Veckans fråga: Hur sängsurfar du?

Permalänk
Medlem

Lärde mig för länge sedan att sängen bara är till för sömn eller sex.
Hjärnan gillar ju rutiner, så när man lägger sig i sängen kommer den att fatta att det är sovdax.
Att pyssla med annat är att be om sömnproblem.

Permalänk
Inaktiv

Har efter många år slutat och sover nu fantastiskt bra utan insomningssvårigheter. På köpet blev jag av med värken i tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Brukar dra på nån lättsam serie att somna till i mobilen, inget surf dock det skulle bara göra mig piggare.
Oftast 90-tals mysig sitcom. Just nu är det lite olika brittiska typ "The Vicar of Dibley". Alltid lättare att somna för mig om jag avslutar med något glatt istället för att fastna i tankar om olika saker. Dock drar jag ner på ljuset på skärmen nära 0 så man inte stör sömnen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Lärde mig för länge sedan att sängen bara är till för sömn eller sex.
Hjärnan gillar ju rutiner, så när man lägger sig i sängen kommer den att fatta att det är sovdax.
Att pyssla med annat är att be om sömnproblem.

Nja, beror väl också på hur mycket tid du lägger på din andra "tillåtna aktivitet" i sängen, är du flitig så kan det ju leda till att du inte får tid att sova

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu när jag är singel tycker jag inte att sängsurfandet (på mobilen) gör särksilt mycket till eller från. Min sömn påverkas förstås, och det är väl ganska allvarligt om man redan snittar under 6 timmar per veckodag.

Men när jag hade flickvän, då var sängsurfandet helt förödande.
Vår relation var förstås inte så bra överlag där mot slutet, kan man kanske gissa. Men när en mobilsurfare bakom ryggen byts ut mot en tom yta så är det som om den tystaste sorg man kan tänka sig smyger sig på.

Som när en stum person dör. Det blir inte mycket tystare, men det blir mycket tommare.

Permalänk
Medlem

Numera sängsurfar jag inte längre. Tidigare gjordes det med min iPad Pro, men den har jag sålt. Lär väl bli en ny snart, men... Nu sängsurfar jag inte.

Permalänk
Medlem

Vet inte när jag senast sängsurfade men oftast brukar det bli genom att stå på två ben. Skämt åsido, surfar inte på varken mobil eller platta, säng eller inte. Vill jag ha Internet så är det bara att gå 5 meter eller så från sängen till datorn. En skärm endast ett störmoment i sängen.

Permalänk
Medlem

På kvällen är det bok i papper som gäller.

Kanske vaknar upp till någon YouTube video eller liknande på telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har en Macbook Air som aldrig någonsin lämnat mitt sovrum, den används enbart för att slå igång en youtube-video att somnaa in till.

Kan inte somna om jag inte har något att titta på, men oftast hinner jag se typ tre minuter av videon innan jag somnat som en stock.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Surfar aldrig när jag är i sängen. Sängen är till för att sova i, så det är inte bra att börja associera den med annat (åtminstone inte om man tenderar att sova illa).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kör min gamla Nexus 7 2013 i sängen och på muggen. Börjar kännas rätt trött, men verkar inte finnas nåt vettigare i 7"-formatet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Jubileumsmästare

Inte alls. Förstår inte riktigt poängen, då kan man ju lika gärna sitta kvar vid datorn en stund till.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk

@Svaniis:
Tror det är mysfaktorn och att man inte behöver fixa något innan man somnar då allt är klart.
Bara sluta ögonen när man känner.

Permalänk
Medlem

Brukar köra datorn och slå på något youtube- eller play-klipp att somna till. Ibland surfas det med. Inte så ofta på telefonen, men det händer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Då sambon vägrar TV i sovrummet, så konsumeras Youtube på kvällen genom telefonen. Självklart är man lat och vill inte få telefonen i nyllet, alternativt att den åker ner i golvet.

Lösningen:
https://i.ebayimg.com/images/g/H-kAAOSwgaNc2n19/s-l1600.jpg

hahaha, har en likadan! mest för att jag inte har ett nattduksbord på den sidan sängen jag ligger på, kanske en bortförklaring, kanske..
Kollar alltid igenom reddit och/eller nyheter innan läggdags, jobbar skift och har insomni efter en sjuksskrivningperiod med depression och utmattningssyndrom. Så ligger ofta i sängen långt innan jag är trött och då blir den någon h slösurf och sen en podcast eller fem innan jag somnar.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Har en ipad pro 10.5” som brukar finnas längs med sängkanten med någon youtubevideo eller podcast spelande. Brukar däremot lyckas somna rätt fort. Telefonen ligger däremot på laddning iaf varannan kväll så det är ingen pålitlig lösning här.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Försöker undvika det. Skrivet från mobilen i sängen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Enbart kindle följer med till sängen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

För ofta ligger jag med telefonen någon timme för länge. Först kollar jag oftast det jag missat från mina prenumerationer på Youtube och sedan slösurfar jag i reddits farliga /r/all. Att somna till så är det Tack för Kaffet som spelas.

Ny taktik för att hindra detta beteende är att jag ska lägga telefonen längre bort så att jag inte kan surfa medan den spelar upp ett avsnitt av Tack för Kaffet.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar att slösurfa på ipaden och sedan dra igång nån podcast.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Inte alls. Förstår inte riktigt poängen, då kan man ju lika gärna sitta kvar vid datorn en stund till.

Nä håller med för det kan jag inte. Hur ska jag få plats själv om jag har en stationär dator i sängen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bok eller telefon, om telefon, nyheter från Google now feed eller BBC News.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Telefonen men har nyligen slutat med sängsurfning som ett litet experiment för att se hur det känns

Permalänk

Jag surfar inte i sängen, där sover jag. Ni som surfar i där, hur sover ni? Kanske passar bättre i en ny tråd, eller?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Family Guy, varje kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

Sängsurfa är en riktigt dålig vana. Ofta blir mobilen dock med till sängen. Mycket dumt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Sängsurfa är en riktigt dålig vana. Ofta blir mobilen dock med till sängen. Mycket dumt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det sägs ju ska vara dåligt för sömnen men vi är ju så jävla rädda att ta reda på vad som händer om man inte fyller varje stund med något så telefonen eller annan skärm måste alltid vara nära till hands.

Permalänk
Snusfri

Under sängen ligger det en gammal laptop (den i signaturen) som är kopplad till en 20" skärm som står på fönsterbrädan iomed att jag har sängen vid fönstret.

Denna kombo kontrolleras av ett Microsoft All-In-One Media Keyboard och kombon används till 99% att konsumera media i sängen innan sovdags.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

iPad mini och går igenom mitt RRS-flöde.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nästan alltid Youtube på en 43” Samsung Qled. Tröttnade på att ”bara” ha en ordentlig TV i vardagsrummet så det fick bli en investering även till sovrummet. Tyvärr så är 55” det minsta
Man kan få i OLED så det fick ”duga” med en qled:) har kört både telefon , platta och dator tidigare men inget slår en bra tv med stor skärm så att man slipper anstränga ögonen, ligga och hålla i platta/telefon etc . Sätter insomningstimer på TVn och sover ofta innan den stängt av sig.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]