Inga skyhöga systemkrav för Star Wars Jedi: The Fallen Order

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur stort minne dom nya konsolerna kommer att ha.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

EXECUTE ORDER 32

Det börjar bli dags att skrota sin gamla burk och bygga nytt!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Bara 8 år försent... både stationära (2011, 32GB) och laptopen (2013, 32GB) är på väg att pensioneras i slutet av året. Lär duga bra med 16 och en hyfsad SSD dock.

Permalänk
Medlem

Grundläggande systemkrav

  • Intel Core i3-3220 eller motsvarande

  • AMD FX-6100 eller motsvarande

  • AMD Radeon HD 7750 eller motsvarande

  • Nvidia Geforce GTX 650 eller motsvarande

  • Primärminne 8 GB

  • Lagringsutrymme 55 GB HDD

Rekommenderade systemkrav

  • Intel Core i7-6700K

  • AMD Ryzen 7 1700

  • AMD Radeon RX Vega 56

  • Nvidia Geforce GTX 1070

  • Primärminne 32 GB

  • Lagringsutrymme 55 GB HDD

Har aldrig sett såna enorma skillnader mellan minimum och rekommenderade systemkrav, hur fasen har de lyckats med detta?

Permalänk
Medlem

Får det att låta som när första COD:BLOPS krävde typ 16 GB ram att köras men det visade sig enkom vara en softwarelock som gjorde att man inte kunde starta spelet utan att ha 16GB ram i datorn. En restriktion som senare togs bort eftersom folk upptäckte att de använde typ 4GB minne som max.

Skrivet av hg:

Grundläggande systemkrav

  • Intel Core i3-3220 eller motsvarande

  • AMD FX-6100 eller motsvarande

  • AMD Radeon HD 7750 eller motsvarande

  • Nvidia Geforce GTX 650 eller motsvarande

  • Primärminne 8 GB

  • Lagringsutrymme 55 GB HDD

Rekommenderade systemkrav

  • Intel Core i7-6700K

  • AMD Ryzen 7 1700

  • AMD Radeon RX Vega 56

  • Nvidia Geforce GTX 1070

  • Primärminne 32 GB

  • Lagringsutrymme 55 GB HDD

Har aldrig sett såna enorma skillnader mellan minimum och rekommenderade systemkrav, hur fasen har de lyckats med detta?

Dåligt optimerat eller (som jag tror) helt okunniga tjommar som satt dessa specifikationer.

Skrivet av Ozzed:

"8GB kommer räcka i många år till och 16GB är bara pengar i sjön" Jo tjena.

Jag sitter på 16GB nu och känner att det knappt räcker. Men har lyckats få upp den högre än vadde är spacade till och med bra timings så vill liksom inte släppa på dem heller. Sen är det såklart den ekonomiska aspekten, men skulle inte tacka nej till 64GB med hög frekvens och låg latens. 8GB räcker då rakt inte idag i alla fall. Inte en chans.

Personligen använder jag inte ens i närheten av 16 GB. Sedan måste man ju sätta citat i dess perspektiv och tid också. Det är först relativt nyligen som 16 GB börjat bli ett måste.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Får det att låta som när första COD:BLOPS krävde typ 16 GB ram att köras men det visade sig enkom vara en softwarelock som gjorde att man inte kunde starta spelet utan att ha 16GB ram i datorn. En restriktion som senare togs bort eftersom folk upptäckte att de använde typ 4GB minne som max.

Dåligt optimerat eller (som jag tror) helt okunniga tjommar som satt dessa specifikationer.

Personligen använder jag inte ens i närheten av 16 GB. Sedan måste man ju sätta citat i dess perspektiv och tid också. Det är först relativt nyligen som 16 GB börjat bli ett måste.

Ja alltså måste nog vara nåt skämt nånstans.

Minimum krav motsvarande en medelmåttig speldator för 10 år sedan, rekommenderade krav motsvarande en helt bra speldator anno 2019.
Det är liksom inte möjligt med en så stor variation.

