde vitt till nedre delen. Finns annars vitt blästrat glas som företagen borde prova. Är sjukt snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Gillar normalt inte lådor med "fönster", men detta hade varit snyggt och tilltalande om; 1. Det var glas runt om och toppen (baksida och botten kan vara som idag), och det var ett mITX, eller max mATX i storlek.

NU blir detta endast en kompromissad designlösning, där hälften är OK, och i en alldeles för stor låda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Gillar normalt inte lådor med "fönster", men detta hade varit snyggt och tilltalande om; 1. Det var glas runt om och toppen (baksida och botten kan vara som idag), och det var ett mITX, eller max mATX i storlek.

NU blir detta endast en kompromissad designlösning, där hälften är OK, och i en alldeles för stor låda.

Själv kör jag atx. Blev bara så. Jag vill gärna se att man fler 2,5 diskplatser då jag uteslutande kör ssd. Har 5 st i min burk för nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

De flesta recensionerna på NZXT produkter slutar med att CAM mjukvaran fungerar urdåligt, men att det säker blir bättre med en kommande uppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft tillfälle att kika på videon än då ungarna lever rövare, men det här ser ju ut att vara en riktig fingeravtrycksmagnet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hej, alla läsare! Detta är första gången jag gör video så här. I vanlig ordning är jag positivt inställd till kritiska och ifrågasättande kommentarer (så länge de framförs sakligt och begripligt), men vill bara upplysa om att det är mycket svårare att göra en videorecension än man kan tro när man tittar på avsnitt 384 av Jonas och datorlådorna.

Med det sagt – shoot!

Eftersom det är härdat glas så går funderingarna kring hur pass bra kantskydden är på lådan.
Härdats glas är fruktansvärt känsligt för stötar i hörnen hörnen och sidorna, har du prova att tappa lite olika saker på chassit på olika ställen?

Snyggt men opraktiskt, en bättre lösning borde laminerat glas vara, dock ökar vikten men man släpar ändå inte omkring på ett chassi i glas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Philip320:

Vad ska jag säga, jag tycker om helt enkelt när chassit är stort nog och inte så litet. Det ser "extremare ut" sen också öppnas det ju möjligheter för bättre luftflöde och större vattenkylningslösningar t.e.x. eller fler SSD diskar i. det är väl lite av en smak sak kanske om man föredrar stora eller små chassin

OK. Till viss del lite mer subjektivt än det först verkade som, alltså. Men för att besvara de mer objektiva argumenten: Både luft- och vattenkylning blir helt klart enklare i ett större chassi, såklart. SSD-enheter köper jag dock inte; det går ju in fler än man någonsin kommer vilja ha även i ett chassi med halva volymen jämfört med H510 Elite.

För egen del är jag mer än lovligt trött på stora datorer. De fyller definitivt sin funktion, men inte för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aToria:

Re vertikal montering som du testade lite snabbt, upplevde du att kortet satt hyffsat bra där och inte sviktade/gungade för mycket? Många eftermarknadskit innehåller ju ett litet stöd som går ut längs med kortet, men det kanske är överflödigt om man inte har ett enormt kort? Ursäkta nu kanske det blev många frågor, men jag har verkligen sett fram emot ditt test! Tack.

Det fanns definitivt svikt längs moderkortets normal, om man säger så. Men det verkade inte som att det skulle bli problematiskt. Det finns väl större och tyngre kort än mitt 7970 referens förvisso.

Skrivet av LennyV:

Finns det någon tillstymmelse till EMI-avstörning i det här chassit? Typ, metallisering på insidan, eller dylikt.

Vet inte hur kritiskt sånt är egentligen i vanliga bostäder - rent tekniskt skulle ju wifi/bluetooth osv kunna påverkas av helt öppna chassin - men med tanke på hur många chassin som har sidor av glas numera så bryr sig tydligen ingen särskilt mycket om detta, inklusive myndigheter... (PC-komponenter använder ju också ofta spread spectrum-tekniker sedan många år nu för att "sudda ut" störningar, men det är ju bättre i grund och botten att inte sända ut några till att börja med...)

Ingen aning, ska jag säga! Jag la inte märke till någon speciell yta på glasskivorna iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av serverfel:

Själv kör jag atx. Blev bara så.

”Blev bara så” skulle jag tro är den vanligaste anledningen till att folk kör ATX. Den formfaktorn har starkast tradition och marknadsförs fortfarande mest aggressivt av typ alla tillverkare (vilket jag tycker är märkligt). Många har nog aldrig ens en tanke på att det går att bygga med en mindre formfaktor. Men det börjar röra på sig så smått iallafall.

Citat:

Jag vill gärna se att man fler 2,5 diskplatser då jag uteslutande kör ssd. Har 5 st i min burk för nuvarande.

Tur då att man inte behöver montera SSD:er. Bara att koppla in dem och låta dem ligga där de får plats. Har jag gjort både i min server och min main.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dem8n:

Eftersom det är härdat glas så går funderingarna kring hur pass bra kantskydden är på lådan.
Härdats glas är fruktansvärt känsligt för stötar i hörnen hörnen och sidorna, har du prova att tappa lite olika saker på chassit på olika ställen?

Snyggt men opraktiskt, en bättre lösning borde laminerat glas vara, dock ökar vikten men man släpar ändå inte omkring på ett chassi i glas.

Hehe, nej, jag provade tyvärr aldrig att försöka förstöra recensionsexemplaret.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Viktorph:

Tycker du gjorde ett toppenjobb med recensionen av detta chassi! Extra snyggt när du även fade'ade mellan olika placeringar/möjligheter.

Kul att du la märke till specialeffekterna! Det ligger en del arbete bakom dem, måste man säga. Först måste man planera hur videon ska bli i förväg. Sedan måste man se till att inte flytta telefonen det minsta mellan tagningarna. Slutligen kan man hoppa upp och sätta sig på att tagningarna kommer få olika ljus, färg eller annat. Jag klippte ut den fyrhörning som utgjordes av chassit; på så sätt kunde jag komma undan med variationer i färg/ljus eftersom det ändå var en kant där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Känns som typiskt NZXT:
* Mycket utseende
* Vissa funktioner
* Minimal (astmatisk) kylning

Med luftintaget effektivt begränsat till den smala remsan av små hål, som dessutom blockeras ytterligare av dammfilter, kan det inte bli mycket till luftflöde. Man får hoppas att gallret i botten inte helt täcks av nätaggregatet utan att en del luft kan komma in där, men det huvudsakliga luftflödet (i standardkonfigurationen) blir nog att utfläkten får den mesta luften från gallret i taket.

Med grafikkortet monterat på högkant lär det inte heller finnas mycket utrymme mellan dess fläkt(ar) och glaspanelen.

Med frontpanelen bortplockad kan nog kylningen vara okej, tills alla kylflänsar täckts av damm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

”Blev bara så” skulle jag tro är den vanligaste anledningen till att folk kör ATX. Den formfaktorn har starkast tradition och marknadsförs fortfarande mest aggressivt av typ alla tillverkare (vilket jag tycker är märkligt). Många har nog aldrig ens en tanke på att det går att bygga med en mindre formfaktor. Men det börjar röra på sig så smått iallafall.

Tur då att man inte behöver montera SSD:er. Bara att koppla in dem och låta dem ligga där de får plats. Har jag gjort både i min server och min main.

Eller så är folk inte helt hjärndöda utan vissa faktorer som tex pris väger in ibland med. Fick ett bra deal på en bra atx bräda och chassit va inte dyrt alls. Har haft många matx byggen med före denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av serverfel:

Eller så är folk inte helt hjärndöda utan vissa faktorer som tex pris väger in ibland med. Fick ett bra deal på en bra atx bräda och chassit va inte dyrt alls. Har haft många matx byggen med före denna.

Definitivt! Men det tror jag är starkt kopplat till den traditionella tanken att ATX ska ses som standardvalet/utgångsläget, utan särskild anledning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Definitivt! Men det tror jag är starkt kopplat till den traditionella tanken att ATX ska ses som standardvalet/utgångsläget, utan särskild anledning.

Kollar du på färdigbyggda märkesdatorer är det väl tvärt om? Jag kan tänka mig itx med fullstort grafikkort. Avlång historia. Idag kör man ju med m.2 så inte ens hårddiskplats behövs.

