Portabel monster-rig för videoredigering

Permalänk
Medlem

Portabel monster-rig för videoredigering

Sitter och planerar en portabel rig för videoredigering, är alltid på språng och behöver en dator med mycket kraft. Har gett upp på laptops så det blir en mindre stationär. Uppskattar alla svar och tips på vad jag kan köpa för delar, det var några år sen jag byggde en dator så är inte helt med i vad som anses bra just nu.

Tänkte bygga allt i en Jonsbo UMX3 då den får plats i min ryggsäck, chassit ska tydligen kunna få plats med Micro-ATX moderkort.
https://www.proshop.se/Chassi/PC-Cooling-Jonsbo-UMX3-Window-C...

Blir att köra M.2 SSD för os samt någon 16TB HDD för lagring.

Jag är lite kluven om vilken processor det blir, nya AMD Ryzen 9 3950X med 16 kärnor ser lovande ut men jag är lite osäker på om adobes premiere pro och after effects som jag använder kommer att kunna utnyttja processorn till sin fulla potential. Kommer i varje fall säkert clocka den lite.

Vattenkylning till processorn, funderar på om det blir bäst med en mindre fläkt där jag kopplar den på toppen av chassit eller större där jag kopplar den i botten där det släpps in mer luft.

Ram fick jag höra att 32gb 3600MHz CL16 eller lägre ska funka bra för denna typen av tyngre videoredigering.

Grafikkort lär bli nvidia då adobes program använder sig av gpu boost men vill helst komma undan så billigt som möjligt på den punkten då jag inte spelar så mycket spel.

Moderkort beror så klart på om det blir intel eller amd, skulle vara skönt med inbyggt wifikort.

Nätagregat, inte en blekaste aning.

Budget 20 000 - 35 000kr

Tips uppskattas väldigt mycket!
John

Permalänk
Medlem

@Basen123:

Antar att man kan kolla på andra sidor om delar finnes i lager där, men här är ett förslag iaf

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12887678

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@Basen123:

Antar att man kan kolla på andra sidor om delar finnes i lager där, men här är ett förslag iaf

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12884979

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12884979

Justera lite och slängde med en 2080 ti dock sänkte ja till 10tb och bytte fläktarna

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12885249

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri:

Även jag redigerade lite och bytte till ett 2080 super, 10TB HDD och en lite lättare kylare

Behåller samma fläktar då dom har lägre ljudnivå och högre statiskt tryck på samma rpm !

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Med tanke på att han skall ha den som en "portabel". Mycket transport.
En tung 1.1 kg kylare på CPU'n och moderkortet..
Jag är tveksam. Iofs kan man vara väldigt varsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@sifri:

Även jag redigerade lite och bytte till ett 2080 super, 10TB HDD och en lite lättare kylare

Behåller samma fläktar då dom har lägre ljudnivå och högre statiskt tryck på samma rpm !

Kanske bättrre med en 120 aio? Tänker att de väger mindre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri:

AIO är bättre eftersom att den ska bäras runt på, men en 120mm AIO till en 3900X som ska göra mkt videoredigering kommer bli ganska varmt!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@sifri:

AIO är bättre eftersom att den ska bäras runt på, men en 120mm AIO till en 3900X som ska göra mkt videoredigering kommer bli ganska varmt!

Kanske byta chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Basen123:

Lite större chassi = inte lika portabelt och smidigt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12887596

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

Vad tror du om h200i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Consider mini-ITX or mini-DTX

Skrivet av Basen123:

Tänkte bygga allt i en Jonsbo UMX3 då den får plats i min ryggsäck, chassit ska tydligen kunna få plats med Micro-ATX moderkort.
https://www.proshop.se/Chassi/PC-Cooling-Jonsbo-UMX3-Window-C...

Sorry, will have to use English to save time. My Swedish is still basic.

Your Jonsbo UMX3 is 25 litres. You can build much smaller than that in your budget, while maintaining great CPU and GPU thermals, even with a 3950X.

For example, with mini-ITX or mini-DTX instead of micro-ATX, the Dan A4 (7.5 litres), the Loque Ghost S1 MKII (8.5 litres + tophats if used) or NCase M1 (11.5 litres). All three are also significantly lighter than the Jonsbo UMX3.

Note though: The Dan A4 would need to be ordered before Oct 13th not to miss the current batch. The Loque is doesn't yet support PCIe 4.0 as far as I know, but I also would not be surprised if they have that update and just haven't listed it. The last batch of NCase M1 was shipped out a few weeks ago and they say might be re-stocked in December "no promises". That is a pain, because the NCase M1 supports 130mm CPU air coolers which is enough to adequately air cool a 3950X. The other cases may be better off with a radiator if it must be a 3950X, but those surprisingly can fit.

There are plenty of other good mini-ITX or mini-DTX cases much smaller than 25 litres, but my examples above represent some of the premium compact possibilities. Depends too on how well you design your build.

Here is some good info from youtuber Optimum Tech:
Ultimate NCASE M1 Cooling Setup?
The Best ITX Cases I've Reviewed

Permalänk
Medlem

@sifri:

Ungefär samma storlek, men väger mer pga glaspanel.

Vill fortfarande påstå att mitt senaste förslag med Lian Li TU150 är det bättre!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk

@Wicker:
A much cheaper but promising ITX case (with a good 160mm clearance for a CPU cooler!) is the Raijintek Metis Plus which is around 13.5 litres. I could only find sellers outside Sweden though. Air flow is not bad but looks like it could be improved with some modifications.

Air flow comment added.
Permalänk
Medlem

Om du ska skumpa runt den i en ryggsäck så skulle inte jag kört på HDD utan enbart SSD. Den senare är ju inte alls stötkänslig vilket en HDD är i allra högsta grad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Basen123:

Chassi på 9.6 Liter, några kompromisser men borde fungera bra

https://komponentkoll.se/bygg/DYfpD/

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Lägg 400 extra på minnen och ta någon av dessa, gärna flare x eller trident z.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s418437637&catId=1790&...

Visa signatur

Blank

Permalänk

@Wicker:
Varför finns det 3 SSD: er där?

Permalänk
Medlem

@Super Älg:

Ingen plats för 3.5 HDD !

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@talonmas:

Jo tanken har slagit mig, det är bara det att all video tar så mycket plats så blir dyrt med ssd.

Permalänk
Medlem

@sifri:

Lite för brett chassi tyvärr, har en DB hugger 60L https://douchebags.com/the-hugger-60l-black-out

Permalänk
Medlem

@Wicker:

Frågan är bara om jag klarar mig med luftkylning till en processor som jag clockar 5ghz+.

Permalänk
Skrivet av Wicker:

Chassi på 9.6 Liter, några kompromisser men borde fungera bra

Kolink Rocket har endast 54 mm spel för en CPU-kylare. Inte tillräckligt för luftkylning av en AMD 3950X, 3900X eller (ännu mer) en högeffektiv Intel. Kanske om CPU-enheten dock är underklockad.

Några alternativ som skulle tillåta stora luftkylare designade för överklockning:
- Raijintek Metis Plus (13,5l) 160 mm spel för en CPU-kylare.
- Sharkoon QB One (15l) 150 mm spel för en CPU-kylare.
- NCase M1 (11.5l) 130-135mm frigång för en CPU-kylare.

Som nämnts tidigare är NCase M1 dyr och har en lång väntetid just nu.

Som folk diskuterade tidigare, kom ihåg att stora kylare väger mycket. Tunga luftkylare kan sätta en betydande påfrestning på CPU och moderkort närhelst systemet flyttas. (Trots att det kanske kan göras något för att bättre stötta saker.)

Permalänk
Medlem

@Super Älg:

AMDs wraith prism ska klara att kyla en 3900x så vitt jag vet. Men å andra sidan ser jag ingen annan som ger några förslag så jag ger väl upp

(Förlag på ett helt bygge dvs, där allt passar ihop!)

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@Basen123:

Bör inte vara några problem, och du kommer inte i närheten av 5Ghz med en Ryzen utan flytande kväve

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Köp en AIO istället för ett enormt torn som d15 elle4 dr4 om du ska flytta riggen mycket.

Permalänk
Skrivet av Wicker:

@Super Älg:
AMDs wraith prism ska klara att kyla en 3900x så vitt jag vet.

The Wraith Prism is 96mm though, so it also would not fit in the Kolink Rocket. Anyway with all 12 cores running full load, the default cooler won't keep the 3900X cool enough.

The 3950X that the original poster mentioned is even hungrier.
(eg. Gigabyte needed a 360mm radiator to overclock an AMD 3950X and the CPU still reached 90degC.)

Permalänk
Skrivet av Wicker:

@sifri:

AIO är bättre eftersom att den ska bäras runt på, men en 120mm AIO till en 3900X som ska göra mkt videoredigering kommer bli ganska varmt!

Skrivet av employed:

Köp en AIO istället för ett enormt torn som d15 elle4 dr4 om du ska flytta riggen mycket.

I tend to agree that a 240mm AIO probably gives this application the best CPU headroom and puts the least strain on the motherboard and CPU. eg. The Nzxt Kraken , which weighs about 1 kilo. AIOs will not age as well as air coolers, so the user would need to be careful as it gets older.

If it has to be back-pack portable, there must ultimately be a compromise on the idea of ​​heavily overclocking a high TDP CPU. I assume that portability is THE central requirement.

Permalänk
Medlem

Än en gång då.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12891983

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@WCH-sopa:

Jag såg att corsair 380t gör det möjligt att montera moderkortet mot botten av datorn, kan det underlätta i denna fråga?

Permalänk
Skrivet av Basen123:

Jag såg att corsair 380t gör det möjligt att montera moderkortet mot botten av datorn, kan det underlätta i denna fråga?

Wow 41 litres for the Corsair 380T and an inefficient layout with signs of mediocre airflow. It looks like a gaming computer, beach stereo or maybe a portable generator.

If this is for work and you want it to look professional, there are a lot better cases out there. If you are prepared to go suitcase style, then the Lian Li TU150 that Wicker suggested earlier is 24 litres and looks quite business-like (apart from the fact that it has a window, which maybe there is an option to change). It IS practical for you to have a smaller size though with good cooling. What do you think of the cases I have suggested?

Corsair not Corsait