Nvidia "Ampere" och Geforce RTX 3000-serien släpps första hälften av 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

nvidia titan rtx 30 000kr

Nvidia titan pascal 15 000.

Aha, du menade för Titan. Ja den lever ju som sagt sitt egna liv.

Du glömde dock Titan V. Där blir bilden att Nvidia har sänkt Titan priset från $2999 till $2499...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

RTX 3070 8500:- RTX 3080 11400:- RTX 3080 TI 17800:-

Tror jag bokar en mini semester istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

RTX 3070 8500:- RTX 3080 11400:- RTX 3080 TI 17800:-

Hjälp, din prognos av en svenska kronans värde (alt. regeringens skattepolitik) var allt bra dyster.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför jag är taggad men jag är det! Mer kraft är mer roligt!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Måste ju ha nytt kort o kanske skärm till Warcraft III Reforged kommer så kan inte vänta så länge....

Skrivet av hg:

Jag vill ha högre prestanda till samma prislapp eller samma prestanda till lägre prislapp
Det som Nvidia har sportat med på senare tid dvs högre prestanda till högre prislapp är helt ointressant för mig.

Samma här. Med dagens priser är allt annat oacceptabelt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Runt 25% borde prestandavinsten bli från TI till TI kort eller liknande.
Det har varit lite minimum Nvidia har gjort de senaste åren, undantaget 9-10 serien där hoppet var ännu större vilket vi konsumenter sedan dess satt som branchpraxis och därför blev missnöjda när 10-20 serien blev en "flopp" sätt till prestanda.
RTX delen kommer säkert öka ännu mer.

Sedan sänkte Apple priset på sina Iphone 11 mot tidigare modeller så ditt resonemang är baserat på gammal data.

Priset har jag ingen aning om.
Dollarkurser, storlek på kisel, monopol, avsaknad av konkurans och tillverkningstekniska krypmningsfördelar vilket verkar generera högre kostnader mot tidigare krympningar gör att jag inte ens vågar gissa på priset.
Så länge Nvidia inte har någon konkurrens och AMD gladerligen tjänar pengar i mellansegmentet som blivit svindyrt på senare år är nog TI pengarna idag något vi får fortsätta anmana skulle jag tro.

Skrivet av HC-8315:

Ja, mellan 80 Ti till 80 Ti brukar de vara som du säger. Den här diskussionen har varit uppe förut. Nu la jag ribban högt förvisso. De jag tänker på är hur prestandahoppet bli mellan 60, 70 och vanliga 80 korten blir. Hos dessa kort så eskalerade priserna medans prestandaökningen minskade markant jämfört med tidigare generationsskiften.
De finns en hel del teorier för varför de är såhär. De är dock inget jag tänker solka ner denna nyhetstråd med. De finns gott om trådar och filmer från "experterna" som tar upp detta.
Min jämförelse med Apple grundade sig i att dom fram tills i år höjde priset rätt mycke med varje ny mobil. NVIDIA har troligtvis inte slått i de taket ännu vilket får mig att tro att man kommer höja priserna för nästa generation också. Även om AMD skulle få ut ett kort som kan tackla ett RTX 2080 Super och ev sniffa bakom ett RTX 2080 Ti så tror jag inte NVIDIA kommer stanna kvar på nuvarande pris. Jag tror på en höjning igen, men kanske inte så mycke!

Priserna har stuckit iväg en del, men kretsar som 2080Ti är också gigantiska så de blir komplexa att tillverka, 754 mm2 jämfört med 1080ti 471 mm2.

När det gäller prestandaskalning mellan generation så verkar många missa att de stora förändringarna sker vid nod-krympning, mellan 500-serien och 600-serien gick de från 40nm till 28nm och prestandan ökade med 40-50% (t.ex. 580 vs 680) medans 700-serien och 900-serien var kvar på 28nm och fick 20-30% ökning. När 1000-serien kom så var det 16nm istället för 28nm och ungefär 40-50% prestandaökning men 2000-serien var kvar på nästan samma tillverkningsnod, 12nm är ju bara en lite optimerad 16nm så det blev bara 20-30% prestandaökning.
Så om det följer den senaste 10 åren av Nvidia-GPU:er så borde 3000-serien vara 40-50% snabbare eftersom det är en nodkrympning till 7nm.
Så är man ute efter att byta grafikkort när man får som mest prestandaökning så bör man nog sikta in sig på när nodkrympning sker, t.ex. 680 -> 1080 -> 3080.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Priserna har stuckit iväg en del, men kretsar som 2080Ti är också gigantiska så de blir komplexa att tillverka, 754 mm2 jämfört med 1080ti 471 mm2.

