Epic Games Store uppdateras med krympta patchar och spårning av speltid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Hmm, måste säga att jag är tacksam för att han väljer att dela ut lite gratis spel då och då i varje fall.

Gratis spel går nog hem, men inte fasen tänker jag ge dem en enda krona. EGS känns som ett EA-spel som släpper DLCs. Först betalar man för att få alpha/beta-testa spelet åt dem, sedan vill dem att man köper uppdateringar.
Fast med största sannolikhet lär väl många inte kunna dra parallellerna här, exklusivitet är ju bra för konsumenterna. Fast så länge EGS-kunder kan agera betatestare i spel så att vi kan köpa dem på steam i bättre skick senare kanske kan vara en bra deal.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kiirozu:

Gratis spel går nog hem, men inte fasen tänker jag ge dem en enda krona. EGS känns som ett EA-spel som släpper DLCs. Först betalar man för att få alpha/beta-testa spelet åt dem, sedan vill dem att man köper uppdateringar.
Fast med största sannolikhet lär väl många inte kunna dra parallellerna här, exklusivitet är ju bra för konsumenterna. Fast så länge EGS-kunder kan agera betatestare i spel så att vi kan köpa dem på steam i bättre skick senare kanske kan vara en bra deal.

Det känns som om det är fler utgivare än EA som släpper DLCs till spel som haft en lite tuff start, eller missuppfattar jag dig helt här?

Jag tror inte det är någon som direkt älskar exklusiviteter här men i just det här fallet kan det vara ”ett nödvändigt ont” som i längden kan gynna konsumenterna i form av ökad konkurrens. Märk väl ”kan”.

Betatestare vid lansering av ett helt nytt spel är man ju isf oberoende av plattform med den logiken? 🤔

Edit: med detta sagt kanske jag bör tillägga att jag generellt ogillar exklusiviteter men det beror ju på att jag Oftast inte kan ta del av spelet (quantic/naughty dog etc). Dock hade jag antagligen gjort likadant om jag suttit som utgivare/plattformstillverkare/beslutstagare på epic

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

XIlluminati, IlluminatXi

Visa signatur

i5-4890k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Det känns som om det är fler utgivare än EA som släpper DLCs till spel som haft en lite tuff start, eller missuppfattar jag dig helt här?

Jag tror inte det är någon som direkt älskar exklusiviteter här men i just det här fallet kan det vara ”ett nödvändigt ont” som i längden kan gynna konsumenterna i form av ökad konkurrens. Märk väl ”kan”.

Betatestare vid lansering av ett helt nytt spel är man ju isf oberoende av plattform med den logiken? 🤔

Edit: med detta sagt kanske jag bör tillägga att jag generellt ogillar exklusiviteter men det beror ju på att jag Oftast inte kan ta del av spelet (quantic/naughty dog etc). Dock hade jag antagligen gjort likadant om jag suttit som utgivare/plattformstillverkare/beslutstagare på epic

Givetvis missuppfattar du. EA != Electronic Arts.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kiirozu:

Givetvis missuppfattar du. EA != Electronic Arts.

Mjo, det missuppfattade jag inte
Jag menade att det är ju inte unikt för just EA (även om man skött en heeel del annat väldigt osmidigt)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Hmm, måste säga att jag är tacksam för att han väljer att dela ut lite gratis spel då och då i varje fall.

Sedan är det väl Donald Trump som äger Steam vad jag hört.

Jag är varken för Kina eller USA men ska man välja mellan pest och kolera så tänker jag inte låta mina pengar göda en diktatur. Särskilt inte när den diktaturen, bland annat, redan besitter en enorm ekonomisk makt, snart äger opinionen i Afrika samt infört fullständig övervakning av sina medborgare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Fattar inte vad "folk" har emot epic games, själv är jag skitnöjd, spelat unreal tournament sen det släpptes, så började spela det "nyaste" så fort man kunde ladda hem det, aldrig köpt ett spel i deras store, men fått ruskigt bra spel gratis, där har slemmiga steam något att jobba på.

Sen slipper jag onödiga saker som den så kallade "communityn".

Med tanke på alla angrepp EGS får, och hur dom angreppen formuleras, verkar det som att dom som inte gillar EGS, är samma människor som skulle älska att gå till jobbet i folkdräkt.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Det gnälls en del på Epic Games märker jag. Jag var väl medveten om detta när jag skaffade launchern. Men för mig finns det inget att klaga på. Funkar utmärkt för mig. Det finns cloud saves för mina spel, jag har en vänner-lista som funkar, interfacet är rent och tydligt (bättre än steams tycker jag). Det finns inget mer jag känner att jag behöver i en launcher.

Att man får skaffa allt fler launchers kanske inte är så ultimat, men det kan man ju inte skylla på Epic för. Skyll då mer på steam som inte haft lika fördelaktig utdelning till speltillverkarna.

En marknad får ofta bättre utveckling med ökad konkurrens. Se bara "AMD vs Intel" t.ex. Nog för att lite "fulspel" kan förekomma, men som helhet går utvecklingen för t.ex. processorer framåt säkert bättre än vad den gjort om det hade varit mera "monopolliknande" förhållanden.

"Rent" håller jag med om, "Tydligt" kan man väl diskutera. Försökte leta lite bland Co-op spel men lyckades inte och märkte att nästan alla spel jag kollade inte hade någon information om det var SP eller MP och Co-op eller ej (ens om lokal eller icke-lokal), ibland stod det i produkt texten, någon gång fanns en tagg men oftast stod det inget alls. Gjorde ingen vetenskaplig undersökning om saken utan kollade bara något dussin spel.

Håller med om att utdelningen är tvivelaktig men hur påverkar det dig? Antagligen inte alls.

Japp, det råder inget snack om saken att konkurrens är bra, det som däremot går att kritisera är metoderna som Epic använder.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

det som däremot går att kritisera är metoderna som Epic använder.

Vad för metoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det här var intressant. Vad för lögner och beteende menar du?

Den stora lögnen är den som dem predikat om länge nu; att deras handlingar är för konsumenters och utvecklares eget bästa.

Skulle det finnas en gnutta sanning bakom det så skulle dem, för det första, lansera en något funktions färdig platform. För det andra, inte stänga porten för utvecklare som inte accepterar deras exklusivitet (see utevecklaren för spelet DARQ). Och för det tredje, så skulle dem inte hylla utvecklare som hånar sina fans (see Tim Sweenys svar kring Ooblets situationen).

Vid det här laget spelar det ingen roll hur mycket dem utvecklar sin platform, jag väntar tills dem skärper sig istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror inte det är någon som direkt älskar exklusiviteter här men i just det här fallet kan det vara ”ett nödvändigt ont” som i längden kan gynna konsumenterna i form av ökad konkurrens. Märk väl ”kan”.

Jag hoppas innerligt att du och alla andra som skriver positivt om Epic inser att de inte har något annat mål än att bli den dominerande aktören, och att deras tricks med köpt exklusivitet är för att de inte har något annat att erbjuda som lockar över kunderna?

Folk blir lätt väldigt naiva i såna här sammanhang och inbillar sig att de hittat det nya frälsande företaget som är det första att osjälviskt ställa tillrätta de upplevda orättvisorna på marknaden.

Tänk om man skulle applicera det på matvarumarknaden?
Jag vill uteslutande handla på Willys för att det är smidigast för mig, men tyvärr har ICA exklusiv rätt att sälja mjölk så jag måste passera deras butik för att köpa den där, men i längden kommer det gynna oss konsumenter då ingen fastnar vid att köpa allt på ett ställe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hoster:

Den stora lögnen är den som dem predikat om länge nu; att deras handlingar är för konsumenters och utvecklares eget bästa.

Skulle det finnas en gnutta sanning bakom det så skulle dem, för det första, lansera en något funktions färdig platform. För det andra, inte stänga porten för utvecklare som inte accepterar deras exklusivitet (see utevecklaren för spelet DARQ). Och för det tredje, så skulle dem inte hylla utvecklare som hånar sina fans (see Tim Sweenys svar kring Ooblets situationen).

Vid det här laget spelar det ingen roll hur mycket dem utvecklar sin platform, jag väntar tills dem skärper sig istället.

Ser inte problemet med att släppa plattformen under utveckling.
Epic har spel som säljs på flera plattformar, så ingen stängd port där, inte.
Ooblets-situationen har jag ingen koll på, länk?

Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas innerligt att du och alla andra som skriver positivt om Epic inser att de inte har något annat mål än att bli den dominerande aktören, och att deras tricks med köpt exklusivitet är för att de inte har något annat att erbjuda som lockar över kunderna?

Folk blir lätt väldigt naiva i såna här sammanhang och inbillar sig att de hittat det nya frälsande företaget som är det första att osjälviskt ställa tillrätta de upplevda orättvisorna på marknaden.

Tänk om man skulle applicera det på matvarumarknaden?
Jag vill uteslutande handla på Willys för att det är smidigast för mig, men tyvärr har ICA exklusiv rätt att sälja mjölk så jag måste passera deras butik för att köpa den där, men i längden kommer det gynna oss konsumenter då ingen fastnar vid att köpa allt på ett ställe.

Dålig liknelse. Willys säljer sin egen mjölk, ICA säljer sin egen mjölk, likaså flera andra butiker. Annan mjölk säljs på flera olika affärer.
(Min fru tycker Garants mjölk är godast och väljer därför att köpa mjölken där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dålig liknelse. Willys säljer sin egen mjölk, ICA säljer sin egen mjölk, likaså flera andra butiker. Annan mjölk säljs på flera olika affärer.
(Min fru tycker Garants mjölk är godast och väljer därför att köpa mjölken där).

Ja, i verkligheten har Garant (det är för övrigt Falköpings Mejeri) lyckats erbjuda en produkt som din fru vill köpa. Är du orolig över att konkurrensen på mejerimarknaden ska snedvridas om hon inte är tvungen att besöka en butik utanför Axfood-koncernen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, i verkligheten har Garant (det är för övrigt Falköpings Mejeri) lyckats erbjuda en produkt som din fru vill köpa. Är du orolig över att konkurrensen på mejerimarknaden ska snedvridas om hon inte är tvungen att besöka en butik utanför Axfood-koncernen?

Jag förstår inte vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag förstår inte vad du menar.

Anser du att det är bättre att kunden själva väljer var de handlar, snarare än att marknaden riggas av eller till förmån för olika aktörer?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hoppas innerligt att du och alla andra som skriver positivt om Epic inser att de inte har något annat mål än att bli den dominerande aktören, och att deras tricks med köpt exklusivitet är för att de inte har något annat att erbjuda som lockar över kunderna?

Folk blir lätt väldigt naiva i såna här sammanhang och inbillar sig att de hittat det nya frälsande företaget som är det första att osjälviskt ställa tillrätta de upplevda orättvisorna på marknaden.

Tänk om man skulle applicera det på matvarumarknaden?
Jag vill uteslutande handla på Willys för att det är smidigast för mig, men tyvärr har ICA exklusiv rätt att sälja mjölk så jag måste passera deras butik för att köpa den där, men i längden kommer det gynna oss konsumenter då ingen fastnar vid att köpa allt på ett ställe.

Att bli den dominerande aktören är väl ett mål många aktörer på marknad ”x” har?
Ju fler aktörer som kämpar om samma dominans ju högre konkurrens. Just högre konkurrens är ju något som kan gynna konsumenterna.
Jag tror ju inte steam lägger sig ner och låter sig bli överkörda utan man försöker nog kontra.

När det gäller att jag ”skriver positivt om epic” så har du nog missuppfattat mig. Bara för att jag inte skriver att ”JAG HATAR EPIC/DJÄVULEN”, betyder det inte att jag är positiv. Jag är likgiltig men är öppen för konkurrens på marknaden.
Jag tar mig därför friheten att klistra in slutet på posten du citerade nedan

Skrivet av NordhNet:

med detta sagt kanske jag bör tillägga att jag generellt ogillar exklusiviteter men det beror ju på att jag Oftast inte kan ta del av spelet (quantic/naughty dog etc). Dock hade jag antagligen gjort likadant om jag suttit som utgivare/plattformstillverkare/beslutstagare på epic

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Anser du att det är bättre att kunden själva väljer var de handlar, snarare än att marknaden riggas av eller till förmån för olika aktörer?

Vill jag ha Garant-mjölk handlar jag på Willys, vill jag ha ICA-mjölk handlar jag på ICA, vill jag ha Arla-mjölk kan jag handla på vilken som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vill jag ha Garant-mjölk handlar jag på Willys, vill jag ha ICA-mjölk handlar jag på ICA, vill jag ha Arla-mjölk kan jag handla på vilken som.

Precis, mitt hypotetiska exempel byggde alltså på en alternativ verklighet... eller i fallet med Epic Games där man låst in en vara och folk påstår att det är bra för oss konsumenter på lång sikt att tvingas till andra butiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Precis, mitt hypotetiska exempel byggde alltså på en alternativ verklighet... eller i fallet med Epic Games där man låst in en vara och folk påstår att det är bra för oss konsumenter på lång sikt att tvingas till andra butiker.

Tycker det är bra att ICA och Willys säljer mjölk så att dom konkurrerar, så inte ICA tar 50 kr/liter.