Inga skyhöga systemkrav för Star Wars Jedi: The Fallen Order

Permalänk
Melding Plague

Inga skyhöga systemkrav för Star Wars Jedi: The Fallen Order

Uppdaterad! Snart finns det möjlighet att återigen svinga ljussabel i ett Star Wars-spel när The Fallen Order närmar sig lanseringsdatum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, ambitionen är att lägga hela spelet i RAM-minnet?
Kan det vara av prestandaskäl måntro?

Permalänk
Medlem

Tror nog spelutvecklarna får göra om koden. 32gig???? ROFL
Något har gått fel i utvecklingen

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

"8GB kommer räcka i många år till och 16GB är bara pengar i sjön" Jo tjena.

Jag sitter på 16GB nu och känner att det knappt räcker. Men har lyckats få upp den högre än vadde är spacade till och med bra timings så vill liksom inte släppa på dem heller. Sen är det såklart den ekonomiska aspekten, men skulle inte tacka nej till 64GB med hög frekvens och låg latens. 8GB räcker då rakt inte idag i alla fall. Inte en chans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant, nått att ta med sig till tråden om 16 eller 32 GByte för spel, nu bryts barriären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Den kanske kör Chrome för menyerna?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Den kanske kör Chrome för menyerna?

Rimligt ändå! Hela spelat körs i Chrome för bättre kompatibilitet med Google Stadia.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till 32 i somras, verkar som det inte var så galet ändå...😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Avstängd

Och sen kan man spela det utan problem med 8GB RAM.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag misstänker att spelet ligger ganska nära 16 GB, speciellt med saker i bakgrunden som folk vanligtvis har och att Respawn/EA skyddar sig själva genom att ta nästa steg. Hoppas det i alla fall, annars är det något knasigt

Permalänk
Inaktiv

Mitt system klarar kraven utan större problem.

Får mig att tänka på när PC spelarna med 2 eller om det var 4GB RAM gnällde så mycket att CoD fick optimeras för lägre Minnesmängden. Men i det fallet var det minimumkravet. Tvivlar personligen på att spelet kräver just 32GB RAM utan att spelet går förbi 16GB och nästa steg upp är just 32GB. De som kör exempelvis 20GB, 24GB och liknande är nog en minoritet om ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som det måste vara ett misstag, dagens spel fyller ju knappt 8GB ram..

Permalänk
Hjälpsam


Blir nästan långtråkigt att alltid har rätt.

Nej jag har givetvis fel ibland.
Skojar bara, hoppas att ni förstår det.
Det är bara så otroligt sällan.

Dold text
Skrivet av Kenneth:

Jag misstänker att spelet ligger ganska nära 16 GB, speciellt med saker i bakgrunden som folk vanligtvis har och att Respawn/EA skyddar sig själva genom att ta nästa steg. Hoppas det i alla fall, annars är det något knasigt

Få se nu, hur mycket arbetsminne har Sweclockers testrigg?
Kommer inte riktigt ihåg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen 32GB när jag ändå behövde köpa nytt RAM men låter konstigt att det ska behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

kan ju inte stämma... finns det nåt spel som ens drar hälften typ?

Permalänk
Medlem

Låter som att det är taget ur luften.

Permalänk
Medlem

DRM tar väl sisådär 24GB..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ratatosk:

Få se nu, hur mycket arbetsminne har Sweclockers testrigg?
Kommer inte riktigt ihåg.

Kombinerar man båda så är det 32 GB!

Permalänk
Medlem

Inte en chans att detta beror på något annat än lathet/tidsbesparing från utvecklarna. De har av någon anledning inte valt att optimera spelet.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

De måste ha läst 32GB propaganda tråden här på Swec. Kan inte vara en slump.

Off topic: nån som vet om det går bra att mixa RAM med samma hastighet men olika CL och märke? (GSkill CL14 och Corsair CL16)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har 16gb just nu. Jag tror jag kommer ha 32gb i min nästa dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

De måste ha läst 32GB propaganda tråden här på Swec. Kan inte vara en slump.

Off topic: nån som vet om det går bra att mixa RAM med samma hastighet men olika CL och märke? (GSkill CL14 och Corsair CL16)

Ot: det kan och kan inte funka. Har du dem båda kitten hemma så pröva!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HazZarD:

kan ju inte stämma... finns det nåt spel som ens drar hälften typ?

Förutom något enstaka undantag räcker 16 GB fint i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kenneth:

Jag misstänker att spelet ligger ganska nära 16 GB, speciellt med saker i bakgrunden som folk vanligtvis har och att Respawn/EA skyddar sig själva genom att ta nästa steg. Hoppas det i alla fall, annars är det något knasigt

Precis. Skulle tro att de rekommenderar 32 GiB då de vet att ingen har t ex 20 GiB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Inte en chans att detta beror på något annat än lathet/tidsbesparing från utvecklarna. De har av någon anledning inte valt att optimera spelet.

Nu tror jag väl visserligen att det är som du säger. Eller ja, lättja kanske jag inte hade valt - men att det iaf går att göra koden mindre minnesslukande.
Men jag funderar på om det kanske handlar om att i förtid ladda in områden man kan tänkas gå in i för att får bort laddningstider.
Alltså det behövs inte så mycket minne att köra spelet problemfritt, men de kanske rekommenderar 32GB för har man tillgång till så mycket så försvinner laddtiderna helt. Det är givetvis ren spekulation - jag kan inget om det specifika spelet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt; 16GB för den mörka sidan, 16GB för den ljusa. Kraften och spelet är i balans.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lambdan:

De måste ha läst 32GB propaganda tråden här på Swec. Kan inte vara en slump.

Skickade in ett tips till utvecklarna.

Citat:

Off topic: nån som vet om det går bra att mixa RAM med samma hastighet men olika CL och märke? (GSkill CL14 och Corsair CL16)

Det brukar gå bra, vad man bör tänka på är att installera det långsammare minnet först, för att sedan gå in i BIOS och spara.
Hastigheten för det snabbare minnet, skall då sänkas till samma som det långsammare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En (1) potentiellt dålig PC-portning ändrar inte tumregeln om vad man ska rekommendera dem som är köpsugna på ny dator osv.

Tycker väl fortfarande tumregeln är att Jimmy 12 år borde skaffa två st 8GB-stickor och ha ett moderkort med utrymme för två stycken stickor till om det skulle visa sig vara lönt någon gång i framtiden.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

De upptäckte väll helt enkelt att spelet har ett rejält minnesläckage.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint