Laptop för webbutveckling. Budget runt 13k

Permalänk

Laptop för webbutveckling. Budget runt 13k

Hej!

Jag är ute efter en laptop som har bra batteritid och är smidig att ta med sig (läs 13/14-tummare). Huvudsakliga ändamålet kommer att vara webbutveckling och diverse skolarbete.

Räcker det med 8gb ram eller hade ni satsat på 16gb? Det är ju trots allt rätt många fönster och flikar som man har igång när man väl knackar lite kod...

Jag har sneglat lite på xps och surface laptop 3 men känns som att man kan få mer för pengarna på annat håll. Tänker att min budget är cirka 13k.

Permalänk
Medlem

Angående mängden ram hade jag kört på 16GB. Jag utvecklar en del java projekt på en ubuntu maskin med 32GB och brukar använda runt 16GB vid byggen och liknanden. Nu är ju inte webb nödvändigtvis lika tungt men 8GB känns lite snålt i dagens läge när high end telefoner börjar ha 12GB...

Tänk på att du kan behöva köra några VM:s för att kolla att grejerna funkar i IE10 och liknande, där går en del RAM bara där.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Angående mängden ram hade jag kört på 16GB. Jag utvecklar en del java projekt på en ubuntu maskin med 32GB och brukar använda runt 16GB vid byggen och liknanden. Nu är ju inte webb nödvändigtvis lika tungt men 8GB känns lite snålt i dagens läge när high end telefoner börjar ha 12GB...

Tänk på att du kan behöva köra några VM:s för att kolla att grejerna funkar i IE10 och liknande, där går en del RAM bara där.

Tack för inlägget det låter väldigt rimligt. Märkligt att det släpps så många modeller 2019 med 8gb som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av goinginside:

Tack för inlägget det låter väldigt rimligt. Märkligt att det släpps så många modeller 2019 med 8gb som standard

Tja..8GB duger fint för mediakonsumption, de flesta spel funkar fint med 8GB de också. Men är man en power user eller professional (ja vad nu detta innebär när allt kallas pro numera) så kan det vara knapert. Det kan vara bra idé att kolla om datorn du väljer går att uppgradera med mer ram, då kan det vara värt att köpa en med mindre ram från början.

Jag kan tyvärr inte rekommendera någon speciell modell. Vi har några XPS 13 2018 burkar på jobbet. Jag tyckte det var helt sinnessjukt att Dell satt Page up & down bredvid piltangenterna, jag höll på att bli galen. Kanske en vanesak, vad vet jag. Nu finns det väl modeller med olika skärmar men just de vi hade var 4K vilket gjorde maskinen rätt slö och laggig. Jag är dock helnöjd med min XPS 15 med 1080 skärm men använder den inte längre då vi fick Ubuntu laptops på mitt nuvarande jobb, HP Zbook G4. Horribel design, klumpiga, enorma bezels men den har bra prestanda iaf. Använder den i princip som en stationär dator ändå.