Inga skyhöga systemkrav för Star Wars Jedi: The Fallen Order

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

En (1) potentiellt dålig PC-portning ändrar inte tumregeln om vad man ska rekommendera dem som är köpsugna på ny dator osv.

Tycker väl fortfarande tumregeln är att Jimmy 12 år borde skaffa två st 8GB-stickor och ha ett moderkort med utrymme för två stycken stickor till någon gång i framtiden.

Beror väl lite på hur mycket stålar lille Jimmy kan pungslå sina föräldrar på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min gissning är 8 GB knappt räcker och att om man fläskar på finns risken att den äter lite över 16 GB totalt sätt (system + övriga applikationer inräknat). Men frågan är om det hade varit bättre att då skriva t.ex. 20 GB så de udda själar som har 24 GB kan pusta ut

Jag har mer ångest över grafikkortet 1070. Rekommenderade inställningar hänvisar sällan till 1440p och jag väntar på Ampere Får väl dra ner inställningar om jag spelar innan dess.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Under den korta tid jag lirade Anthem så var min dator, som då hade 16GB RAM, nära 11GB använt, då hade jag bara två Opera-fönster, varav ett med en stream igång, samt Discord igång på datorn utöver spelet. Visst, Anthem var en katastrof på många sätt, men det börjar fortfarande luta åt att man bör skaffa sig mer än 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Inte en chans att detta beror på något annat än lathet/tidsbesparing från utvecklarna. De har av någon anledning inte valt att optimera spelet.

Håller fullständigt med. Och jag håller inte bara med. Skälet till att 16Gb krävs är för pga lathet och tidsbesparing från utvecklarna, hade de optimerat sina spel så hade 8Gb räckt.
Skälet till att 8Gb krävs är för pga lathet och tidsbesparing från utvecklarna, hade de optimerat sina spel så hade 4Gb räckt.

På åttitalet, då kunde utvecklarna verkligen utnyttja hårdvaran och optimera sina spel. Elite krävde bara några kb. Efter det har det bara gått utför.

Permalänk
Medlem

Menar dem seriöst att man kommer bli flaskhalsad på 16GB ram? Helt galet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

De upptäckte väll helt enkelt att spelet har ett rejält minnesläckage.

Tänkte säga det jag med men låter lite surrealistiskt att bygga ett spel anpassat efter så mycket RAM som ingen jag känner bland 50+ kollegor använder. Nu sitter man ju själv på 32 gb så man oroar sig ju inte men ändå.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Äntligen, 16GB är så 2013!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kan ju inte ha en sån här tråd utan att nån nämner Bill Gates citatet: 640K ought to be enough for anybody!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Anton341:

Menar dem seriöst att man kommer bli flaskhalsad på 16GB ram? Helt galet...

Tvivlar jag på, som @Söderbäck skrev, handlar det kanske om att man kan korta laddtiderna med mer minne.
#18099457
Minimikravet är ju 8 GB långt lägre än 16 GB.
Så spelet flyter nog fint med 16 GB, det kan däremot dra nytta av mer minne, om det finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Tänkte säga det jag med men låter lite surrealistiskt att bygga ett spel anpassat efter så mycket RAM som ingen jag känner bland 50+ kollegor använder. Nu sitter man ju själv på 32 gb så man oroar sig ju inte men ändå.

Antar att resten av datorn inte använder något RAM medan de spelar?

Lustigt nog når jag 8-10 GB allokerat minne vid vanlig hederlig desktopanvändning. Det som händer alla som har en mindre mängd minne är att de får använda virtuellt minne istället, och denna starka uppfattning som väldigt många verkar ha om att datorn knappt behöver något fysiskt minne bevisar ju att Windows har lyckats integrera pagins/virtuellt minne väldigt bra.

Ingenting slår mycket minne, som vanligt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om 32GB rekommenderas pga en väldigt detaljerad miljö eller om spelet är så dåligt optimerat. Av det jag har sett så förstår jag inte varför de rekommenderar 32GB. Det hela får mig bara att tänka på DK64 och Expansion Pak.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse78:

Vi kan ju inte ha en sån här tråd utan att nån nämner Bill Gates citatet: 640K ought to be enough for anybody!

Jo då. Det går nog fint.
Det där har Bill Gates inte sagt riktigt.
Det är en nätskröna som vägrar dö

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skaffade 16GB redan 2011. Före det hade jag en stationär burk som hade 4GB, har ens aldrig haft 8GB som var den standard 2012-2016.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antar att resten av datorn inte använder något RAM medan de spelar?

Lustigt nog når jag 8-10 GB allokerat minne vid vanlig hederlig desktopanvändning. Det som händer alla som har en mindre mängd minne är att de får använda virtuellt minne istället, och denna starka uppfattning som väldigt många verkar ha om att datorn knappt behöver något fysiskt minne bevisar ju att Windows har lyckats integrera pagins/virtuellt minne väldigt bra.

Ingenting slår mycket minne, som vanligt.

Det är ju dock skillnad på hur mycket som är allokerat och vad som faktiskt behövs/används.

Permalänk
Avstängd

DAMN! Star Wars Jedi: The Failed Video Editing

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Det är ju dock skillnad på hur mycket som är allokerat och vad som faktiskt behövs/används.

Jag pratar inte om saker som Windows cachelagrar, men det ökar såklart också prestandan. Den avgörande skillnaden mellan minnesmängderna är hur mycket prestanda man får offra för att det inte fanns fysiskt minne tillgängligt.

Folk köper GPU för 8500 kr utan att blinka, men kan inte tänka sig att köpa 16 GB RAM ytterligare för 850 kr.

