Permalänk
Medlem

Röstade på mellan modell typ S10.
Bytte precis från S8 till S10e, att jag valde e modellen var enkom för storleken och formfaktorn som tilltalar mig mer än den vanliga S10

Permalänk
Medlem

Vilken storlek beror mycket på vilken aspect ratio telefonen har tex en lite äldre med 16:9 där är idealiskt 5,7, med dagens telefoner med 18,5:10 upp till 20:9 måste man upp på dryga 6" upp till 6,7" eller liknade för att få tillräcklig bredd på telefonen, upp till 18:9 är ok om storleken är OK typ drygt 6" men sen ser jag inte vitsen med de långsmala telefonerna oavsett storlek, och otyget med edge kanter är bedrövligt, edgekanter och väldigt långsmala telefoner gör att man inte skaffar ny telefon fören det verkligen behövs PGA kraschad gammal.
Ska nämnas att jag idag kör en 16:9 på 5.5" och den känns i minsta laget samt sprucken skärm, men kör på med den i brist på nya vettiga telefoner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jo, kanske... problemet är att telefoner är kända efter sina skärmstorlekar, medan jag var mer intresserad av telefonstorleken, och hur specificerar man bäst den? Bredd, höjd, tjocklek, volym, vikt, diagonalen, g, tum, mm, cm^3? Att ha några exempel på typiska telefoner i kategorin tyckte jag verkade enklast, eftersom förmodligen ingen kan de övriga måtten utan att kolla upp.

En iphone SE har t.ex. en skärm på 4 tum, men skulle i princip rymma en 5.3 tums-skärm om den var från kant-till-kant istället för att ha en gigantisk ram. Skulle jag listat kategorin "liten" som 5 - 6 tums-telefoner skulle förmodligen de flesta missförstå det som att det var större telefoner än iphone 8 (4.7-tums skärm) som avsågs, etc.

Man skulle som sagt få plats med en iphone 8-typ skärm på en iphone SE-stor telefon, om bara ramen var mindre. Nu finns det ju ingen sådan telefon, men frågan var mer tänkt att undersöka det potentiella intresset. Det känns inte som att det borde vara något tekniskt problem att tillverka en sådan telefon, så slutsatsen är att tillverkarna tror att efterfrågan (och därmed vinsten) skulle vara för liten.

Det tycker jag också, men det finns verkligen inte många telefoner längre under den storleksklassen. Sony Xperia Z* compact ligger väl snäppet under, men inte med mycket.

Skärmstorleken är ju fortfarande det man bryr sig om i storleksväg, resten ska ju i princip vara så litet som möjligt för att inte göra telefonen större än vad den behöver vara. Tror ju knappast någon hellre vill ha en större 6' telefon med 4' skärm än en 5.2' telefon med 5.0' skärm, trots att den förra är större.

Du skriver ju dessutom:
Frågan gäller: Om du köpte en mobiltelefon idag, vilken storlek på telefonen skulle du föredra? Vi kan strunta i priset och anta att de har samma moderna high-end funktioner, "kant-till-kant"-skärm etc.

Likt flera andra hade jag ingen aning vilken kategori jag hamnar i då jag inte haft någon av dessa telefoner. Så för att svara måste jag börja googla för att ens få en känsla av vilka storleksgrupperna är, dvs. kolla deras skärmyta. Sedan blir det som sagt ju mindre död-yta desto bättre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Skärmstorleken är ju fortfarande det man bryr sig om i storleksväg, resten ska ju i princip vara så litet som möjligt för att inte göra telefonen större än vad den behöver vara. Tror ju knappast någon hellre vill ha en större 6' telefon med 4' skärm än en 5.2' telefon med 5.0' skärm, trots att den förra är större.

Jo, det hade varit bättre att vara mer explicit med skärmstorleken, tyvärr går det inte att gå tillbaka och lägga till text i valen. Men om man antar kant-till-kant skärm så blir kategorierna ungefär

  • Stor: 6,3 tum och större

  • Mellan: 5,6 till 6,2 tum

  • Liten: 4 till 5,5 tum

iphone XS max har 6.5 tumsskärm, iphone X har 6.1 tum, och iphone SE skulle ha 5,3 tum om den var kant-till-kant. Med ordentliga ramar, utan kant-till-kant skärmar, skulle motsvarande stora telefoner istället ha skärmarna 5,5 tum, 4,7 tum och 4 tum, respektive.

Permalänk
Medlem

på höjden ca 142~144 mm och bredden ~70mm är precis lagom för mig med raka skärmkanter (konstaterat detta med min Samsung S7 och Samsung S10e som är fysiskt sett väldigt lika till måttet och testat hålla i många andra telefoner också). Hoppas vi får mera "S10e" typ av produkter i framtiden. Hade gärna fått va bättre batteritid men annars är det ganska perfekt telefon för mig, väntar på Black Friday.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vill ha storstor. S10+ och XS Max känns mellan, Mi Max 3 och Note 10+ är stora telefoner.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