Permalänk
Hjälpsam

Är väl som en del spel och videominne, man upptäckte att en del spel använde mer än 8 GB.
- "OMFG, 8 GB är för lite!"

Sedan testades samma spel med kort som bara hade 4 GB, fungerade utmärkt.
Orsaken var helt enkelt att man inte slängde ut oanvända texturer, inte så länge minnet räckte, varför skulle man det, de kanske kommer till användning senare?

Nu gör man samma sak med arbetsminnet, de använder det minne som finns, varför inte?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Väldigt tvek på att ett EA spel skulle använda så mycket minne, är väl samma spelmotor som Battlefield V? Antar att 24GB minne går åt för att rendera all värdelös loot man får från lootboxes med "surprise mechanics".

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Får det att låta som när första COD:BLOPS krävde typ 16 GB ram att köras men det visade sig enkom vara en softwarelock som gjorde att man inte kunde starta spelet utan att ha 16GB ram i datorn. En restriktion som senare togs bort eftersom folk upptäckte att de använde typ 4GB minne som max.

Dåligt optimerat eller (som jag tror) helt okunniga tjommar som satt dessa specifikationer.

Personligen använder jag inte ens i närheten av 16 GB. Sedan måste man ju sätta citat i dess perspektiv och tid också. Det är först relativt nyligen som 16 GB börjat bli ett måste.

Finns ju trådar i olika forum från 2019 där folk argumenterar för att allt över 8GB är pengar i sjön. Så det må vara relativt nyligen som 16GB blivit nödvändigt för de flesta, men vissa har inte hängt med. Tror även många som sitter på 8GB inte märker av att det flaskar på page file på SSD ändå är ljusår bättre än på HDD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Stora stickor dvs 16G och minst två. Många andra snikar på minnet och det kommer alltid att begränsa maskinen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571411-satsa-pa-32-gb...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Finns ju trådar i olika forum från 2019 där folk argumenterar för att allt över 8GB är pengar i sjön. Så det må vara relativt nyligen som 16GB blivit nödvändigt för de flesta, men vissa har inte hängt med. Tror även många som sitter på 8GB inte märker av att det flaskar på page file på SSD ändå är ljusår bättre än på HDD

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag inte tjockt med saker igång i bakgrunden så är det sällan jag når över 8GB användning när jag spelar. Nån gång har det varit uppåt 10, så man kan väl typ säga att 16 är vettigt att sätta i en speldator med anledning av det. Men så värst nödvändigt känns det ju inte än iaf.

Kör CPUID HWmonitor i bakgrunden och kollar maxvärdet för minnesanvändning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att kolla tillbaka på denna tråd om 3-4 år o skratta åt alla som var outraged

Jag kör dock 16GB tills vidare, enkelt att lägga till senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Sötast

En cool funktion hade tvärtemot varit rätt nice om man kunde tvinga spel att preloada allt (om möjligt) till ram.

Laddningstider goodbye!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

En cool funktion hade tvärtemot varit rätt nice om man kunde tvinga spel att preloada allt (om möjligt) till ram.

Laddningstider goodbye!

Det går ju nästan, använd ramdisk om det inte funkar direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns ju trådar i olika forum från 2019 där folk argumenterar för att allt över 8GB är pengar i sjön. Så det må vara relativt nyligen som 16GB blivit nödvändigt för de flesta, men vissa har inte hängt med. Tror även många som sitter på 8GB inte märker av att det flaskar på page file på SSD ändå är ljusår bättre än på HDD

Skickades från m.sweclockers.com

Kan så vara. Däremot är det inte så vanligt i dessa forum längre vad jag vet iallafall. Oberoende så tror jag att man behöver 32 GB minne när jag ser det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Man kanske också ska hoppas att AMD är snabba med att släppa grafikkort med 96 GByte minne för då kan de ju göra en driver som låter datorn låna ram av grafikkortet i stället för tärt om som det tidigare har varit.
Å andra sidan så går det kanske att sätta hbm kretsar på cpu chipleten så man kan få ett "L4" på 96 GBbyte på cpun, det blev ju en fin gamecache i så fall...

