Funderingar kring min Huawei DG8245W2-10 från Bahnhof...

Permalänk
Medlem

Funderingar kring min Huawei DG8245W2-10 från Bahnhof...

Hej

Jag har flera problem med min Huawei DG8245W2-10 router som jag köpt från Bahnhof i September 2019 för att kunna få IP-telefoni.

1. LAN-portarna detekterar ibland (men bara ibland) min hastighet till andra enheter i mitt hemnätverk till 100 mbit istället för 1000 mbit. T ex en 40 meter lång Cat6 kabel till garaget går endast att köra i 100 mbit. När jag ansluter samma kabel till en Linksys switch så fungerar allt utmärkt i 1000 mbit.

2. Helt omöjligt att få till portforwarding, jag lyckas då inte. Har sett andra haft problem på forumet med samma router.

3. IP-telefonin fungerar bara ibland, jag får inga som helst möjligheter att testa andra SIP-boxar eftersom Bahnhof vägrar att lämna ut SIP-lösenordet. Jag kan alltså inte ens felsöka mitt VOIP på egen hand. Jag har försökt få kontakt med Bahnhof många gånger, ca 1 timmes telefonkö är normalt att man får vänta innan man kommer fram. De svarar inte på mail och chatten får jag inte mycket hjälp av heller. De säger bara att nu har vi ändrat och optimerat dina inställningar. Men när jag frågar vad de gjorde i min router så verkar allt vara väldigt hemligt.

Förutom dålig trådlös täckning så är detta den absolut sista Huaweiprodukt som jag köpt. Innan jag fick fiber hade jag en B593 router 4G och den hade andra helt omöjliga fel och den krånglade maximalt utan att rada upp allt. USB-modemen från Huawei som jag haft slutar att fungera när de blir varma. Jag har ägt 3 Huawei mobiltelefoner Y6-2 och samtliga har krånglat med icke-fungerande bluetooth och ostabil mjukvara.

Nåväl, hur löser jag min situation med att kunna få bra trådlös täckning hemma i min villa? Jag behåller gärna min IP-telefoni men routern är riktigt billigt skärp som jag skulle vilja varna andra från att köpa. Huaweiroutern går att brygga så man kan använda en router av bra kvalité. Jag har sneglat lite på Linksys, den enda tillverkare som jag haft helt felfria produkter från och som har vettet att kunna köra öppen programvara på. Asus routrar, är det något att ha? Samtliga Asusprodukter som jag haft har gått sönder på olika sätt efter en viss tid. Mest moderkort där inbyggda lanporten slutat fungera och andra konstiga fel.

Alternativ 1. Försöka få Bahnhof att reklamera min Huawei router?
Alternativ 2. Försöka få ut alla VOIP-inställningar från min Huawei router?
Alternativ 3. Brygga Huaweiroutern och använda en kvalitetsrouter som fungerar som förväntat?
Alternativ 4. Skrota huaweiroutern helt och skippa VOIP och köpa en Linksys WRT1900AC (bästa jag hittat för vettiga pengar hittils).
Alternativ 5. Något helt annat?

Vad ska jag välja eller ska jag försöka kombinera ihop några av alternativen?
@Bahnhof, finns ni här på forumet?
Andra kunniga erfarna får gärna svara oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

@stoffe_83:
Den routern i Bahnhofs regi är mycket riktigt totalt skräp.
På deras supportsidor beskriver de vilka portar som behöver forwardas till Huaweien för att IP-telefonin ska fungera (åtminstone så lång skiten över huvud taget fungerar - inte ovanligt att behöva starta om den eller att något händer så IP-telefonin är borta ett tag, etc).

Jag har satt en liten i3-baserad pfSense-box framför Huaweien, och låter den senare sitta i ett helt separat nätverk, med enbart telefonerna beroende av den. I övrigt har jag en vanlig switch och andra trådlösa accesspunkter uppsatta för mina verkliga nätverksbehov.

Permalänk
Inaktiv

Haft den routern i några månader nu och inte haft några problem alls. Visserligen inte behövt göra nån portforwarding, men i övrigt noll problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@stoffe_83:
Den routern i Bahnhofs regi är mycket riktigt totalt skräp.
På deras supportsidor beskriver de vilka portar som behöver forwardas till Huaweien för att IP-telefonin ska fungera (åtminstone så lång skiten över huvud taget fungerar - inte ovanligt att behöva starta om den eller att något händer så IP-telefonin är borta ett tag, etc).

