Permalänk
Medlem

Skivspelaranläggning

Hallå alla ljudnördar där ute!

Jag har ärvt en mängd gamla vinylskivor och tänkte att det är kanske dags att införskaffa mig en anläggning!
Då jag är uppväxt med Sony Walkmans och CD-spelare så är jag rätt kass på skivspelare och dess familj.
Någon vänlig själ som skulle kunna rekommendera en bra med spelare, förstärkare osv? Tänkte att runt 10 000-lappen får kalaset kosta.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det mesta från audio-technica och pioneer är bra i skivspelsväg. Mina grejer är från 80/90-talet och håller än. Kan inte svara för de nya grejerna.

hifi-punkten.se verkar har bra paketlösningar.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Hifiklubben finns ju fortfarande https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/

Min egen som är nedpackad i förrådet sedan många år är en Technichs SL-1200. Om jag ska sälja den vet jag inte då jag fortfarande har en massa vinylskivor. Den var mycket populär på sin tid

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

kör själv med en gammal marantz förstärkare ( typ 2k på blocket nypris ca 10k) och ett par XTZ golvhögtalare ( också 2k på blocket ).
Dessa är ca 10 år vadera och de gör grannen 2 våningar upp ganska missnöjd ibland

skivspelare har jag en Argon Skivspelare ( Hi-Fi klubbens billigare segment ) fast jag hade en lite bättre pick-up och lånade en nålvåg av en kollega.
Värt att notera: rekommenderar INTE att köpa en med inbyggd RIAA Förstärkare, utan köp isåfall en extern ( om det nu inte finns inbyggt i din förstärkare, det gjorde det ej i min ) har inte en Dedikerad Skivspelarutgång ("MM")
samt att om du skulle vilja/behöva byta spelaren så slipper man fixa en med inbyggd nästa gång

jag får ut trevligt ljud men kan dock inte styra det så bra i min Reciver ( mer ämnat för 7.1 ljud )
utan hade hellre köpt en lite enklare typ Denon/NAD med de klassiska Bas/treble vreden, men sen är jag långt ifrån en expert

man behöver definitivt inte köpa nytt, mycket bra Hi-Fi Grejor finns ute på blocket för småsummor, och typ Myrorna, Erikshjälpen o.dyl. kan man göra rediga brakfynd på.

hoppas det hjälper lite iaf

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

kör själv med en gammal marantz förstärkare ( typ 2k på blocket nypris ca 10k) och ett par XTZ golvhögtalare ( också 2k på blocket ).
Dessa är ca 10 år vadera och de gör grannen 2 våningar upp ganska missnöjd ibland

skivspelare har jag en Argon Skivspelare ( Hi-Fi klubbens billigare segment ) fast jag hade en lite bättre pick-up och lånade en nålvåg av en kollega.
Värt att notera: rekommenderar INTE att köpa en med inbyggd RIAA Förstärkare, utan köp isåfall en extern ( om det nu inte finns inbyggt i din förstärkare, det gjorde det ej i min ) har inte en Dedikerad Skivspelarutgång ("MM")
samt att om du skulle vilja/behöva byta spelaren så slipper man fixa en med inbyggd nästa gång

jag får ut trevligt ljud men kan dock inte styra det så bra i min Reciver ( mer ämnat för 7.1 ljud )
utan hade hellre köpt en lite enklare typ Denon/NAD med de klassiska Bas/treble vreden, men sen är jag långt ifrån en expert

man behöver definitivt inte köpa nytt, mycket bra Hi-Fi Grejor finns ute på blocket för småsummor, och typ Myrorna, Erikshjälpen o.dyl. kan man göra rediga brakfynd på.

hoppas det hjälper lite iaf

Hej,

Jag har likadan skivspelare som dig, dock med original pick-up (Ortofon OM5e). Vilken pick-up har du uppgraderat till och upplevde du stor skillnad i ljudkvalité?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@Clibben: oj! bra fråga xD kommer inte ihåg vad den heter (fick den av en polare, då han köpte ännu värre men man märkte en liten skillnad, speciellt efter att ha vägt in den rätt, där blev det en helt annan ljudbild.
Den största skillnaden var framförallt typ symbaler o.dyl de blev lite mer separerade, de "flöt" liksom inte ihop med andra ljud

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Förr i tiden skulle man ha en Technichs 1200, https://sv.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200.
Hur det är nu har jag sämre koll på. 4sound kan kanske ge tips.

Permalänk
Medlem

Kalas, nu har jag lite mera att gå på! 😊 Tusen tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rehifi.se skulle jag tipsa om. Ett par gånger detta året har jag handlat i butiken som säljer begagnat. Otroligt hjälpsam personal. Mig hjälpte de med att para ihop mina befintliga högtalare med center och surround. De har även fått laga mitt ena slutsteg.

Jag ser att det passerar mycket genom butiken till ok priser. Så om du inte har lust att leta själv så har de garanterat grejer. Om inte annat så är det värt att kika in på deras sida. Jag blir sugen på lite allt möjligt när jag kikar runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esuma:

Hallå alla ljudnördar där ute!

Jag har ärvt en mängd gamla vinylskivor och tänkte att det är kanske dags att införskaffa mig en anläggning!
Då jag är uppväxt med Sony Walkmans och CD-spelare så är jag rätt kass på skivspelare och dess familj.
Någon vänlig själ som skulle kunna rekommendera en bra med spelare, förstärkare osv? Tänkte att runt 10 000-lappen får kalaset kosta.

Tusen tack på förhand!

Behöver du högtalare också? För bra ljud skulle jag prioritera högtalare>förstärkare>skivspelare

Som förstärkare skulle jag köpa en begagnad Yamaha. Alltid varit nöjd med dem. Har själv ett gammalt för och slutsteg från tidigt 90-tal från dem. Är grymt bra. Köper du grejer från tidigt 90-tal/80-tal är det ofta bra vinyl-riaa förstärkare.

Högtalare är väl att leta något begagnat för 5-6k. Vet inte riktigt vad man kan få. Har man ruskig tur kanske ett par Ino Pip.

Skivspelare är det Rega som är bra idag. Naturligtvis finns det mycket att hämta begagnat av andra märken med. Det är ingen idé att satsa på nån high-end setup, vinyl drar lätt iväg och du behöver en grund först med andra delar av anläggningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Behöver du högtalare också? För bra ljud skulle jag prioritera högtalare>förstärkare>skivspelare

Som förstärkare skulle jag köpa en begagnad Yamaha. Alltid varit nöjd med dem. Har själv ett gammalt för och slutsteg från tidigt 90-tal från dem. Är grymt bra. Köper du grejer från tidigt 90-tal/80-tal är det ofta bra vinyl-riaa förstärkare.

Högtalare är väl att leta något begagnat för 5-6k. Vet inte riktigt vad man kan få. Har man ruskig tur kanske ett par Ino Pip.

Skivspelare är det Rega som är bra idag. Naturligtvis finns det mycket att hämta begagnat av andra märken med. Det är ingen idé att satsa på nån high-end setup, vinyl drar lätt iväg och du behöver en grund först med andra delar av anläggningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är hela baletten som ska inköpas så det är bara att brassa på alla idéer och tips som finns!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska leta på begmarknaden ett Thorens verk är ett säkert val och slitdelar är lätta att få tag på och relativt enkla att byta, rem och pickup är ju sånt som inte håller för evigt och så bör man byta olja i lagret vart 5te år.
Du behöver också en riaadel, finns inbyggt i en del förstärkare/försteg men finns även separata enheter eftersom många nya förstärkare inte innehåller riia pga att det kostar och få använder den men då behöver man bara köpa en lös.
Väljer du nån begagnad förstärkare/försteg från 90 talet eller tidigare har de troligen riaa men kolla upp det så du vet om du behöver skaffa en lös eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.