När det gäller prestandaskalning mellan generation så verkar många missa att de stora förändringarna sker vid nod-krympning, mellan 500-serien och 600-serien gick de från 40nm till 28nm och prestandan ökade med 40-50% (t.ex. 580 vs 680) medans 700-serien och 900-serien var kvar på 28nm och fick 20-30% ökning. När 1000-serien kom så var det 16nm istället för 28nm och ungefär 40-50% prestandaökning men 2000-serien var kvar på nästan samma tillverkningsnod, 12nm är ju bara en lite optimerad 16nm så det blev bara 20-30% prestandaökning.
Så om det följer den senaste 10 åren av Nvidia-GPU:er så borde 3000-serien vara 40-50% snabbare eftersom det är en nodkrympning till 7nm.
Så är man ute efter att byta grafikkort när man får som mest prestandaökning så bör man nog sikta in sig på när nodkrympning sker, t.ex. 680 -> 1080 -> 3080.

Visst ger mindre tillverkningsteknik fördelar. Dock är den prestandan du nämner inte något som man kan säga endast kommer från en krympning utan skulle kräva rejält mycket mer.
Sedan skall vi inte glömma bort att dessa krypningar inte längre gagnar prestandan på samma sätt som det tidigare gjort.
Vad skulle det inte krävas för att få ut 50% mer prestanda ur 3000 serien mot föregångaren.
Förutom en krympning och de extra transistorer det tillåter skulle det nog krävas ytterligare transistorer och högre frekvenser samt skapa en mer effektiv krets. Det senare är något som övergår mitt vetande men det diskuterats i forumet huruvida det det går att få ut värst mycket mer prestanda per beräkningsenhet utan att börja om från början.
Tippar därför med ganska stor säkerhet att några 40-50% i prestandaförbättring i vanligt läge inte kommer att hända. Speciellt inte om priset skall stanna kvar på en rimlig nivå (hur nu jag kan skriva att grafikkort idag har en rimlig prisnivå övergår mitt eget vetande).

Vad det gäller strålspårning (RTX ON) skulle jag dock inte bli förvånad om de lyckas öka prestandan med 50%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har kommit in i grafikkortsköpandet ganska sent (i alla fall sen uppehållet från sent 90-tal för min del) och har bara hyfsad koll på priser på senaste två serierna av Nvidia-kort. Så jag har trott på snacket från många här att senaste generationens priser är historiskt höga utan jämförelse. Men i åtskilliga "Throwback Thursday"-artiklar om grafikkort här på SweC, ser jag referenser till flera kort i olika generationer med priser som är, i kronor och ören, som dagens toppkort från 20xx-serien, och då får man komma ihåg att vi haft inflation och i viss mån reallöneökningar under åren, så det var "värre" förr.

Hade jag inte haft roligare saker för mig hade jag kunnat göra en djupdykning i forumet, i recensioner och i nyhetsartiklar för att gräva fram priser (amerikanska MSRP, lanseringspriser i Sverige och prisutveckling över några år på marknaden) för samtliga kort från de röda och de gröna de senaste femton åren. Jag tror många gnällspikar här hade blivit rejält överraskade...

Titankorten var ibland så dyra som 2080korten är nu. Så prislappen i sig är inte ny. Men det var också lite speciella kort redan från start. Sedan finns det såklart en del "dubbelmackor" - alltså två kort i ett som stack iväg i pris.

Det nya är väl att 2080 och 2080Ti kostar en hel del mer än tidigare serier kostat med motsvarande benämning i tidigare generationer. Samma gäller för 2070 och 2060.
Jag har hämtat in priserna för respektive grafikkort från sweclockers tester när korten blivit lanserade. Ibland stämmer priserna med vad de kostade i butik, och ibland var det så ont om kort i en del omgångar att priset blev högre.

RTX 2080 - 9 000:-
GTX 1080 - 7 700:-
GTX 980 - 5 249:-
GTX 780 - 5 995:-
GTX 680 - 4 599:-
GTX 580 - 4 600:-
GTX 480 - 5 295:-
GTX 280 - 5 100:-

(om du undrar var GTX 880 och GTX 380 är så är svaret att dessa serier aldrig släpptes - eller ja jo någon av dem kanske fanns som rebrandad OEMvariant men de fanns inte på vanliga marknaden iaf)

Man kan se att priserna stegrat på 80-korten en del senaste två lanseringarna. Samma sak gäller för övriga kort i serien också kan man väl säga. Iaf för GTX xx70 och xx60.
Många var vana vid att det kostade kring 5000 spänn för ett GTX xx80-kort. När 1080 kom var det en del höjda ögonbryn. När samma typ av påslag kom en vända till så innebar det nästan en fördubbling av pris på två generationer från att tidigare legat ganska stabilt. Rätt eller fel vet jag inte, men det är alltså denna stegring som folk reagerat på.

Sedan har känslan för vad man får för slantarna spelat in också. Det är vanligt att man fått mer beräkningskapacitet för samma peng när en ny serie grafikkort lanserats.
Hade man ett 780 när GTX 980 kom så innebar det en uppgradering i prestanda för samma pris som innan. And so on.

2080 presterade ungefär som 1080 Ti, och 2070 presterade ungefär som 1080. Fine so far. Problemet var att priserna också hade höjts så man fick inte mer beräkningsprestanda i vanliga spel för samma peng utan man fick ungefär lika mycket beräkningsprestanda per krona som för 2 år sedan. Den här delen var inte nå vidare uppskattad.
Vad man däremot fick och som var nytt var allt det här med raytracing and such. Frågan var väl om utbudet av spel som kunde använda det här motsvarade prispåslaget. Aja, det är en lite annan del av frågan än det du tog upp. Let leave that part ;).

Orsakerna då?
Jag tror kanske inte riktigt att inflationstakten eller reallöneökningar kan förklara prishoppet mellan 980 och 2080. Mellan 2014 och 2019 har inte utvecklingen på den fronten varit så relevant.
Däremot är väl dollarkursen ganska intressant i sammanhanget. När 980 lanserades stod dollarkursen kring 7 spänn. Vid lanseringen av 1080 i ca 8 spänn och när 2080 lanserades kostade en dollar 9 spänn.
Från 7 till 9 kronor ger ett prispåslag på 30% och det är en tydlig prisskillnad! Men det förklarar väl inte heller riktigt det åttioprocentiga prispåslaget riktigt.

En faktor till som är av relevans är väl hur nvidia väljer att döpa sina kort. Backar vi några år så släpptes x80 och x70-korten tillsammans. Nästan som ett par. På senare tid verkar grupperingen snarare vara 2080 tillsammans med 2080Ti som topp-paret. Marknadsföringsgränserna, grupperingarna och benämningarna spelar in.

En avslutande grej har väl handlat om prissättningen på 2080 Ti. Typ 16.000 spänn. Den prislappen hittar man inte hos andra Ti-kort direkt ;). Det här kortet sticker ut lite mer än de andra i prisstegring och det blir väl kanske ibland lite av en symbol för prisökningen men det priset är väl inte riktigt representativt för hela serien. Så jag har inte använt det här kortet i jämförelserna förrän nu ;).

Aja. Så har det väl iaf sett ut. Prisökningarna har varit märkbara de 2 senaste generationerna. En höjning gick väl an, men en lika stor prishöjning andra vändan blev lite väl magstarkt för många.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Personligen anser jag att det inte finns något annat kort än 2060 (super) att köpa ur hela senaste generationen om man ska köpa nytt. Det är godtycklig prestanda för överkomligt pris, hela 2070/2080-serien av kort utom 2080Ti är på sin höjd marginellt bättre än gamla 1080Ti men för samma eller högre pris, så varför skulle man köpa det istället för ett begagnat 1080Ti som går att få för knappa 5000kr idag, som då är 1000kr mer än 2060 Super och totalt piskar runt det?

Detta beror ju på vad man hade tidigare. Jag avstod t.ex. från att uppgradera till 10-serien och satt på ett 980 Ti, beroende på att det var för liten skillnad för pengarna som ett nytt 1080 kostade vid release. Nu när jag skulle ha ett nytt till nya datorn fanns det ju ingen rim och reson i att t.ex. köpa ett 2070 när det handlade om en dryg tusenlapp till för ett 2080 i motsvarande utförande. Däremot kände jag att ytterligare ~5000 spänn för ett 2080 Ti var omotiverat för nuvarande behov (1440p med mycket eye candy). Jag uppgraderar hellre oftare än att köpa kortet som är bäst just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta beror ju på vad man hade tidigare. Jag avstod t.ex. från att uppgradera till 10-serien och satt på ett 980 Ti, beroende på att det var för liten skillnad för pengarna som ett nytt 1080 kostade vid release. Nu när jag skulle ha ett nytt till nya datorn fanns det ju ingen rim och reson i att t.ex. köpa ett 2070 när det handlade om en dryg tusenlapp till för ett 2080 i motsvarande utförande. Däremot kände jag att ytterligare ~5000 spänn för ett 2080 Ti var omotiverat för nuvarande behov (1440p med mycket eye candy). Jag uppgraderar hellre oftare än att köpa kortet som är bäst just nu.

Hmm.
Jag köpte mitt 2070 för 5600:- kort efter release. Vid den tidpunkten kostade RTX 2080 inte under 9000 spänn - alltså ca 3500:- mer än ett 2070. Det var för mig för stor prisskillnad för att motivera prestandaökningen så jag hade omvänd upplevelse i det där valet ;). Har väl alltid varit en hel del mer än 1000 kronors skillnad mellan de två korten. Tror jag.

Men det handlar såklart om när man gör köpet. Jag misstänker att det @Yatagarasu: menar är vad som är rimligt att välja i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm.
Jag köpte mitt 2070 för 5600:- kort efter release. Vid den tidpunkten kostade RTX 2080 inte under 9000 spänn - alltså ca 3500:- mer än ett 2070. Det var för mig för stor prisskillnad för att motivera prestandaökningen så jag hade omvänd upplevelse i det där valet ;). Har väl alltid varit en hel del mer än 1000 kronors skillnad mellan de två korten. Tror jag.

Men det handlar såklart om när man gör köpet. Jag misstänker att det @Yatagarasu: menar är vad som är rimligt att välja i nuläget.

Jag köpte mitt 2080 i maj för 7990 kr. Då kostade samma kort med 2070 på istället 6790 kr. Merkostnaden för hela datorn blev 5% för att få ett 25% snabbare grafikkort. Det är ett rimligare perspektiv tycker jag.

Med det sagt är det kanske inte en livsnödvändighet att byta vid varje generationsskifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har kommit in i grafikkortsköpandet ganska sent (i alla fall sen uppehållet från sent 90-tal för min del) och har bara hyfsad koll på priser på senaste två serierna av Nvidia-kort. Så jag har trott på snacket från många här att senaste generationens priser är historiskt höga utan jämförelse. Men i åtskilliga "Throwback Thursday"-artiklar om grafikkort här på SweC, ser jag referenser till flera kort i olika generationer med priser som är, i kronor och ören, som dagens toppkort från 20xx-serien, och då får man komma ihåg att vi haft inflation och i viss mån reallöneökningar under åren, så det var "värre" förr.

Hade jag inte haft roligare saker för mig hade jag kunnat göra en djupdykning i forumet, i recensioner och i nyhetsartiklar för att gräva fram priser (amerikanska MSRP, lanseringspriser i Sverige och prisutveckling över några år på marknaden) för samtliga kort från de röda och de gröna de senaste femton åren. Jag tror många gnällspikar här hade blivit rejält överraskade...

Många har blivit vana vid att grafikkort faktiskt varit hyfsat prissatta baserad på vilket prestandasegment de låg i. T.ex. att Mellansegmentet kostade kring 3000-3500:- och entusiast kring 6000-7000:- beroende på modell. Detta var länge normen och i och med Pascal så fick man dessutom en ganska kraftig prestandaboost till mindre strömförbrukning.

Detta fick folk att börja förvänta sig att Nvidia skulle hålla denna utveckling. Men istället valde Nvidia att lansera en krets som kostade mer men presterade inte i närheten av folks förväntningar. Det i kombination med Jensens uttalande om att man indirekt är korkad om man inte köper deras RTX kort samt de, till antal, få titlar som stödjer den enda orsaken att köpa ett RTRT-kompatibelt kort gör ju att folk bara skakar på huvudet.

Skrivet av _Merc_:

nvidia titan rtx 30 000kr

Nvidia titan pascal 15 000.

Nu cherrypickar du lite väl mycket kan man ju tycka. Just Titan-serien har alltid varit skumt prissatt men det brukar nischade produkter i detta segment alltid vara. Går man däremot ned till mainstream så är det absolut inte en dubbling av priset. I de flesta fall är det en prisökning på 20-30%. En ökning SOM INTE kan förklaras helt med hjälp av kronans värde. Framförallt när de kostar nästan lika mycket ute på kontinenten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Lite sugen på 3080 Ti i NVlink men får se om det ens är värt att skaffa. Men ett 3080 Ti lär det bli iallafall

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Avstängd

Blir det en större uppgradering kontra AMD navi high end så blir det ett 3080Ti och mitt trogna 1080Ti får pensioneras. Men ja, blir navi ett stort hopp till bättre pris/pcie 4.0 så blir de där jag landar, fördelen med att ha ryzen 3000 och x570 ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.