Vem vet. Det blir kanske så att jag köper en ps5:a och hoppar av pc totalt. Tycker att det blivit jävligt dyrt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Så den nya versionen är den gamla med en glasfront. ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

... Jag kan tänka mig itx med fullstort grafikkort. ... Idag kör man ju med m.2 så inte ens hårddiskplats behövs.

Hur många M.2 får plats i kombination med ett större grafikkort på ett mITX?

Minimikrav:
4 st RAM-slots
2-4 st M.2 platser
1 st PCIe x16
2 st SATA
1 st intern USB3
... ska kunna nyttjas samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur många M.2 får plats i kombination med ett större grafikkort på ett mITX?

Minimikrav:
4 st RAM-slots
2-4 st M.2 platser
1 st PCIe x16
2 st SATA
1 st intern USB3
... ska kunna nyttjas samtidigt.

ASUS ROG STRIX Z390-I GAMING?

Bara 2 ram slots, men för mig hade det räckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en sådan NZXT H510? Vi ska montera moderkort Ryzen asrockb 450mpr04 i den men hittar inte några bra instruktioner. Dels inga distansskruvar eller andra skruvar. Tacksam för tips.
Har startat en annan tråd innan jag såg att det fanns denna.

Permalänk
Medlem

Någon som haft detta ett tag och kan uttala sig om hur varmt det blir i detta chassi?

Sugen på ett nybygge med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Någon som haft detta ett tag och kan uttala sig om hur varmt det blir i detta chassi?

Sugen på ett nybygge med denna.

Har samma fråga, grymt sugen på denna Chassi men vet inte värmen om man ska ha RTX 3080 Suprim MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Har samma fråga, grymt sugen på denna Chassi men vet inte värmen om man ska ha RTX 3080 Suprim MSI

@Alling

Tänkte även ha med dessa kylare: Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm

Rädd för att det bli för varmt. Läst på många ställen att chassit inte gjorda för starka GPUn.
Att detta chassi funkar för ett 3060 typ.

Men om man har bra kylare? Vill fan ha det här chassit så jäkla fin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

@Alling

Tänkte även ha med dessa kylare: Corsair H100i Elite Capellix / iCUE-RGB / 240mm

Rädd för att det bli för varmt. Läst på många ställen att chassit inte gjorda för starka GPUn.
Att detta chassi funkar för ett 3060 typ.

Men om man har bra kylare? Vill fan ha det här chassit så jäkla fin!

Det är väl samma stomme som H500/510 så det är klapp kasst luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Det är väl samma stomme som H500/510 så det är klapp kasst luftflöde.

Hej tack för din återkoppling.

Är nästan tvungen att köra med denna chassi. Alla komponenter passar. Chefen hemma har godkänt den osv. Är också med på att luftflöde är kasst. Så sur att dom inte hade Mesh på framsidan samt ventilerat mer på sidorna men men nu är det som det är. Min fråga är om jag köper bra fläktar funkar det då? Eller är det så illa att datorn dör pga värmen? Sorry men är inte så bra på datorer, håller på läser och så men det är så mycket att hålla reda på.

Som jag sa vad är konsekvenserna om jag kör med detta chassi? Kommer ha intel 10900 samt GPU MSI suprim RTX 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Hej tack för din återkoppling.

Är nästan tvungen att köra med denna chassi. Alla komponenter passar. Chefen hemma har godkänt den osv. Är också med på att luftflöde är kasst. Så sur att dom inte hade Mesh på framsidan samt ventilerat mer på sidorna men men nu är det som det är. Min fråga är om jag köper bra fläktar funkar det då? Eller är det så illa att datorn dör pga värmen? Sorry men är inte så bra på datorer, håller på läser och så men det är så mycket att hålla reda på.

Som jag sa vad är konsekvenserna om jag kör med detta chassi? Kommer ha intel 10900 samt GPU MSI suprim RTX 3080.

Det sitter ju 2 st RGB fläktar i fronten och det är väl hela grejen med chassit i guess.

Det kommer bli varmt men inte så att datorn inte går att använda. Lite lägre klocks i boost kanske?

Har byggt i ett har H5X0 chassin men har aldrig haft några jätte strömkrävande komponenter så det har ju fungerat ok överlag.