Permalänk
Medlem

Något sugen på att skaffa ett Oculus Quest nu när Link även ska komma.
Men vart ifrån ska man beställa?
Och räcker det med 64 GB versionen?

Om man beställer från Oculus så verkar de bli mycket billigare.
Dock så står det 0:- på sidan "Ber. leverans och hantering", vet inte om de blir skillnad när man knappar in alla kortuppgifter?
Om det är de 449 Euro ~4 853 kr. som gäller, är det inkl moms och tull osv? Man åker inte på massa andra avgifter?

Eller ska man beställa genom typ Tyska amazon?
https://www.amazon.de/Oculus-Quest-All-Gaming-Headset/dp/B07P...

Dessutom funderar jag på en väska till den också för att skydda lite.
Vilket ska man då välja? Original(den som säljs på den officiella sidan) eller någon liknande på t.ex. Amazon?

Mvh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Något sugen på att skaffa ett Oculus Quest nu när Link även ska komma.
Men vart ifrån ska man beställa?
Och räcker det med 64 GB versionen?

Om man beställer från Oculus så verkar de bli mycket billigare.
Dock så står det 0:- på sidan "Ber. leverans och hantering", vet inte om de blir skillnad när man knappar in alla kortuppgifter?
Om det är de 449 Euro ~4 853 kr. som gäller, är det inkl moms och tull osv? Man åker inte på massa andra avgifter?

Eller ska man beställa genom typ Tyska amazon?
https://www.amazon.de/Oculus-Quest-All-Gaming-Headset/dp/B07P...

Dessutom funderar jag på en väska till den också för att skydda lite.
Vilket ska man då välja? Original(den som säljs på den officiella sidan) eller någon liknande på t.ex. Amazon?

Mvh.

Beställ från Oculus, billigast så. Frakt och moms ingår i priset och den skickas från Holland, ingen tull eller dolda avgifter.
64GB räcker gott och väl.

Väska däremot kan man nog få en likvärdig eller bättre billigare från Amazon. Själv förvarar jag den bara i lådan den kom i, men ska man flänga runt med den är nog en väska smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Beställ från Oculus, billigast så. Frakt och moms ingår i priset och den skickas från Holland, ingen tull eller dolda avgifter.
64GB räcker gott och väl.

Väska däremot kan man nog få en likvärdig eller bättre billigare från Amazon. Själv förvarar jag den bara i lådan den kom i, men ska man flänga runt med den är nog en väska smart.

Låter kanon. Tack för ett bra svar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Sonen säger att trackingen inte är lika bra som på rift/ rift S... stämmer detta?

Permalänk
Medlem

@Swennis: Jag skulle säga att tracking är bättre än Rift CV1, gamla externa kamerorna tycker jag inte var så bra. Men eftersom Quest har en kamera färre än Rift 2 (den uppåt), borde rimligen Quest vara något sämre än Rift S.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda en sån här usb-kabel med magnet-koppling för att ladda och koppla in Oculus-headset till datorn?

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07XHL1WL7

Har sett att några använder samma/liknande magnetkopplade kablar i klipp på youtube, men jag har inte använt det själv. Inser att det inte är USB3 och inte en ersättningskabel för Oculus Link, men man slipper iallafall oroa sig för att något går sönder om någon fipplar med kabel/headset medan det laddar.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Vad tror ni om att använda en sån här usb-kabel med magnet-koppling för att ladda och koppla in Oculus-headset till datorn?

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07XHL1WL7

Har sett att några använder samma/liknande magnetkopplade kablar i klipp på youtube, men jag har inte använt det själv. Inser att det inte är USB3 och inte en ersättningskabel för Oculus Link, men man slipper iallafall oroa sig för att något går sönder om någon fipplar med kabel/headset medan det laddar.

Jag har liknande, annat märke, som jag använder till ena dotterns ipad, hon slet sönder lightning-kontakter fort. Den funkar bra där och även i min förra telefon med mikro-usb. Har däremot haft problem med nuvarande telefon (Sony) som har usb-c. Telefonen blir konstig med sladden i. Kan vara kvaliteten så klart men värt att tänka på. Väldigt smidigt med magnetkontakt när det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hur sjutton betalar man på Oculus sida om inte varken Paypal eller kortnummer funkar(Klarna engångskort)?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Just nu har jag: motvikt, pannband och silikonöverdrag.
Ska jag bara rekommendera en så är det pannbandet, det är billigt och gör stor skillnad för hur framtung den känns.

Silikonöverdraget är lent mot huden och lätt att torka av svett från, så inte så tokigt heller. Jag beställde den här, man behöver inte ta av facial interfacet för att trä på den och den triggar inte proximity sensorn. På gott och ont har den en näsflärp som gör det svårare att se ut genom näshålet, samtidigt minimalt med ljusinsläpp: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B07WPHB3BT/ref=ppx_yo_mob_b_tra...

