Upp till 96 GB minne på grafikkortet med Samsungs nya HBM2E

Permalänk
Melding Plague

Upp till 96 GB minne på grafikkortet med Samsungs nya HBM2E

Elektronikjätten Samsung tillkännager en ny variant av sitt High-Bandwidth Memory, där kapaciteten ökar från 8 till 24 GB per minneskapsel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Damn, där får man ju rum med texturer i fotokvalitet 16K here we go!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Åhå, det låter som riktigt skojsigt för fotogrammetri med högupplösta TIFF-bilder.

Permalänk
Medlem

Kom igen AMD, stoppa in en sådan kapsel istället för ett CCX kluster i Ryzen 3000 serien
24 GB HBM ram direkt i CPUn.

Permalänk
Medlem

Synd HBM verkar ha varit så dyrt att implementera i praktiken för oss konsumenter. Jag vill ha revolutionerande framsteg då och då, inte någon långsam evolution som det känns som nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Kom igen AMD, stoppa in en sådan kapsel istället för ett CCX kluster i Ryzen 3000 serien
24 GB HBM ram direkt i CPUn.

Med den höga latensen lär du inte se någon nytta överhuvudtaget! Och interposern och HBM lär skjuta upp priset 2000 kr lätt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Något för Arcturus? Hmm

Skrivet av Esseboy:

Med den höga latensen lär du inte se någon nytta överhuvudtaget! Och interposern och HBM lär skjuta upp priset 2000 kr lätt.

Hur hög är latensen? Källa?

Permalänk
Medlem

Då inväntar vi RTX 2080Ti Super med 96GB minne. Riktpris 49 900 kr.

Permalänk
Medlem

Jahapp.. *gäspar* Säg till när det verkligen ger mer prestanda och inte kostar mer än DDRblabla.

Sen HBM kom har det lovordats något kopiöst men levererat väldigt lite.
Försök er på att klocka dom

Själva tekniken är väldigt intressant och jag vill se den slå igenom.
Men då krävs det resultat i spel och pris.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radolov:

Något för Arcturus? Hmm

Hur hög är latensen? Källa?

Inte hittat nått än, men GPUer är mindre känsliga för hög latens till RAM.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte hittat nått än, men GPUer är mindre känsliga för hög latens till RAM.

Du kan ju bara ange den källa där du hittade den information du precis presenterat som fakta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flaskhalsen är väl fortfarande för spelutvecklare att faktiskt skanna alla objekt för att få texturer som kan användas i minnet lol, måste ju krävas en enorm upplösning O_o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spjakarn:

Du kan ju bara ange den källa där du hittade den information du precis presenterat som fakta

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, de skulle nog sporta med siffran om den var lägre än DDR4

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Radolov:

Hur hög är latensen? Källa?

Skrivet av spjakarn:

Du kan ju bara ange den källa där du hittade den information du precis presenterat som fakta

Man får nog räkna med att en ökning i storlek med tre storleksordningar medför en betydande ökning i latens. Det är inte utan anledning alla moderna CPU:er har flera nivåer av cache.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Då inväntar vi RTX 2080Ti Super med 96GB minne. Riktpris 49 900 kr.

49 900 Dollar, ej SEK

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ja tack! Finns väl såklart de som säger att vad ska man med så mycket minne till men jag tillhör hu dem som vill ha mer och snabbare allt hela tiden, så detta är trevliga nyheter. Sätter ju även rejäl press på standardsgruppen för GDDR att inte vara så efter utan nu får de komma igen och ge oss något mycket snabbare med mycket högre kapacitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte hittat nått än, men GPUer är mindre känsliga för hög latens till RAM.

Well, jag kan informera dig om att både AMD och Intel försöker integrera HBM i deras CPU:er. Och om de tycker att det är värt att utforska, kanske det är det.

Permalänk
Datavetare

Vad jag kan hitta om HBM/HBM2 är att det sett till latens är väldigt snarlikt med DDR3/4/5.

Fördelen med HBM är primärt bandbredden. Då det inte har någon fördel i latens över DDR är det inte speciellt optimalt som en faktiskt L4-cache.

Detta då varje extra nivå av cache medför högre latens mot RAM vid cache-missar. Högre latensen med fler cache-nivåer är en av huvudanledningen till att L4$ inte är en självklarhet i dagens CPUer.

Men finns andra sätt att använda HBM, speciellt om man har en integrerad GPU/NPU eller någon annan xPU som ser en relevant fördel med högbandbredd.

Intel droppade ju den L4$ man körde i ett par Haswell och Broadwell modeller. Där användes eDRAM som på flera sätt har liknande fördelar som HBM (hög bandbredd och låg strömförbrukning), men det har också nackdelen att latens inte är relevant bättre än DDR RAM.