Jag har satt en liten i3-baserad pfSense-box framför Huaweien, och låter den senare sitta i ett helt separat nätverk, med enbart telefonerna beroende av den. I övrigt har jag en vanlig switch och andra trådlösa accesspunkter uppsatta för mina verkliga nätverksbehov.

Skönt att någon mer kan bekräfta detta, enligt Bahnhof så är det i stort sett ingen som haft problem och det ska vara en jättebra produkt...

Hur har du kopplat då? En router till fiberkonvertern och sedan från lansidan med portforward till huaweirouterns wan port för att få ip telefoni att fungera?

Jag köpte just en Linksys WRT1900ACS som kommer att få ersätta huaweiskräpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Hur har du kopplat då? En router till fiberkonvertern och sedan från lansidan med portforward till huaweirouterns wan port för att få ip telefoni att fungera?

Precis så: Jag har en dedicerad DMZ på ena nätverksuttaget i pfSense-boxen, med DHCP aktivt och en reservation för Huaweiroutern, samt port forwarding för relevanta port ranges.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra, DMZ borde funka med denna värstingrouter som jag köpte, men den kanske bör flashas med DD-WRT eller liknande mjukvara först.

Kanon med bra svar. Undrar om @Bahnhof kommer att kommentera något i denna tråd? De får de gärna göra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

@stoffe_83:
Vet inte hur det funkar på Linksys eller DD-WRT, men den här länken var nyttig för mig, för att få telefonin att fungera så stadigt som möjligt: https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/nat/static-port.ht...

Permalänk
Medlem

Okej bra länk, jag tror inte jag kan köra PfSense på min WRT1900ACS router, men däremot kan jag nog köra andra programvaror än DD-WRT. Vet ej vilken som är bäst men DD-WRT har jag goda erfaranheter av tidigare.

Såg att Bahnhof endast har ett inlägg tidigare

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Låter väldigt bra, DMZ borde funka med denna värstingrouter som jag köpte, men den kanske bör flashas med DD-WRT eller liknande mjukvara först.

Kanon med bra svar. Undrar om @Bahnhof kommer att kommentera något i denna tråd? De får de gärna göra.

Med tanke på att Bahnhof-kontot inte varit aktivt sen 2015, så....

Permalänk
Medlem

Jag har deras Tilgin router och den fungerar bra med IP-telefonin. Jag har den på en egen port på medieomvandlaren som fiberleverantören installerat och kör bara den för IP-telefonin. Men vet ju inte hur deras Huawei är

Det kan ju vara fel på fibern hem till dig om du även har problem med internet.

Permalänk
Medlem

Jag har inga andra fel på fibern, Fibern är nyinstallerad och har inte märkt av någon ned tid alls. Endast IP-telefoni som krånglar.

En egen port på medieovandlaren? Vilken har du valt då? Jag kanske inte har samma medieomvandlare men jag är ansluten till IP-Onlys nät via en fiberförening.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har inga andra fel på fibern, Fibern är nyinstallerad och har inte märkt av någon ned tid alls. Endast IP-telefoni som krånglar.

En egen port på medieovandlaren? Vilken har du valt då? Jag kanske inte har samma medieomvandlare men jag är ansluten till IP-Onlys nät via en fiberförening.

Har inte ip-only men vårt stadsnät använder cts-3106 med så kallad free seating

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är cts-3106 och vad är free seating?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Vad är cts-3106 och vad är free seating?

CTS Hes-3106 är en CPE, vilket i detta fallet är fiberswitchen/konverteraren från fiberleverantören/stadsnätet.

Free seating innebär att portarna på CPE:n inte är tingade för olika saker. I en del stadsnät har man så att port 1 är internet, port 2 Tv och t.ex. port 3 IP-telefoni. Då har man bara 1 port. Med free seating är det bara plugga in vad man vill och vi vilken port man vill.

Permalänk
Medlem

Så här ser min ut (lånad bild från webben), jag har oxå 4 portar. Hur vet man om man har free seating? Det skulle underlätta om jag endast ska köra IP-telefoni så kan jag plugga in den på det sättet.

Edit.
Så här står det på IP Onlys sajt, jag har förmodligen free seating även om jag inte har IP Only som nätägare. En fiberförening som äger nätet och sedan är det kopplat till IP Onlys nät. Men det är en CPE från IP Only. Så jag antar att det är free seating.
https://kundservice.ip-only.se/org/ip-only/d/vilken-lan-port-...

Då skulle jag kunna göra så som du gjort Jocke92.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.