Hur kan jag få bort Coil whine på mitt 2060?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag få bort Coil whine på mitt 2060?

jag bytte grafikkort idag från ett 2060 dual evo till ett rtx 2060 dual. under load märker jag när jag spelar att det låter(coil whine). finns det något sätt jag kan få bort det eller minska ljudet?

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DaVeZeD:

jag bytte grafikkort idag från ett 2060 dual evo till ett rtx 2060 dual. under load märker jag när jag spelar att det låter(coil whine). finns det något sätt jag kan få bort det eller minska ljudet?

I vilket spel sker det? Generellt är det lättaste sättet att minsta coil whine att begränsa FPS.
T.ex. att låsa FPS till max 144 om du har en 144hz-skärm, antingen genom G-sync/annan synkronisering som gör att din FPS matchar en viss uppdateringsfrekvens eller i mjukvara, går att göra direkt i vissa spelklienter, alltså att helt enkelt sätta en max FPS-inställning.

Skulle personligen inte rekommendera vanlig V-sync då det medför en hel del bieffekter. Nvidia Fast Sync via deras kontrollpanel tycker jag själv fungerar rätt ok.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaVeZeD:

jag bytte grafikkort idag från ett 2060 dual evo till ett rtx 2060 dual. under load märker jag när jag spelar att det låter(coil whine). finns det något sätt jag kan få bort det eller minska ljudet?

Sänk voltage så mycket det går. Försvinner inte helt men bör minskas.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

jag har både sätt på v sync och sänkt voltage. det hjälper inte. jag provade world of tanks där mitt graffikort var inte alls under load. men det hördes ett bzzzz ljud ändå... jag kanske måste göra ngt i nvidia kontrollpanelen?

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DaVeZeD:

jag har både sätt på v sync och sänkt voltage. det hjälper inte. jag provade world of tanks där mitt graffikort var inte alls under load. men det hördes ett bzzzz ljud ändå... jag kanske måste göra ngt i nvidia kontrollpanelen?

Skulle nog överväga RMA om det är en möjlighet, har du redan låst FPS och sänkt spänning och problemen kvarstår så tror jag inte att det finns allt för mycket annat att göra som medför någon drastisk förbättring tyvärr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

ska jag sänka power limit? jag använder msi afterburner. men ska jag ladda ned overcklokings programmet från asus? blir det bättre?

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaVeZeD:

ska jag sänka power limit? jag använder msi afterburner. men ska jag ladda ned overcklokings programmet från asus? blir det bättre?

Testa.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

jag får la leva med ljudet. det är inget farligt och när jag har hörlurar på hör jag inte det så mkt.

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Emm jag läste lite och några da att dem har fått bort coil whinet genom att köra benchmarks i några timmar eller ett stå kvar i menyn i några timmar. Jag körde bf5 under load och jag tror att ljuset har blivit svagare. Ska testa benchmark imon och se. Varför försvinner coil whinen under load, under en lång tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite

Permalänk
Skrivet av DaVeZeD:

Emm jag läste lite och några da att dem har fått bort coil whinet genom att köra benchmarks i några timmar eller ett stå kvar i menyn i några timmar. Jag körde bf5 under load och jag tror att ljuset har blivit svagare. Ska testa benchmark imon och se. Varför försvinner coil whinen under load, under en lång tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte ett nytt RTX 2080 Ti i samband med nya datorbygget. Det kortet hade till en början coil whine, men efter ett par veckors användning så är det helt borta. Har både kört benchmark i timmar och spelat så om det är anledningen till att det ordnade till sig vet jag inte. Dock så vet jag att coil whine normalt sett inte är en godkänd anledning till reklamation eftersom de flesta av dagens nya kort lider av problemet som egentligen inte är ett problem/fel. Tillverkarna/återförsäljarna brukar ändå vara ganska medgörliga trots allt, men räkna inte med att du får ett nytt kort som fungerar eftersom problemen verkar vara vanliga på kort i dag.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Köpte ett nytt RTX 2080 Ti i samband med nya datorbygget. Det kortet hade till en början coil whine, men efter ett par veckors användning så är det helt borta. Har både kört benchmark i timmar och spelat så om det är anledningen till att det ordnade till sig vet jag inte. Dock så vet jag att coil whine normalt sett inte är en godkänd anledning till reklamation eftersom de flesta av dagens nya kort lider av problemet som egentligen inte är ett problem/fel. Tillverkarna/återförsäljarna brukar ändå vara ganska medgörliga trots allt, men räkna inte med att du får ett nytt kort som fungerar eftersom problemen verkar vara vanliga på kort i dag.

Ska prova köra havens benchmark i typ 2 timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 9600k 4.7 ghz
GPU: asus rtx 2060 dual 6gb
RAM: 16gb hyperx fury rgb
MB: aorus z390 elite