AMD avtäcker Radeon RX 5500 – Navi på 7 nanometer för mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Radeon RX 5500 – Navi på 7 nanometer för mellanklassen

Efter introduktionen med Radeon RX 5700 XT och RX 5700 tillkännager AMD en ny grafikkrets med arkitekturen Radeon DNA, tillsammans med det nya grafikkortet RX 5500.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kanske en aning OT från grafikkortets specifikationer, men har AMD kommit med någon oficiell hänvisning till namnvalet "Navi"?

Tänker på latinets navi (båt) eller hebreiskans navi (profet).
Det senare känns rimligare, apropå att visualisera saker.

Permalänk
Medlem

Och i morgon 5900xt plajs

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Trevligt, äntligen kanske vi kommer få se lite konkurrens på bärbara sidan också kommer ihåg förr när man fick en duglig bärbar dator som faktiskt gick att spela på för 6000kr ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Kanske en aning OT från grafikkortets specifikationer, men har AMD kommit med någon oficiell hänvisning till namnvalet "Navi"?

Tänker på latinets navi (båt) eller hebreiskans navi (profet).
Det senare känns rimligare, apropå att visualisera saker.

De döper sina arkitekturer efter stjärnor. Polaris -> Navi ->???

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel....

Men är inte 1650 75W och detta 150W inte lustigt att det presterar bättre?
Prestanda/krona kan vara nått helt annat men AMD måste göra nått att sina kretsar är så törstiga.

Permalänk
Medlem

Hoppas på max 149$ MSRP. Blir det dyrare än så är det rätt så ointressant.

Permalänk
Medlem

"... samtidigt som det är ett påtagligt snabbare grafikkort än tre år gamla RX 480."

*golfapplåd*

Permalänk
Avstängd

@Streamdog: Jamen se där, det lät ju ännu rimligare.

Att grafikkortet i förlängningen heter Ivan baklänges kändes väl lite mindre åhå.

Permalänk
Medlem

Taggad om det kommer något 5900 XT!

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

"Många MHz*"
Näsfniss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Många MHz*

ser fram mot överklockningsresultaten

Många fler MHz**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Rätta mig om jag har fel....

Men är inte 1650 75W och detta 150W inte lustigt att det presterar bättre?
Prestanda/krona kan vara nått helt annat men AMD måste göra nått att sina kretsar är så törstiga.

Ja det stämmer GTX 1650 har en TDP på 75 Watt för desktop och 50 Watt för Mobile dock så är Navi och Turing ganska nära i energi effektivt med en liten fördel till Turing.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Wow jag är inte imponerad.

Ett 150W kort som lär prestera likadant/strax över ett kort som kommer ligga kring 100W (1650 Ti), sedan kommer nog inte 5500XT vara helt imponerande heller, skulle gissa 165W och prestanda några procent över 1660.

5500 är värt max $175, och 5500XT kommer nog inte vara värt mer än $250.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Kanske en aning OT från grafikkortets specifikationer, men har AMD kommit med någon oficiell hänvisning till namnvalet "Navi"?

Det kommer från ett Ukrainskt e-sportlag, där NaVi är en förkortning av Natus Vincere (lat. "född att vinna").

Eller så kör de som sagt på stjärnnamn, men min teori är roligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

De döper sina arkitekturer efter stjärnor. Polaris -> Navi ->???

Ur"anus"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD kommunicerar inte längre grafikkorts basfrekvens då den är "ointressant".

Wow. Verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Wow. Verkligen?

Dom kan ju i så fall sluta kommunicera boost frekvens också då den verkar vara ganska irrelevant (iom Ryzen 3000 som boostar lite hit och dit). Får helt enkelt börja med en mer odefinierad skala, typ "fast, faster, über fast". Då slipper dom class action lawsuits i framtiden också >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

"Många MHz*"
Näsfniss.

Kopierat från hur Anandtech rapporterar okända siffror.

Gillar det =).

Permalänk
Medlem

Somliga säger att korten med fulla 24CU går till Apple, varför de börjar med 5500. När är nästa Apple event? Brukar de inte ha ett i Oktober?

Permalänk
Medlem

Kul med släpp, men inget jag blir upphetsad över. Är det bra pris i sin klass och låg värmeutveckling kan jag tänka mig att köpa ett till mitt mini-itxbygge.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Wow. Verkligen?

Det stämmer väl? Basfrekvens betyder ju i praktiken ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju vilja ha ett 5700 XT * 2 för dubbla priset ... det hade ändå varit billigare än ett 2080 Ti. Synd att det inte hade haft 5700 XT * 2 i prestanda =\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det stämmer väl? Basfrekvens betyder ju i praktiken ingenting.

Så varför försöka dölja siffran...?

Jag tror inte det är för att spara på tangentbordsbudgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

De döper sina arkitekturer efter stjärnor. Polaris -> Navi ->???

Glöm inte bort Vega.
Beskrivningen av Navi (Gamma Cassiopeiae): "an eruptive variable star, whose apparent magnitude changes irregularly between +1.6 and +3.0". Ganska passande med hur t ex 5700 XTs prestanda varierar i olika titlar, från klassen kring 2060 Super till klassen kring 2080.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför försöka dölja siffran...?

Jag tror inte det är för att spara på tangentbordsbudgeten.

Tror inte det handlar om att dölja något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ricerunner:

Kanske en aning OT från grafikkortets specifikationer, men har AMD kommit med någon oficiell hänvisning till namnvalet "Navi"?

Tänker på latinets navi (båt) eller hebreiskans navi (profet).
Det senare känns rimligare, apropå att visualisera saker.

Skrivet av Streamdog:

De döper sina arkitekturer efter stjärnor. Polaris -> Navi ->???

Skrivet av perost:

Det kommer från ett Ukrainskt e-sportlag, där NaVi är en förkortning av Natus Vincere (lat. "född att vinna").

Eller så kör de som sagt på stjärnnamn, men min teori är roligare

Som nämnt ovan är det stjärnor! Namnschemat skapades ursprungligen av Raja Koduri, som döpte om Arctic Islands till Polaris (Radeon RX 400-serien). Han hade nån sådär halvflummig förklaring till varför stjärnor var rimliga namn för grafikkretsar, men kommer inte ihåg vad det var. Minns i alla fall att det kändes långsökt när man lyssnade på det. Tidigare uppgifter talar för att steget efter Polaris, Vega och Navi är Arcturus.

"Idén om att ha stjärnor som kodnamn är ursprungligen Raja Koduris, som 2017 slutade som grafikchef hos AMD och gick över till Intel. Polaris betecknas ofta som "polstjärnan", medan Vega som följde är den femte starkast lysande stjärnan på natthimlen efter Arcturus, Alpha Centauri, Canopus och Sirius."

Skrivet av Vangen:

Nej (men det är ändå roligt!).

Skrivet av HenrikM:

"Många MHz*"
Näsfniss.

Skrivet av ajp_anton:

Kopierat från hur Anandtech rapporterar okända siffror.

Gillar det =).

Skyldig! Jag måste också få ha roligt ibland.

Skrivet av Sveklockarn:

Wow. Verkligen?

Yupp. De menar att grafikkortet ändå aldrig körs i den klockfrekvenser i praktiken, så de ser ingen mening att kommunicera detta längre. Till AMD:s försvar blev det en hel del förvirring när Radeon RX 5700 (XT) kom med inget mindre än tre officiella klockfrekvenser. Jag med flera andra journalister påpekade detta under eventet inför lanseringen och då var den officiella förklaringen att AMD:s advokater blev "nervösa" när produktcheferna för Radeon ville fimpa basfrekvensen ur specifikationerna. De höll dock med om att det var som gjort för förvirring.

Något har uppenbarligen ändrats sedan dess då de nu vågar släppa ett nytt grafikkort och öppet säga att basfrekvensen inte är viktig att tala om.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tror inte det handlar om att dölja något.

Skickades från m.sweclockers.com

Att de döljer basfrekvensen innebär att siffrorna eller procentarna de presenterar kan vara missvisande.

Troligtvis gäller detta energikonsumtionen. De kan ha mätt 30 % under låga frekvenser, vilket blir väldigt missvisande om de angett en basfrekvens och 30 % mindre energiförbrukning.

Jag tror att de försöker dölja något och anledningen lär säker vara att man inte får -30 % energi förbrukning på basfrekvensen.

Det var ju samma sak med Polaris (Rx 480) där de var stolta över performance/W, när det sedan kom till kritan så förbrukade ett Rx 480 nästan lika mycket som ett 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför försöka dölja siffran...?

Jag tror inte det är för att spara på tangentbordsbudgeten.

Det är för att AMD ska kunna använda kraftigt varierad kvalité på kisel, deras max boost är redan "opportunistic", dvs samma som XFR på Zen, att inte specca en basklocka gör att folk inte stirrar sig blind på basklockor mellan modeller då det inte förespråkar prestandan man faktiskt bryr sig om.

Mycket värre än detta tycker jag är att de fortfarande skriver individualla MHz för samtliga hastigheter, varför använda 1717 och 1845 MHz när de kan använda 1.72 och 1.85 GHz, detta speciellt med "game boost" vilket är ett genomsnitt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Somliga säger att korten med fulla 24CU går till Apple, varför de börjar med 5500. När är nästa Apple event? Brukar de inte ha ett i Oktober?

Apple brukar ha ofta ha ett event i oktober. Ryktet i år är att det blir nya datorer bla MacBook Pro med 16” med tunnare ramar så att själva datorn inte blir större än dagens 15”. Mycket möjligt att denna krets hamnar i den datorn.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.