Körde precis 60 minuter Beat Saber och slutade för att jag hade fått nog snarare än av obehag, normalt brukar jag få nog efter 30 minuter för att det känns varmt och stickigt mot huden.

https://i.ibb.co/4FJcQYN/AF705-FE7-B36-A-4-A18-92-CC-079-A03-EC168-C.jpg

Inväntar fortfarande VRCovers 17mm foam back strap pad.

Har fått strap pad:en nu med: https://vrcover.com/product/oculus-quest-head-strap-foam-pad/

Ingen dramatisk skillnad vad jag tänker på, eventuellt att det skav jag började känna när jag passerat 60 min-strecket var borta. Eller så var det för att jag tog av motvikten baktill.

Återigen är pannbandet den enskilt största komfortförbättringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hur sjutton betalar man på Oculus sida om inte varken Paypal eller kortnummer funkar(Klarna engångskort)?

Kanske inte svaret du vill ha men ungefär vilket normalt Visa eller Mastercard-kort som helst borde funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kanske inte svaret du vill ha men ungefär vilket normalt Visa eller Mastercard-kort som helst borde funka.

Verkar inte fungera heller.
Det ligger en beställning men beställningstatusen är pausad.
"Beställningsstatus
Pausat – Det går inte att godkänna betalningsmetoden".

Provat allt känns det som.

  • Paypal, med bankkortet kopplat även provat att överföra pengar till Paypal-kontot.

  • Engångskort genom Klarna.

  • Klarna-kortet, Visa

  • Mitt "riktiga"/vanliga bankkort, Mastercard

Vet inte om de hjälper att markulera ordern och beställa på nytt. Verkar sjukt osmidigt detta.

P.S Går att lägga till kortuppgifterna och så. Men när man klickar på "Uppdatera betalningsmetod", så kommer detta felmeddelande i rött under "Det gick inte att uppdatera din betalningsmetod. Försök igen eller använd en annan betalningsmetod.".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Verkar inte fungera heller.
Det ligger en beställning men beställningstatusen är pausad.
"Beställningsstatus
Pausat – Det går inte att godkänna betalningsmetoden".

Provat allt känns det som.

  • Paypal, med bankkortet kopplat även provat att överföra pengar till Paypal-kontot.

  • Engångskort genom Klarna.

  • Klarna-kortet, Visa

  • Mitt "riktiga"/vanliga bankkort, Mastercard

Vet inte om de hjälper att markulera ordern och beställa på nytt. Verkar sjukt osmidigt detta.

P.S Går att lägga till kortuppgifterna och så. Men när man klickar på "Uppdatera betalningsmetod", så kommer detta felmeddelande i rött under "Det gick inte att uppdatera din betalningsmetod. Försök igen eller använd en annan betalningsmetod.".

Låter som om du behöver kontakta deras kundtjänst. Jag betalade min beställning därifrån med ett Master Card och det fungerade fint. Det var dock den första betalmetod jag provade också så det kanske blivit något strul i deras system för dig när du bytt betalmetod flera gånger.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

En större uppdatering av Virtual Desktop är släppt, men även lite lovande info om en framtida uppdatering:

Citat:

I've started work on sliced encoding and fixed foveated encoding to improve image quality and reduce the overall latency when streaming VR content (those are 2 techniques used by the upcoming Oculus Link solution and they should help when streaming wirelessly as well). This will be available in a future update.

Permalänk
Medlem

Pistol Whip, en korsning av Superhot och Beat Saber (eller nåt):

Permalänk
Medlem

Provade att markulera min order jag gjorde, där betalningen inte kom genom av okänd anledning.
Funkade och nu är paketet på väg.
Det ska komma fram på onsdag är det beräknat.
Men problemet nu är istället att jag insett att det skickas med UPS, vilket är piss.
Och som jag förstått det så lämnar dom inte av paket på andra utlämningsställen såsom hos t.ex. Posten eller DHL.
Utan någon av deras egna "UPS access point".
Problemet är att jag inte kommer kunna vara hemma och ta emot paketet(och jag bor i lägenhet).
Skulle då såna fall vilja flytta leveransadressen till arbetet jag jobbar på och ta emot det där.

Går det att fixa på enkelt sätt? Har sett "UPS My Choice" men måste då bekräfta min identitet och då är det enda alternativet "PIN-kod till brev". Brev som i fysiskt brev eller dålig översättning på mail/email? Om de är fysiskt lär jag knappast hinna få det innan leveransdagen..
Eller ta kontakt med supporten och försöka be dom ändra?