Permalänk
Hjälpsam

Glöm inte att det minne som inte används av programmen, kan användas som diskcache.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Frågan är om 32GB rekommenderas pga en väldigt detaljerad miljö eller om spelet är så dåligt optimerat. Av det jag har sett så förstår jag inte varför de rekommenderar 32GB. Det hela får mig bara att tänka på DK64 och Expansion Pak.

Var det spelet som inte behövde extra minne egentligen men kraschade utan Expansion Pak, så de bundlade den med spelet då de inte kunde hitta felet i tid?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag pratar inte om saker som Windows cachelagrar, men det ökar såklart också prestandan. Den avgörande skillnaden mellan minnesmängderna är hur mycket prestanda man får offra för att det inte fanns fysiskt minne tillgängligt.

Folk köper GPU för 8500 kr utan att blinka, men kan inte tänka sig att köpa 16 GB RAM ytterligare för 850 kr.

En ny gpu kan göra många spel mycket trevligare och öka inlevelsen men att köpa mer ram för ett spel känns lite sådär, visst det kommer komma flera spel med dessa krav men då är nog ddr4 gammalt och dött.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det hade jag redan 2009

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En ny gpu kan göra många spel mycket trevligare och öka inlevelsen men att köpa mer ram för ett spel känns lite sådär, visst det kommer komma flera spel med dessa krav men då är nog ddr4 gammalt och dött.

Ja, precis... klassiska SweClockers-byggrådstrådar... 8 GB RAM och ett 2080 Ti.

Poängen är att du kommer ha nytta att ditt RAM till så mycket mer än spel.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kanske också ska hoppas att AMD är snabba med att släppa grafikkort med 96 GByte minne för då kan de ju göra en driver som låter datorn låna ram av grafikkortet i stället för tärt om som det tidigare har varit.
Å andra sidan så går det kanske att sätta hbm kretsar på cpu chipleten så man kan få ett "L4" på 96 GBbyte på cpun, det blev ju en fin gamecache i så fall...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tja, rekommenderat är inte krav men ändå känns det inte helt optimerat. Sen sätter de väl rekommendationerna ganska högt för att slippa klagomål.

Jag kom ihåg när jag skulle spela FarCry 3 (eller 4, kommer inte ihåg den detaljen) på en Pentium och det totalvägrade att starta eftersom kravet var fyra kärnor (minns inte heller om det var logiska eller fysiska). Fixade det med någon hex-editor så att kollen inte gjordes eller liknande och sen funkade det utmärkt. Ingen topprestanda direkt men inga som helst problem heller.

Permalänk
Medlem

Säger som Ullenhag, det blir en utmaning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är nog lugnt för oss som inte spelar med 32 program och 112 flikar öppna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag pratar inte om saker som Windows cachelagrar, men det ökar såklart också prestandan. Den avgörande skillnaden mellan minnesmängderna är hur mycket prestanda man får offra för att det inte fanns fysiskt minne tillgängligt.

Folk köper GPU för 8500 kr utan att blinka, men kan inte tänka sig att köpa 16 GB RAM ytterligare för 850 kr.

Nu blir det ett svar till här som handlar om timing och köp ;).
Jag håller med dig om att det inte behöver vara så farligt att lägga lite mer pengar på minne om det nu gör reell skillnad. Billigt med RAM just nu-

Men ja. Själv timeade jag uppgraderingspaketet för datorn dåligt. mITX med bara 2 minnesplatser och minnespriserna var höga förra hösten. Typ 1500 spänn för 2*8 gig vilket fyllde alla minnesplatser.
Jag ville verkligen skaffa 2*16 gig istället. Men det kostade ca 2000 spänn extra (ja, 16gigsstickorna var än värre prissatta). Och 3500:- var jag inte beredd att lägga på RAM till en r5 2600-processor (som jag kom över för 1600 spänn tror jag).
Men det handlar ju bara om min dåliga inköpstiming såklart hehe.

Om spelen verkligen börjar kräva mer än 16 gig kommande 2 åren så får jag byta ut dem helt enkelt. Klarar jag mig 2 år till på 16 ram (vilket jag tror kommer funka) så får det bli ny plattform den dagen det blir problem. Då är det väl nästa generations RAMstandard som gäller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Använder 21 gig just nu, men då har jag 6st Adobe-program och olika projekt igång. Känns som de kommer revidera den här rekommendationen ner till 16 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Håller fullständigt med. Och jag håller inte bara med. Skälet till att 16Gb krävs är för pga lathet och tidsbesparing från utvecklarna, hade de optimerat sina spel så hade 8Gb räckt.
Skälet till att 8Gb krävs är för pga lathet och tidsbesparing från utvecklarna, hade de optimerat sina spel så hade 4Gb räckt.

På åttitalet, då kunde utvecklarna verkligen utnyttja hårdvaran och optimera sina spel. Elite krävde bara några kb. Efter det har det bara gått utför.

Eller så har man lärt sig att nyttja resurserna på ett nytt sätt. Hur kan det vara något negativt? Grundkraven är 8GB och GTX560 så det är inte direkt så att det krävs en monsterdator för att ens kunna starta spelet och jag förstår verkligen inte hur någon kan tycka att det är negativt att spelet kan nyttja mer RAM i de fall det finns. Det är väl bara bra att spelutvecklarna inte hålls tillbaka av låga minnesmängder?

Menar du på fullaste allvar att det är orimligt att ett AAA-spel år 2019 skulle kräva 8GB RAM? Det har väl i stort sett varenda större titel krävt de senaste fem åren eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Du får tänka på att det bara är inne med att allokera jättemånga kärnor.

Grundläggande teknologi som RAM är inte alls lika nytt och sexigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förutom något enstaka undantag räcker 16 GB fint i dag.

Chrome igång när man vill spela är undantaget eller?

Visa signatur

Nada.