Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Så du gillar att köra lite personliga påhopp / ad hominem attacker. Härligt! Då kör vi på den tonen!

Varför skickar du en video som jämför G4560 & R3 1200? Det är ju processorer för 700kr. Nu snackar vi "top of the line" som inte alls har samma begränsningar och där man kan lägga ut saker på fler trådar. Vi snackar om 3800X och 9700K?

Om man är flink så använder man processlasso för att flytta ut program till andra kärnor och sätter spelen på vissa kärnor.

Alla spel jag spelar så flaskar grafikkortet, även om jag kör low-medium. På mitt 2080.

Det är väldigt sällan jag ligger på konstanta 144Hz@1440p. 720P är intressant som en datapunkt, men inte så mycket för verkligheten. 720P pcmr eller? Vem ... fan ... kör ... 720P. 1080P däremot, det finns en hel del som fortfarande har kvar sina gamla skärmar / grafikkort.

Men varför kör inte alla högre upplösningar? Jo, för att grafikkorten är flaskhalsen, inte CPU:erna. Annars hade vi alla kört 4k, om vi hade kunnat på tillräckliga FPS.

Om vi ska snacka utdaterat så kan vi ju kanske nämna att 9700K är en 14nm CPU, på en sleten utdaterad socket, från 2018. Spindelväv.

Man kan ju också kolla på riktig prestanda! Bara kolla alla resultat i GB5, samma prestanda eller bättre i SC och 25% högre i MC. Skulle du kalla lägre prestanda för framtidssäkert.

Som krydda på moset så har Intel dessutom "rövknullat" sina kunder genom att ta bort ta bort HT från allt utom 9700K, bara därför att. Jag gillar inte riktigt att bli det, men det är så olika vad man tycker om.

Ja, med några gulliga få procent. Allt annat äger 3800X mot den förra årets 9700K. Fast vad är alternativet, nästa 14nm serie från Intel? Gårdagens pommes frittes mot dagens lökringar.

Alla benchmarks som är gjorda med Ryzen är gjorda med deras BIOS som har haft problem. Vi får se hur framtiden ser ut. Där lär inte bli några förbättringar i Intels BIOS i alla fall, de enda ändringarna som kommer med dem är prestandaförluster för deras säkerhetsbrister. Det är en sak som är säker.

Och för att avsluta, multicoreoptimeringen började för flera år sedan i spelmotorerna. Frukterna har redan kommit i några av dem och de kommer nog inte bli färre med tiden.

Varför tror du Intel ligger 50-60 fps framför i flera titlar i 1080p jämfört med AMD, parat med 2080Ti? Hur tror du det ser ut när nästa gen GPUer kommer ut? 50-60fps för de med 240hz skärmar är inte "några få gulliga %"

Ditt 2080 flaskar inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa 3700X men blev till slut en 9700K. Jag gör inte videos eller CAD eller Photoshop eller något sådant. Bara surfande och spelande så Intel var bäst. Jag är ingen fanboy utan har rekommenderar AMD till min vän som sysslar med Blender och Unity och sådant.

Enda testerna jag bryr mig om är spel. Jag sitter inte och zippar stora filer eller bränner filmer eller något sådant. Så fast jag gärna ville ha AMD då Ryzen 3 är nyast kom jag fram till att för mog var Intel ändå bättre. Allt beror på vad man ska använda datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag hade tänkt köpa 3700X men blev till slut en 9700K. Jag gör inte videos eller CAD eller Photoshop eller något sådant. Bara surfande och spelande så Intel var bäst. Jag är ingen fanboy utan har rekommenderar AMD till min vän som sysslar med Blender och Unity och sådant.

Enda testerna jag bryr mig om är spel. Jag sitter inte och zippar stora filer eller bränner filmer eller något sådant. Så fast jag gärna ville ha AMD då Ryzen 3 är nyast kom jag fram till att för mog var Intel ändå bättre. Allt beror på vad man ska använda datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt det där du räknade upp att du inte gör, kan du utan problem göra även med en 9700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Varför tror du Intel ligger 50-60 fps framför i flera titlar i 1080p jämfört med AMD, parat med 2080Ti? Hur tror du det ser ut när nästa gen GPUer kommer ut? 50-60fps för de med 240hz skärmar är inte "några få gulliga %"

Ditt 2080 flaskar inte.