Mvh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Provade att markulera min order jag gjorde, där betalningen inte kom genom av okänd anledning.
Funkade och nu är paketet på väg.
Det ska komma fram på onsdag är det beräknat.
Men problemet nu är istället att jag insett att det skickas med UPS, vilket är piss.
Och som jag förstått det så lämnar dom inte av paket på andra utlämningsställen såsom hos t.ex. Posten eller DHL.
Utan någon av deras egna "UPS access point".
Problemet är att jag inte kommer kunna vara hemma och ta emot paketet(och jag bor i lägenhet).
Skulle då såna fall vilja flytta leveransadressen till arbetet jag jobbar på och ta emot det där.

Går det att fixa på enkelt sätt? Har sett "UPS My Choice" men måste då bekräfta min identitet och då är det enda alternativet "PIN-kod till brev". Brev som i fysiskt brev eller dålig översättning på mail/email? Om de är fysiskt lär jag knappast hinna få det innan leveransdagen..
Eller ta kontakt med supporten och försöka be dom ändra?

Mvh.

Ringa är nog det mest direkta men man kan acceptera osignerad leverans till dörren om man inte har dåliga grannar.
Jag minns My Choice som att det är ett fysiskt brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Provade att markulera min order jag gjorde, där betalningen inte kom genom av okänd anledning.
Funkade och nu är paketet på väg.
Det ska komma fram på onsdag är det beräknat.
Men problemet nu är istället att jag insett att det skickas med UPS, vilket är piss.
Och som jag förstått det så lämnar dom inte av paket på andra utlämningsställen såsom hos t.ex. Posten eller DHL.
Utan någon av deras egna "UPS access point".
Problemet är att jag inte kommer kunna vara hemma och ta emot paketet(och jag bor i lägenhet).
Skulle då såna fall vilja flytta leveransadressen till arbetet jag jobbar på och ta emot det där.

Går det att fixa på enkelt sätt? Har sett "UPS My Choice" men måste då bekräfta min identitet och då är det enda alternativet "PIN-kod till brev". Brev som i fysiskt brev eller dålig översättning på mail/email? Om de är fysiskt lär jag knappast hinna få det innan leveransdagen..
Eller ta kontakt med supporten och försöka be dom ändra?

Mvh.

My choice brevet är fysiskt.
Ring till supporten så kan dom ändra leveransen till dig, gjorde dom med mitt paket när jag väntade på Rift S
Gick förvånansvärt snabbt och smidigt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

My choice brevet är fysiskt.
Ring till supporten så kan dom ändra leveransen till dig, gjorde dom med mitt paket när jag väntade på Rift S
Gick förvånansvärt snabbt och smidigt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

+1

Jag gjorde samma sak, ringde UPS och fick det flyttat till ett av deras "Access Points", eller utlämningsställe som alla andra kallar det, var den lokala godis/videobutiken i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Sonen säger att trackingen inte är lika bra som på rift/ rift S... stämmer detta?

Skrivet av superapan:

@Swennis: Jag skulle säga att tracking är bättre än Rift CV1, gamla externa kamerorna tycker jag inte var så bra. Men eftersom Quest har en kamera färre än Rift 2 (den uppåt), borde rimligen Quest vara något sämre än Rift S.

Som superapan säger så har Rift S en kamera mer än Quest så den bör ju ha lite bättre täckning, men vet inte hur stor skillnad det är i praktiken.

Däremot att Rift (CV1) skulle ha sämre tracking är det nog inte många som håller med om, nästan alla säger tvärtom. Så länge man har externa sensorer som täcker den yta man vill använda (2 eller 3st räcker i normala fall) så är det bäst tracking på vanliga Rift (CV1). Nackdelen är att man måste ha externa sensorer vilket ju inte är lika smidigt att sätta upp eller snyggt i rummet och kräver fler USB utgångar och mer USB bandbredd. Och så är skärmen lägre upplösning.

Permalänk
Medlem

Knockout League släpps till Quest imorgon (17/10) , cross-buy med Rift. Jag har det tyvärr till Steam.

Huvudspelet är som Punch-Out i VR, men träningsläget är väldigt effektiv och rolig cardioträning (speciellt ”reflex alley”) så rekommenderar det om man vill köra VR-cardio:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Knockout League släpps till Quest imorgon (17/10) , cross-buy med Rift. Jag har det tyvärr till Steam.

Huvudspelet är som Punch-Out i VR, men träningsläget är väldigt effektiv och rolig cardioträning (speciellt ”reflex alley”) så rekommenderar det om man vill köra VR-cardio:

https://youtu.be/JJ-I3WKnX0g

Jomensåatt:

Rekommenderar både reflex alley och heavy bag.

