AMD-moderkort får ny mikrokod med över 100 förbättringar i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"en överklockningsmeny som är mer konsekvent mellan moderkortstillverkare"

Bästa sedan skivat bröd.
Önskar att allt som är samma alltid hette samma.
Enhetliga bios har länge varit drömmen.

Det vore verkligen bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

...Ingen av mina Ryzen-datorer kan köra minnena i specificerad hastighet.

3700x, XMP aktivt från start, 3600MHz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Bra, bra! Jag menar redan idag är mikrokod/UEFI stabil och funktionell för den absolut stora majoriteten, men kan de ytterligare förbättra detaljer och kanske ev. klämma ut lite mer prestanda (men jag håller inte andan där), så är det förstås välkommet.

Ingen aning om det rör microcode eller om det ens har med AMD att köra....
Men köpte precis ett MSI Tomahawk Max (som ju ska ha native stöd för gen3 till skillnad från icke Max som verkar vara lotteri) och det var tusan inte lätt att komma igång med.
Först bootade det en gång av tre. Slog på XMP och ändrar boot till UEFI och tyckte att det blev värre. Använde en gammal win installation på en SSD och fick ingen ordning på det. Strömsparläget resulterade 100% i krash och sedan var man tvungen att hålla inne power länge och 3 ombooter för att få igång den, men en sak jag gjorde var att ändra Ryzen gen inställningen från Auto till gen3 - vet inte om det var det som gjorde skillnad men sedan fungerade det.
Kan mycket väl vara dålig MSI bios, men nu för tiden ligger väl minnekompabiliteten i CPUn snarare än moderkortet så var igen bra upplevelse.
Sedan tar det 20sekunder att posta till skillnad från 5 sekunder på mitt gamla I5-4670 baserade system.

Permalänk

Jag undrar om detta kommer att lösa problemen där CPU använder för mycket ström när den går på tomgång.

(Jag hoppas att det är vettigt. Mitt svenska är lite grundläggande.)

Permalänk
Medlem

Därför MSI sa att dom får nya AGESA nästa vecka redan antar jag att inom 10-12 dagar finns beta Bios ute iallafall via Gigabyte som varit snabba med dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att AMD hade lite uppförsbacke i början med Ryzen, att få förtroende från marknad och samarbetspartners. Är mycket positivt överraskad över förbättringar som kommit efterhand till min 2700x/x470 setup. Inte minst avseende fläktstyrning och asus mjukvaran generellt. Väldigt trevlig utveckling helt enkelt. Antalet moderkort som lanserats vid varje Ryzen generationsläpp har ju ockdå ökar kraftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@e3henri: Och självklart så var den gamla installationen en med tidigare ryzen och amd-system eller hur? För inte kan du väl vara så "dum" att du tror att det ska fungerar problemfritt att ta en installation med föregående Intel-drivrutiner och bara byta moderkort och cpu och sedan så ska det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@e3henri: Och självklart så var den gamla installationen en med tidigare ryzen och amd-system eller hur? För inte kan du väl vara så "dum" att du tror att det ska fungerar problemfritt att ta en installation med föregående Intel-drivrutiner och bara byta moderkort och cpu och sedan så ska det fungerar?

Tja, får väl förtydliga att det gäller POST, inte windows boot som "dumma" mig felaktigt skrev. Tack för att du tar dig tid och skriver detta givande inlägg

Permalänk

Najs, min 3700x blir bara bättre och bättre med dessa förbättringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

några procent bättre prestanda är ju aldrig dåligt.

Blir nog mer än så... 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Entusiast

Gäller dessa uppdateringar endast 3000-serien eller förbättras det även för 2000-serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det jag undrar är om vi med äldre Ryzen processorer också får några fördelar av dessa uppdateringar? ...

Skrivet av Zpnk:

Gäller dessa uppdateringar endast 3000-serien eller förbättras det även för 2000-serien?

Jag misstänker att det blir som en ny grafikdrivrutin: Mest förbättringar för senaste generation, knappt märkbart för äldre.

Permalänk
Testpilot

Det jag hoppats mest på är att jag äntligen ska kunna stoppa i och fylla ut alla 4st slots på mitt X470 kort och få det stabilt.

Nu är det visserligen 2st olika kits (3000Mhz och 3200Mhz Vengeance Pro RGB), men även om jag kör dom i "lowest common denominator" så får jag det inte stabilt till 100%.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Kul att det fungerar för just dig. Jag menar XMP2.0 ja.

Så kul för dig!

Ingen av mina Ryzen-datorer kan köra minnena i specificerad hastighet.

Samma för min del.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ingen av mina Ryzen-datorer kan köra minnena i specificerad hastighet.

funkar klockrent att köra i 3600mhz. *peta på*

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Ska man tro Rasmus så kommer Agesa 04 tillsammans med 3950x lansering.
https://www.guru3d.com/news-story/agesa-1-4-to-be-released-al...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.