Återställning av usb-innehåll?

Permalänk

Återställning av usb-innehåll?

Hej!
Ett USB-minne (Sandisk 32Gb) vill inte vara med längre. Varken min PC eller den bärbara tycks känna av stickan.
Går det att återställa innehållet?
Anders

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vad som är felet. Ett mekaniskt fel (bruten ledningsbana) kan nog gå att fixa till så mycket att det går att få ut informationen. Är det så att datorn inte reagerar på att minnet kopplas in, eller är bara innehållet oläsbart ("enheten behöver formateras")? I det senare fallet kan du nog rädda delar innehållet med t.ex. Recuva.

Den stora lärdomen här är att USB-minnen endast är lämpade som temporär lagring.

Permalänk

Tack för mkt snabbt svar!
Anders

Permalänk
Medlem
Permalänk

@Sveklockarn: Nja, det gick inte nåt vidare...
På PCn använder jag LinuxMint, den bärbara är behäftad med Win 10. Gratisversionen av Recura (Recoverit) visade sig föga förvånande endast acceptera Win (gick inte att ladda ner till PCn).
Programmet tuggade på i bortemot en timme och påstod sig därefter ha återställt drygt 40000 filer. Det gick däremot inte att se en enda av filerna, endast några .png-bilder. Skrivna dokument (.odt-format) och .pdf-filer gick inte. Däremot upplystes jag ofta om, att jag behöver köpa en full-version för att få något resultat, dvs precis som vanligt när det handlar om windowsrelaterade program.
Jag vet inte om det finns något program motsvarande Recura som fungerar på den "fria" marknaden, men jag ska leta.

Tack för att du försökte!
Anders

Permalänk
Medlem

Jag blir osäker på vad det är du har plockat hem när du säger att du inte kan spara filerna (till en annan enhet), men det finns andra alternativ t.ex. PC Inspector File Recovery från Convar som jag använt för att rädda data från ett större antal diskar med "mjuka" problem. Observera filsystemsbegränsningar, men antar att även Linux använder FAT32 för USB?

http://www.pcinspector.de/default.htm?Language=1

Att det skulle vara till Linux missade jag nog i din kravspec.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips: ta en avbildning av minnet ASAP, så att återställningsförsöken inte förstör ytterligare data. (Samt så att det rent fysiskt inte kraschar ännu värre än vad det redan har!)

T ex: "fdisk -l" för att hitta vilken device minnet använder, sedan
dd if=/dev/sdX of=~/usb.img bs=8M
där X sdX är den device som Linux tilldelar minnet. Om den lyckas kopiera hela skulle jag rekommendera att du gör allt annat på (en kopia av) den filen, t ex via "losetup", och låter minnet vara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssononlajn:

@Sveklockarn: Nja, det gick inte nåt vidare...
På PCn använder jag LinuxMint, den bärbara är behäftad med Win 10. Gratisversionen av Recura (Recoverit) visade sig föga förvånande endast acceptera Win (gick inte att ladda ner till PCn).
Programmet tuggade på i bortemot en timme och påstod sig därefter ha återställt drygt 40000 filer. Det gick däremot inte att se en enda av filerna, endast några .png-bilder. Skrivna dokument (.odt-format) och .pdf-filer gick inte. Däremot upplystes jag ofta om, att jag behöver köpa en full-version för att få något resultat, dvs precis som vanligt när det handlar om windowsrelaterade program.
Jag vet inte om det finns något program motsvarande Recura som fungerar på den "fria" marknaden, men jag ska leta.

Tack för att du försökte!
Anders

När man får upp sökresultat med räddnings program så bruka det finnas en kolumn som visar hur stor chansen är att rädda varje fil som man bruka kunna sortera efter. Rädda bara filer som det är en stor chans att få tillbaka. Resten har helt eller delvis skrivits över för att det var sånt som man har kastat eller flyttat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fagerja