Permalänk
Medlem

Ett Pavlov ”Lite” kommer till Quest den 19 december och är gratis. Som jag förstår det kan man köpa kosmetiskt krafs som inte ger nån fördel: https://mobile.twitter.com/davevillz/status/11848626736886210...

I övrigt, Kingspray Graffiti ute nu:

Permalänk
Medlem

Thrill of the fight släpps till Quest den 24 oktober, cross-buy med Rift: https://www.oculus.com/experiences/quest/3008315795852749/?ut...

Intervju: https://www.vrfitnessinsider.com/the-thrill-of-the-fight-ocul...

För skeptikerna:

Citat:

Everything else is the same as it is on PC. The physics system runs at the same rate and quality as the PC version. I thought tracking was going to be a problem early on, as TotF is a worst-case scenario for tracking in many ways, but Oculus’s 7.0 system update made tracking work unbelievably well on the Quest. The Quest will occasionally lose track of a controller while playing TotF, but it happens rarely and is lightning-fast to correct itself.

Permalänk
Medlem

Gadgeteer tillgängligt, fysikbaserat sandlådespel: https://www.oculus.com/experiences/quest/2567395559960697/

Permalänk
Medlem

Nu går det att testa en version av Virtual Desktop som ska minska latensen betydligt för att strömma SteamVR:

Citat:

Mobile beta version 1.7.0 - Release Notes • SteamVR streaming now uses sliced & foveated encoding. This improves image quality and reduces latency considerably • Added multi-socket streaming to achieve higher bitrates; you can now stream at up to 150 Mbps in VR mode • Fixed SteamVR streaming on Windows 8.1 and Windows Server which produced a black screen. Confirmed that it now works on cloud services like Parsec/Paperspace but it should work on others as well • Improved stream stability when switching in and out of VR

APK: https://github.com/guygodin/VirtualDesktop/releases/tag/v1.7.... Streamer: https://download.vrdesktop.net/files/beta/VirtualDesktop.Stre...

Permalänk
Medlem

Ifall någon tänkt köpa Audica, så gör det nu-nu innan priset höjs med $10 (cross-buy med Quest):

Citat:

AUDICA 1.0 will be launching on both Oculus Rift and Steam tomorrow and that a price increase from $19.99 to $29.99 will be accompanying our exit from Early Access. If you had been planning to pick up the game on day one, you may want to pull the trigger today before the price change takes effect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nu går det att testa en version av Virtual Desktop som ska minska latensen betydligt för att strömma SteamVR:

Officiella 1.8 ute nu:

Citat:

VR streaming now uses foveated encoding similar to AADT in Oculus Link. This improves image quality and reduces latency considerably

• Added optional sliced encoding to reduce encoding/decoding latency even more. This may not work well with all GPUs which is why it is provided as an option

• Fixed VR streaming on Windows 8.1 and Windows Server which resulted in a black screen. Confirmed that it now works on cloud services such as Parsec/Paperspace and AWS

• Fixed switching in and out of VR to be more reliable

This is available on Quest, Go and GearVR. You can expect about 35-41ms of latency when streaming VR content from a local computer (assuming you meet the minimum spec: computer wired with gigabit Ethernet to 5ghz AC router, decent GPU, etc.)

Permalänk
Medlem

@Halldin: Provade 1.8 uppdateringen och herrejävlar hur pass låg latencyn är, den är fortfarande märkbar och jag har lite svårt att snabbt träffa blocken i Beat Saber PC (på Expert) men det är så pass nära att det nästan är praktiskt. Förhoppningsvis kan utvecklaren vrida på optimeringen lite till och få ut det lilla extra som behövs för att komma ifrån den dissonansen.

Men det ser bra ut, Oculus Link be damned om det går.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skulle vilja slå ett slag för Lambda1VR som är en omimplementation av Goldsrc-motorn till Android (nu portad till VR), som bl.a används i Half-Life 1.
Det finns att hämta här: https://www.lambda1vr.com/

Eller laddas enkelt in med SideQuest. Det kräver dock att ni har köpt HL1 via steam eller liknande (HL1: source fungerar inte).

Jag spelade klart det nu i helgen, 20 år sedan jag spelade igenom det sist. Och jag får nog säga att det är bland mina top 3 bästa VR-upplevelser hittils. Allt funkar såpass bra, från att dra fram kofoten över axeln, till att sikta in sig med automatvapnet.

Nu blir det att installera Blueshift och fortsätta äventyret som Barney istället för Gordon.

Permalänk
Medlem

Oculus Link Beta finns nu: https://uploadvr.com/oculus-link-beta-launch/

Officiellt rekommenderad kabel: https://uploadvr.com/oculus-link-recommended-usb-cable/

Funkar ej med AMD än, eller vissa äldre nVidia-kort: https://uploadvr.com/oculus-link-beta-supported-gpus/