Nvidia "Ampere" och Geforce RTX 3000-serien släpps första hälften av 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror helt enkelt man får nöja sig med att vi har en annan marknad idag, där det snabbaste kommer vara dyrt, men också faktiskt något man inte behöver ha.

Så mycket detta.

I en hypotetisk framtid börjar AMD ta fram kompetenta GPUer som kan konkurrera med Nvidias toppskikt, men i slutänden kommer AMD-korten att kosta vad marknaden är villiga att betala för dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Felet ligger hos de allt mer högupplösta skärmarna Hade vi stannat vid 1920x1080 hade behovet inte varit lika stort

Lustigt att du nämner det, var på väg att faktiskt skriva att vi har iaf tur vi börjar se "konsoll-optimeringar" komma även på PC med t ex dynamisk upplösning och skalning. T ex Gears 5, spelade det i "4k" på min TV utan några större problem med ett 1070. Det här är lösningen för att hålla kostnaden nere på konsoller, har vi tur så blir det även så på PC-sidan så man slipper begränsa skärmval så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Lustigt att du nämner det, var på väg att faktiskt skriva att vi har iaf tur vi börjar se "konsoll-optimeringar" komma även på PC med t ex dynamisk upplösning och skalning. T ex Gears 5, spelade det i "4k" på min TV utan några större problem med ett 1070. Det här är lösningen för att hålla kostnaden nere på konsoller, har vi tur så blir det även så på PC-sidan så man slipper begränsa skärmval så mycket.

Sen kan man faktiskt optimera lite också. Tycker både Gears 5 och Destiny 2 är exempel på mycket väloptimerade spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hoppas dem blir bra, så att det kan komma ut lite GTX 1080 kort på begagnat marknaden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har inga förhoppningar för Nvidia men ska bli intressant att hur stor skillnad det ens blir. Priset har man typ en aning va de kommer visas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ångrar mig lite att jag köpte en ny g-sync skärm istf bara en g-sync kompatibel/freesync. Blir lite bunden av att både behöva sälja av skärm och gpu om jag ska byta till amd gpu. Inte superkul priser på gpu-marknaden heller. Blev ett 2070 Super för mig nu, mest för att det antagligen ändå byts ut om två gpu-generationer, så kändes onödigt att gå upp till 2080 Super. I Control känns det absurt med de inställningar man "optimalt" får genom geforce experience.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Lustigt att du nämner det, var på väg att faktiskt skriva att vi har iaf tur vi börjar se "konsoll-optimeringar" komma även på PC med t ex dynamisk upplösning och skalning. T ex Gears 5, spelade det i "4k" på min TV utan några större problem med ett 1070. Det här är lösningen för att hålla kostnaden nere på konsoller, har vi tur så blir det även så på PC-sidan så man slipper begränsa skärmval så mycket.

Fast det går ju redan att göra om man har en PC, finns ingenting som säger att du är låst vid att köra native-upplösning. Man kan dock inte kalla uppskalat material för något "4K-upplöst material" bara för att det visas på en 4K-panel. Det enda som händer vid 1080p-2160p-uppskalningen är att varje renderad pixel visas på fyra pixlar på panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Ja, mellan 80 Ti till 80 Ti brukar de vara som du säger. Den här diskussionen har varit uppe förut. Nu la jag ribban högt förvisso. De jag tänker på är hur prestandahoppet bli mellan 60, 70 och vanliga 80 korten blir. Hos dessa kort så eskalerade priserna medans prestandaökningen minskade markant jämfört med tidigare generationsskiften.
De finns en hel del teorier för varför de är såhär. De är dock inget jag tänker solka ner denna nyhetstråd med. De finns gott om trådar och filmer från "experterna" som tar upp detta.
Min jämförelse med Apple grundade sig i att dom fram tills i år höjde priset rätt mycke med varje ny mobil. NVIDIA har troligtvis inte slått i de taket ännu vilket får mig att tro att man kommer höja priserna för nästa generation också. Även om AMD skulle få ut ett kort som kan tackla ett RTX 2080 Super och ev sniffa bakom ett RTX 2080 Ti så tror jag inte NVIDIA kommer stanna kvar på nuvarande pris. Jag tror på en höjning igen, men kanske inte så mycke!

Jag har faktiskt inte en aning om priset.
Dock får jag lite känslan av att Nvidia skjutit sig själva i foten med dessa priser. Väldigt många med framförallt 10 serien som inte uppgraderat till 20 serien eftersom priset dragit iväg så pass mycket och prestandan inte är i relation till prishöjningen.
Om de skall kunna höja priset för sig själva ytterligare känns det därför som om att en ganska rejäl prestandaboost behövs för att motivera folk att slanta.

RTX i all är vilket jag själv ser som framtiden men är dock inte riktigt klart utvecklat varken i mjuk eller hårdvara och de flesta ser det nog fortfarande som en kul grej.
Tippar på att nästa generation kommer börja visa framfötterna men det dröjer ända till versionen efter det innan det verkligen börjar bli efterfrågat i någons större mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Utmärkt. Då får vi se en vettigt prissatt uppföljare till 2080 Ti HT 2020 på grund av konkurrens från Intel.

Då hoppas du tyvärr i onödan eftersom Intel har kommunicerat att fokus ligger på mellansegmentet. Inte high-end.

Skrivet av Sveklockarn:

Ganska skoj med alla "förutsägelser" om ohemula prislappar, men hur tänkte ni egentligen?

Börja med att fundera över: Vill folk ha mer eller samma prestanda på nya produkter när ett antal år förflutit?

Om vi kan vara överens om att de allra flesta vill ha mer prestanda (uttryckt som fler FPS i ett givet scenarion) och ser att det bara finns en som kan erbjuda högre prestanda relativt sett mot nuvarande generation, vad händer då?

Kommer folk antingen att sänka sina krav, eller öppna sina plånböcker?

En annan sak som alltid tappas bort är detta med rekommenderat pris kontra vad saker kostar i Sverige. Prishöjningen till kund svarar i huvudsak distributörerna för när de dessutom ligger 30-50% över rekommenderat pris, vilket beror på att folk som är intresserade av att uppgradera i tillräckligt hög grad är benägna att öppna plånboken för de alternativ som finns.

Alla skrattar åt Bill Gates "640 Kb"-citat, men ingen skrattar åt sina egna "dagens mellanklasskort borde räcka för alla"...

"Hur tänker ni egentligen".

Ja? Kan det vara så att folk baserar sina spekulationer på hur historien har sett? Att Nvidia de senaste två generationerna successivt ökat priset på sina produkter? Mer prestanda behöver inte betyda 20-30% högre pris.

Personligen så var priset på RTX 2080 klart för högt för vad jag var beredd att betala så det fick bli ett RTX 2070.. men även då krävdes det rea på kortet. Hade inte sagda rea förekommit så hade Nvidia förlorat mig som kund eftersom det då antagligen suttit ett AMD kort i min dator.

Skrivet av Mocka:

Jag fattar att dollarn är ett problem men den var väl inget lika stort problem när 2080Ti lanserades? Jag tror inte nVidia kommer att göra en Apple med tanke på hur dåligt den sålt. Lär ha vart färre som köpt ett 2080Ti än 1080Ti och om 2080Ti kostar över 20k lär det inte bli fler köpare.

Var inte så säker på det. Med tanke på Jensens försök att dumförklara folk som köper deras egna produkter (de utan RT) så ska man inte ta för givet att Nvidia har självkritiken nog att se vad problemet ligger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

RTX i all är vilket jag själv ser som framtiden men är dock inte riktigt klart utvecklat varken i mjuk eller hårdvara och de flesta ser det nog fortfarande som en kul grej.
Tippar på att nästa generation kommer börja visa framfötterna men det dröjer ända till versionen efter det innan det verkligen börjar bli efterfrågat i någons större mån.

Det flesta nya tekniker slår nog igenom, särskilt när de kommer från aktörer som är aktiva i av att hjälpa utvecklare med att implementera det i nya spel.

Märkte du att jag inte skrev vem jag syftade på, men att alla förstod ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"Hur tänker ni egentligen".

Ja? Kan det vara så att folk baserar sina spekulationer på hur historien har sett? Att Nvidia de senaste två generationerna successivt ökat priset på sina produkter?

Folk stirrar sig blinda på en prislapp utan att djupare reflektera över bakomliggande marknadsmekanismer som påverkar priset långt efter att produkterna lämnat producentledet, därav kommentaren om att tänka annorlunda. Kort sagt är det är inte Nvidia som orsakar att ett 2080 kostar 8000 SEK istället för 5000 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det flesta nya tekniker slår nog igenom, särskilt när de kommer från aktörer som är aktiva i av att hjälpa utvecklare med att implementera det i nya spel.

Märkte du att jag inte skrev vem jag syftade på, men att alla förstod ändå?

Så kanske det är till viss del.
Men strålspårning i realtid är ändå lite av den heliga gralen för grafiknördar även om vi inte kommer vara där till 100% på säkert 10år.
Nvidia kanske pushar sin metod men som sagt de har ifall öppnat Pandoras ask till viss del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk stirrar sig blinda på en prislapp utan att djupare reflektera över bakomliggande marknadsmekanismer som påverkar priset långt efter att produkterna lämnat producentledet, därav kommentaren om att tänka annorlunda. Kort sagt är det är inte Nvidia som orsakar att ett 2080 kostar 8000 SEK istället för 5000 SEK.

Är det därför det rekommenderade priset för RTX 2080 är $999 medan GTX 1080 har ett rekommenderat pris på $699? Eller du kanske vill påstå att Nvidia inte sätter sina egna rekommenderade priser?

När tom. Nvidia menar att de prissatte kortet lite väl högt.. så borde det säga något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Är det därför det rekommenderade priset för RTX 2080 är $999 medan GTX 1080 har ett rekommenderat pris på $699? :>

När tom. Nvidia menar att de prissatte kortet lite väl högt.. så borde det säga något.

Feltänk av mig, raderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det därför det rekommenderade priset för RTX 2080 är $999

?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det därför det rekommenderade priset för RTX 2080 är $999 medan GTX 1080 har ett rekommenderat pris på $699? Eller du kanske vill påstå att Nvidia inte sätter sina egna rekommenderade priser?

När tom. Nvidia menar att de prissatte kortet lite väl högt.. så borde det säga något.

Fast 2080 introducerades för $699 MSRP.

Founders Edition för $799 MSRP.

Permalänk
Medlem

30% snabbare än 2080Ti, 16GB minne, dubbla antalet RT-kärnor för $999.

Permalänk
Medlem

För oss som vill ha massa CUDA-prestanda och bryr oss mindre om spel (mitt spelande hade funkat fint på det 1070 jag hade innan jag sålde det och köpte 2080 Ti), så är det välkommet med högpresterande kort. Om Nvidia hade släppt ett kort med 6000-ish CUDA-kärnor, 16 GB VRAM och några hundra RT-kärnor för 20 000 kr, så hade jag nog varit spekulant om ett år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

30% snabbare än 2080Ti, 16GB minne, dubbla antalet RT-kärnor för $999.

Med tanke på att RTX supportas i så få spel än så länge borde Nvidia kanske lägga ut RT cores på en chiplet utanför grafikdelen. Om det nu är möjligt tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Med tanke på att RTX supportas i så få spel än så länge borde Nvidia kanske lägga ut RT cores på en chiplet utanför grafikdelen. Om det nu är möjligt tekniskt.

men nej! då kan man ju köra det med ett grafikkort från AMD. Det går icke!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

får jag 2080 ti prestanda för 6k kanske det blir ett köp. känns inte så sannolikt...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Xinpei: Kan tillägga att $699 motsvarade under 5000 SEK år 2014, men om du tänker efter så hände något det året som sedan dess lyckats försvagat den svenska dollarkursen till bland de historiskt sämsta.

När mUh FrEe StUfF inte blir det i slutänden ändå, kort och gott.

Så du ignorerar alltså ökat rekommenderat pris från Nvidia? Snacka om cherrypicking. Det tåls även att nämnas att RTX 2080 kostar kring 9000:- idag. Vilket betyder 9 kr / dollarn. Så i rena priser så är skillnaden inte i närheten av markant nog för att kunna förklara dagens priser.. med andra ord. Det är inte kronkursen som är problemet utan Nvidia har helt enkelt ökat sina priser. Vilket är den största boven.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du ignorerar alltså ökat rekommenderat pris från Nvidia? Snacka om cherrypicking. Det tåls även att nämnas att RTX 2080 kostar kring 9000:- idag. Vilket betyder 9 kr / dollarn. Så i rena priser så är skillnaden inte i närheten av markant nog för att kunna förklara dagens priser.. med andra ord. Det är inte kronkursen som är problemet utan Nvidia har helt enkelt ökat sina priser. Vilket är den största boven.

Du får bemöda dig att läsa tråden innan du svarar. Nvidias rekommenderade pris för 2080 (och 2080 Super) är $699. Jag har även gett dig en Youtube-länk till launcheventet för 20-serien där de rullar upp priserna ungefär 1 h 45 m in i klippet. Priset är $100 högre än GTX 1080, som låg på $599 MSRP.

Dollarn är uppe i 9,90 SEK idag (mot ca 6,50 SEK före valet 2014) och det finns fortfarande affärsmässiga marginaler på grafikkort, vilket innebär att priset kortet kostar i distributörsled är en liten del av vad en kund betalar. Att de kan ta ut rejäl prislapp beror på att folk betalar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Titan är sitt egna segment dom brukar inte sätta precis enligt den.

med tanke på att dem dubblar priserna för varje generation typ så förväntar jag mig inget billigare ifrån nvidia. prisprestandan har ju knappt rört sig och allt över 1660 är ganska kass prestanda per krona.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag valde bore RTX för ett 5700xt GAming x enbart pga priset, det är helt enkelt för mycket pengar att lägga på enskild komponent för de högre RTX-korten. Min förhoppning är att 30 serien justerar priserna på 20 serien. Alternativt att AMDs rtx kort håller samma prisklass som deras nuvarande topp.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

med tanke på att dem dubblar priserna för varje generation typ

$699 till $799 är en dubbling?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kommit in i grafikkortsköpandet ganska sent (i alla fall sen uppehållet från sent 90-tal för min del) och har bara hyfsad koll på priser på senaste två serierna av Nvidia-kort. Så jag har trott på snacket från många här att senaste generationens priser är historiskt höga utan jämförelse. Men i åtskilliga "Throwback Thursday"-artiklar om grafikkort här på SweC, ser jag referenser till flera kort i olika generationer med priser som är, i kronor och ören, som dagens toppkort från 20xx-serien, och då får man komma ihåg att vi haft inflation och i viss mån reallöneökningar under åren, så det var "värre" förr.

Hade jag inte haft roligare saker för mig hade jag kunnat göra en djupdykning i forumet, i recensioner och i nyhetsartiklar för att gräva fram priser (amerikanska MSRP, lanseringspriser i Sverige och prisutveckling över några år på marknaden) för samtliga kort från de röda och de gröna de senaste femton åren. Jag tror många gnällspikar här hade blivit rejält överraskade...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Ganska skoj med alla "förutsägelser" om ohemula prislappar, men hur tänkte ni egentligen?

Börja med att fundera över: Vill folk ha mer eller samma prestanda på nya produkter när ett antal år förflutit?

Om vi kan vara överens om att de allra flesta vill ha mer prestanda (uttryckt som fler FPS i ett givet scenarion) och ser att det bara finns en som kan erbjuda högre prestanda relativt sett mot nuvarande generation, vad händer då?

Kommer folk antingen att sänka sina krav, eller öppna sina plånböcker?

En annan sak som alltid tappas bort är detta med rekommenderat pris kontra vad saker kostar i Sverige. Prishöjningen till kund svarar i huvudsak distributörerna för när de dessutom ligger 30-50% över rekommenderat pris, vilket beror på att folk som är intresserade av att uppgradera i tillräckligt hög grad är benägna att öppna plånboken för de alternativ som finns.

Alla skrattar åt Bill Gates "640 Kb"-citat, men ingen skrattar åt sina egna "dagens mellanklasskort borde räcka för alla"...

Man vill ju alltid som entusiast ha mer prestanda (antar ja?), men personligen finns det en gräns för vad det får kosta också... Pris/prestanda (skiter power draw och sånt) är ju även relevant för high-end marknaden, i alla fall på gaming korten. Bryr man sig inte ett dugg om pris så köper man Titan

När 2080-korten kom och dom låg någon % plus eller minus runt mitt 1080Ti men för samma pris eller dyrare ändå så var det inte så lockande. Det var heller inte så lockande att sälja sitt 1080Ti och uppgradera till 2080Ti genom att behöva diffa ut 6000kr+ för 25%~ ökad prestanda.

2070-korten var rent ut sagt den värsta skiten som fanns för pris/prestanda, 1080 prestanda för 1000-1500kr mer bara för RT.
Däremot så hände det något intressant i mellansegmentet med 2060-korten, där du åter igen fick 1070Ti (nästan 1080) prestanda för bara några hundringar mer än gamla 1060 (efter prisökningarna) eller nyare 1660Ti.

Personligen anser jag att det inte finns något annat kort än 2060 (super) att köpa ur hela senaste generationen om man ska köpa nytt. Det är godtycklig prestanda för överkomligt pris, hela 2070/2080-serien av kort utom 2080Ti är på sin höjd marginellt bättre än gamla 1080Ti men för samma eller högre pris, så varför skulle man köpa det istället för ett begagnat 1080Ti som går att få för knappa 5000kr idag, som då är 1000kr mer än 2060 Super och totalt piskar runt det?

EDIT:
Poängen är att gamla 1080Ti sätter hela 1600 och 2000 serien i konstig position sett till pris/prestanda, speciellt då det finns så lite spel som faktiskt kan nyttja nischen av RT. Pris/prestanda är i mitt tycke riktigt kasst på alla high-end kort denna generation oavsett perspektiv man kollar från.

Även RTX 2060 sätter high-lowend och mid-tier korten så som 1660Ti i en konstig position, speciellt då 1660Ti är 500-800kr billigare bara men med markant sämre prestanda i klassiska renderingar OCH saknar RT.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

$699 till $799 är en dubbling?

Skickades från m.sweclockers.com

nvidia titan rtx 30 000kr

Nvidia titan pascal 15 000.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hoppas på HDMI 2.1 både från Nvidia och AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]