Intels Raja Koduri antyder om lansering av Xe-grafikkort till sommaren 2020

Permalänk
Melding Plague

Intels Raja Koduri antyder om lansering av Xe-grafikkort till sommaren 2020

Under år 2020 blir två grafikkortstillverkare tre, när Intel ger sig in i matchen med Xe-serien. I ett inlägg på Twitter antyder bolagets grafikchef starkt om en lansering lagom till sommaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Ska bli väldigt intressant att se hur marknaden för grafikkort kommer att se ut med 3st stora jättar som konkurrerar!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Brodholm:

Ska bli väldigt intressant att se hur marknaden för grafikkort kommer att se ut med 3st stora jättar som konkurrerar!

Jag är helt enig. Detta är jag fram emot oerhört mycket. Intel är ju redan idag helt dominerande på grund av deras integrerade grafikkretsar men det ska bli mycket intressant och se hur långt upp i prestandasegmentet de kan ta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Väldigt fint. vi får hoppas att priserna på grafikkort blir bättre då för just nu är det väldigt höga priser både från Nvidia och AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Spännande om Xe, Ampere och Navi 20 kommer ungefär samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra för Intels grafikkrets så även dem sätter lite press på nvidias skyhöga priser

Permalänk
Medlem

Alltid bra med lite konkurrens och det skulle verkligen behövas för att pusha på utvecklingen. Nu känns hoppet för litet om man ska byta grafikkort. Samtidigt gör det att man inte känner sig tvungen att byta kort så ofta eftersom det går så sakta framåt. Bara priset på senaste som skjutit i höjden och för de pengarna vill jag ha en 100% ökning i prestanda, inte bara i pris.

Undrar om intel nu med egna grafikkretsar kommer försöka få någon konsoltillverkare att anlita dem? Eller det kanske är för liten vinstmarginal på det men 150-200milj enheter ger ju ändå sitt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

[pappaskämt] Spännande! Man får helt enkelt vänta ... och Xe. [/pappaskämt]

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Skrivet av Gabeh123:

Hoppas det går bra för Intels grafikkrets så även dem sätter lite press på nvidias skyhöga priser

Intel kommer nog att pressa ner priserna rejält. Hoppas på att de satsar i segmentet 1000-2500kr.
Just nu finns det inget värt att köpa då gtx970 räcker bra för Fullhd.

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Undrar om intel nu med egna grafikkretsar kommer försöka få någon konsoltillverkare att anlita dem? Eller det kanske är för liten vinstmarginal på det men 150-200milj enheter ger ju ändå sitt.

Tror inte de hinner till nästa generation. Sen beror det ju på vilket kapacitet de kommer att ha i sina fabriker. Amd å andra siden kan ha det verkligen knivigt om de måste slåss för kapacitet hos TSMC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brodholm:

Ska bli väldigt intressant att se hur marknaden för grafikkort kommer att se ut med 3st stora jättar som konkurrerar!

Yes tre+ konkurrenter har vi haft förut ska bli kul o se om inte lyckas eller ej. På något vis tar jag nästan för givet att de tänker göra något annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 nu please. Vill inte vänta och ** längre.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas att de tar ett kliv in mellan AMD och Nvidia för att sätta mer press på Nvidia. Intel har ju aldrig riktigt satsat på grafikkretsar förrns xe trots att de har dem som iGPU sedan länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig inte att Intel pressar priserna på grafikkortsmarknaden.
Jag kan tänka mig att OEM erbjuds bra priser i början för att sälja in grafikkorten.
Intel är inte kända för att pressa priser utan snarare att maximera vinster, tror vi får en ny "nvidia" med tiden snarare än en prispressare.
Däremot ser jag att grafikkort är viktiga för intel som kan erbjuda väldigt breda lösningar med allt från processorer, ljudkort, nätverkskort, grafikkort osv vilket de är ensamma om, här får amd problem att konkurrera i framtiden då de inte har samma bredd i eget produktutbud.

Permalänk
Medlem

Efter ett par riktigt trista år på grafikkortsfronten så verkar det som att 2020 blir ett otroligt intressant år. Bara att börja spara!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hurra, kanske bättre priser är runt hörnet!

Nu fattas bara Matrox, S3 och 3DFX så kanske det blir en vettig marknad igen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag sätter en slant på att Intels fokus inte är consumer utan prosumer.

