Intel pikar AMD: "Core X-serien når utlovade turbofrekvenser stabilt"

Permalänk
Melding Plague

Intel pikar AMD: "Core X-serien når utlovade turbofrekvenser stabilt"

Intel går åter till attack mot AMD utan att nämna konkurrenten vid namn. Enligt processorjätten når kommande Core X-serien sina turbofrekvenser som utlovat, med stabil prestanda för kreatörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intel går åter till attack mot AMD utan att nämna konkurrenten vid namn. Enligt processorjätten når kommande Core X-serien sina turbofrekvenser som utlovat, med stabil prestanda för kreatörer.

Läs hela artikeln här

Extremt bra med lite konkurrens mellan Intel & AMD, det är kul, så länge som man är öppen både för Intel och AMD finns det bara en vinnare och det är vi konsumenter.

Intel har enorma resurser och bör kunna skärpa till sig men AMD verkar mycket offensiva, innovativa samt har sannolikt kortare beslutsvägar.

Lite irriterande dock att inte AMD lyckades tvåla till Intel rejält även gällande spelprestanda med Ryzen 3 series, då jäklar skulle det varit liv i luckan.

Blir också intressant att se vad Agesa 1.0.0.4 innebär för Ryzen 3, om det är ett tydligt lyft eller ej.

Permalänk
Medlem

Men inte utlovade lanseringsår för 10 nm.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

"The chip that hits frequency benchmarks as promised, our new #CoreX -series processor, provides a stable, high-performance platform for visual creators everywhere.​"

Detta översätts ju inte till att dom "når utlovade turbofrekvenser stabilt", dom menar väl att plattformen är stabil inte att klockfrekvenserna är det? Iof kan man ju tycka att bör vara stabila om de nu ska slå på stora trumman.

Känns ju lite lökigt med pikar som dessa, dock ska de faktiskt få lite pluspoäng för de där tabellerna som specar exakt vilka frekvenser som gäller i vilka lägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"The chip that hits frequency benchmarks as promised, our new #CoreX -series processor, provides a stable, high-performance platform for visual creators everywhere.​"

Detta översätts ju inte till att dom "når utlovade turbofrekvenser stabilt", dom menar väl att plattformen är stabil inte att klockfrekvenserna är det? Iof kan man ju tycka att bör vara stabila om de nu ska slå på stora trumman.

Känns ju lite lökigt med pikar som dessa, dock ska de faktiskt få lite pluss poäng för de där tabellerna som specar exakt vilka frekvenser som gäller i vilka lägen!

Blir mera konkret när vi får se benchmarks etc.

Permalänk
Medlem

Core X-serien når utlovade turbofrekvenser stabilt *

* Med reservation för nya säkerhetshål

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Master of Overkill

Sen är ju turbo på Intels 3.0 rätt mycket bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Att påvisaa saker som man gör bättre än sina konkurrenter är knappast något konstigt. Igår var det en nyhet om AMD med slides där man jämförde mot 1650.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intel börjar bli lite pinsamma i sin "marknadsföring", igen. Istället för fokus på sitt eget blir det för mycket pikar på detaljer hos någon annan. Vi har varit där förut. Men så länge de inte börjar med olagliga grejer igen så får man väll vara nöjd.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att de inte når upp till 5GHz nu? Det är väl en förbättrad nod t.o.m mot 9900KS. Fler plus och sånt.

Skrivet av Wikai:

Core X-serien når utlovade turbofrekvenser stabilt *

* Med reservation för nya säkerhetshål

Hahaha ... sheeeet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jävla nice med 18 kärnor alltså!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Riktigt drygt beteende.
Synd att jag inte har Twitter.

Når Turbofrekvenser med en 4 år gammal arkitektur - Grattis
Når Turbofrekvenser vid väldigt hög energianvändning
Kostade precis 2x priset
Fortfarande långsammare än konkurrenterna i en majoritet av tester
Tog 4 år att uppdatera er plattform lite lite mer modern med fler PCI lanes
Fortfarande ingen PCI-E 4
14nm +++++++++++

Ryzen 3xxx når klockfrekenser som utlovats

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens. Kommer AMD kontra med prissänkningar månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"The chip that hits frequency benchmarks as promised, our new #CoreX -series processor, provides a stable, high-performance platform for visual creators everywhere.​"

Detta översätts ju inte till att dom "når utlovade turbofrekvenser stabilt", dom menar väl att plattformen är stabil inte att klockfrekvenserna är det? Iof kan man ju tycka att bör vara stabila om de nu ska slå på stora trumman.

Känns ju lite lökigt med pikar som dessa, dock ska de faktiskt få lite pluspoäng för de där tabellerna som specar exakt vilka frekvenser som gäller i vilka lägen!

Tabellerna är bra, håller jag med om, men de fungerar ju bara för att jämföra processorer med samma arkitektur...
Tycker egentligen att AMD's värden räcker ganska bra då det fortfarande är tillräckligt för att lista ut genom att kolla på dessa (de två specade klockfrekvenserna och antalet kärnor) hur processorn kommer prestera jämfört mot andra modeller av Ryzen 3 i de flesta typer av laster.
När de används för att jämföra mot konkurrenter är det ju bara pannkaka då det inte är samma arkitekturer. Så hur det presterar beror ju på långt fler parametrar än klockfrekvenser och antal kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är det bara jag som reagerar på att de inte når upp till 5GHz nu? Det är väl en förbättrad nod t.o.m mot 9900KS. Fler plus och sånt.