Allt du säger är påhittat eller cherrypickat. Det finns ingen anledning att svara på dina inlägg.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det här har spårat ut totalt, tillbaka till prestandafrågan jag står kvar vid min första post.

Det spårade ur när att du påstod att jag ljuger och att jag har vanföreställningar, när det egentligen är så att det är du som inte klarar av att förstå vad multitasking är.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Allt det där du räknade upp att du inte gör, kan du utan problem göra även med en 9700K.

Yes, det tar bara lite längre tid i vissa fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Allt du säger är påhittat eller cherrypickat. Det finns ingen anledning att svara på dina inlägg.

Vaddå påhittat?

Eurogamer, DigitalFoundry mfl bevisar detta i 1080p parat med 2080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Yes, det tar bara lite längre tid i vissa fall.

Vad spelar mest roll för en gamer? En dip till 20 fps eller 10 sekunder längre tid att packa upp en Zip-fil? Pga Zen 2 arkitekturen kommer den aldrig vara bäst på flertrådiga realtidsapplikationer som spel då den får olika latency på synkning mellan olika trådar. I flertrådiga körningar där trådarna synkas oerhört sällan har den dock inga begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad spelar mest roll för en gamer? En dip till 20 fps eller 10 sekunder längre tid att packa upp en Zip-fil? Pga Zen 2 arkitekturen kommer den aldrig vara bäst på flertrådiga realtidsapplikationer som spel då den får olika latency på synkning mellan olika trådar. I flertrådiga körningar där trådarna synkas oerhört sällan har den dock inga begränsningar.

Det kanske är en vettig tradeoff att förlora 5-10% FPS för att vinna 30-50% på allt annat. Du säger gamer som om det är en enkelspårig väg där man aldrig kan bredda eller göra annat. Som om det skulle vara någon form av smal identitet och inte bara en titel. Jag är en Gamer. Men jag är också en affärssystemsutvecklare, apputvecklare, spelutvecklare, backendare, frontendare, maskininlärningsmeckare, filmklippare, streamer, musiker och mer. Men jag började som en gamer på en c64.

9700K är en smutsig anticonsumerprocessor, så är det bara. Man stödjer det man vill. Vill man pajja det svenska lantbruket köper man billigt skit från utlandet och vill man uppmuntra Intel till fortsätta knulla sina kunder så gör man det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Behöver du mer än 150fps? Intel.

Personligen tror jag på att spel kommer stödja all fler trådar, så vill du har framtidssäkert röstar jag på AMD.

Utvecklingen går ju åt det hållet. Håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@kelthar:
Gå tillbaka och läs om allt, du har fastnat i någon slags delusion i din nonsens.
Jag har specifikt nämnt att 3700X och 3800X ger högre prestanda vid spel+streaming samtidigt. Du nämnde multitasking, att streama är inte vad folk kallar multitasking.

Spelar man, och spelar enbart, är i7 9700K utan rival från AMD, nu och fram tills AMD släpper nya processorer med högre prestanda snarare än fler kärnor.

Skrivet av kelthar:

Fler personliga påhopp, snyggt. Har jag vaneföreställningar? Kanske det kanske, men inte när det gäller multitasking... Jag är faktiskt lite förbluffad över att du inte greppar grundläggande begrepp som multitasking. Jag tycker att det är ett extremt fundementalt ocgh simpelt koncept, men det kanske är min bakgrund som färgar mig.

Multitasking är ett specifikt koncept som betyder endast en sak. Precis som elektron betyder elektron och inget annat. Det är inte ett trubbigt ord, det finns en exakt definition av det. Multitasking betyder att en processor fördelar sina resurser för att köra flera trådar med olika instruktioner och kontext/states. Det betyder att den kör flera program på samma gång. Det är vad multitasking alltid har betytt, det har aldrig betytt något annat.

Ett exempel är att t.ex köra ett spel och ett program som spelar in det som visas på skärmen och skickar det någonstans eller sparar det på disk. Eller att en browser kör under tiden i bakgrunden. Det är multitasking.

Det kan vara så att jag har vaneföreställningar eller så kanske det är så att du inte vet vad orden som du använder betyder. Antingen är du så självcentrerad att du tror att du kan bestämma vad ord betyder eller så är du helt enkelt inkompetent. Där har du själv ett gulligt litet personligt påhopp.

Jag skulle rekommendera dig att läsa detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking

Ni får ge och ta lite båda två här. Ni har faktiskt rätt båda två. https://it-ord.idg.se/ord/multikorning/
De ni gör skillnad i är om användaren av datorn multitaskar eller om datorns operativsystem multitaskar men ni bråkar som att de skulle vara samma sak.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kanske är en vettig tradeoff att förlora 5-10% FPS för att vinna 30-50% på allt annat. Du säger gamer som om det är en enkelspårig väg där man aldrig kan bredda eller göra annat. Som om det skulle vara någon form av smal identitet och inte bara en titel. Jag är en Gamer. Men jag är också en affärssystemsutvecklare, apputvecklare, spelutvecklare, backendare, frontendare, maskininlärningsmeckare, filmklippare, streamer, musiker och mer. Men jag började som en gamer på en c64.

9700K är en smutsig anticonsumerprocessor, så är det bara. Man stödjer det man vill. Vill man pajja det svenska lantbruket köper man billigt skit från utlandet och vill man uppmuntra Intel till fortsätta knulla sina kunder så gör man det.

Nu har ju iofs ditt inlägg lite som helhet bekännt färg.

Men jag verkligen hatar den här lögnen: "Det kanske är en vettig tradeoff att förlora 5-10% FPS för att vinna 30-50% på allt annat."
För det första pratade jag om dips, lägsta nivå, vad som räknas som flyt, motstatsen stutter. Det var inte snitt-fps.

Det är inte en vettig tradeoff när det helt enkelt inte är så att man i något case vinner 30-50% med en 3800X över än 9700K, än mindre allt. De är tvärtom ganska jämbördiga i allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ni får ge och ta lite båda två här. Ni har faktiskt rätt båda två. https://it-ord.idg.se/ord/multikorning/
De ni gör skillnad i är om användaren av datorn multitaskar eller om datorns operativsystem multitaskar men ni bråkar som att de skulle vara samma sak.

Nja, han säger bl.a att stream:a och köra ett spel på samma gång inte är att multitaska, det är tydligen bara streaming. Han säger att det är bara multitasking om det är minst två tunga uppgifter. Tycker du att det är rätt definition av multitasking?

Konceptet multitasking innehåller inga begränsningar på hur pass intensiva uppgifterna är. Ord är viktiga, hur ska vi annars kunna kommunicera med varandra på ett precist sätt? De är nästan lika viktiga som den koden som kör på processorerna, om vi vill att dem skall göra det som vi vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Nja, han säger bl.a att stream:a och köra ett spel på samma gång inte är att multitaska, det är tydligen bara streaming. Han säger att det är bara multitasking om det är minst två tunga uppgifter. Tycker du att det är rätt definition av multitasking?

Konceptet multitasking innehåller inga begränsningar på hur pass intensiva uppgifterna är. Ord är viktiga, hur ska vi annars kunna kommunicera med varandra på ett precist sätt? De är nästan lika viktiga som den koden som kör på processorerna, om vi vill att dem skall göra det som vi vill.

Han menar på att folk inte ser de som multitasking. Och de är också de jag menar med att han strider för hur användaren multitaskar och får ut bra prestanda eller ej. Skall man gå på fakta så kan man direkt säga att Windows för att ta ett exempel här multitaskar hela tiden. men per definition multitasking med program så har du rätt där. Att spela är att köra en applikation och att streama de är oftast genom en annan applikation.
Jag länkar igen till artikeln: https://it-ord.idg.se/ord/multikorning/

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag föredrar att titta på data från olika håll, dessto större bas med poäng dessto mer träffsäker är den. Om man tar en specifik review så är det unikt för det systemet och hårdvaran. Det visar den största potentialen. När du har många mätpunkter från "gemene man" så visar det hur det presterar ute i junglen, vilket också är signifikant i mina ögon.

Varför är det inte viktigt för dig med många mätpunkter?

Det finns MÅNGA speltester från flera olika håll med många olika system. UserBench visar hur hårdvaran presterar i deras tester, jag vill se hur det presterar i spel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Han menar på att folk inte ser de som multitasking. Och de är också de jag menar med att han strider för hur användaren multitaskar och får ut bra prestanda eller ej. Skall man gå på fakta så kan man direkt säga att Windows för att ta ett exempel här multitaskar hela tiden. men per definition multitasking med program så har du rätt där. Att spela är att köra en applikation och att streama de är oftast genom en annan applikation.
Jag länkar igen till artikeln: https://it-ord.idg.se/ord/multikorning/

Ja, antingen går man på fakta eller så kanske man går på fantasi. Jag gillar fakta. Det är det som vi tillsammans kommit fram till empiriskt. I din källa står det exakt det som jag säger att multitasking är.

Citat:

(multitasking) – samtidig körning av flera program (processer) på en dator.

Det är definitionen. Resten som står där är för att hjälpa folk att förstå vad det innebär, men det är inte mer än så. Det är olika aspekter av multitasking. 9700K är sammanlagt sämre på multitasking eftersom den inte har HT. Det finns mycket man kan läsa om varför HT är bra för multitasking.

Det finns en specifik definition för det ordet och det är då man ska använda det. Om man vill säga någoting så väljer man ett annat ord. Vissa ord har exakta betydelser för att man skall kunna kommunicera på ett vettigt sätt med varandra. Om alla bestämmer sig för att hitta på egna defintioner av ord så hade all kommunikation fallit samman. Det ser man ju ett tydligt tecken på här.

Jag tycker att det är viktigt att man använder orden på rätt sätt så att man kan prata om samma sak. Annars förvirrar man andra.

Edit: strikeout / ska inte dra in mer i diskussionen än vad vi pratar om.

Skrivet av frong:

Det finns MÅNGA speltester från flera olika håll med många olika system. UserBench visar hur hårdvaran presterar i deras tester, jag vill se hur det presterar i spel.

Härligt! Då vet jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu har ju iofs ditt inlägg lite som helhet bekännt färg.

Men jag verkligen hatar den här lögnen: "Det kanske är en vettig tradeoff att förlora 5-10% FPS för att vinna 30-50% på allt annat."
För det första pratade jag om dips, lägsta nivå, vad som räknas som flyt, motstatsen stutter. Det var inte snitt-fps.

Det är inte en vettig tradeoff när det helt enkelt inte är så att man i något case vinner 30-50% med en 3800X över än 9700K, än mindre allt. De är tvärtom ganska jämbördiga i allt annat.

Jag tycker att det är mycket vettigt.

1. Vad betyder bekännt färg i detta fallet. Vad är det som du specifikt syftar på?
2. Jag tycker att det är en vettig tradeoff. Kan du länka källorna till min fps / stuttering som du syftar på så att jag kan ta del av informationen?
3. 9700K är gimpad av Intel (Ingen HT) - Leder till detta beteendet under press https://www.youtube.com/watch?v=h8dv0LT06qU&t=3m50s

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Vaddå påhittat?

Eurogamer, DigitalFoundry mfl bevisar detta i 1080p parat med 2080Ti.

Det är kul att du bara bestred "påhittat" och inte cherrypickat. Låt oss titta på DF-videon som du postade. (https://www.youtube.com/watch?v=gGARjN5M158). För det första har den videon har ju inte ens 3800X med? 3800X är bättre för spel än 3800X skulle jag vilja säga. Men, det är lugnt, vi kan kolla på 3700X/3900X i stället som referens.

3900X har två frames som dippar ner till kanske 40ms vid 18:56. Alla dippar vid 18:58. Sen har 3900X lite mer ojämna frametimes, där det flukturer med vad jag gissar från 8-10 ms.

Det roliga är att om man faktiskt kollar på frametimes nere till höger under Witcher 3 så har just 9700K ordentliga dippar. Med frametimes som går utanför deras areor för graferna (50ms). (19:37) .. Där kan vi snacka dippar.

Om man går vidare till nästa del i samma video, kingdome come deliverance, så äger 3700X 9700K i frame times och stuttering. Så vad är din poäng egentligen? 9700X dippar långt över 50ms flera gånger. Den dippar så långt att den inte får plats på graferna.

Jag har inte kollat igenom de andra delarna av den. Jag hoppade direkt till Witcher som du snackade om och sedan kollade jag spelet som kom efter. Du får gärna upplysa mig om andra datapunkter så kan vi prata om dem också.

GL HF.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tycker att det är mycket vettigt.

1. Vad betyder bekännt färg i detta fallet. Vad är det som du specifikt syftar på?
2. Jag tycker att det är en vettig tradeoff. Kan du länka källorna till min fps / stuttering som du syftar på så att jag kan ta del av informationen?
3. 9700K är gimpad av Intel (Ingen HT) - Leder till detta beteendet under press https://www.youtube.com/watch?v=h8dv0LT06qU&t=3m50s

1. "Vill man pajja det svenska lantbruket köper man billigt skit från utlandet och vill man uppmuntra Intel till fortsätta knulla sina kunder så gör man det."
2. Lägsta FPS;
I alla speltester har en 3800X lägre 99 percentilvärde än 9700K.
Men du vet att det är så, du bara sprider osanningar pga dina känslor för Intel.
3. Alla CPU tillverkare binnar CPUs i olika prestandaklasser. Tråden heter gaming, inte streaming, håll dig till ämnet.

Sedan som Toms Hardware visar så har en 9700K gott om utrymme för överklockning vilket i deras tester ger en rejäl fördel mot 3800X oavsett hur man försöker överklocka den.

Off Topic, Svenska Lantbrukare är industrier som vägrar ställa om till ekologiskt jordbruk, gnäller efter bidrag konstant och kräver subventionerad diesel för att förstöra klimatet snabbare. Jag köper ekologisk oavsett ursprung för att pressa fram ett ekologiskt jordbruk även på hemmaplan.

Permalänk
Skrivet av HitGirls:

9900K kan kylas av en D15S (med bara EN fläkt!) i 5ghz. Så vet inte vad du pratar om.

Satt och läste igenom tråden lite och fastnade för den här kommentaren. Jag kyler min 9900K med en D15 (ej S) i ett välventilerat chassi och har svårt att hålla vettiga temps i 5ghz all core. CPU:n ligger och pendlar runt 90-95 grader (100% fan speed) när jag låter blender rulla en stund. Tycker personligen inte inte att D15 'klarar' att kyla den i 5ghz om den ska behöva gå i 100% fan speed och gå så pass varmt. Men visst, har man flyt med kislet och kan köra den stabilt i låg volt så går det säkert bra.

Blev att köra stock speed med undervolt för att datorn inte skulle låta som en lövblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

1. "Vill man pajja det svenska lantbruket köper man billigt skit från utlandet och vill man uppmuntra Intel till fortsätta knulla sina kunder så gör man det."
2. Lägsta FPS;
I alla speltester har en 3800X lägre 99 percentilvärde än 9700K.
Men du vet att det är så, du bara sprider osanningar pga dina känslor för Intel.
3. Alla CPU tillverkare binnar CPUs i olika prestandaklasser. Tråden heter gaming, inte streaming, håll dig till ämnet.

Sedan som Toms Hardware visar så har en 9700K gott om utrymme för överklockning vilket i deras tester ger en rejäl fördel mot 3800X oavsett hur man försöker överklocka den.

Off Topic, Svenska Lantbrukare är industrier som vägrar ställa om till ekologiskt jordbruk, gnäller efter bidrag konstant och kräver subventionerad diesel för att förstöra klimatet snabbare. Jag köper ekologisk oavsett ursprung för att pressa fram ett ekologiskt jordbruk även på hemmaplan.

Just nu jobbar jag och utvecklar maskiner för lantbruk och besöker bondgårdar i Sverige och utomlands ett par gånger per år, och jag måste säg att men erfarenhet är att de ekologiska gårdarna är de absolut äckligaste.
Visst hittar man mycket "äckligt" på alla bondgårdar men av någon anledning verkar de som kör eko värst :S
Jag har svårt att köpa eko idag för djuren mår inte alltid bättre av det, snarare tvärt om av det jag upplevt och det är nästan alltid smutsigare på eko gårdar också.
Lite OT kurisa från min sida.

Skrivet av DiamondDogs:

Satt och läste igenom tråden lite och fastnade för den här kommentaren. Jag kyler min 9900K med en D15 (ej S) i ett välventilerat chassi och har svårt att hålla vettiga temps i 5ghz all core. CPU:n ligger och pendlar runt 90-95 grader (100% fan speed) när jag låter blender rulla en stund. Tycker personligen inte inte att D15 'klarar' att kyla den i 5ghz om den ska behöva gå i 100% fan speed och gå så pass varmt. Men visst, har man flyt med kislet och kan köra den stabilt i låg volt så går det säkert bra.

Blev att köra stock speed med undervolt för att datorn inte skulle låta som en lövblås.

Man ska ha tur även med IHS idag och inte bara kiesellotteriet, detta problem lider både AMD och Intel av även om Intel historiskt sett haft det värre eftersom dom inte kört med lödd IHS som dom idag gör på 9700K och 9900K.
Du har för dålig kontakt mellan IHS och kisel och det du skulle behöva göra är att delidda och lappa ner din IHS lite och sedan på med flytande metall.
Jag tycker man borde få valet att köpa en CPU idag utan IHS som det var back in the days, visst kan man förstöra den men det är en risk som är värd att ta

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Just nu jobbar jag och utvecklar maskiner för lantbruk och besöker bondgårdar i Sverige och utomlands ett par gånger per år, och jag måste säg att men erfarenhet är att de ekologiska gårdarna är de absolut äckligaste.
Visst hittar man mycket "äckligt" på alla bondgårdar men av någon anledning verkar de som kör eko värst :S
Jag har svårt att köpa eko idag för djuren mår inte alltid bättre av det, snarare tvärt om av det jag upplevt och det är nästan alltid smutsigare på eko gårdar också.
Lite OT kurisa från min sida.

Jag har rest i balkan och Albanien flera ggr för att förstå framförallt romernas situation. Jag har lärt mig att mina anekdotiska historier ofta inte har med verkligheten att göra mer än just dessa situationer. Mao jag litar mer på organisationer och journalister än tom mig själv så dina upplevelser är för mig lika irrelevanta.

EDIT:
Men framförallt bryr jag mig om övergödning, miljögifter, skapandet av multiresistenta bakterier, sådana saker som kan få ett industrijordbruk att se rent ut på ytan men sjukt skadligt får såväl närmiljön som människor som konsumerar deras produkter. Glada djur är trevligt och krävs nog om man ska klara en köttproduktion utan antibiotika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har rest i balkan och Albanien flera ggr för att förstå framförallt romernas situation. Jag har lärt mig att mina anekdotiska historier ofta inte har med verkligheten att göra mer än just dessa situationer. Mao jag litar mer på organisationer och journalister än tom mig själv så dina upplevelser är för mig lika irrelevanta.

EDIT:
Men framförallt bryr jag mig om övergödning, miljögifter, skapandet av multiresistenta bakterier, sådana saker som kan få ett industrijordbruk att se rent ut på ytan men sjukt skadligt får såväl närmiljön som människor som konsumerar deras produkter. Glada djur är trevligt och krävs nog om man ska klara en köttproduktion utan antibiotika.

Sjukt OT:

Självklart är det så att det ena är inte alltid bättre än det andra, men nr det kommer till städning och rengöring av maskiner för tex mjölkning är eko gårdar oftast sämst, och pratar man med servicetekniker som besöker gårdar varje dag är delar de flesta den bilden både här som utomlands.

Nu är Sverige ganska bra på mjölkproduktion sett ur djurens perspektiv samt kvalitet på mjölk men flertalet av Sveriges gårdar skulle ganska lätt kunna klassas som eko gårdar, den största skillnaden om jag fattat det rätt handlar om att man måste ge kalvarna mjölk längre för att vara eko än vad man normalt kanske gör men annars klarar nog de flesta gårdar i Sverige resterande krav.

För övrigt stäng tråden den kommer ingen vart, kolla på prestanda kolla på dagspriset och gör valet därefter du kommer bli sjukt nöjd vad du än väljer!

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

1. "Vill man pajja det svenska lantbruket köper man billigt skit från utlandet och vill man uppmuntra Intel till fortsätta knulla sina kunder så gör man det."
2. Lägsta FPS;
I alla speltester har en 3800X lägre 99 percentilvärde än 9700K.
Men du vet att det är så, du bara sprider osanningar pga dina känslor för Intel.
3. Alla CPU tillverkare binnar CPUs i olika prestandaklasser. Tråden heter gaming, inte streaming, håll dig till ämnet.

Sedan som Toms Hardware visar så har en 9700K gott om utrymme för överklockning vilket i deras tester ger en rejäl fördel mot 3800X oavsett hur man försöker överklocka den.

Off Topic, Svenska Lantbrukare är industrier som vägrar ställa om till ekologiskt jordbruk, gnäller efter bidrag konstant och kräver subventionerad diesel för att förstöra klimatet snabbare. Jag köper ekologisk oavsett ursprung för att pressa fram ett ekologiskt jordbruk även på hemmaplan.

1. Köp 9900K i stället så låter belönar man inte Intels fulspel. Du extrapolerar mycket utifrån väldigt få datapunkter.
2. Jag kollar relationen mellan 99-percentilen och max FPS. Jag tog GTA som exempel från din källa (där de använder gamla BIOS).

Där har 9700K 99-percentil 70% av max FPS (med OC, etc)
Där har 3800X 99-percentil på 69% av max FPS
Där har 3900X 99-percentil på 69% av max FPS
De är ganska jämna vad som gäller relationen mellan 99-percentilen i det spelet.
Max FPS är mycket högre för 9700K, i det spelet. Därför är 99-percentilen också högre antagligen. Då borde den vara samma för spel med samma FPS.

Gamers nexus (med nya BIOS):
https://www.youtube.com/watch?v=uONwWk1Pa7U&t=12m38s

Jag skrev ihopa en massa siffror om 99-percentil och förbättringar sedan ditt test, men jag orkar inte mer. Du vinner. Jag vill prata om detta här under i stället. Jag anser att 99-percentilen har ungefär samma ratio mellan 3800X och 9700K. Så fort 9700K har högre FPS så kommer 99-percentilen också följa med. Men det betyder inte att 3800X är mer stuttery, det är samma.

3. Det stämmer med överklockningen. 9700K kan man komma högre med.

Off topic (men mer intressant):
Ekologiskt är ju bra för dig, men det är fruktansvärt för klimatet. Det kunde man inte tro, va?
I vissa fall får man inte i sig färre gifter, bara det att de gifterna/bekämpningsmedlena kommer från "naturen" i stället. Som ekologiska äpplen är mer giftiga än de som inte är det.
Ekologiskt odlar mat använder mycket mer land, vatten och andra resurser för att odlas.
Primer: https://www.youtube.com/watch?v=8PmM6SUn7Es
Här är hur de samlar fakta till sina videos: https://www.youtube.com/watch?v=JtUAAXe_0VI

Skrivet av lasseTM:

För övrigt stäng tråden den kommer ingen vart, kolla på prestanda kolla på dagspriset och gör valet därefter du kommer bli sjukt nöjd vad du än väljer!

Det håller jag med om. Båda är jättebra. Men stäng inte tråden :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sjukt OT:

Självklart är det så att det ena är inte alltid bättre än det andra, men nr det kommer till städning och rengöring av maskiner för tex mjölkning är eko gårdar oftast sämst, och pratar man med servicetekniker som besöker gårdar varje dag är delar de flesta den bilden både här som utomlands.

Nu är Sverige ganska bra på mjölkproduktion sett ur djurens perspektiv samt kvalitet på mjölk men flertalet av Sveriges gårdar skulle ganska lätt kunna klassas som eko gårdar, den största skillnaden om jag fattat det rätt handlar om att man måste ge kalvarna mjölk längre för att vara eko än vad man normalt kanske gör men annars klarar nog de flesta gårdar i Sverige resterande krav.

För övrigt stäng tråden den kommer ingen vart, kolla på prestanda kolla på dagspriset och gör valet därefter du kommer bli sjukt nöjd vad du än väljer!

Jag håller med! (Säger inte om vad )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DiamondDogs:

Satt och läste igenom tråden lite och fastnade för den här kommentaren. Jag kyler min 9900K med en D15 (ej S) i ett välventilerat chassi och har svårt att hålla vettiga temps i 5ghz all core. CPU:n ligger och pendlar runt 90-95 grader (100% fan speed) när jag låter blender rulla en stund. Tycker personligen inte inte att D15 'klarar' att kyla den i 5ghz om den ska behöva gå i 100% fan speed och gå så pass varmt. Men visst, har man flyt med kislet och kan köra den stabilt i låg volt så går det säkert bra.

Blev att köra stock speed med undervolt för att datorn inte skulle låta som en lövblås.

Var ju en kille på yt som drog ett test med D15S bara en fläkt och kylde den rätt fint. En typ av "Mythbusting" video gällande 9900k och temps.

Sedan vet jag inte hur din dator "låter som en lövblås" med en noctua fläkt som inte ens kan låta.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Man ska ha tur även med IHS idag och inte bara kiesellotteriet, detta problem lider både AMD och Intel av även om Intel historiskt sett haft det värre eftersom dom inte kört med lödd IHS som dom idag gör på 9700K och 9900K.
Du har för dålig kontakt mellan IHS och kisel och det du skulle behöva göra är att delidda och lappa ner din IHS lite och sedan på med flytande metall.
Jag tycker man borde få valet att köpa en CPU idag utan IHS som det var back in the days, visst kan man förstöra den men det är en risk som är värd att ta

Det är en bra poäng, även om det för mig inte känns värt den potentiella risken att ha sönder cpu:n. Den lödda IHS:en är i alla fall ett steg i rätt riktning ställt mot tidigare generationer.

Skrivet av HitGirls:

Var ju en kille på yt som drog ett test med D15S bara en fläkt och kylde den rätt fint. En typ av "Mythbusting" video gällande 9900k och temps.

Sedan vet jag inte hur din dator "låter som en lövblås" med en noctua fläkt som inte ens kan låta.

Låter som en lövblås var såklart en överdrift. Men såpass högljudd att det hörs klart och tydligt genom mitt headset. Det jag ville belysa är att det är en svårkyld rackare när man börjar överklocka (såvida man inte deliddar då).

Att Noctua fläktar inte kan låta är inte sant. De är knappt hörbara i låga varvtal men vid 100% så kan jag försäkra dig om att man kan höra dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Var ju en kille på yt som drog ett test med D15S bara en fläkt och kylde den rätt fint. En typ av "Mythbusting" video gällande 9900k och temps.

Sedan vet jag inte hur din dator "låter som en lövblås" med en noctua fläkt som inte ens kan låta.

Skrivet av DiamondDogs:

Det är en bra poäng, även om det för mig inte känns värt den potentiella risken att ha sönder cpu:n. Den lödda IHS:en är i alla fall ett steg i rätt riktning ställt mot tidigare generationer.

Låter som en lövblås var såklart en överdrift. Men såpass högljudd att det hörs klart och tydligt genom mitt headset. Det jag ville belysa är att det är en svårkyld rackare när man börjar överklocka (såvida man inte deliddar då).

Att Noctua fläktar inte kan låta är inte sant. De är knappt hörbara i låga varvtal men vid 100% så kan jag försäkra dig om att man kan höra dem.

Som sagt man ska ha lite tur även med IHS, har du en dålig cpu kan den ligga 10-15 grader över ett guld ex så det är även ett lotteri här.
Kollar man på delidd videos så ser man hur mycket Indium det är på vissa ex

Bra video: https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs
MAO 9700K och 9900K precis som hela ryzen serien kan vara lätt att kyla om du får ett bra ex, får du ett dåligt spelar det ingen roll vilken kylare du har så länge du inte lappar din ihs och deliddar. Eller kör full hardcore old style och kör direct die

Visa signatur

Blank