I Skylake har ändå eDRAM används i vissa av de mest högpresterande kretsarna för bärbara, fast då som en för CPUn transparent buffert mot RAM. Tekniska termen är "memory side-cache", det är inte en L4$ just då den är helt osynlig för CPU.

Fördelen med memory side-cache är att GPU kan dra nytta av den höga bandbredden för t.ex. sin Z-buffer (som är extremt bandbreddskrävande med både läsning och skrivning). Samtidigt slipper CPU-delen nackdelen med högre latens mot RAM, blir i detta fall exakt samma latens som utan denna cache. Skulle CPU mot förmodan göra något där RAM-bandbredd är en flaskhals och det råkar få plats i side-cache ser man ju en fördel även där (komprimering/uppackning kan ibland se en viss fördel).

Sett nämnas att både Intel och AMD undersöker HBM just som en "memory side-cache" i kretsar som t.ex. innehåller en kraftig integrerad GPU. Det är nog ett vettig sett att utnyttja fördelarna med HBM samtidigt som en relativt liten mängd HBM håller priset på en vettig nivå.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oj då kan man ju få plats med ett windows system med webbläsare och ett spel

Permalänk
Avstängd

Perfekt! Då det går det ju äntligen att spela Star Wars Jedi: The Fallen Order i hyfsad kvalité!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

För oss vanliga konsumenter har ju inte HBM-minne visat ge några riktiga fördelar över GDDR5X/6 ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

För oss vanliga konsumenter har ju inte HBM-minne visat ge några riktiga fördelar över GDDR5X/6 ännu.

Förutom lägre förbrukning, mera koncentrerad värmeutveckling (minnena sitter närmre GPUn), högre bandbredd och högre kapacitet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte hittat nått än, men GPUer är mindre känsliga för hög latens till RAM.

Så med andra ord så förutsätter du hög latens för att en produkt kan eventuellt vara känslig för detta?

Skrivet av Alling:

Man får nog räkna med att en ökning i storlek med tre storleksordningar medför en betydande ökning i latens. Det är inte utan anledning alla moderna CPU:er har flera nivåer av cache.

Men "Ökad" latens betyder inte "Hög" latens.

Skrivet av MarkSix:

För oss vanliga konsumenter har ju inte HBM-minne visat ge några riktiga fördelar över GDDR5X/6 ännu.

Du menar att du inte hittat ett scenario där fördelarna visar sig lika starkt? För riktiga fördelar visade redan HBM gen 1 i och med högre bandbredd och mindre strömförbrukning som ett par exempel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För att HBM eller liknade lösningar ska bli "vanliga" så tror jag att EMIB måste bli standard, för att få ned priset.

Som det är nu finns det vad jag vet bara en produkt som använder EMIB och det är Kaby Lake-G, och jag vet inte hur villig Intel är att dela med sig av tekniken.

För rent spontant borde HBM kunna tillverkas ungefär samma pris som GDRRx.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så med andra ord så förutsätter du hög latens för att en produkt kan eventuellt vara känslig för detta?

Men "Ökad" latens betyder inte "Hög" latens.

Du menar att du inte hittat ett scenario där fördelarna visar sig lika starkt? För riktiga fördelar visade redan HBM gen 1 i och med högre bandbredd och mindre strömförbrukning som ett par exempel.

Teoretiska siffror som inte visade sig i några resultat i de applikationer som dessa konsument kort var ämnade för. korten var både varma och presterade inte speciellt bra med tanke på den dyra minnes tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag kan hitta om HBM/HBM2 är att det sett till latens är väldigt snarlikt med DDR3/4/5.

Du som brukar ha insikt.

Hur funkar det med HBM egentligen? Är det möjligt att stacka säg bara 4 lager men ändå få ut (i det här fallet) 307 GBs bandbredd per stack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Teoretiska siffror som inte visade sig i några resultat i de applikationer som dessa konsument kort var ämnade för. korten var både varma och presterade inte speciellt bra med tanke på den dyra minnes tekniken.

Att processorn inte riktigt höll måttet är ju inte minnets fel. Eller snarare: Hur hade kortet preseterat med GDDR5?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Du som brukar ha insikt.

Hur funkar det med HBM egentligen? Är det möjligt att stacka säg bara 4 lager men ändå få ut (i det här fallet) 307 GBs bandbredd per stack?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, har egentligen ingen koll på tillverkningsteknik.

Mitt inlägg om latens gjorde jag baserat på information jag hittade om att HBM rent logiskt använder samma protokoll som DDR3/4 samt att båda minnesteknikerna har samma primära flaskhals när det kommer till latens (som tydligen ska vara "row-precharge", inte ljuset hastighet genom ledarna som om det vore primär flaskhals skulle gynna HBM).

Det HBM primärt tillför är att dess design möjliggör enorm bandbredd till en vettig strömförbrukning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer