Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag sitter och svarar i telefon på allehanda inkommande order, teknisk support, felsökning, spårning av gods hos våra speditörer mm. Tar emot och registrerar inkommande order via både webshop och mail. Min tjänst heter på anställningsavtalet innesäljare men det anser jag mig inte vara.

Tycker det är trist att pendla men det funkar väl ok. Är bortskämd att kunna ta en 15 min promenad till jobbet men nu är det längre. Vi är 20-ish anställda på firman och sysslar med försäljning av tillbehör till fordonsmarknaden, personligt skyddsutrustning (läs handskar, skyddsglasögon, andningsskydd), fästelement mm mm.

Okej. Var bor du då? Jag har ca 25 minuter till jobbet men tycker ändå det är okej. Har haft både lägre och kortare sträckor genom åren. Men det är klart, det bästa är ju promenadavstånd. Låter ändå som ett helt okej arbete. Grattis till din lön också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Okej. Var bor du då? Jag har ca 25 minuter till jobbet men tycker ändå det är okej. Har haft både lägre och kortare sträckor genom åren. Men det är klart, det bästa är ju promenadavstånd. Låter ändå som ett helt okej arbete. Grattis till din lön också!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bor i Lindesberg så jag har 35-40 min beroende på trafik. Inte länge om man jämför med storstadspendling men för mig är det långt.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Jag bor i tyskland och jobbar som formbestämmare i bilbranschen.
är ett par år över 30.

Jobb: Formbestämmare
Utbildning: 2-årig eftergymnasial.
Sektor: Privat
Anställningstid: 5-10 år

Grundlön: 805 000 kr/år
( ca 67 000/månad ).

Förmåner: 171 000 kr/år
( 14 250/månad ), bil, bränsle, parkering, mat.

Bonus: 40 000 - 70 000 kr/år hittills.
( Baseras på företagsvinst osv. )

Men nu får vi se om det blir någon bonus nästa år.
Bilbranschen har börjat svajja lite.

Alla siffror är brutto, översatta från EUR och avrundade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishkov:

Jag bor i tyskland och jobbar som formbestämmare i bilbranschen.
är ett par år över 30.

Jobb: Formbestämmare
Utbildning: 2-årig eftergymnasial.
Sektor: Privat
Anställningstid: 5-10 år

Grundlön: 805 000 kr/år
( ca 67 000/månad ).

Förmåner: 171 000 kr/år
( 14 250/månad ), bil, bränsle, parkering, mat.

Bonus: 40 000 - 70 000 kr/år hittills.
( Baseras på företagsvinst osv. )

Men nu får vi se om det blir någon bonus nästa år.
Bilbranschen har börjat svajja lite.

Alla siffror är brutto, översatta från EUR och avrundade.

Spännande, vad gör en formbestämmare? Är det formgivning av hela bilar/detaljer eller är det mer åt geometrisäkring, dvs. form- och lägestoleranser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Blev befodrad tidigare i sommar.

Nuvarande lön är ca 38654,87 SEK/mån (beroende på växlingskurs). Tillkommer årsbonus på 15% samt aktier beroende på prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Blev befodrad tidigare i sommar.

Nuvarande lön är ca 38654,87 SEK/mån (beroende på växlingskurs). Tillkommer årsbonus på 15% samt aktier beroende på prestation.

Med att göra vad?
Var någonstans?
Med vilket utbildning?
Du nämner växlingskurs, så i vilket land?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@klirre: Det beror på vart du är någonstanns i företaget.
Jag jobbar inom concept design hela vägen upp till design urval för produktion.
Främst bygger jag hela exteriörer men även interiörer och detaljer såsom lampor, krom-lister, backspeglar, rattar.

Vad det innebär rent konkret:
När företaget bestämmer sig för att skapa en ny bilmodell/förnya existerande bilmodell så ger dom i uppdrag till sina designers att börja rita 2-dimensionella design-förslag( oftast sker detta i photoshop )

När förslagen är klara så presenteras dom och sållas ut.
Ett par av förslagen går då vidare och landar hos mig.
Jag bygger då dom här design-skisserna i 3D och måste på så sätt "bestämma" den 3-dimensionella formen genom att tolka designernas skisser.
I skisserna döljer sig ofta väldigt många logiska fel och detaljer som inte fungerar i våran 3-dimensionella värld, mitt jobb är då att se till att lösa dom här problemen på ett estetiskt tilltalande sätt och bevara "känslan" från den 2-dimensionella design-skissen även i min 3-dimensionella representation.

När ett par 3-dimensionella förslag är klara så visualiseras dom förslagen antingen digitalt i ett rum utrustat med gigantiska skärmar där man kan ser bilarna i skala 1:1. Eller så använder man VR briller för att bedömma designen.
Alternativt så fräser man ut dom i skala 1:4 eller 1:1 i lera eller i ett slags blått frigolit fast med högre densitet.

Antingen fortsätter sedan arbetet i lera eller man fortsätter digitalt i 3D. tills man har haft ett gäng presentationer/gjort ett par urval och bestämt sig för en slutgiltig design som då går i produktion, vid det laget har man även tagit all ingenjörsdata i åtanke så att bilen faktiskt går att köra legalt på Europas gator. Kortfattat

Va mycket tid man har att hänga på internet när man är sjukskriven

//kishkov

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Med att göra vad?
Var någonstans?
Med vilket utbildning?
Du nämner växlingskurs, så i vilket land?

Har en en delad tjänst. Primärt teknisk support (mestadels nätverk) samt kvalitetsarbete där jag granskar andra medarbetares cases.
4 års högskola och är boende i Nederländerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kishkov:

@klirre: Det beror på vart du är någonstanns i företaget.
Jag jobbar inom concept design hela vägen upp till design urval för produktion.
Främst bygger jag hela exteriörer men även interiörer och detaljer såsom lampor, krom-lister, backspeglar, rattar.

Vad det innebär rent konkret:
När företaget bestämmer sig för att skapa en ny bilmodell/förnya existerande bilmodell så ger dom i uppdrag till sina designers att börja rita 2-dimensionella design-förslag( oftast sker detta i photoshop )

När förslagen är klara så presenteras dom och sållas ut.
Ett par av förslagen går då vidare och landar hos mig.
Jag bygger då dom här design-skisserna i 3D och måste på så sätt "bestämma" den 3-dimensionella formen genom att tolka designernas skisser.
I skisserna döljer sig ofta väldigt många logiska fel och detaljer som inte fungerar i våran 3-dimensionella värld, mitt jobb är då att se till att lösa dom här problemen på ett estetiskt tilltalande sätt och bevara "känslan" från den 2-dimensionella design-skissen även i min 3-dimensionella representation.

När ett par 3-dimensionella förslag är klara så visualiseras dom förslagen antingen digitalt i ett rum utrustat med gigantiska skärmar där man kan ser bilarna i skala 1:1. Eller så använder man VR briller för att bedömma designen.
Alternativt så fräser man ut dom i skala 1:4 eller 1:1 i lera eller i ett slags blått frigolit fast med högre densitet.

Antingen fortsätter sedan arbetet i lera eller man fortsätter digitalt i 3D. tills man har haft ett gäng presentationer/gjort ett par urval och bestämt sig för en slutgiltig design som då går i produktion, vid det laget har man även tagit all ingenjörsdata i åtanke så att bilen faktiskt går att köra legalt på Europas gator. Kortfattat

Va mycket tid man har att hänga på internet när man är sjukskriven

//kishkov

Där ser man, då var det ungefär som det första jag gissade på. Låter mycket mer spännande än att hålla på och se till att det går att hålla formen i slutändan när allt ska passa ihop, även om du så klart måste ha en del av det i åtanke när du gör 3d-modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tror denna tråd är missvisande på flera sätt. Det finns jobb inom it som inte är speciellt högavlönade och de vill nog inte skriva om sina löner här när de läser om andra väldigt bra löner.
Ett jobb är ett jobb man kan var stolt över.

Japp, precis som att det inte går att lita på user reviews de de som lämnar reviews är väldigt subjektiva.

Men medellönen för män i Sverige är idag 36 500kr vilket för många låter mycket: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Jag trivs bra på mitt jobb som utvecklare men känner mig något underbetald. Samtidigt ville jag inte vara för kinkig när det var mitt första jobb. Snart lönesamtal, ska förebereda mig ordentligt och försöka öka på en del, har visat framfötterna en hel del.

Skrivet av SiD:

Jobb: Kundtjänst/ordermottagare
Utbildning: Gymnasie
Sektor: Privat
Anställningstid: ca 18 månader.

37.500 i månaden. 2000 i friskvård årligen. Känner att jag har bra lön för det jobb jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väldigt bra betalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, precis som att det inte går att lita på user reviews de de som lämnar reviews är väldigt subjektiva.

Men medellönen för män i Sverige är idag 36 500kr vilket för många låter mycket: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Bra att ni kritiskt ifrågasätter detta. Det brukar kallas survivorship bias och är en snedvridning av det materialet vi betraktar. När man är medveten om det så ser man det överallt, särskilt i media där experter tipsar om hur just de blev framgångsrika.

Permalänk
Medlem

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Medianlönen är den 32 200 kr/ mån för män. Kanske ett bättre mått än medellönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, precis som att det inte går att lita på user reviews de de som lämnar reviews är väldigt subjektiva.

Men medellönen för män i Sverige är idag 36 500kr vilket för många låter mycket: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Jag trivs bra på mitt jobb som utvecklare men känner mig något underbetald. Samtidigt ville jag inte vara för kinkig när det var mitt första jobb. Snart lönesamtal, ska förebereda mig ordentligt och försöka öka på en del, har visat framfötterna en hel del.

Du har väldigt bra betalt!

Ja tittar man på lönestatistik för innesäljare/ordermottagare så ligger jag nog rätt högt med tanke på att typ vem som helst utan förkunskaper kan sköta mitt jobb. Hade precis kommit över 30k på mitt förra verkstadsjobb, detta efter 21år på samma företag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Ja tittar man på lönestatistik för innesäljare/ordermottagare så ligger jag nog rätt högt med tanke på att typ vem som helst utan förkunskaper kan sköta mitt jobb. Hade precis kommit över 30k på mitt förra verkstadsjobb, detta efter 21år på samma företag

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en riktigt bra lön för arbetsbeskrivningen, men man är alltid värd minst vad någon betalar! Annars hade de betalat någon annan mindre, tänk så

Har du mycket teknisk support kan det kanske vara värdefullt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det är en riktigt bra lön för arbetsbeskrivningen, men man är alltid värd minst vad någon betalar! Annars hade de betalat någon annan mindre, tänk så

Har du mycket teknisk support kan det kanske vara värdefullt?

Jag har jobbat inom tillverkning inom tunga fordonsindustrin i 21 år som sagt så lite koll på saker har man väl. Dock har jag har fått lära mig en del här på nya jobbet också. Är helt helt säker på att det inte är några problem för vem som helst att sköta mitt jobb om man bara är normalt begåvad och vet åt vilket håll man skruvar i en skruv.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har jobbat inom tillverkning inom tunga fordonsindustrin i 21 år som sagt så lite koll på saker har man väl. Dock har jag har fått lära mig en del här på nya jobbet också. Är helt helt säker på att det inte är några problem för vem som helst att sköta mitt jobb om man bara är normalt begåvad och vet åt vilket håll man skruvar i en skruv.

Alright men då har du mycket arbetslivserfarenhet och det är något arbetsgivare uppskattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alright men då har du mycket arbetslivserfarenhet och det är något arbetsgivare uppskattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, antingen det eller så föll de för min glänsande personlighet Allt i denna rekrytering var ett rejält kliv på ett bananskal.

Var hemma pappaledig och skulle vara det i ca 6 månader till när jag får ett mess av en gammal jobbarkompis som frågade om jag ville ha nytt jobb. Vi pratade lite och jag gav honom tillåtelse att ge mina kontaktuppgifter till VD'n där jag jobbar nu. 2 dagar senare ringer han upp och pratar lite allmänt om tjänsten och frågar om jag vill komma och träffa honom och ekonomichefen. Sagt och gjort, åker in och träffar dem under ett kort samtal, sen får jag sitta med personen jag skulle ersätta pga pension. Åker hem och 1 dag senare har jag ett erbjudande om jobb på mailen. Tycker att jag allt vill ha lite mer pengar så jag slår till med mina 36.500, som jag fick, och jag sa upp mig så fort vi skrivit anställningsavtalet ett par dagar senare. Jag har inte gett dem några referenser, cv osv utan bara pratade med dem i typ 30 minuter sen var det klart.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Ja, antingen det eller så föll de för min glänsande personlighet Allt i denna rekrytering var ett rejält kliv på ett bananskal.

Var hemma pappaledig och skulle vara det i ca 6 månader till när jag får ett mess av en gammal jobbarkompis som frågade om jag ville ha nytt jobb. Vi pratade lite och jag gav honom tillåtelse att ge mina kontaktuppgifter till VD'n där jag jobbar nu. 2 dagar senare ringer han upp och pratar lite allmänt om tjänsten och frågar om jag vill komma och träffa honom och ekonomichefen. Sagt och gjort, åker in och träffar dem under ett kort samtal, sen får jag sitta med personen jag skulle ersätta pga pension. Åker hem och 1 dag senare har jag ett erbjudande om jobb på mailen. Tycker att jag allt vill ha lite mer pengar så jag slår till med mina 36.500, som jag fick, och jag sa upp mig så fort vi skrivit anställningsavtalet ett par dagar senare. Jag har inte gett dem några referenser, cv osv utan bara pratade med dem i typ 30 minuter sen var det klart.

Ja vad säger man. Kontakter betyder verkligen oerhört mycket i jobbvärlden. Bara tacka för att du kan skatta dig lycklig med en vän som denna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Ja vad säger man. Kontakter betyder verkligen oerhört mycket i jobbvärlden. Bara tacka för att du kan skatta dig lycklig med en vän som denna!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så är det ju, kontakter är allt och kan man som jag komma in utan att gå genom vanliga rekryteringskanaler så är det ju ett stort plus. Jag hade aldrig fått detta jobb om jag sökt via rekryterare för jag har ingen erfarenhet på papper som gagnar mig i ett urval. Det är ju så här man får en inblick hur svårt det är att komma fram även om man är lämpad för jobbet. Visst är teknisk & teoretisk kompetens nödvändigt för de yrken som kräver detta men i mitt fall är nog de personliga egenskaperna viktigare, och vem har papper på att man är trevlig?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har jobbat inom tillverkning inom tunga fordonsindustrin i 21 år som sagt så lite koll på saker har man väl. Dock har jag har fått lära mig en del här på nya jobbet också. Är helt helt säker på att det inte är några problem för vem som helst att sköta mitt jobb om man bara är normalt begåvad och vet åt vilket håll man skruvar i en skruv.

Lefty loosy, righty tighty?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Jobb: Automationsingenjör
Utbildning: 2-årig eftergymnasial.
Sektor: Privat
Anställningstid: 6 Månader

Lön: 28.000SEK

Litet företag och ny så ingen super lön direkt, men gick från 24.000 vid anställningen till fast anställning och 28.000SEK på 3 veckor Lär bumpas upp med både bil och högre lön inom snar framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Lefty loosy, righty tighty?

Grattis, jag skulle vilja erbjuda en tjänst 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Ny lönerevision, dock något försenad.
Gick från 29000 till 30500:- i grundlön, tillkommer OB på 6000 -> 12000:- beroende på vilka skift jag arbetar. (Blandat 3 & 5 skift med "jobba hur du vill, så länge det finns folk på plats")

Maskin- / underhållstekniker läkemedelsbranschen. 7 års erfarenhet

Permalänk
Medlem

ca 600.000kr brutto per år, jobbar som it-tekniker inom windows

Permalänk
Medlem

Fick en höjning på 7%, så landar på nu på 835' NOK -> 900' SEK i årslön.
Max 15% bonus baserat på resultat
Aktier (5 år "vesting period") värde just nu ca 55' per år

33 år, civ ing. jobbar som controlling/ekonomichef i Norge, pendlar från Sverige.
Underbetald, långa dagar, måttligt stressig, tuffa beslut, en del drama bland mina anställda, men i stort sett helt okej

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirage:

Innebär "ca" att du avrundat eller att du räknar saker utöver din grundlön?

Permalänk
Medlem

Jobb: Teknisk säljare / Sales Engineer.
Branch: Industri.
Utbildning: Teknik+mekanik på gymnasiet. Sälj utbildningar plus certifieringar därefter.
Sektor: Privat
Anställningstid: 14 månader
Ålder: 25

Fast lön ca 35,000kr plus provision vinstbaserat på mina ansvarsområden. Snittlön i år än så länge: 44,000kr.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jobb : It-Konsult
Utbildning: 2 årig yrkes utbildning inom virtualisering.
Sektor: Beror på var jag hamnar.
Anställningtid: 6 månader
Ålder : 29

Hade 35k som svetsare(certad i pinne) innan jag bestämde mig för att hålla på med IT och är supernöjd med det beslutet, nuvarande Lön som konsult 27k säljde mig billigt pga flytt till stockholm och ville ha jobb snabbt.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag har en halv termin kvar på utbildning till systemutvecklare. Bestämde mig för att ändå söka jobb och fick en tjänst som väldigt väldigt junior fullstack-utvecklare.

Fick 26000kr/mån under provanställningen och 31000 efter, förutsatt att de vill ha kvar mig. Resonemanget för lägre lön under provanställningen var att jag har mycket att lära,så blir mycket utbildning. Vilket stämmer.
Lite andra förmåner som dubbel insättning på tjänstepensionen, telefon och två friskvårdstimmar/veckan.

Jobbar på ett litet företag med väldigt många kunder. Trivs väldigt bra och är jävligt glad att jag tog mig i kragen och faktiskt utbildade mig inom ett område som jag har såpass stort intresse för.

Lönesamtal idag. nya lönen är 37000kr med ~8mån erfarenhet.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Lönesamtal idag. nya lönen är 37000kr med ~8mån erfarenhet.

DAmn, inget dåligt lyft! Grattis! Och grattis till att du har en chef som ordnar så du får en marknadsmässig lön trots att du gick in på mindre!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |