Arbete med god (åtminstone på sikt) möjlighet att jobba hemifrån

Permalänk

Arbete med god (åtminstone på sikt) möjlighet att jobba hemifrån

Hej!

Har kommit fram till att arbete hemifrån skulle förgylla mitt liv mycket och tanken att jag borde uppnå detta har nått en kritisk massa. Detta kommer med största sannolikhet kräva utbildning för mig så det är viktigt att jag väljer rätt område direkt så man inte slösar bort några år och ändå måste traggla till kontor. Jobba hemifrån är alltså prio ett, vilket yrke är långt under i rang då jag kan uppskatta det mesta så länge det är någorlunda tydligt vad man ska göra.

Jag har spontant fått för mig att IT är en god kandidat, och efter lite efterforskning verkar mjukvarutestare inte helt orimligt för hemarbete. Kan dock tänka mig i princip vad som helst så länge mitt långsiktiga mål att kunna jobba hemma mycket är rimligt att uppnå.

Har googlat mycket men inte fått tydlig info så jag tänkte jag slänger ut frågan här på swec i hopp om att någon har mer insikt i hur rimligt det är. Det ska gärna finnas YH utbildning inom området men annars går högskola såklart bra också, ju kortare desto bättre då jag helst kommer undan med så lite lån som möjligt.

Tack på förhand och ha en bra dag!

/David

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Har du någon särskilt god anledning för att arbeta hemifrån eller orkar du bara inte pallra dig till kontoret? De flesta arbetsgivare i min erfarenhet vill inte att du jobbar hemifrån om det inte finns särskilda skäl. Just på grund av att det utnyttjas väldigt brett av folk i alla tänkbara branscher, dvs folk "jobbar hemifrån" men är i själva verket lediga.

IT är nog en bra väg att gå, men möjligheterna kan bero lika mycket på den specifika arbetsgivaren. Min inledande fråga lär du säkert få av arbetsgivaren så det är ju bra att fundera igenom varför. Den bästa vägen för att nå dit du vill är egenföretagare, men det för ju med sig många nackdelar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra tänkt där!
Helt oslagbart att kunna jobba hemifrån dock lagom mängd om du frågar mig.

Spontant så någon form av administration eller som min fru som pysslar med programmering/ implementationer helt och hållet hemifrån.
Gärna söka sig till internationella team inom sin arbetsplats. Inte sälla sker flesta mötena via Skype av naturliga skäl.

Många säljyrken varvas med kundbesök som ofta kör all admin och många kundkontakter/ planering mm från hemmet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt: Sök dig till IT-branschen om du gillar att jobba med IT. Om du gör det av någon annan anledning kommer du antagligen bli rätt kass på det du gör.

Det går givetvis att hitta befattningar där man kan jobba hela eller majoriteten av tiden hemifrån, men räkna inte med att det är normen. Speciellt inte för en rookie med YH-utbildning.

Permalänk
Medlem

Författare, daytrader, influenser/streamare/youtuber/bloggare. Är några jag kommer på, på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kanske helt enkelt ska starta eget och vara din egen chef?

Permalänk
Medlem

Känner bara en snubbe som jobbar hemmifrån, han gav sig in i ett IT företag som var ett tidigt stadium i sin utveckling, och sedan gick det jävligt bra för företaget, och nu sitter han och jobbar kanske 10 timmar med datorn i veckan hemma i sin lyxlägenhet xD

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Har du någon särskilt god anledning för att arbeta hemifrån eller orkar du bara inte pallra dig till kontoret? De flesta arbetsgivare i min erfarenhet vill inte att du jobbar hemifrån om det inte finns särskilda skäl. Just på grund av att det utnyttjas väldigt brett av folk i alla tänkbara branscher, dvs folk "jobbar hemifrån" men är i själva verket lediga.

IT är nog en bra väg att gå, men möjligheterna kan bero lika mycket på den specifika arbetsgivaren. Min inledande fråga lär du säkert få av arbetsgivaren så det är ju bra att fundera igenom varför. Den bästa vägen för att nå dit du vill är egenföretagare, men det för ju med sig många nackdelar.