Med det sagt ska det bli väldigt intressant att se om det finns några spår av Larrabee kvar i paketet.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk men man kan ju alltid hoppas att Intel lyckas röra om ordentligt i grytan. Jag skiter fullständigt i om Nvidia släpper ett kort som är 50% bättre än 2080TI för 2000€, kommer ändå aldrig köpa det.
Däremot ett kort motsvarande 1080TI prestanda för typ 200€ skulle få mig att dregla rejält

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det blir ett bra kort med bra drivare och lulllull.
För utan lulllull blir det inget köp. (jag syftar på video inspelning och streaming och sånt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Nu fattas bara Matrox, S3 och 3DFX så kanske det blir en vettig marknad igen 😂

3Dfx blev uppköpt av Nvidia för många år sen.
Men köper du ett Nvidia kort är det väl sannolikt att någon från forna 3Dfx kan varit med på någon del av utveckling av hårdvara eller drivrutiner.

Exempelvis SLI är något 3Dfx började med innan de blev uppköpta av Nvidia (även om Nvidias implementation är annorlunda än dem som användes på Voodoo korten så var det där det började).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

[pappaskämt] Spännande! Man får helt enkelt vänta ... och Xe. [/pappaskämt]

vet inte varför, men jag garvade som fan.

Min humor helt klart

Permalänk
Inaktiv

Vore nice med en "NUG" alltså Next unit of Graphics. Med samma format som NUC, så man kan stapla en av varje på varandra och koppla med Thunderbolt. Givetvis med fet prestanda.

Permalänk
Medlem

@pskjonte: SiS var även lovande innan de knoppade av grafikdivisionen efter Xabre600 som ledigt slog GF3 och Radeon 8500 i de flesta tester. Bara synd för SiS att ATI släppte 9700 några veckor och tog prestandakronan igen och hela enthusiastmarknaden med stormsteg.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv hoppas man såklart på att Intel återgår till normala priser. Då får AMD o Nvidia valet att gå ner till samma prisnivå lr inte sälja nåt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

Intel kommer nog att pressa ner priserna rejält. Hoppas på att de satsar i segmentet 1000-2500kr.
Just nu finns det inget värt att köpa då gtx970 räcker bra för Fullhd.

Nej, med dagens kiselpriser är de den nya 500-1250 kr klassen (jämfört med typ 2010), så skulle bli rena skräpkort.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man kan alltid hoppas att de tar ett kliv in mellan AMD och Nvidia för att sätta mer press på Nvidia. Intel har ju aldrig riktigt satsat på grafikkretsar förrns xe trots att de har dem som iGPU sedan länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel försökte med i740 och senare i752 för runt 20-år sedan, i752 var rätt likvärdig i prestanda med Riva 128 som kom 1 till 2 år tidigare.
Nådastöten för intels satsning blev Riva TNT som närapå sprang runt intel...

AMD/ATi Radeon och i740/i752 har lite av en gemensam anfader, då ingenjörer som lade grunden för i740/i752 ävan var med om att lägga grunden för Radeon.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Intel försökte med i740 och senare i752 för runt 20-år sedan, i752 var rätt likvärdig i prestanda med Riva 128 som kom 1 till 2 år tidigare.
Nådastöten för intels satsning blev Riva TNT som närapå sprang runt intel...

AMD/ATi Radeon och i740/i752 har lite av en gemensam anfader, då ingenjörer som lade grunden för i740/i752 ävan var med om att lägga grunden för Radeon.

Intel gjorde väl även ett försök med "Project Larrabee"? Om jag inte missminner mig var tanken att man skulle ha en speciell sorts x86 cpu med väldigt många kärnor som kunde anpassa sig och även agera grafikkort på något vänster. Finns att läsa om på Wikipedia om man skulle känna sig intresserad

Men även detta dumpade dem runt 2010 då det visade sig vara en halvgalen idé redan från början och att det skulle ta för lång tid att producera något som skulle vara något så när I klass med dåtidens Nvidia/AMD

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

@Colorful: Intel dumpade inte direkt Larrabee, projektet ändrade istället riktning och resulterade i Xeon Phi istället för grafikkort.

Permalänk
Medlem

@perost: Aha, där ser man!

Men just GPU-planerna blev väl skrotade eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag sätter en slant på att Intels fokus inte är consumer utan prosumer.

Med det sagt ska det bli väldigt intressant att se om det finns några spår av Larrabee kvar i paketet.

Sa inte Intel för typ ett år sedan att de ej satsar på de högre prisklasserna, utan planerar att lägga sig på en lägre prisklass? Kan va så att jag kommer ihåg helt fel dock