Hahaha ... sheeeet.

Skill ad på 8 och 18 kärnor också.

Permalänk
Medlem

Amd måste verkligen ändra sina specs till ärliga specs, helt rätt att intel utnyttjar situationen. Oförlåtligt att utföra falsk marknadsföring mot slutkunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Riktigt drygt beteende.
Synd att jag inte har Twitter.

Når Turbofrekvenser med en 4 år gammal arkitektur - Grattis
Når Turbofrekvenser vid väldigt hög energianvändning
Kostade precis 2x priset
Fortfarande långsammare än konkurrenterna i en majoritet av tester
Tog 4 år att uppdatera er plattform lite lite mer modern med fler PCI lanes
Fortfarande ingen PCI-E 4
14nm +++++++++++

Ryzen 3xxx når klockfrekenser som utlovats

inget av det du skrev spelar någon roll. om den så glödde med en 386 arkitektur och drog 10kw i sekunden så når den utlovade frekvenser vilket var hela poängen här.

Högsta turbo jag sett på min ryzen 3700x vilket tydligen ska ge mig 4.4ghz. jag kommer max till 4.3ghz vid last på 1 kärna. få se om det fixas med nya uppdateringen.

dumt att klaga på företag när dom dom INTE ljuger med sin marknadsföring.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

Amd måste verkligen ändra sina specs till ärliga specs, helt rätt att intel utnyttjar situationen. Oförlåtligt att utföra falsk marknadsföring mot slutkunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Oförlåtligt tycker jag är att ta i, men visst var det jävligt korkat av AMD.
Sedan är inte frekvensen det intressanta enligt mig, utan det är hur CPU:n presterar och CPU:n presterade som den gjorde enligt testerna, oberoende av hur dumt specad den var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ja frågan är hur länge dem håller sina turbo frekvenser. Oftast är det bara några sekunder till någon minut.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Amd måste verkligen ändra sina specs till ärliga specs, helt rätt att intel utnyttjar situationen. Oförlåtligt att utföra falsk marknadsföring mot slutkunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Är helt frågan om läsförståelse, samt förstå skillnaden mellan "max" och "når".

Ärlighet avgörs av betraktaren!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Ja frågan är hur länge dem håller sina turbo frekvenser. Oftast är det bara några sekunder till någon minut.

För alltid om du har kylning med Turbo 3.0 alltid varit så och beroende på program.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig faktiskt inte direkt om min 3700x har 50-100mhz lägre turbo freq. Den är tillräckligt snabb och prisvärd jämfört mot Intel. Har kört Intel länge men har väntat på något som kan konkurrera med dem vilket AMD till sist kan nu så då lägger jag hellre mina pengar på Underdog:en.

Prestandan från min gamla överklockade I5 räckte även den så den största nyttan med min uppgradering är väl att jag kan titta i Task manager och bli glad när jag ser 16trådar . Så AMD ger mig mer happy face per krona.

Men som gammal överklockare så hade det varit annorlunda om det varit som förr i tiden när man kunde överklocka 50% och detta utan avancerad kylning. Hade någon av Intel eller AMD släppt något som ens varit i närheten att överklocka så bra och till vettigt pris så hade jag garanterat köpt den. Nu sköter de ju överklockning åt en mer eller mindre.

Nu är det väl 15% man kan hoppas på och det känns tyvärr inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För lite perspektiv. Min 8600K har turbo på 4.3 GHz 1-core ich 4.1 all core. Med några minuters arbetsinsats kunde jag klocka den superstabilt till 4.6 GHz på alla kärnor med en tiondels volt extra. Ryzen 3000 klarar inte ens all core stabilt i boost-frekvensen, och når boost bara i sekundkorta spikar. Det ÄR en enorm skillnad mellan Skylake och Zen 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne:
Med det tankesättet man man likaväl skriva Max 10 Ghz!
Max 100Gbit/s internet!

Med tanke på att man aldrig når max, det är enbart ett värde man inte kommer gå över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skill ad på 8 och 18 kärnor också.

Ja, det måste ju vara det. Jag undrar varför de inte kunde ändå? Det är en som bara har två kärnor extra bara. Den kanske är låst eller lägre binnad eller nått.

Skrivet av str8forthakill:

@Bengt-Arne:
Med det tankesättet man man likaväl skriva Max 10 Ghz!
Max 100Gbit/s internet!

Med tanke på att man aldrig når max, det är enbart ett värde man inte kommer gå över.

Men gjorde dem det? Jag når 99.4% av min utlovade max boost. Det känns som inom marginalen.

De skrev väl inte 100% över?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Dags att lägga ner X86.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Härligt, ett företag att lita på.

Permalänk
Hjälpsam

Intel har mjölkat konsumenter med dubbelt så höga priser tidigare.
Kanske man inte skall pika Intel för, utan snarare de konsumenter som låtit sig mjölkas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag går i uppgraderingtankar, men är dessa processorer något för hemmaanvändare? Eller ska man vänta på nästa 115x? (Alternativt AMD såklart)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Blir lite trött på att det oftast är två läger här på Sweclockers, varför måste man antingen vara för eller anti Intel respektive AMD, jag fattar inte riktigt det. Men jag förstår att det inte är helt enkelt nu i köprådstrådarna att ge råd om Intel vs AMD...