Finns flera anledningar! Den främsta är att jag värderar flexibiliteten det ger, jag är inte bunden i en kontorsmiljö med dess begränsningar ink transport ca 10h/dag. Men kan bryta när det ges möjlighet och ta en kortare promenad, köra 10 minuters kroppsträning, gå ner och handla på affären etc som inte är möjligt på ett kontor. Till det trivs jag och jobbar bäst helt ostört med så lite ljud som möjligt runt omkring mig. Man kan bryta 10 min och läsa en bok istället för att sitta och stirra när man kör fast, utan att andra undrar vad man pysslar med. Kort sagt - flexibilitet och ostördhet som jag tror skulle ge en (för mig) effektivare och lugnare arbetsdag.

Skrivet av KAD:

Min personliga åsikt: Sök dig till IT-branschen om du gillar att jobba med IT. Om du gör det av någon annan anledning kommer du antagligen bli rätt kass på det du gör.

Det går givetvis att hitta befattningar där man kan jobba hela eller majoriteten av tiden hemifrån, men räkna inte med att det är normen. Speciellt inte för en rookie med YH-utbildning.

Nej räknar absolut inte med att det kommer vara normen, men det ska vara en rimlig långsiktig möjlighet. Jag är intresserad av IT och skulle inte ha några större problem att ta mig an det på ett bra sätt.

Tack för feedback, det är enormt uppskattat!

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Bra tänkt där!
Helt oslagbart att kunna jobba hemifrån dock lagom mängd om du frågar mig.

Spontant så någon form av administration eller som min fru som pysslar med programmering/ implementationer helt och hållet hemifrån.
Gärna söka sig till internationella team inom sin arbetsplats. Inte sälla sker flesta mötena via Skype av naturliga skäl.

Många säljyrken varvas med kundbesök som ofta kör all admin och många kundkontakter/ planering mm från hemmet

Tack för input! Absolut behöver inte vara 5 dagar i veckan hemma, kan vara så att man behöver återkoppling och diskussion med kollegor på en fysisk plats, för att inte tala om att det kanske blir isolerat i längden. 50/50 kanske är lagom!

Skrivet av beejac:

Du kanske helt enkelt ska starta eget och vara din egen chef?

Har funderat på det men utan en lysande affärside, kapital, en god dos tur och enormt mycket slit första tiden är det svårare än att bli en hemarbetande löneslav

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gammarayburst:

Finns flera anledningar! Den främsta är att jag värderar flexibiliteten det ger, jag är inte bunden i en kontorsmiljö med dess begränsningar ink transport ca 10h/dag. Men kan bryta när det ges möjlighet och ta en kortare promenad, köra 10 minuters kroppsträning, gå ner och handla på affären etc som inte är möjligt på ett kontor. Till det trivs jag och jobbar bäst helt ostört med så lite ljud som möjligt runt omkring mig. Man kan bryta 10 min och läsa en bok istället för att sitta och stirra när man kör fast, utan att andra undrar vad man pysslar med. Kort sagt - flexibilitet och ostördhet som jag tror skulle ge en (för mig) effektivare och lugnare arbetsdag.

Nej räknar absolut inte med att det kommer vara normen, men det ska vara en rimlig långsiktig möjlighet. Jag är intresserad av IT och skulle inte ha några större problem att ta mig an det på ett bra sätt.

Tack för feedback, det är enormt uppskattat!

Det är fullt möjligt att ha flexibiliteten att gå ner till affären, ta ett träningspass, eller ta en promenad om man jobbar på kontor. Det handlar mer om hur arbetsgivaren ser på arbetstid och pauser, och hur arbetsplatsen är belägen och vad som finns i närheten, än om ens arbetsplats är förlagd till ett kontor eller sitt hem.

Det är också fullt möjligt att jobba hemma men i princip inte ha friheten att bege sig från sin dator mer än några minuter. Beror helt på vad man gör snarare än var man sitter.

En egenskap med att jobba hemifrån är att man lätt blir isolerad från kollegor. Det är ju både bra (arbetsro) och dåligt (svårare att kommunicera spontant i grupp). Det bästa är ju ett jobb som är flexibelt där man kan jobba både hemifrån och från kontoret beroende på vad som passar ens arbetsuppgifter bäst just då.

Permalänk
Medlem

kan säga så här som IT-konsult kan du jobba mycket hemifrån, men är de fakturerade timmarna inte tillräckliga så hamnar du på kontoret ganska så snabbt igen..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Som IT-support funkar ofta bra att jobba hemifrån, åtminstone när du jobbat upp dig lite.
Det är väldigt enkelt att komma in i det också, men du kan behöva något hundår innan du är inne i gemet och kan börja jobba hemifrån 3-4 dagar i veckan.

Det uppmuntras till och med på flera arbetsplatser jag varit på i Stockholm.

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@gammarayburst:

Ot

Såg att du håller till i Vallentuna, bor där också

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

@gammarayburst:

Ot

Såg att du håller till i Vallentuna, bor där också

Kungligt! Vallentuna är fint 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Jadu, har du provat? Visst låter det fint men jag har testat att jobba väldigt mycket på distans och det är verkligen ingenting för mig. Jag vill ha "alla" kontakter jag behöver enkelt tillgängliga på kontoret. Jag ser hur uppgifter överlag, alltså inte bara mina, nästan alltid utförs sämre och med sämre effektivitet om personerna ej finns på plats i kött och blod.

Bara så du inte satsar stenhårt på just den här idén för att sedan komma till samma insikt som jag.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Olegh:

Håller med om att det bero helt och hållet på vad man jobbar med och också hur man är som person. Det passar inte alla

Något jag upplever som extremt effektivt att göra hemifrån är rent administrativa saker och kontakter över telefon alt Skype. Ingen som stör! Gör många sådana saker på halva tiden hemifrån..

Det är gött att kunna välja hemma eller kontor. Gudarna ska veta att det springs och tjötas bort rejält med effektiv tid i korridorerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla tycker vi olika.

Personligen tycker jag det är skönare att jobba på kontor, träffa kollegor och enkelt skilja på jobb och fritid. Speciellt kollegorna är extra viktigt för mig som har svårt att skaffa nya vänner i vuxen ålder. Sen är det alltid enklare med fysiska möten och kunna hjälpa varandra vid problem och även föra intressanta diskussioner och tillvägagångsätt. Jag skulle bli knäpp av att sitta hemma. Man kan ju göra både och, ibland kör jag halvdagar på kontoret och jobbar andra halvan hemmifrån.

Men vill man jobba hemma är det väll allra enklast och starta eget?

Permalänk
Medlem

Rent spontant skulle jag säga: Programmerare.
Det är vad jag studerar till just nu, så relevant YH-utbildning eller Dataingenjör/Datavetenskap/Systemutvecklare.

Dock som programmerare kan det vara ganska bra att ha möjlighet att fråga kollegor om det kör fast, men ja, blir du väldigt duktig och inte behöver hjälp och hellre arbetar ostört så går det absolut till större del hemma och mest dyka upp vid möten och dylikt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jobb som konsult där det inte är debitering per timme som inhyrd är rätt bra. Antingen så att man gör ett specifikt arbete per timme åt kunden men inte behöver vara på plats eller ännu bättre säljer en tjänst och tar fasta arvoden. Konsultbolag bryr ju sig i regel inte om vad fan man gör utan det är hur mycket pengar man drar in som är viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar också mycket kring detta, och har så gjort iaf dom senaste 10 åren.
Skulle kortfattat vilja yrka för att det till och med borde lagstadgas att alla som har ett jobb som tillåter det, får rätten att jobba 1-2 dagar hemifrån.

Alla är så sjukt fokuserade på att bygga bort transport och trängselproblem. Fatta hur magiskt bra bil&kollektivtrafiken skulle bli om 20-40% av resorna per vecka försvann...

Kolla gitlab t ex
https://hackernoon.com/no-need-to-come-to-the-office-making-r...

Citat:

But GitLab has abandoned the concept of a physical office altogether, and it is a remote only company with currently 275 team members in 37 different countries. Most of them work from home. If they can’t or don’t want to work from home, they are allowed to rent out a co-working space at the company’s expense. Additionally, they are encouraged to travel the world and visit their co-workers.

Just det där med co-work space är nått jag tänkt på mycket också. Vi är ungefär 5-6 personer som är någorlunda inom samma "del" av det företag jag är på, som bor rätt nära varandra. Vore ju magiskt bra om vi istället, iaf deltid, kunde hänga på någon typ av co-working space runt kvarteret bara.
I den senaste personalundersökningen så blev "jobba hemifrån" önskemål #1.

Vi kör redan 90% av kommunikationen via Teams/Slack, det kan gå 2 veckor i stöten utan att jag träffar folk som jag ändå jobbar med/mot dagligen, på samma arbetsplats. Steget till att folk kan sitta var dom vill är rent tekniskt väldigt litet.

Men ..... problemet är som många redan varit inne på att arbetsgivarna varken kan eller vill. Det är för nytt och skrämmande för folk. Mellanchefer skiter på sig av rädslan att antingen "tappa kontrollen" eller bli obsoleta. Det handlar helt enkelt om att dom måste lära om, att inse att "kontroll" inte är att titta ut i landskapet och se 10 pers sitta vid en dator. Man behöver andra sätt att "mäta" på.
Man behöver få ett större fokus på resultat/leverans snarare än "spenderad tid".

Många kallar det hånfullt för "jobba hemifrån". Då ska ni se min arbetsplats för tillfället.... finns "tanternas-fika-gäng" som spenderar minst 1 timme per dag i fikarummet. Det finns folk som försvinner på ärenden 2 timmar på lunchen. Det finns folk som sneakar sig in på vartenda möte, sitter av utan problem 20-25 timmar i veckan på möten, utan att tillföra något. Men så länge man är någorlunda "synlig" 8-17 på kontoret så är man en "exemplarisk medarbetare".

Jag vill minnas att det var Bill Gates som sa: "Arbete är något du utför, inte en plats du är på".

Jag har under dom senaste åren på samtliga av mina arbetsplatser försökt få jobba hemifrån, utan att lyckas i någon större utsträckning. Just på grund av det jag beskriver ovan. Men på min förra arbetsplats hade jag faktiskt 1 dag i veckan hemma. Det funkade sådär, mest på grund av att dom som inte hade möjligheten blev butthurt och grinade ur på grund av det, snarare än faktiska problem, jag blev alltså aktivt motarbetad av avundsjuka kolleger.

Varför så fokuserad på att få jobba hemma undrar ni?
1) Jag skulle snabbt höftat spara in någonstans 2-2,5 timme per dag genom att slippa hela karusellen med att ta mig till jobbet samt kunna effektivisera bort lunch och fika.

2) Som småbarnsförälder är det ett jäkla gissel att få ihop "livspusslet".
Idag händer oftast en av dessa:
- Person X som ska hämta på dagis och går tidigt/kommer sent ska "jobba ikapp" tiden, det händer sällan
- Person X går ner i arbetstid för att hinna med, vilket leder till bortfall för arbetsplatsen.
Med tidsbesparingen i (1) så skulle man utan problem hinna med en full arbetsdag i kombo med att hämta/lämna barn.

3) Detta är ju ytterst individuellt, men som en top-notch-arbetare så får man en shitload av folk som kommer och stör en under dagarna. Hela tiden är det nån som ska ha hjälp eller "bolla" något. Jag blir även inkallad på möte efter möte efter möte för att dom andra saknar teknisk kompetens.

Då har vi alltså den här klassiska "det tar 15 minuter att komma tillbaka till vad man gjorde efter att ha blivit störd"...
Helt enkelt, min poäng nummer (3) är att jag _utan problem_ skulle få mer gjort hemma på 2 dagar där jag får sitta ostörd och leverera, än vad jag får på 5 dagar på jobbet.
Sen kan man ju då yrka på att det jag gör som "resurs" på jobbet, är att "få något gjort också". Men då kan man ju få det bästa av två världar, låt mig sitta hemma och leverera 2 dagar i veckan, så kan jag köra möte/support/fikarejs 100% dom andra 3 dagarna. Nu blir det mest en stor soppa 5 dagar i veckan.

4) Det skulle förmodligen kunna lösa en hel del bostadsproblem, om folk inte längre var bundna av restid till jobbet. T ex jag och min sambo har dom senaste 5 åren varit sugna på att flytta längre från Stockholms city-kärna, men det är helt omöjligt då (1) skulle gå från 2 timmar till 3-4 timmar per dag.

Även hela "gig-ekonomin" är ju ett utlopp för mycket av det jag skriver, men det är nog en annan tråd...
https://www.onepartnergroup.se/inspiration/trender/vad-ar-ege...

Aja, förstår att detta är ytterst subjektivt och folk har nog 180 graders motexempel på varför man ska vara på arbetsplatsen

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Du säger att du tänkt på det i 10 år, vad har du gjort för att nå dit? Ingen kommer komma och ge dig vad du vill ha utan det handlar om att du själv måste analysera vad du behöver förändra/lära dig/kommunicera för att nå ditt mål.

Om vi pratar mer vanliga kontorstjänster så är det ju så att sist och slutligen betalar arbetsgivaren inte för din tid utan för din kompetens och vad den kompetensen producerar. Frågan är helt enkelt hur du skall göra och vart du skall arbeta för att kunna åskådliggöra vad du faktiskt producerar oberoende av hur många timmar de ser dig. En person som upplevs överleverera kommer ju t.ex. kunna ta sig mer frihet än en person som upplevs underleverera, och skillnaden kan i många fall bara handla om åskådliggörandet eller korrekt resultatuppföljning.

Permalänk
Avstängd

Jag jobbar som säljare mot industrin och har hemmakontor.
Gör kundbesök 2-4 dagar i veckan så då är jag ute på dagsresor eller med övernattning. Lägger upp mer eller mindre mina dagar själv så passar det inte att resa en vecka så ser jag till att göra annat på kontoret eller ta besök i stan. Vissa veckor är givetvis fasta om det är mässor och liknande. Frihet under ansvar som det så fint heter.

Utbildning: el-tele och sen ett år som automationstekniker. Jobbat som industrielektriker i drygt 13 år innan jag kom till säljyrket.

Löneutveckling väldigt bra.
Industrielektriker ca 20 000kr
Mitt första säljjobb ca 24 000kr + förmånsbil
Andra säljjobbet, gick in med 28 000kr och slutade med 36 000kr efter sex år + förmånsbil
Tredje säljjobbet, gick in med 46 000kr och slutade med 50 000kr efter fyra år + förmånsbil och bonus på som max 1,8 månadslöner + lite andra förmåner.
Nytt säljjobb, går in på 58 000kr + förmånsbil och möjlighet till 3 månadslöner i bonus + plus lite andra förmåner.

Hade givetvis inte hemkontor under mina 13år som industrielektriker men denna väg är inte ett måste att gå. Allt beror på vad du ska sälja för något och hur stort område du kommer ha.
Att kunna sitta hemma från första dagen är det nog inte många yrken som godkänner så krävs både erfarenhet och kunskap innan man kommer dit. Är det ett måste så är det nog bara egen firma som gäller. Utlandsjobb kan funka men tror det är svårt som nyexad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

@BasseBaba:

Du säger att du tänkt på det i 10 år, vad har du gjort för att nå dit? Ingen kommer komma och ge dig vad du vill ha utan det handlar om att du själv måste analysera vad du behöver förändra/lära dig/kommunicera för att nå ditt mål.

Om vi pratar mer vanliga kontorstjänster så är det ju så att sist och slutligen betalar arbetsgivaren inte för din tid utan för din kompetens och vad den kompetensen producerar. Frågan är helt enkelt hur du skall göra och vart du skall arbeta för att kunna åskådliggöra vad du faktiskt producerar oberoende av hur många timmar de ser dig. En person som upplevs överleverera kommer ju t.ex. kunna ta sig mer frihet än en person som upplevs underleverera, och skillnaden kan i många fall bara handla om åskådliggörandet eller korrekt resultatuppföljning.

Tänkte mer ur ett samhällsperspektiv. Har tyvärr inte tid och ork att politiskt försöka lobba för min plan om en lagstadgad rätt att arbeta på distans.
Men står fast vid att det känns rimligare att få folk att börja jobba på distans än att förgäves försöka bygga ut olika delar av trafiknätet för att möta efterfrågan. Jag förstår inte hur någon kan börja argumentera för att det är ett vettigt sätt att spendera tiden med att göra något vi i det moderna samhället valt att kalla "pendla".

Mer privat så handlar det väl främst om ett moment 22, dom arbetsplatser som erbjudit bra distansarbete har inte haft dom mest intressanta arbetsuppgifterna, lönerna etc och tvärtom. Så det har varit en avvägning, möjlighet till distansarbete har inte vägt tungt nog. Men jag har planer på hur det kan lösa sig framöver.

Men tycker som sagt det är mer ur ett generiskt samhällsperspektiv som frågan är intressant, inte för mig privat.

Jag tror det överlag handlar om förändring och mognad, en yngre generation måste ut i arbetslivet som är villiga att lägga tid och energi på att få det att fungera. Det jag mötts av är just främst det jag skriver om, en okunskap och rädsla i att man inte vet hur man ska lägga om den befintliga strukturen för att passa distansarbete, och det förstår jag är ett problem.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Ja samhällsmässigt vore det ju fördelaktigt såklart, men det lär inte komma som en rättighet.

Jag tycker inte det handlar om vad som erbjuds eller ej. Det handlar om ifall de är okej med att man tar sig friheten att göra det. Det är ju inte som att jag någonsin frågat någon om lov för att göra saker. Det efter att jag sett till att vad jag gör är synligt och att resultatet som levereras är över förväntan.

Permalänk
Medlem

Vad som helst inom it bör det väl fungera i? Jag jobbar som konsult/tekniker och brukar jobba hemma 2-3 dagar i veckan.. Mest för att jag har 7.5mil enkel resa till jobbet, värderar det sociala man får när man är på kontoret om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag är beredd att hålla med @Bassebaba, 2-3 dagar hemifrån är guld värt för ens produktivitet. Jag kör 2 dagar hemifrån, 3 dagar på jobb. De dagarna jag är hemma brukar variera i tid. Försöker dock att hålla 8-10 timmar (självklart med pauser och lunch).

Blir lite lätt sällskapssjuk när jag är hemma för mycket, så det passar mig perfekt att få några dagar utanför hemmet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant tråd då jag har varit egenföretagare (enskild firma som internetfrilansare) i snart 3 år. Jag arbetar 100 % hemifrån och mina "arbetsuppgifter" är content writing, copywriter, och översättning från engelska till svenska.

En av fördelarna är att då jag bara tar projektarbeten med fasta priser och bestämd deadlines så får jag själv välja hur jag vill lägga upp arbetet så länge det är utfört senast och gärna lite innan bestämd deadline. Jag brukar oxå vara noga med att välja kunder som inte måste ha en ny uppdatering varje dag då jag inte pallar med sådant (vilket såklart betyder förlorade potentiella kunder, men det är mitt eget medvetna gjorda val).

En av nackdelarna är att då jag arbetar 100 % hemifrån så är det utmanande många att koppla från arbetet eftersom en tanke som alltid slår mig är att, "jag skulle kunna spela datorspel eller så skulle jag kunna jaga efter nya projekt, eller göra klart ett annat projekt ännu tidigare än planerat". Ironin där är att när jag då är färdig med det projektet ännu tidigare så får jag samma tanke, "nu har jag mer tid att leta fler projekt!".

Jag skulle inte säga att jag är sönderstresserad av detta men jag har svårt att koppla till 100 % eftersom varje ledig stund kan vara en ny möjlighet till mer jobb. Dock kan man ställa sig frågan, "när ska man faktiskt ta och njuta av den frihet som 100 % arbete hemifrån medför?".

Det är några tankar att överväga mycket noga om Du vill arbeta 100 % hemifrån i projektbaserade betalningsformer som egenföretagare. Långsiktiga målet för min del är att skapa det som kallas för "passiva inkomster" genom att sälja videokurser på nätet. Har inte kommit igång med det ännu, hehe.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är fullt möjligt att ha flexibiliteten att gå ner till affären, ta ett träningspass, eller ta en promenad om man jobbar på kontor. Det handlar mer om hur arbetsgivaren ser på arbetstid och pauser, och hur arbetsplatsen är belägen och vad som finns i närheten, än om ens arbetsplats är förlagd till ett kontor eller sitt hem.

Det är också fullt möjligt att jobba hemma men i princip inte ha friheten att bege sig från sin dator mer än några minuter. Beror helt på vad man gör snarare än var man sitter.

En egenskap med att jobba hemifrån är att man lätt blir isolerad från kollegor. Det är ju både bra (arbetsro) och dåligt (svårare att kommunicera spontant i grupp). Det bästa är ju ett jobb som är flexibelt där man kan jobba både hemifrån och från kontoret beroende på vad som passar ens arbetsuppgifter bäst just då.

Det här är en viktig punkt, det sociala. Tycka vad man vill om att sitta på kontor, men personligen gillar jag att kunna välja när jag jobbar hemifrån och inte. Ibland känner man bara för att vara omgiven av andra människor, även om man inte är fullt lika produktiv då.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Jag kan jobba hemifrån när jag vill, så mycket jag bara orkar. Är dock alltid på kontoret mån-fre 07-17. Jobbade hemma en gång 2018 när jag skulle ta emot ett paket eller hur det var.

Edit: När jag tänker efter...

Jobbar ju hemma varje dag, mellan 05:30 ungefär, och så åker jag in till kontoret vid sju, jobbar ofta på vägen till kontoret ca 30-40 minuter med kollektivtrafik. Har något kört ihop sig sitter jag kvar till det är löst/på banan igen. Sedan åker jag väl hem någon gång på eftermiddagen, allt från k 15 till kl. 18. Sedan kompar jag ut en fredag här och där istället.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K