Moms tillkommer.
https://www.dustin.se/product/5011065947/radeon-pro-ssg?ssel=...
Ja det är fusk, det har en SSD och ja det lånar inte ut minne till PC:n.
Men Windows ser det som ett grafikkort med 2 TB videominne, vilket är ganska skapligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns ju trådar i olika forum från 2019 där folk argumenterar för att allt över 8GB är pengar i sjön. Så det må vara relativt nyligen som 16GB blivit nödvändigt för de flesta, men vissa har inte hängt med. Tror även många som sitter på 8GB inte märker av att det flaskar på page file på SSD ändå är ljusår bättre än på HDD

Det ska även tilläggas att många har bestämt sig för en viss sak utan att ha testat bättre hårdvara, och det kan ju bara vara av rent ekonomiska skäl vilket är en godtagbar anledning till att inte ha några värstingprylar. Det är när dessa ska argumentera för att ingen annan behöver bättre som det blir absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ska även tilläggas att många har bestämt sig för en viss sak utan att ha testat bättre hårdvara, och det kan ju bara vara av rent ekonomiska skäl vilket är en godtagbar anledning till att inte ha några värstingprylar. Det är när dessa ska argumentera för att ingen annan behöver bättre som det blir absurt.

Skiter väl ekonomin, det är jobbigt att öppna burken å trycka i fler stickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Var det spelet som inte behövde extra minne egentligen men kraschade utan Expansion Pak, så de bundlade den med spelet då de inte kunde hitta felet i tid?

Ja. Spelet kraschar med Expansion Pak också, men skjuts upp så pass länge att det inte är något problem. Har för mig att spelet kraschar efter 1-2 dagar med Expansion Pak.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha och hur tänkte de med konsoler då ?
32gb idag är det få personer som har (Swec/någon medlem gjorde väl en undersökning för bara några veckor sedan om just det?) snarare än 16gb standard idag, men jag vet flera som sitter kvar på 2x4gb DDR3 och därmed bara har 8gb...

Aja, low/custom är väl också en inställning 2019...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju nästan, använd ramdisk om det inte funkar direkt.

Går ja, har dock själv aldrig haft tillräckligt med ram för att göra så ändå!
Har testat ramdrive på mindre spel och det har varit rätt skönt som test åtminstone

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp 16GB rekommenderat för spelet och sedan 16GB för Denovo

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Det är mycket detta "optimeringar" på konsoller handlar om, att implementera olika visuella trick för att få den kraftigt nedskruvade detaljnivån att se OK ut på en TV.

Permalänk
Medlem

Kan de vara så att de, för att vara på den säkra sidan bara höftar till med något galet? För att de inte är helt säkra än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Känns oseriöst att de ska kräva 32GB...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tror inte ett dugg på att spelet kommer använda 16+ GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ska även tilläggas att många har bestämt sig för en viss sak utan att ha testat bättre hårdvara, och det kan ju bara vara av rent ekonomiska skäl vilket är en godtagbar anledning till att inte ha några värstingprylar. Det är när dessa ska argumentera för att ingen annan behöver bättre som det blir absurt.

Ja, det är bara de fallen jag menar. Om någon kör på 8GB och le nöjd så fine, men att kritisera andra för att de väljer mer minne är okunnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med andra ord. De drog bara en siffra från ett visst ställe där solen aldrig skiner för att det skulle se ut som spelet var superkrävande? Precis som med BLOPS.

Skrivet av Ozzed:

Ja, det är bara de fallen jag menar. Om någon kör på 8GB och le nöjd så fine, men att kritisera andra för att de väljer mer minne är okunnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på situation? Om någon t.ex. väljer 32 GB bara "därför att" och inte pga. behov så är det väl mer okunnigt än att kritisera den som gör detta? Däremot finns det självfallet de som verkligen behöver denna mängd eller tom. mer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |